Šialené Giro pokračuje, Quintana ide do ružového!

6.5.2014, 08:17 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Po voľnom dni pripravili organizátori pre pretekárov epickú vrchársku bitku, ktorá obsahovala dve legendárne stúpania, na ktorých museli jednotliví favoriti preukázať už výbornú formu, pretože ich obtiažnosť rozhodovala o úspechu, či neúspechu na tomto podujatí.
   
16. etapa Giro d'Italia 2014 (UCI World Tour, Taliansko)
27.5. utorok horská ciel rovina P. Legno > Val Martello 139 km víťaz: Quintana
historia-pretekovstartova-listina
 
Kráľovská etapa tohtoročnej edície sa po minuloročnom zrušení konečne dostala do programu v plnom znení, i keď sa ani tentoraz pred štartom nevyhla diskusiám o poveternostných podmienkach. Organizátori nakoniec povolili prejazd cez Gaviu a Stelvio, no pelotón sa musel pripraviť na chladné počasie, ktoré sa mohlo na týchto priesmykoch pretaviť do snehových prehánok. Na začiatku etapy jazdcom komplikovali život občasný dážď a mokré cesty, takže dnes sme mali byť svedkami skutočnej cyklistickej lahôdky. Na dnešnú etapu nenastúpil Boasson Hagen, ktorý niekoľko dní jazdil s boľavým chrbtom. 
 
Pretekári v podstate nemali priestor, aby sa po voľnom dni aspoň trochu zahriali, pretože okamžite začali stúpať na Passo Gavia. Pelotón sa najskôr držal pohromade, pokojné chvíle prerušil atakom Maxim Belkov (Kaťuša). Prímerie však v hlavnej skupine nevydržalo veľmi dlho. Hneď nasledovalo niekoľko atakov,
8°C
ktorým sa dostal na čelo iba Robinson Chalapud (Colombia), pretože tím Movistar začal klásť na súperov mimoriadne vysoké lezecké nároky. Španielsky celok rozbil pelotón na kúsky a vpredu zostala iba oklieštená skupina favoritov. Quintana sa teda rozhodol, že svojím súperom pripraví poriadne náročný deň.
 
Osamotený Kolumbijčan si pred hlavnou skupinou vybudoval iba malý náskok. Dva kilometre pred vrcholom prvého stúpania atakoval aj Julián Arredondo, ktorý potreboval body z horskej prémie na zveľadenie svojho náskoku v tejto súťaži. Pripojil sa k nemu aj Jarlinson Pantano (Colombia). Na Gavii sa pretekalo popri snehových mantilenoch, ktoré však jazdcov neohrozovali. Za Chalapudom prešla dvojica prenasledovateľov so stratou 49 sekúnd.
 
Cyklistov potom čakal ťažký zjazd na mokrých cestách v snehových korytách, kde ani jeden jazdec nechcel riskovať. Okrem toho na jazdcov striedavo padal dážď a mokrý sneh a v takomto komplikovanom počasí mali prežiť celý deň. Situácia na trati bola veľmi neprehľadná, v zjazde sa dostal na čelo pretekov Franco Pellizotti, za ním sa nachádzali Rosa, Pantano a Chalapud. Pozície favoritov boli nejasné.
 
Prvé správy hovorili o tom, že skupina s Evansom, Pozzovivom a Cunegom strácala jednu minútu na ostatných favoritov, tí zas zaostávali za Pallizottim 80 sekúnd. Taliansky jazdec dostal pred Stelviom spoločnosť, keď sa k nemu pridali Cataldo a Vuillermoz. Za nimi sa pohybovali Rosa, Chalapud, Niemiec, Kišerlovski, Pantano a Dupont. Na úpätí druhého kopca sa podarilo Evansovi dostať do hlavnej skupiny, Pozzoviva sme tam nevideli.
 
Hlavná skupina pred druhým stúpaním strácala na vedúcu trojicu 2:40. Tam znovu začal úradovať tím Movistar, ktorého snaha na Gavii síce vyčerpala mnohých pretekárov, ale opatrný zjazd priviedol niekoľkých z nich späť do hlavnej skupiny. Pre všetkých favoritov bol vpredu nebezpečným mužom Robert Kišerlovski, ktorý z deviatej pozície v klasifikácii ohrozoval takmer všetkých.
 
Postupne sa na čelo pretekov prepracovali aj Kišerlovski, Dupont, Rosa, Niemiec, Chalapud a Pantano, ktorí vytvorili pred okliešteným pelotónom silnú skupinu. Tam udával tempo Movistar, preto sa niektorým jazdcom nepodarilo zrealizovať svoje pokusy o ataky. Jediným úspešným bol Alexandre Geniez, ktorý si dokázal vybudovať malý odstup. Pri stúpaní na najvyšší bod celých pretekov pršalo, hlavná skupina obsahovala už iba okolo tridsať jazdcov.
 
Francúzsky borec sa ale postupne približoval k vedúcim pretekárom, kde udávali stabilné tempo najmä Kišerlovski a Niemiec, ale jazdci Movistaru sa za nimi rozhodli ešte zvýšiť svoju aktivitu a ich strata tak sekundu po sekunde klesala. Medzitým sme objavili v tejto skupine aj Domenica Pozzoviva. Osem kilometrov pred vrcholom sa vytiahol na čelo Pierre Rolland, tempo sa potom pokúsil zvýšiť Tinkoff-Saxo, ktorý prebral kontrolu nad pelotónom, odkiaľ preto znovu odpadli niektorí jazdci. Tým pádom klesol náskok utečencov pod dve minúty, medzi nimi už bol aj Alexandre Geniez.
 
Chlapci z Tinkoff-Saxo pekne roztočili kolesá, pretože pelotón priblížili k vedúcej skupine na desať sekúnd, keď sa rozhodol zaútočiť Dario Cataldo. Jazdcovi tímu Sky sa však podarilo vybudovať odstup cez jednu minútu pred pelotónom a nakoniec si vybojoval túto cennú horskú prémiu. Za ním nasledoval so stratou 18 sekúnd Robinson Chalapud, ostatní jazdci z pôvodného úniku sa pohybovali okolo hodnoty jednej minúty. Hlavná skupina preťala vrchol tesne za nimi. V nej chýbal už dlhšiu dobu Ivan Basso, ktorý zaostával už štyri minúty. Nasledujúci zjazd sa rozhodli organizátori neutralizovať, takže jazdci normálne klesli na bicykloch dolu, ale po jeho prekonaní si na krátkej rovinatej pasáži udržali tie rozostupy, aké mali na vrchole Stelvia.
 
Kontrolovaný zjazd však sprevádzali isté nedorozumenia, pretože vedúci muž etapy a traja jazdci za ním Pantano, Dupont, Vuillermoz išli v klesaní naplno, podobne ako niekoľkí jazdci z Movistaru a Europcaru, zatiaľ čo Urán vôbec nie. Po jeho absolvovaní mal Cataldo náskok jednu minútu pred trojicou idúcou za ním. Potom sa vytvorila silná skupina, kde boli Quintana, Izagirre, Rolland, Hesjedal, Sicard a Rabottini, ktorí mali pred tou Uránovou až dvojminútový odstup.
 
Medzitým sme dostali informácie, že organizátori popreli neutralizovanie dojazdu! Športový riaditeľ tímu Lotto-Belisol neskôr povedal, že v oficiálnom rádiu pretekov nebola nikdy potvrdená táto neutralizácia, takže podľa všetkého bola len výmyslom médii.
 
Poriadny chaos na ceste spôsobil, že Urán, Majka, Evans a Aru utrpeli v klesaní obrovské straty, a aj keď Tinkoff-Saxo a OPQS robili, čo mohli, aby sa čo najviac priblížili k mimoriadne nebezpečnej skupine šiestich jazdcov pred nimi. Stav obrovskej pohotovosti v tejto skupine neváhali podporiť ani tímy Astana a Belkin, ktoré si museli poradiť už s posilnenou Quintanovou partiou, pretože tá sa spojila s Pantanom, Dupontom a Vuillermozom, čím ešte posilnila svoje motory.
 
Na začiatku posledného stúpania mal Quintana pred Uránom náskok 1:40, Izagirre robil pre svojho lídra vynikajúcu prácu. Za nimi sa však nachádzala početná a silná skupina a do cieľa zostávalo stále veľa náročných kilometrov. Izagirre potom ukončil svoju robotu, opraty v tejto skupine následne prebral Pantano. Osemnásť kilometrov pred vrcholom sa už dostali dopredu Quintana a Rolland, Hesjedal sa pokúšal zubami-nechtami pri nich udržať. Táto dvojica čoskoro dobehla Catalda, Hesjedal sa tam nakoniec dokázal po urputnom boji vrátiť. Urán zatiaľ stále strácal necelé dve minúty, ale ani v tejto skupine už nebolo veľa domestikov, takže za chvíľu sa museli vytiahnuť dopredu samotní favoriti.
 
Vedúcu skupinu opustil ako prvý Dario Cataldo, Nairo Quintana bol tým motorom, ktorý udržiaval nezmenený odstup. Za nimi sa nachádzali všetci borci z top 10, okrem Wouta Poelsa. Približne desať kilometrov pred cieľom ťahal skupinu favoritov Michael Rogers, ale Quintana bol naďalej veľmi silný a zvýšil svoj odstup na 2:30. Tým pádom už výrazne ohrozoval aj samotného Rigoberta Urána, preto sme boli zvedaví, ako zareaguje.                                    
 
Necelých 7 km pred vrcholom už bol na čele prenasledovateľov Urán, ale musel si poradiť s mankom tri minúty. Potom zaútočil Rafal Majka, ktorý dostal Evansa pod veľký tlak, ale skupina sa neroztrhla, a ani tempo sa nezvýšilo. Quintana na prudkých pasážach jasne dominoval, na jednej z nich vypadol z jeho rytmu Rolland, kanadský jazdec sa pri ňom udržal. Potom to Majka znovu skúšal, spolu s ním tam zostali Urán, Pozzovivo, Kelderman, Aru a Sebastian Henao. Austrálsky jazdec Cadel Evans teda definitívne odpadol. Potom sa od nich odpútal aj Wilco Kelderman, ktorý zaútočil.
 
Vedúca dvojica príkladne spolupracovala, no na poslednom kilometri Quintana zrýchlil a vybudoval si odstup pred Hesjedalom. Kolumbijský jazdec si nakoniec po búrlivom dni, ale po perfektnom výkone vybojoval víťazstvo v kráľovskej etape.  Osem sekúnd za ním zaostal Ryder Hesjedal. Tretí Pierre Rolland stratil 1:12. Zo skupiny favoritov bol najsilnejší Wilco Kelderman, ktorý prišiel do cieľa so stratou 3:31. Hneď za ním tam boli Pozzovivo a Aru. Rigoberto Urán dnes zaznamenal vysoké manko 4:11, tesne pred ním dorazil Majka. Cadel Evans zaostal dokonca o 4:48.
 
Po obrovských nedorozumeniach pri klesaní zo Stelvia sa dostali do časovej výhody niektorí silní pretekári na čele s Quintanom, ktorý ju dokázal perfektne využiť. Celý záverečný kopec vyšiel v podstate sám a na početnú skupinu prenasledovateľov na ňom získal približne dve a pol minúty. Ani jeden z ostatných favoritov nebol schopný ukázať podobný kúsok, takže Quintana sa prepracoval na prvé miesto v klasifikácii. 
 
Obrovskú bojovnosť znovu predviedol Ryder Hesjedal, tretie miesto Pierra Rollanda je zas potvrdeným jeho sympatických výkonov z posledných dní. Veľké sklamanie dnes zavládne v tíme OPQS, ktorému sa nepodarilo udržať ružový dres, pretože Rigoberto Urán znovu nepodal v kopcoch tak potrebný výborný výkon. Podobne bol na tom aj Cadel Evans. Naopak mladé pušky Kelderman a Aru ukázali v závere značnú motiváciu, Pozzovivo sa takisto na konci pokúšal ešte niečo urobiť s výsledkom. Majka tu naopak stratil, pretože nemá príliš rád veľa nástupov v kopci.
 
V celkovom poradí si Nairo Quintana posunom na prvé miesto zaistil vysoký náskok pred Rigobertom Uránom, takže v ďalších etapách si vymenia úlohy. Cadel Evans si síce udržal tretie miesto, ale o to bude ešte veľká bitka. Dnešný po dlhom čase výborný výkon Rydera Hesjedala ho posunul do Top 10, čo je pre neho a pre celý tím Garmin-Sharp určite obrovskou náplasťou.
 
Dnešný deň bol naozaj šialený. Už 26. pretekár v cieli mal stratu dvadsať minút!
 
 
 
VÝSLEDKY 16. ETAPY
1. QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM 4h 42' 36''
2. vlajka HESJEDAL Ryder GARMIN - SHARP + 00' 08''
3. vlajka ROLLAND Pierre TEAM EUROPCAR + 01' 13''
4. vlajka KELDERMAN Wilco BELKIN PRO CYCLING TEAM + 03' 32''
5. vlajka POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE + 03' 37''
6. vlajka ARU Fabio ASTANA PRO TEAM + 03' 40''
7. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 04' 08''
8. HENAO Sebastian SKY PROCYCLING + 04' 11''
9. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 04' 11''
10. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM + 04' 48''
11. vlajka KIŠERLOVSKI Robert TREK FACTORY RACING + 04' 48''
12. PANTANO Jarlinson vlajka + 04' 59''
24. vlajka BASSO Ivan CANNONDALE PRO CYCLING + 17' 16''
135. vlajka POELS Wout OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 44' 07''
 
           
CELKOVÉ PORADIE PO 16. ETAPE:
1. QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM 68h 11' 44''
2. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 41''
3. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM + 03' 21''
4. vlajka ROLLAND Pierre TEAM EUROPCAR + 03' 26''
5. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 03' 28''
6. vlajka ARU Fabio ASTANA PRO TEAM + 03' 34''
7. vlajka POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE + 03' 49''
8. vlajka KELDERMAN Wilco BELKIN PRO CYCLING TEAM + 04' 06''
9. vlajka HESJEDAL Ryder GARMIN - SHARP + 04' 16''
10. vlajka KIŠERLOVSKI Robert TREK FACTORY RACING + 08' 02''
11. vlajka VUILLERMOZ Alexis AG2R LA MONDIALE + 14' 20''
12. vlajka GENIEZ Alexandre FDJ + 17' 40''
 
 
VRCHÁRSKA SÚŤAŽ PO 16. ETAPE:
1. ARREDONDO Julián TREK FACTORY RACING 95 bodov
2. CHALAPUD Robinson vlajka 69 bodov
3. vlajka CATALDO Dario SKY PROCYCLING 62 bodov
 
 
BODOVACIA SÚŤAŽ PO 16. ETAPE:
1. vlajka BOUHANNI Nacer FDJ 251 bodov
2. vlajka NIZZOLO Giacomo TREK FACTORY RACING 225 bodov
3. vlajka VIVIANI Elia CANNONDALE PRO CYCLING 173 bodov
 

 
Preview etapy:
Ktovie, ako pretekári prežili voľný deň, keď ich hneď čaká brutálna etapa so šesťdesiatimi kilometrami strávených v kopcoch. V minulom roku bolo identické predstavenie zrušené kvôli snehovým návalom, tentoraz by sa malo v programe udržať. Pelotón dostane len niekoľko kilometrov na rozjazdenie a okamžite začne stúpať na Passo Gavia (16,5 km; 8 %), ktoré je spomedzi dnešných kopcov najprudšie. Potom čaká na cyklistov len zjazd a ďalší výstup, tentoraz na najťažšie stúpanie a tradične najvyšší bod Gira Passo Stelvio (21,7 km; 7,2 %). Toto mýtické stúpanie poriadne okliešti výkonnostné rezervy mnohých pretekárov, čo sa jednoznačne prejaví na poslednom kopci, ktorý síce nemá takú charizmu, ale vzhľadom k svojim predchodcom bude miestom jedného z najťažších súbojov tohtoročnej edície. Na Val Martello (22,3 km; 6,4 %), ktorý má najprudšie pasáže v samom závere, vpredu uvidíme bezpochyby už len tých najsilnejších jazdcov, ktorí však musia jedným očkom hľadieť aj na to, že tretí týždeň ponúka oveľa viac rozbušiek.
 
giro-2014-profil-16
 

ĎALŠIE ETAPY GIRO d'ITALIA 2013:
 
ikona-1ikona-2ikona-3ikona-4ikona-5ikona-6ikona-7ikona-8ikona-9ikona-10ikona-11ikona-12ikona-13ikona-14ikona-15ikona-17ikona-18ikona-19ikona-20ikona-21
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop