Na Gire triumfoval únik, Weening znovu potešil Oricu

6.5.2014, 08:17 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Vyvrcholenie prvého horského víkendu znovu zabezpečilo cieľové stúpanie, ktoré však pre jazdcov nepredstavovalo také nebezpečenstvo, ako včera, ale aj tento ročník Gira nás presvedčil, že na týchto pretekoch sa nemôže podceniť ani jedna etapa.
     
9. etapa Giro d'Italia 2014 (UCI World Tour, Taliansko)
18.5. nedeľa horská ciel rovina Lugo > Sestola 174 km víťaz: Weening
historia-pretekovstartova-listina
 
Výstup na kopec Sestola dával dnes sympatické šance na víťazstvo silnej partii utečencov, ale ak by sa tak nestalo, bolo isté, že na jeho konci sa znovu objaví len oklieštená skupina favoritov. Jazdci na GC však kvôli príjemným hodnotám nemali toto stúpanie označené v diári. Navyše na včerajších ťažších stúpaniach všetci z nich jazdili konzervatívne, napriek tomu v cieli zaznamenal vysoké manko Damiano Cunego, ktorý stratil cez tri minúty, jeho kolega Przemyslaw Niemiec dokonca 7:30. Najhoršie však obišiel Michele Scarponi, ktorý s odstupom vyše deviatich minút nadobro stratil v klasifikácii kontakt s najlepšími. Taliansky jazdec bol po páde v šiestej etape veľmi dobitý a v piatok nemohol ani poriadne chodiť. Takže v pelotóne stále vyčíňal tento hromadný pád niektorými skrytými boľačkami.
 
Na začiatku sme videli množstvo motivovaných pretekárov, ktorí chceli pred voľným dňom minúť ušetrené sily na pobyt v úniku, ale tímy BMC a najmä Sky držali týchto borcov na uzde. Ešte po tridsiatich piatich kilometroch nebol pre pelotónom ani jeden pretekár. Hlavná skupina sa potom rozdelila na dve časti kvôli pádu. Nakoniec sa podarilo odskočiť si dopredu až štrnástim jazdcom, ktorí počas slnečného dňa mali právo na túto vymoženosť. Rýchlostný priemer prvej hodiny bol 47 km/h, preto trvalo tak dlho, kým sa vytvoril tento únik.
 
Na čele sa teda usadili Julien Berard (Ag2r), Oscar Gatto (Cannondale), Tosh van der Sande (Lotto-Belisol), David Tanner (Belkin), Matteo Bono (Lampre-Merida), Eduard Vorganov (Kaťuša), Pieter Weening (Orica), Salvatore Puccio (Sky), Davide Malacarne (Europcar), Marco Bandiera (Androni Giocatolli), Leonardo Duque (Colombia), Jackson Rodriguez (Androni Giocatolli), Enrico Barbin (Bardiani) a Yonathan Monsalve (Nerri Sottoli), ktorí sa najskôr oťukávali pred hlavnou skupinou s malým náskokom, ale keď títo jazdci nemali záujem dotiahnuť ich späť, začali svoj odstup navyšovať, ktorý sa vyšplhal na 5:30 necelých sto kilometrov pred cieľom.
 
S takouto situáciou boli v hlavnej skupine viac-menej všetci spokojní, celok BMC kontroloval pohyb utečencov, ale ani jedného sa nemusel obávať, pretože najvyššie postavený muž bol Davide Malacarne so stratou 9:27, čo by si tento tím mal ustriehnuť aj pri miernejšom tempe. V brejku sa v podstate predstavili typický jazdci do úniku. Domáci borci z pro - kontinentálnych tímov nemohli nechať túto šancu len tak hodenú na ceste, silnými pre záverečné kilometre mohli byť práve spomínaný veľký bojovník Malacarne alebo dobrý vrchár Pieter Weening.
 
Náskok vedúcej skupiny postupne narastal, pretože žiadne zoskupenie neprejavovalo snahu dostať sa do dnešného finišu. Navyše vpredu malo dostatok tímov svojich pretekárov, takže mohli pokračovať pre utečencov idylické chvíle.
22°C
Pelotón viedol vzorne poskladaný BMC, pretože Cadel Evans sa po ôsmej etape obliekol do ružového dresu. Takéto obrázky budeme pravdepodobne vídavať ešte dlho, lebo austrálsky cyklista mal pred ostatnými favoritmi slušný náskok, ktorý mohol vydržať veľmi dlho. 
 
Na prvom dnešnom stúpaní Sant´Antonio (13 km; 3,8 %) pelotón strácal už necelých osem minút, ale na tomto pravidelnom a tempárskom kopci začal pracovať tím Garmin-Sharp, ktorý nasadil stabilné tempo, ktoré nielenže spôsobovalo problémy niektorým jazdcom udržať sa v hlavnej skupine, ale pod väčší tlak dostalo aj únik. Americký celok už nemal žiadne ambície v celkovej klasifikácii, preto dnešná etapa bola z ich strany možno vybraná pre čiastkový úspech. Najviac bodov na tejto prémii bral Yonathan Monsalve. Naopak na tomto stúpaní zaostal bývalý držiteľ maglia rosa Michael Matthews, ktorý sa zaplietol do pádu v úvode etapy a vyzeral byť celkom oškretý. 
 
Rýchlostnú prémiu ukoristil Marco Bandiera, zatiaľ čo pelotón stiahol odstup čelnej skupiny na 5:30. Cyklisti sa potom začali približovať k druhému kopcu Roccheta Scandri (4,5 km; 6 %). Evans v tomto klesaní nič nepodcenil a pedantne jazdil na čele pelotónu hneď za Quinziatom. Ešte na prvom kopci hlásil problémy Steven Kruijswijk, ktorý sa nakoniec rozhodol opustiť tieto preteky, pretože jazdiť s poraneným ramenom a rebrami bolo nad jeho sily. Tesne pred druhým dnešným kopcom musel meniť bicykel Fabio Aru a vedený štyrmi spolujazdcami sa vracal do hlavnej skupiny, kde to znovu rozbalil Garmin-Sharp. Únik mal v tej chvíli náskok štyri minúty.
 
Pre druhú horskú prémiu si vyrazil David Tanner, ktorý ju prekonal päť sekúnd pred ostatnými borcami. Strata pelotónu bola znovu o čosi menšia a na pretekárov už striehlo len posledné stúpanie. Hneď na jeho začiatku atakoval z vedúcej skupiny Pieter Weening, ktorého však čoskoro dobehol Malacarne. V pelotóne sa dopredu vytiahli všetky dôležité tímy pre celkovú klasifikáciu, ktoré chceli svojich lídrov bez problémov doviesť do cieľa.
 
Weening a Malacarne si vybudovali už minútový odstup od svojich bývalých kolegov z úniku, pelotón udržiaval stabilné tempo, ale náskok vedúcej dvojice bol na úrovni štyroch minút desať kilometrov pred vrcholom. V druhej tretine záverečného stúpania sa nachádzala pasáž s priemerom desať percent, ktorá bola poslednou príležitosťou na podniknutie zaujímavého pohybu. Aj na týchto kilometroch sa ocitol na zemi Gorka Izagirre, ktorý už po šiestej etape trpel sinými bolesťami, a táto skutočnosť mu na pohode určite nepridala.
 
Na prudkých úsekoch vyskúšali atakovať Geniez a Vuillermoz, ktorý sa dokázal odpútať od pelotónu a dostal tak možnosť vylepšiť si svoju pozíciu v celkovej klasifikácii. Hlavná skupina išla podľa tempa tímu Tinkoff-Saxo. Päť kilometrov pred cieľom zaútočil Pozzovivo, na čo reagoval najskôr Kišerlovski, potom Evans, Urán, Quintana a vôbec všetci favoriti. Pozzovivo sa ale udržal pred hlavnou skupinou, a aj keď Vuillermoz už s ním nebol, útly Talian mal vpredu ešte jedného borca z pôvodného úniku, ktorý mu aspoň na chvíľu pomohol.
 
Záverečné tri kilometre nemali prudký spád, Pozzovivo si však udržiaval 30-sekundový náskok. Pieter Weening Davide Malacarne si nakoniec udržali svoj náskok až do cieľa a prvýkrát v tomto ročníku sa tešil z víťazstva únik. Hru nervov vyhral Pieter Weening. Malacarne druhý, Domenico Pozzovivo nakoniec tretí s mankom 42 sekúnd. Skupina favoritov dorazila do cieľa so stratou 1:08. 
 
Spomínaná dvojica zaútočila dvojica zaútočila z úniku hneď na začiatku posledného stúpania. Na záverečných metroch sa rozbehol ako prvý Malacarne, ale Weening mal v závere ťažkého dňa viac síl. Orica tak pokračuje v parádnych predstaveniach a pripísala si už tretí etapový triumf. Počas víkendu v obidvoch dňoch atakoval aj tím Europcar, ktorý bol odmenený dnešným druhým miestom Davida Malacarneho.
 
Domenico Pozzovivo si ako jediný z favoritov vyskúšal svoje nohy a na ostatných si dokázal vybojovať časovú výhodu 30 sekúnd. Tí dnes nepotrebovali manifestovať svoje schopnosti, takže ďalšia príležitosť na bitku o GC sa naskytne v dvanástej etape, keď je na programe časovka jednotlivcov. Jazdci v priebežnej klasifikácii zostávajú v rovnakom zložení, len Pozzovivo sa dnešným atakom posunul z desiateho miesta na štvrté. 
 
Pieter Weening (Orica): "V závere sme v čelnej skupine nespolupracovali dobre. Keď si na kruhovom objazde niektorí z nás vybrali zlú stranu, vedel som, že to je môj okamih. Nie je jednoduché ísť celý kopec sám. Pred príjazdom na posledný kopec som premýšľal o tom, že to skúsim. Keď ma dobehol Malacarne, bol veľmi silný. Snažil som sa ho zbaviť, ale nepodarilo sa mi to, preto som sa zameral na šprint. Vedel som, že máme dostatok času, preto sme mohli v závere rozohrať taktickú bitku, v ktorej som bol silnejší."
 
Cadel Evans (BMC): "Chlapci dnes kontrolovali útoky, problémy robil aj bočný vietor. Do úniku sa dostala silná skupina a my sme kontrolovali situáciu v pelotóne. Na poslednom kopci sa taktizovalo, všetci si strážili toho druhého. Sme spokojní, ako to dnes dopadlo. Som spokojný s mojím tímom, aké výkony predvádzal celý čas. Zajtra môžeme šťastne odpočívať."
 
Nairo Quintana (Movistar): "Dnes som zostal v závere s favoritmi a nestratil som ďalšie sekundy. Ale moje nohy neboli dobré, pretože som nemohol nasledovať Pozzoviva, keď útočil, ktorý bude v ďalších etapách veľmi silný. Moje zranenie ma momentálne veľmi bolí, najmä keď sa atakuje, ale dúfam, že sa dám do poriadku počas voľného dňa, ktorý prišiel v pravú chvíľu. Dnes som stratil čas len na jedného jazdca, čo nie je veľmi podstatné. Ale moje zranenie ma ovplyvňuje a necítim sa tak, ako by som sa chcel.“
 
Rigoberto Urán (OPQS): "Aj dnešná etapa bola ťažká. Pred posledným kopcom bolo tempo veľmi vysoké. Tam na najstrmších úsekoch atakoval Pozzovivo, ale nechcel som ísť za ním, a len som čakal, kto z favoritov tak urobí. Keďže to neurobil nikto, pokúsil som sa zrýchliť, aby so videl reakciu ostatných pretekárov. Lenže ani potom sa nič dôležité nestalo, tak som povedal Poelsovi, aby nasadil stabilné tempo. Tím bol dnes skvelý a som rád, že sa na nich môžem spoľahnúť.“
 
Domenico Pozzovivo (Ag2r): "Škoda, že sme nezískali etapové víťazstvo, ale tím dobre zvládol taktiku, ktorú sme zvolili dnes ráno. Na posledných kilometroch bolo vpredu stále veľa ľudí, preto som požiadal Alexisa Vuillermoza, aby zaútočil, aby som videl, čo sa stane. Potom som vyskúšal šťastie ja. Vedel som, že na konci sú takmer rovné úseky, ale snažil som sa získať toľko sekúnd, koľko len bolo možné, a nakoniec sa mi to celkom podarilo.“
 
 
VÝSLEDKY 9. ETAPY:
1. vlajka WEENING Pieter ORICA GREENEDGE 4h 25' 51''
2. vlajka MALACARNE Davide TEAM EUROPCAR + 00' 00''
3. vlajka POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE + 00' 42''
4. vlajka ULISSI Diego LAMPRE - MERIDA + 01' 08''
5. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 08''
6. vlajka KELDERMAN Wilco BELKIN PRO CYCLING TEAM + 01' 08''
7. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM

+ 01' 08''

8. vlajka CATALDO Dario SKY PROCYCLING + 01' 08''
9. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 01' 08''
10. DUARTE Fabio COLOMBIA + 01' 08''
11. vlajka KIŠERLOVSKI Roman TREK FACTORY RACING + 01' 08''
12. vlajka ARU Fabio ASTANA PRO TEAM + 01' 08''
13. QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM + 01' 08''
14. vlajka HESJEDAL Ryder GARMIN - SHARP + 01' 08''
 
 
CELKOVÉ PORADIE PO 9. ETAPE:
1. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM 38h 49' 34''
2. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 57''
3. vlajka MAJKA Rafal biely-dres TEAM TINKOFF - SAXO + 01' 10''
4. vlajka POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE + 01' 20''
5. vlajka MORABITO Steve BMC RACING TEAM + 01' 31''
6. vlajka ARU Fabio 2.biely-dres ASTANA PRO TEAM + 01' 39''
7. vlajka ULISSI Diego 3.biely-dres LAMPRE - MERIDA + 01' 43''
8. vlajka KELDERMAN Wilco BELKIN PRO CYCLING TEAM + 01' 44''
9. QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM + 01' 45''
10. vlajka KIŠERLOVSKI Robert TREK FACTORY RACING + 01' 49''
 
 
BODOVACIA SÚŤAŽ PO 9. ETAPE:
1. vlajka BOUHANNI Nacer FDJ 166 bodov
2. vlajka NIZZOLO Giacomo TREK FACTORY RACING 150 bodov
3. vlajka VIVIANI Elia .ccp. 139 bodov
 
 
VRCHÁRSKA SÚŤAŽ PO 9. ETAPE:
1. ARREDONDO Julián TREK FACTORY RACING 47 bodov
2. vlajka ULISSI Diego LAMPRE - MERIDA 39 bodov
3. vlajka PIRAZZI Stefano BARDIANI - CSF PRO TEAM 26 bodov
 
 
 
 
 
 
Preview etapy:
Víkend v Apeninách pokračuje ďalším kopcovitým predstavením a deviaty deň spĺňa všetky atribúty klasickej etapy na Gire – dlhý, plochý začiatok, ktorý vyvrcholí niekoľkými stúpaniami v závere. Tentoraz však prvé dva kopce nevzbudzujú strach, a ani posledný z nich Sestola (16,5 km; 5,7 %) nepatrí medzi vrchárske legendy, ale ich vzájomnou kombináciou čaká na pretekárov ťažký oriešok. Záverečný kopec obsahuje ťažkú 4-kilometrovú pasáž s priemerom 8,8 %, lenže tú vystrieda rovnako dlhý úsek so štyrmi percentami, z toho dôvodu je na ňom ťažko vytvoriť a udržať rozhodujúcu selekciu. Cieľom hlavných favoritov tak bude prekonať toto stúpanie bez ujmy. Nesmieme zabúdať, že pred voľným dňom je to už deviaty deň v sedle, niektorí cyklisti tak budú mať toho plné zuby, iní zas sústredia svoj míňajúci sa elán na etapový triumf.
 
giro-2014-profil-9
 

ĎALŠIE ETAPY GIRO d'ITALIA 2013:
 
ikona-1ikona-2ikona-3ikona-4ikona-5ikona-6ikona-7ikona-8ikona-10ikona-11ikona-12ikona-13ikona-14ikona-15ikona-16ikona-17ikona-18ikona-19ikona-20ikona-21
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop