Každý fanúšik cyklistiky pozná názvy profesionálnych celkov, no za týmito značkami sa skrývajú aj úspešné spoločnosti, ktoré k sponzoringu neprináša len láska k športu. Kto sú teda subjekty v pozadí najväčších cyklistických tímov a aká motivácia ich k tomu vedie?
Krátky pohľad na históriu
Na začiatku 20. storočia zápasili medzi sebou tímy, ktorých sponzormi boli výhradne spoločnosti venujúce sa predaju a servisu bicyklov, ktoré chceli využiť obrovský cyklistický boom. Táto ich jednoznačná dominancia v pelotóne trvala až do 50-tych rokov. Dovtedy boli jedinou prekážkou pre tieto firmy iba diplomatické trenice s národnými celkami o tom, kto má právo štartovať na Tour de France.
Po druhej svetovej vojne však prišiel v tomto biznise útlm a jednotlivé spoločnosti už nedokázali utiahnuť fungovanie pretekárskych celkov. Preto v roku 1947 ako prvý ne-cyklistický podnik vstúpila do tohto kolotoča britská stávková spoločnosť ITP. Síce trvalo ešte niekoľko rokov, kým sa z tohto kroku stala skutočná norma, ale dnes si už nevieme predstaviť cyklistiku bez veľkých spoločností rôznorodého zamerania.
Tím ako premenlivé sponzorstvo
V súčasnosti môže byť majiteľom cyklistického tímu ktokoľvek, kto splní podmienky pre získanie a vlastnenie licencie UCI, medzi ktorými je jedna z najdôležitejších požiadaviek vykryté finančné zabezpečenie. Cyklistický tím je tak životne závislý na silnom sponzorovi, ktorý však môže z roka na rok prerušiť svoje financovanie alebo túto svoju kompetenciu kedykoľvek presunúť na inú spoločnosť, avšak len pod dozorom UCI. V tomto ohľade sa cyklistika výrazne odlišuje od iných športových odvetví.
Existencia cyklistického zoskupenia je tak výrazne ovplyvnená vôľou sponzorov a získaným finančným balíkom, čo spôsobuje častú zmenu názvu tímu a jeho majiteľa. Na druhej strane táto premenlivosť a nestabilita vylučuje vytváranie veľkých dlhov zo strany cyklistických celkov, pretože splnenie všetkých finančných požiadaviek je jedna z podmienok udelenia licencie, a preto sa v cyklistike nekumulujú také veľké dlhy ako v niektorých iných športoch.
Dlhoročný šéf Cannondalu Jonathan Vaughters (© Slipstream Sports) |
Reklama, nič iné
Sponzorovať cyklistický tím je predovšetkým obrovskou reklamou. Niekoľkohodinové televízne prenosy ponúkajú divákom neustále zábery na jazdcov, ktorých dresy a bicykle sú pokryté vybranými firmami. Veľkou výhodou je to, že počet odvysielaných hodín televíznych prenosov neustále vzrastá a otvárajú sa nové trhy (ázijské, arabské krajiny), takže firmy majú k dispozícii čoraz väčší mediálny priestor.
Je zaujímavé, že neexistuje priama závislosť medzi úspechom v pretekoch a v reklamnej oblasti. Pre marketing má totiž význam aj tímová taktika a to, ako sa cyklisti prezentujú v pretekoch. Veľmi ceneným ukazovateľom je aj pobyt v úniku alebo agresívna, viditeľná jazda v rozhodujúcich okamihoch. Takýmto smerom sa orientujú zoskupenia, ktoré nemajú šancu zvíťaziť v tých-ktorých pretekoch, preto je pre nich životne dôležité ukázať sa v brejku.
Samozrejme, najväčšiu hodnotu majú víťazstvá, najlepšie na Grand Tour, pretože to znamená zvýšenú mediálnu pozornosť pre cyklistu a jeho sponzorov, ktorí si potom spoločne užívajú úspech na verejnosti. Samotní fanúšikovia vedia oceniť angažovanosť jednotlivých sponzorov v ich obľúbenom cyklistickom tíme, preto lepšie prijímajú produkty a nové technológie týchto firiem, a teda si skôr zakúpia sortiment od takéhoto podniku.
Pre väčšinu sponzorov je práve zvýšenie predaja svojich produktov hlavným motívom vstupu do cyklistiky. V sezóne 2017 sa objavujú v tejto sfére aj subjekty ako Spojené arabské emiráty a Bahrajn, ktoré majú za úlohu prezentovať svoje štáty ako moderné krajiny a zvýšiť popularitu cyklistiky na Blízkom východe. Ešte v minulej sezóne patril do tejto spoločnosti aj ruský podnikateľ Oleg Tinkov, ktorý financoval svoj tím z čistého plezíru, ale zároveň pri každej príležitosti veľmi šikovne propagoval svoj nový projekt La Datcha.
Jeden z vedúcich predstaviteľov Abu Dhabi Tour (© ANSA/CLAUDIO PERI) |
Majitelia cyklistických celkov
Ag2r La Mondiale. Francúzsky tím je sponzorovaný rovnomennou spoločnosťou, ktorá sa venuje poisteniu a sporeniu. Medzi jej produkty patria napríklad dôchodkové sporenie, zdravotné poistenie a rôzne druhy sociálneho poistenia. Vedenie spoločnosti sídli v Mons-en-Baroeul, čo je predmestie mesta Lille, na ulici, ktorá je nazývaná 35 boulevard Brune (hnedý bulvár). Z toho dôvodu majú jazdci tohto tímu počas pretekov oblečené hnedé šortky.
Astana. Investorom zoskupenia je štát Kazachstan, ktorý chce prostredníctvom tohto sponzorstva podporovať svoju krajinu. Dresy Astany sú pokryté len domácimi štátnymi firmami a najdôležitejšou osobou, ktorá spája štát s cyklistikou, je tímový manažér Alexander Vinokurov, ktorý sa dostal aj na kandidátku do parlamentných volieb za víťaznú stranu v roku 2012. Keďže je tím financovaný zo štátnych peňazí, jeho hlavnou úlohou je budovať dobrý imidž pre Kazachstan.
Bahrajn - Merida. Hlavným motorom úplne nového projektu je šejk Nasser Bin Hamad Al-Khalifa, ktorý je veľkým fanúšikom cyklistiky. Ako kráľovský syn vniesol do zoskupenia bahrajnský kapitál pochádzajúci najmä zo spoločnosti Bahrain Petroleum Company, ale na financovaní sa podieľa viacero iných štátnych spoločností. Táto podpora má predstaviť Bahrajn ako poprednú obchodnú a turistickú destináciu. Do tandemu si pribral spoločnosť Merida, ktorá je taiwanským výrobcov bicyklov a dlhé roky vyrába aj bicykle s marketingovou značkou Specialized. A okrem toho sa venuje aj horskej cyklistike. Merida je dlhoročným sponzorom na úrovni World Tour, z čoho premenia výhodné benefity pre ich biznis.
BMC Racing. Výhradným sponzorom je švajčiarsky miliardár Andy Rihs, ktorý je spoluvlastníkom tímu spoločne s bývalým americkým cyklistom Jimom Ochowiczom, ktorý figuruje ako generálny manažér. Andy Rihs je veľkým cyklistickým nadšencom, v minulosti už sponzoroval päť rokov tím Phonak. Po tom, čo sa spoločnosť na výrobu, design a distribúciu bicyklov BMC dostala do jeho portfólia, Rihs sa opäť rozhodol podporovať cyklistický tím a v roku 2007 založil BMC Racing Team. Tento švajčiarsky celok je zaregistrovaný v Amerike, čo má podporiť úsilie značky BMC byť úspešnou na veľkom americkom trhu, kde sa chce presadiť švajčiarskou kvalitou a precíznosťou. Jedným z ďalších sponzorov tímu je aj švajčiarsky výrobca hodiniek Tag-Heuer.
Bora - Hansgrohe. Nemecký tím je podporovaný dvomi silnými nemeckými značkami. Spoločnosť Bora je na cyklistickom poli dlhšie, jej zakladateľ, majiteľ a podľa mnohých vizionár Willi Bruckbauer je veľkým fanúšikom tohto športu. Jeho firma sa venuje interiérovému dizajnu kuchyni a vývoju digestorov, ktoré sú umiestnené vedľa varných dosiek, a nie nad nimi. Bora jazdí na bicykli, aby spôsobila revolúciu vo varení. Spoločnosť Hansgrohe postavila svoj biznis takisto na kuchyni, ale aj kúpeľni, kde ponúkajú prémiové produkty ako vodovodné kohútiky a sprchovacie hlavice s nemeckou kvalitou, ktoré pomáhajú šetriť vodu. Toto zoskupenie finančne podporuje aj výrobca bicyklov Specialized, jeho pomoc bola dôležitá pri získaní Petra Sagana.
Willi Bruckbauer, Ralph Denk a Peter Sagan (© BORA - hansgrohe / VeloImages) |
Cannondale - Drapac. Taliansko-americká firma Cannondale počas svojej existencie prežila zaujímavý príbeh, ktorý nakoniec dostal pod kontrolu až kanadský konglomerát Dorel, ktorý sa stal aj majiteľom jej cyklistického tímu. Cannondale sa po dlhom vývoji momentálne sústredí na predaj klasických a kvalitných talianskych bicyklov. Svoju vlastnú továreň na kompletné bicykle nemá. Dorel Industries Inc. sa zas vo svojom biznise venuje bytovému textilu alebo voľno-časovým aktivitám. Novým partnerom projektu je austrálska spoločnosť Drapac Capital Partners, ktorá sa zaoberá investíciami a zveľaďovaním majetku. Drapac sa dostal na vysokú úroveň po roku 2011, keď zameral svoju pozornosť na USA a príležitosti, ktoré ponúkala kríza. Austrálska spoločnosť už predtým sponzorovala menší pro-konti projekt, ale len teraz sa im splní sen o prezentácii na Tour de France.
Team Dimension Data. Rovnomenná spoločnosť sa venuje informačným technológiám a pomáha veľkým firmám presadiť sa v digitálnej sfére. Okrem iného ponúka vytváranie digitálnej štruktúry pre jednotlivé spoločnosti alebo počítačovú bezpečnosť. Dimension Data má sídlo v Johannesburgu, ale je to medzinárodná spoločnosť, ktorá pôsobí na všetkých kontinentoch. Od roku 2010 je súčasťou japonského giganta Nippon Telegraph and Telephone (NTT) a v roku 2015 podpísala 5-ročný kontrakt s Tour de France ako oficiálny technologický partner. V tíme je stále zreteľná juhoafrická stopa, okrem cyklistov z Južnej Afriky pretrváva spojenie s nadáciou Qhubeka.
FDJ. Tento celok je nasledovníkom bývalého francúzskeho zoskupenia Française des Jeux, ktorý sa pod vplyvom dopingových škandálov v druhej polovici roku 2007 jednoducho skrátil na FDJ, ale hlavný donor neprestal s jeho financovaním. Sponzorom je naďalej národná francúzska lotéria Française des Jeux, čo v preklade znamená "francúzske hry", ktorá napríklad prevádzkuje hru Lotto alebo ponúka lósy.
Kaťuša - Alpecin. Dušou tímu je ruský miliardár Igor Makarov, ktorý stojí v pozadí tohto projektu od jeho začiatku v roku 2008. Hlavným sponzorom je Makarovova spoločnosť Areti, ktorá sa predtým nazývala Itera, a táto zmena má symbolizovať novú fázu vývoja spoločnosti. Do jej portfólia patria investície v oblasti ropy a zemného plynu, strojárstvo, reality a potravinárstvo. V tomto roku Makarov presťahoval tím do Švajčiarska a do tandemu si pribral nemeckú spoločnosť Alpecin, ktorá vyrába kofeínové šampóny. Alpecin je členom rodinnej firmy Dr. Wolff, ktorá kladie dôraz na vedecký prínos svojich produktov pri riešení problémov, akými sú vypadávanie vlasov alebo kožné ochorenia.
Lotto - Soudal. Tento belgický celok je podporovaný v prvom rade národnou lotériou Lotto, ktorá sa už od roku 1985 venuje sponzoringu cyklistických tímov. Je to aktuálne najdlhšia sponzorská spolupráca s cyklistickým tímom. Tentoraz je jeho partnerom firma Soudal, ktorá vyrába priemyselné lepidlá, tmele alebo montážne peny a pôsobí po celej Európe.
Jazdci Lotto-Soudal vtipne testujú výrobky firmy Soudal |
Lotto - Jumbo. Aj holandské zoskupenie je sponzorované z financií, ktoré pochádzajú z národnej lotérie Lotto, tentoraz z holandskej odnože. Lotto NL pred sezónou 2015 zachránilo tento tím, aby naďalej zostal v holandských rukách a vôbec, aby neprestal existovať. Pomocnú ruku im podala spoločnosť Jumbo - sieť hypermarketov v Holandsku. Táto obchodná sieť vznikla v roku 1979, dostala pomenovanie podľa slávneho slona Jumba a momentálne pôsobí na celom území v krajine veterných mlynov. A ponúka najširší výber za najnižšie ceny.
Movistar. Španielsky nástupca tímu Caisse d’Epargne. Movistar je španielsky mobilný operátor, ktorý je v rukách domácej národnej telekomunikačnej firmy Telefónica. Jej pole pôsobnosti sa okrem domáceho trhu sústredí aj do Južnej Ameriky a svoj biznis rozvíja aj vo Veľkej Británii a Nemecku, kde figuruje pod názvom O2. Španielska spoločnosť je okrem toho aktívna aj na okruhu MotoGP, pretože vlastní tím Movistar Yamaha MotoGP, a takisto je partnerom FC Barcelona.
Orica - Scott. Jediný austrálsky celok je titulne sponzorovaný domácou spoločnosťou Orica, ktorá sa zameriava na výrobu a manipuláciu s výbušninami a takisto produkuje špeciálne chemikálie pre ťažobný priemysel. Vlastníkom tejto firmy je nórsky podnik Nobel. Keďže Orica má zlú povesť kvôli niekoľkým ekologickým katastrofám, ktoré spôsobila, snaží sa vylepšiť svoj imidž aj podporu cyklistického tímu. Spoločníkom tu je švajčiarska forma Scott, ktorá je registrovaná v USA a ktorá sa venuje výrobe bicyklov, ale aj športového oblečenia či výbavy pre zimné športy. Vlastníkom tímu je Gerry Ryan, jeden z najbohatších ľudí v Austrálii.
Quick-Step Floors. Vlastníkom tohto tradičného belgického zoskupenia je od roku 2011 český podnikateľ Zdeněk Bakala. Tím dlhodobo sponzoruje Quick-Step. Firma produkuje vinylové, laminátové a drevené podlahového krytiny a v tomto segmente patrí medzi najúspešnejšie firmy na svete. Práve Quick-Step bol tvorcom revolučného, celosvetovo patentovaného klik systému, keď sa dve dosky spoja bez použitia lepidla. Zdeněk Bakala je veľkým fanúšikom cyklistiky a svoj túžbu získať svoj vlastný tím sa mu podarilo v spolupráci so skúseným manažérom Patrickom Lefeverom.
Tom Boonen a Zdeněk Bakala (© Quick-Step Floors Cycling Team / Tim de Waele) |
Tím Sky. Satelitný televízny kanál Sky, ktorý pôsobí v Británii, Nemecku a Taliansku, je kontrolovaný mediálnou skupinou amerického miliardára Ruperta Murdocha. Vlastníkom cyklistického tímu je len jeho britsko-talianska časť, ktorá je zaregistrovaná vo Veľkej Británii, preto sa v ňom aj jasne prejavuje silný ostrovný vplyv. V roku 2013 tím Sky ešte zvýraznil svoje finančné možnosti získaním ďalšieho sponzora z Murdochovej skupiny, ktorým je masmediálna spoločnosť a filmové štúdio 21st Century Fox.
Trek - Segafredo. Obrovský americký producent bicyklov Trek ponúka jeden z najlepších strojov vo World Tour, ale jeho aktivity smerujú aj do horskej cyklistiky a triatlonu, preto sponzorovanie svojho vlastného tímu je vhodnou formou ako zviditeľniť svoju značku do celého sveta. Pridal sa k nemu celosvetovo známy a jeden z najväčších výrobcov kávy Segafredo Zanetti. Táto spoločnosť sa venuje kompletnému procesu výroby kávy, od obstarania surovín, praženia po marketing a logistiku. Spojenie kávy a cyklistiky musí byť len úspešné.
Team Sunweb. Do najlepšej cyklistickej spoločnosti sa dostáva spoločnosť Sunweb, ktorá bude pôsobiť po boku výrobcu bicyklov Giant. Sunweb je nemecká firma, ktorá je súčasťou holandsko-švajčiarskej skupiny Sundio Group. Je to dovolenkový online operátor, ktorý už pôsobí vo viacerých krajinách, ale svoje aktivity chce rozšíriť do celej Európy. A podpora profesionálneho cyklistického tímu je na to ideálnym prostriedkom. Počas jedného roka využije jeho služby okolo 800-tisíc zákazníkov.
UAE Emirates. Bývalý tím Lampre - Merida nakoniec putuje do arabských rúk. Hlavným sponzorom sa stala spoločnosť Fly Emirates, ktorá už podporuje futbalové kluby, golfové turnaje a dostihy, a teraz sa zamerala na cyklistiku, pretože chce využiť príležitosť, ktorú ponúka rozvoj tohto športu. Fly Emirates je najväčšou leteckou spoločnosťou na Blízkom východe a je členom The Emirates Group, ktorá je plne vo vlastníctve emirátu Dubaj. Zoskupenie financuje aj kontroverzná firma Golden Group, ktorá sa venuje výrobe zbraní.