Koronakríza zasiahla sponzorov, potlačila testovanie a podporila predaj bicyklov

18.7.2020, 16:00 | Magazín C-I.sk | Redakcia C-I.sk
Kríza spôsobená koronavírusom výrazne ovplyvnila cyklistiku. Profesionálne tímy prišli o dôležité sponzorské financie, cyklistom boli skrátené mzdy, niektoré tradičné preteky sa v tomto roku neuskutočnia a prestalo fungovať antidopingové testovanie. Na druhej strane cyklistika ako taká zažíva obrovský rozkvet a na strane obyvateľstva narastá cyklistická mobilita. V čase pandémie zažívajú boom aj virtuálne platformy.
 
 
Niektorí sponzori posilnili
 
Bezprecedentná súťažná prestávka trvala od marca do augusta a v tomto roku sa neuskutočnia také podujatia ako Okolo Katalánska, Baskicka a Švajčiarska alebo klasika E3 BinckBank Classic, ktoré si radšej počkajú na priaznivejšie podmienky. Pandémia vyvolala obavy najmä finančného charakteru. Spoločnosť CCC ukončí pôsobenie vo WT, Astana, Bahrajn - McLaren, Mitchelton - Scott, Lotto - Soudal skrátili svojim zamestnancom mzdy. Do ťažkostí sa dostala spoločnosť McLaren, ktorá na konci sezóny ukončí sponzorovanie bahrajnského celku, lebo chce zachrániť projekt F1.
 
 
landa 20 tbmf
Mikel Landa (© Team Bahrain-Merida / Luis Angel Gomez)

 
Keďže profesionálne tímy sú výhradne podporované financiami od sponzorov, kríza sponzorských firiem sa pretaví aj do problémov cyklistických zoskupení. V dôsledku koronavírusu sa prestalo cestovať a dovolenkovať v zahraničí, na čo dramaticky doplatila spoločnosť Sunweb, ktorá predáva dovolenky. Nielenže nepredávala nové zájazdy, ale v súčasnosti eviduje takmer 100-tisíc žiadostí o zrušenie vopred objednaných zájazdov, čo sa prejaví na finančnej kondícii firmy. Z iného súdka je spoločnosť Jumbo, sieť supermaketov prevažne pôsobiaca v Holandsku. V čase sociálnej izolácie dosahovala spoločnosť o 35 % vyšší obrat ako v predchádzajúcom roku, preto hviezdy holandského celku budú mať určite zaistený vysoký štandard, aby sa mohli pokúsiť prelomiť panovanie Ineosu na Tour de France.

Kríza zasiahla aj ropný priemysel. Vznikla cenová vojna, vytvorila sa obrovská ponuka a ceny klesli na nízku úroveň. Tímy Astana, Bahrajn - McLaren a UAE Emirates sú podporované štátnymi peniazmi z krajín, ktoré sú závislé na predaji ropy, preto môžu v blízkej budúcnosti rátať s nižším finančným príspevkom. Na ropnom priemysle má vybudovaný biznis aj petrochemický gigant Ineos, ktorý v dôsledku krízy musel odložiť niektoré dlhodobo plánované rekonštrukcie svojich zariadení a aj nové akvizície. Prepadol sa aj stávkarský priemysel, čo pocítili v spoločnosti Lotto aj vo francúzskej firme FDJ, ktorej klesol obrat za pár mesiacov o takmer 200 miliónov eur. Naopak, krízu by mali prežiť bez výraznejšej ujmy telekomunikačný operátor Movistar, čo je dobrá správa pre dlhoročný španielsky celok, technologická spoločnosť NTT, ktorej trhová hodnota dokonca vzrástla, a v dobrej kondícii sa zdá byť aj Israel Start-Up, ktorý si mohol dovoliť dlhoročný kontrakt Chrisa Frooma.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
bidony update2020
- ponuka z nášho eshopu -
 
                           
Takmer bez kontrol

Kvôli pandémii drasticky klesol počet otestovaných cyklistov. Cyklistická antidopingová nadácia (CADF) uviedla, že po vypuknutí krízy sa oproti minulému roku v danom období urobilo až o 90 % percent menej antidopingových testov. Počas mesiacov marec, apríl, máj bolo zobraných len 2200 vzoriek. CADF musela dodržiavať reštrikčné opatrenia platné po celom svete a komisári nemohli cestovať za pretekármi. Na konci mája sa testovací program postupne rozbehol, ale stále nepracuje na plný výkon. V čase, keď sa nesúťažilo a všetci boli doma, by bolo prekvapujúce, ak by cyklisti hazardovali s dopingom, keď nebolo známe, či sa sezóna vôbec rozbehne.
 
Oveľa väčšie riziko striehne práve teraz, keď sa rozbiehajú tréningové kempy a jazdci sa už sústredia na konkrétne preteky. Rastie obava, že cyklisti využijú nedostatky v testovaní, aby sa pripravili na intenzívnu sezónu aj s pomocou nedovolených prostriedkov a postupov. Preto CADF vo svojom pláne obnovenia testovania stanovila zoznam prioritných cyklistov, ktorí majú byť testovaní pred začatím pretekov, a to pomocou dôkladného a osobitného súboru kritérií.
 
 
tour 19 etapa 11 ilustrak box asofoc
Lídri vlaňajšej Tour (© ASO / Olivier Chabe)

 
Bicykel - nedostatkový tovar

Pandemická situácia a obava z nákazy koronavírusom mení zaužívané návyky ľudí, ktorí začali vo veľkom využívať bicykle ako dopravný prostriedok na cestu do práce a vôbec premávku po meste. Stále viac ľudí prechádza k bicyklom, lebo je to v čase krízy bezpečná alternatíva k cestovaniu hromadnou dopravou a naďalej sa s ňou spájajú aj ekologické či športové benefity. Obrovský záujem ľudí o bicykle však dostal cyklistický priemysel na hranu svojich možností.
 
Už v minulom roku v Nemecku stúpol obchod s bicyklami o 34 percent (tržby sa vyšplhali na  4,2 miliardy eur) a aktuálne v čase krízy je záujem o bicykle ešte väčší. „Náš biznis sa mimoriadne zrýchlil. V apríli a máji sme výrazne zvýšili predaj bicyklov. Takmer všetky obchody počas týchto dvoch mesiacov až strojnásobili predaj produktov oproti štandardnému obdobiu,“ opisuje situáciu Dietmar Knust, predseda Nemeckej asociácie obchodníkov s bicyklami. Dokázali by predávať ešte viac, ale na trhu je už nedostatok bicyklov, ktoré sú jednoducho vypredané. K dispozícii nie sú ani náhradné diely a táto situácia môže trvať až do jesene, kým neprídu do obchodov nové modely určené na rok 2021.
 
Podobné pomery panujú aj v USA alebo vo Veľkej Británii. V Spojených štátoch stúpol predaj bicyklov v špecializovaných cyklistických obchodoch o 130 % a internetový obchod Amazon zaznamenal až o 200 % väčší záujem o kúpu bicykla. Dopyt bol taký vysoký a najmä rýchly, že výrobcovia nedokázali dopĺňať zásoby a nedostatkovým tovarom sú všetky bicykle pod 1000 dolárov.  V apríli a máji bol v USA záujem o bicykle najvyšší od ropnej krízy sedemdesiatych rokov. Vo Veľkej Británii zase mimoriadne stúpol záujem o bicykel u záchranárov, policajtov, hasičov a cyklistické obchody majú problémy uspokojiť dopyt. "Za týždeň sme predali dvadsať alebo tridsať bicyklov, teraz predávame päťdesiat za jeden deň. Je to šialené,“ hovorí Stuart Taylor, manažér jedného z britských obchodov.
 
 
- ponuka nášho eshopu -
banner 560x300
- ponuka nášho eshopu -
 
 
Zwift využil príležitosť
         
Vysokú popularitu získava aj virtuálny trenažér Zwift. V období karantény boli profesionálni a aj amatérski cyklisti prinútení zostať a trénovať doma. Trenažér Zwift ponúka nový zážitok pri jazdení v domácom prostredí a cyklisti sa vybrali prevažne touto formou počas karantény. Do apríla vzrástol počet registrovaných účtov dvojnásobne a aktuálne ich figuruje vo Zwifte takmer dva a pol milióna. V Taliansku a Španielsku bol obrovský dopyt po trenažéroch v mesiacoch marec a apríl. V oboch krajinách sa vypredali všetky dostupné produkty. Aplikácia disponuje aj možnosťou organizovať vlastné virtuálne preteky určené pre amatérskych jazdcov. V tomto smere nastal až 8-násobný nárast podujatí a Zwift musel dokonca zdvojnásobiť strop pre počet účastníkov na týchto pretekoch.
 
V časoch, keď sa nemohlo vonku jazdiť, priniesli šikovnú kampaň. Organizovali preteky pre profesionálov ako Okolo Flámska, Giro d'Italia a úspech má zaručený aj virtuálna Tour de France. „Pandémia mala nepochybne dopad na naše podnikanie.  Ako riešenie pre cyklistov pre domáci tréning sme zaznamenali v tomto období skokový nárast predplatiteľov. Zároveň sme si všimli, že Zwift slúžil ľuďom aj ako sociálny ventil. Pomáhal im zostať v spojení so známymi počas karantény,“ vyjadril sa Eric Min, prezident spoločnosti.
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop