Peter Sagan mal najlepšiu formu na Gire, na Tour patril k najaktívnejším jazdcom

14.12.2020, 23:00 | Magazín C-I.sk | Redakcia C-I.sk
Aj trojnásobného majstra sveta ovplyvnila pandémia koronavírusu. Odkrútil si premiéru na Giro d'Italia, ale za iných podmienok, ako si predstavoval, a na talianskych cestách predvádzal najlepšie tohtoročné výkony. Kvôli prerušeniu sezóny neabsolvoval počas jari kockové klasiky a na Tour de France našiel príliš odhodlaného protivníka v bodovacej súťaži.
 
Sezóna Petra Sagana sa dlhoročne krúti okolo jarných klasík a Starej dámy a po desiatich rokoch medzi profesionálmi na úrovni WT sa  rozhodol štartovať na Gire. Talianska GT doplnila osvedčený program a najúspešnejší slovenský cyklista bol nastavený absolvovať vyzývavý ročník v podobe klasík na mačacích hlavách, Gira a následne Tour. Pre fanúšikov atraktívny program narušila vynútená súťažná prestávka a Peter Sagan zameral maximálnu pozornosť na francúzsku a taliansku GT, hoci medzi nimi dostal len dva týždne na odpočinok. Na klasikách presunutých na jesenný termín sa nemohol zúčastniť a musel odrieknuť aj predbežne potvrdenú účasť na Okolo Slovenska. Počas roka 2020 vybojoval jedno víťazstvo, 6-krát skončil druhý a na stupňoch víťazov sa objavil  desať razy.
 
 
sagan 20 detail rusko asofpb
Peter Sagan (© A.S.O. / Alex Broadway)

 
Ľahší súťažný program pred hlavnými pretekmi
 
Na začiatku ročníka cestoval do Argentíny na podujatie Vuelta a San Juan, aby úvodné kilometre novej sezóny absolvoval v príjemných podmienkach a v dobrej konkurencii otestoval zimnú prípravu. Sústredil sa predovšetkým na hromadné dojazdy a najlepší výsledok dosiahol v siedmej etape, keď bol na páske rýchlejší iba Fernando Gaviria. Inak sa už nedostal na stupne víťazov. Potom zvolil opatrnejší súťažný program, aby bol na klasikách, Gire a Tour čo najsviežejší, preto po argentínskom podujatí nepretekal vyše mesiac a namiesto toho trénoval vo vysokej nadmorskej výške. Práve v marci, keď sa naplno rozbehla  pandémia koronavírusu, sa mal predstaviť na Tirreno - Adriatico a dostať sa do správneho rytmu pred klasikami. Talianske podujatie bolo zrušené a slovenský jazdec sa presunul na Paríž - Nice, kde sa predstavil po deviatich rokoch.
 
Francúzske preteky ponúkajú dostatok príležitostí pre rýchlych jazdcov alebo klasikárov, pričom slovenský cyklista nejazdil len na svoje vlastné tričko, ale pracoval aj pre tímových kolegov. Hneď v prvej etape pomohol Schachmannovi k etapovému triumfu, keď sa aj Saganovou zásluhou spojil pelotón rozdelený na vetre a Schachmann zostal vzadu. Intenzívna koncovka na krátkom záverečnom stúpaní sa potom ukázala nad Saganove možnosti. Počas druhého dňa slovenský pretekár zase delil pelotón pre Pascala Ackermanna a keď sa to podarilo, nemeckému cyklistovi pomáhal aj na konci etapy v šprinte. Ackermann skončil druhý, Sagan jedenásty.
 
 
sagan 20 san juan v pelotone bohfb
Peter Sagan (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)
 
 
Trojnásobný majster sveta bol najbližšie k víťazstvu v tretej etape. Zvládol hektické momenty vo finále etapy, udržal si pozíciu na čele pretekov, ale na páske ho prekonal razantným šprintom Ivan Cortina. Potom sme ho videli v akcii ešte raz, keď v hromadnom dojazde piateho dňa skončil tretí, opäť za Cortinom a víťazným Bonifaziom. Ackermann etapu nedokončil a Peter Sagan ho zastúpil v záverečnom šprinte. V tom čase už bolo poznačené pandemickou situáciou aj francúzske podujatie a slovenský cyklista napokon nedokončil poslednú siedmu etapu, ktorá vrcholila na stúpaní La Colmiane. Sezóna sa predčasne prerušila, Peter Sagan mal v polovici marca na konte štrnásť súťažných dní a len minimálnu nádej, že sa uskutočnia jarné klasiky v pôvodnom termíne.
 
 
Pomalší augustový rozbeh
 
Nútená prestávka skončila až v auguste, v obnovenej sezóne došlo k preskupovaniu termínov najväčších podujatí a Peter Sagan zostal verní kombinácii Tour - Giro, ktorá zatienila všetko ostatné. Hneď prvého augusta sa predstavil na jednorazovke Strade Bianche a bolo vidno, že podobne ako mnohí cyklisti mal ťažkosti vysporiadať sa s náročnou trasou vo vysokých teplotách a takýmto razantným spôsobom znovu vstúpiť do súťaženia. Po jednom z kľúčových prašných sektorov vypadol zo skupiny favoritov, už sa nevrátil späť a podujatie nedokončil. O pár dní neskôr si vyskúšal pre tento rok šprintérsku jednorazovku Miláno - Turín a v dobrej konkurencii skončil na štvrtom mieste, keď neúspešne stavil na dlhší šprint.
 
 
- ponuka nášho eshopu (pri nákupe uveďte, že máte záujem o rúško) -
santini rusko nad 100e 560x300
- ponuka nášho eshopu (pri nákupe uveďte, že máte záujem o rúško) -

 
 
Krátky taliansky program zakončil na Miláno - San Remo. Po tradičnom vyvrcholení na Poggio zostal v druhej skupine, Alaphilippe s Van Aertom všetkým odskočili, a v šprinte o stupne víťazov ho porazil Matthews. Sagan skončil štvrtý. Strade Bianche a MSR ukázali, že na krátkych a výbušných kopcoch sa nedokázal  v tomto čase vyrovnať tým úplne najlepším. Pred TdF vyrazil vylepšiť svoju formu na Critérium du Dauphiné, ale mimoriadna kopcovitá edícia nevyhovovala jeho pretekárskym schopnostiam a na pretekoch si dobre zatrénoval v pelotóne.
 
 
Stará dáma s novou skúsenosťou
 
Aj na Tour de France, najmä v úvodnom týždni, sa odrazilo na jeho výkonnosti prerušenie sezóny a dlhé obdobie bez možnosti trénovať na ceste. Počas prvého týždňa sa nedostal na stupne víťazov ani raz, čo sa mu ešte nestalo na Starej dáme. Šprint v meste Nice o žltý dres ukázal, že po rýchlostnej stránke nestačí na najsilnejších šprintérov, a napriek tomu hendikepu si nedokázal pomôcť, ako tomu bývalo zvykom, ani svojou perfektnou pozičnou jazdou pred cieľovou páskou. Po dvoch piatich miestach v hromadnom dojazde sa mu naskytla príležitosť v technickej koncovke v meste Privas, ale nedokázal to využiť a skončil štvrtý. Potom udrel razantným spôsobom na siedmu etapu. S pomocou kolegov sa zbavil šprintérov na začiatku etapy a túto selekciu bol pripravený nemecký celok dotiahnuť až do cieľa. Vo finále vytvoril drámu bočný vietor, Sagan zostal v hlavnej skupine, ale ani to mu neprinieslo víťazstvo. V šprinte okresaného balíka pri hľadaní potrebnej pozície a predieraní sa dopredu mu poskočila reťaz, stratil možnosť vyhrať a prišiel o výrazný počet bodov do súťaže o zelený dres.
 
 
video v clanku ikonka ciernaNevydarený finiš siedmej etapy
 
 
V druhom týždni už pôsobil sviežejším dojmom a postupne sa dostal na vysokú úroveň. V šprintérskej koncovke desiatej etapy obsadil tretie miesto za Bennettom a Ewanom a bolo dôležité, že na rýchlejších súperov začal tlačiť v hromadných dojazdoch. To isté sa mu podarilo aj o deň neskôr, v šprinte skončil tretí, ale rozhodcovia ho potrestali za nebezpečné správanie a preradili na koniec balíka. V hektickom dojazde si našiel miesto len pri bariérach a musel si urobiť priestor na úkor Van Aerta, za čo bol penalizovaný. Aj tentoraz tak prišiel o kľúčové body z hľadiska bodovacej súťaže. Súboj o zelený dres sa snažil zvrátiť počas štrnásteho dňa. Tím Bora - hansgrohe nasadil na kopci Col du Beal také tempo, ktoré vypojilo z hry Sama Bennetta, a vysokú intenzitu udržal až do konca. Lenže v Lyone sa nachádzali krátke stúpania, ktoré využili ostatní jazdci na útoky a ten úspešný predviedol Kragh Andersen. Trojnásobnému majstrovi sveta zostal „len“ šprint o druhé miesto, ale na páske ho ešte porazili Mežgec a Consonni. Bora ovládala etapu, ale Saganovi už neposkytla želanú podporu v kľúčových okamihoch, a ani slovenský cyklista nevytiahol v Lyone svoj najlepší šprint.
 
V záverečnej časti pretekov mal Sam Bennett vybudovaný slušný náskok v bodovacej súťaži a Peter Sagan musel využiť každú príležitosť, aby získal body na úkor írskeho súpera. V horských etapách sa nachádzali rýchlostné prémie pred kopcami a to si Deceuninck - Quick-Step dokázal ustriehnuť. Bora - hansgrohe ešte vytvoril atraktívnu cyklistiku v devätnástej etape, kde sa chcel zbaviť Bennetta na záverečných krátkych stúpaniach. Nemecký celok mal všetko pod kontrolou, chytil únik, ale vo finále sa rozbehla klasikárska bitka s mnohými útokmi. Sagan sa do nej takisto zapojil, ale aj Bennett a pre slovenského cyklistu to nič neriešilo z hľadiska bodovacej súťaže. A nepodarilo sa mu vybojovať ani etapový triumf, keďže v taktickej bitke vedúcich jazdcov sa presadil Kragh Andersen a Sagan skončil na deviatej priečke. Bora - hansgrohe tretíkrát na TdF vynaložil obrovskú snahu počas celého dňa, aby slovenský cyklista zaútočil na etapu a zelený dres, ale ani v jednom prípade sa táto misia nepodarila. Nemecký celok týmto spôsobom len vytvoril víťaznú pozíciu pre konkurenčné tímy, ktoré v balíku mohli iba čakať na finálne momenty. Peter Sagan nezískal etapu na TdF, podobne ako v rokoch 2014 a 2015, a v súťaži o zelený dres bol lepší Sam Bennett. Aj tentoraz patril medzi dôležité postavy Tour, ale na pretekoch sa objavili aj silnejší pretekári.
 
 
sagan 20 tour vykon asofpb
Peter Sagan na Tour (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
 
Giro mu sadlo, forma bola vynikajúca
 
Slovenský cyklista chcel splniť sľub, ktorý dal organizátorom Gira ešte v minulom roku, a na talianskej Grand Grand sa predstavil napriek tomu, že začala len dva týždne po Starej dáme. Ak panovali nejaké obavy, ako sa vysporiada s vysokou záťažou počas takého krátkeho času, jeho odpoveď prišla hneď v druhej etape. Na výbušnom cieľovom kopci dokázal zalepiť Ulissiho útok, ale vyčerpal sa pri ňom a skončil druhý. Bol to však výborný signál, že sa cíti stále svieži a v nasledujúcich dňoch dokonca potvrdil nárast formy oproti TdF.
 
Vo štvrtej etape sa snažil využiť tím Bora - hansgrohe dlhé stúpanie Portella Mandrazzi, aby sa zbavil všetkých šprintérov, ale nepodarilo sa im to. V hlavnej skupine zostal Arnaud Démare a francúzsky jazdec pokoril Sagana o milimetre, čím sa odpálil ich vzájomný šprintérsky súboj. Slovenský borec bol rýchly, ale nestačilo to. Rovnakým výsledkom skončila aj siedma etapa, Démare nerobil žiadne chyby, a jazdec tímu FDJ mal nečakane navrch aj na konci šiesteho dňa. Klasikársky finiš do mierneho kopca v meste Matera. Nemecký celok znovu prebral iniciatívu v pelotóne a aj v samotnom závere, ale na poslednej zákrute Sagan urobil chybu, stratil pozíciu a skončil až ôsmy. Naopak, Démare vytiahol perfektný návrat na čelo pretekov a zvíťazil.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTriumf v desiatej etape
 
 
Začiatok druhého týždňa a desiata etapa predviedli Petra Sagana v maximálnej forme a to nemohlo znamenať nič iné ako etapový triumf. Pustil sa do úniku s obrovským odhodlaním a nepoľavil, keď sa ho snažil vrátiť späť tím FDJ. Slovenský borec bol v ten mimoriadne silný a na krátkych, prudkých kopcoch ho nevyviedli z miery ani silné dvojice tímu Movistar a Ineos, ktoré mu konkurovali v úniku. Napokon sa všetkých zbavil štýlovým spôsobom, ako to sám komentoval, a do cieľa prišiel osamote. Jeho jediný triumf v sezóne nadviazal na to najlepšie, čo predvádza v celej svojej kariére. Nasledujúci deň skončil ešte na druhom mieste v hromadnom dojazde, ako inak za Démarom, a potom sa už predviedla náročnosť Gira. Víťazstvo sa pokúsil získať aj v trinástej etape, ale posledných dvoch stúpaniach útočili aj vrchári, čo bolo nad jeho možnosti. V bodovacej súťaži skončil na druhej priečke a k jednému víťazstvu pridal štyri umiestnenia na druhom mieste. Trojnásobný majster sveta sa snažil využívať na Gire všetky príležitosti, ktoré vyhovovali jeho univerzálnym charakteristikám, a prezentoval sa v súťaživej podobe s veľkou chuťou zvíťaziť.
 
 
TERMINATOR CALCULATOR (kariérna bilancia Petra Sagana):
 
VÍŤAZSTVÁ: 114
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 149
 
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
 
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 24
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015-2017
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016, 2018
GP Québec (WT) 2016, 2017
Okolo Flámska (WT-M) 2016
Paríž - Roubaix (WT-M) 2018
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
Kuurne - Brusel - Kuurne (1.HC) 2017
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015, 2018
MSR v časovke 2015

BODOVACIA SÚŤAŽ: 36
Tour de Suisse (WT) 8x 2011-2015, 2017-2019
Tour de France (WT) 7x 2012-2016, 2018, 2019
Tour of California (2.HC) 7x 2010-2014, 2016, 2017
Tirreno-Adriatico (WT) 4x 2014 - 2017
Tour de Pologne (WT) 2x 2011, 2017
Eneco Tour (WT) 2x 2016, 2017
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour Down Under (WT) 2018
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
 
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010
Tour of Qatar 2015
 
TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 340
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 396
 
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 9583
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 669 bodov / 1. miesto
Rok 2017: 4251 bodov / 2. miesto (zmena bodovania)
Rok 2018: 2992 bodov / 2. miesto
Rok 2019: 2232 bodov / 10. miesto
Rok 2020: 860 bodov / 45. miesto

VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (vrátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (vrátane iných disciplín 19)
Rok 2012 - 16 (vrátane iných disciplín 20)
Rok 2013 - 22 (vrátane iných disciplín 27)
Rok 2014 - 7 (vrátane iných disciplín 9)
Rok 2015 - 10 (vrátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 14 (vrátane iných disciplín 18)
Rok 2017 - 12 (vrátane iných disciplín 17)
Rok 2018 - 8 (vrátane iných disciplín 11)
Rok 2019 - 4 (vrátane iných disciplín 6)
Rok 2020 - 1 (vrátane iných disciplín 1)
 
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní)
Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní)
Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní)
Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní)
Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní)
Rok 2016: 42 (60 % z 70 odjazdených dní)
Rok 2017: 36 (60 % z 60 odjazdených dní)
Rok 2018: 43 (54 % z 80 odjazdených dní)
Rok 2019: 35 (51 % z 69 odjazdených dní)
Rok 2020: 22 (34 % z 64 odjazdených dní)
- tímové časovky nerátame
 
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, WT (2010-2017, 2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de Suisse, WT (2011-2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016, 2017, 2018, 2019): 12
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015, 2017): 7
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Paríž - Nice, WT (2010): 2
Tour Down Under, WT (2018-2019): 2

SAGANOVE ŠPECIÁLY:
Tour of California (2010-2019): 17 víťazstiev z 76 etáp (22,4%), 7x bodovacia súťaž (70%), 7 dní v žltom drese
Tour de Suisse (2010-2019): 17 víťazstiev z 82 etáp (20,7%), 8x bodovacia súťaž (80%), 6 dní v žltom drese
 
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 41
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 7
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016, 2019): 7
Tour de Suisse, WT (2012, 2016, 2019): 6
Tour de France, GT (2016, 2018): 4
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 2
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Tour Down Under, WT (2018): 1
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop