Šiesta etapa Okolo Ománu: Únik znemožnil pelotón a vyhral Brändle

13.2.2015, 11:36 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
Po sobotňajšom chaose a sklamaní, že sme boli ukrátení o možno najzaujímavejšiu etapu tohto ročníka, sa dnes počasie trošku umúdrilo a záverečná etapa odštartovala bez problémov.
 
6. etapa Okolo Ománu 2015 (UCI Asia Tour, 2.HC, Ománsky sultanát)
22.2. nedeľa rovinatá ciel rovina Oman Air > Muttrah 133 km vitaz Brändle
uvod-k-pretekomstartova-listina ikona-1ikona-2ikona-3ikona-4ikona-5
 
Včerajší deň si ako veľmi zvláštny určite zapamätá aj Peter Velits, ktorý oslávil tridsiate narodeniny veľmi netypickým spôsobom. Pri tých naťahovačkách v neutrálnej zóne pri nižšej rýchlosti mohol aspoň prijať viac gratulácií ako zvyčajne. Pripájame sa aj my. Bratia Velitsovci nám v minulosti dopriali nejednu chvíľu radosti a želáme im, aby sa v druhej polovici svojej kariéry už ako skúsení tridsiatnici ešte pobili o pekné výsledky, ktorých v posledných rokoch, žiaľ, ubúdalo.
 
Dnes bolo na programe iba 133 rovinatých kilometrov, takže vytvoril sa klasický únik. Iljo Keisse (Etixx), Matthias Brandle (IAM), Danny Pate (Sky) a samozrejme Jeff Van Meirhaeghe (Topsport). Belgický prokontinentálny celok máva zvyčajne vpredu dvoch ľudí, takže ešte s oneskorením atakoval Jelle Wallays, no "spachtoš" už nemal šancu dostať sa do úniku, ktorý ho nemienil čakať.
 
25°C
V Lampre-Merida chceli hlavne hájiť červený dres, a keďže uniknutá partia túto ich métu nijako neohrozovala, pelotón viedli skôr symbolicky. Kvartetu dovolili získať viac ako deväťminútový náskok. Potom prišli na čelo balíka tímy, ktorým sa celkovo nedarilo a chceli aspoň dnešný deň pretaviť na etapový triumf - Bora, Cofidis a vždy pracovitý Movistar. Potrebovali však systematicky likvidovať zhruba sto sekúnd na každých desať kilometrov.
 
V nedeľu mali pretekári šťastie. Po obrovských horúčavách teplota klesla na ideálnych 25 stupňov. Vysoká rýchlosť v druhej polovici etapy v kombinácii s prvým stúpaním a vetrom (zhruba sily 28 km/h) rozdelili pelotón.
 
Prvú šprintérsku prémiu vyhral, samozrejme, Van Meirhaeghe a zaokrúhlil svoje konto na dvadsať bodov v zelenej súťaži. To ho radilo na štvrté miesto. Po prémii prišiel na rad kopec Al Jissah (1,3 km; 9,5 %). Na jeho vrchole mali utečenci náskok 5:20 a vzhľadom na to, že do cieľa ostávalo 27 kilometrov, nebola to rozhodne beznádejná výhoda.
 
V ďalšom priebehu prišla zaujímavá informácia, že v skupine zaostávajúcich jazdcov ostal Andrea Guardini (Astana). Aj preto Kaťuša pracovala tvrdo na čele balíka. Ukazovali sa tam aj jednotlivci Tinkoff-Saxo, takže sme mohli hádať, či to bude Sagan alebo Breschel, kto sa z rusko-dánskeho celku zapojí do záveru.
 
Ešte však stále nebol dostihnutý únik a ten mal osem kilometrov pred cieľom náskok 2:10. Začalo to vyzerať na prekvapenie. Podľa nás mal najväčšie šance vyhrať Iljo Keisse vďaka lepším šprintérskym schopnostiam ako súperi. Pamätáme si tiež na jeho šialené víťazstvo po celodennom úniku na Okolo Turecka 2011, keď mu v poslednej zákrute spadla reťaz a musel si ju nahadzovať.
 
V závere sa však taktizovalo a nebol to špurt, ktorý rozhodol o víťazovi. Cit na správny nástup a výborné nohy mal Matthias Brändle (IAM). Rakúšan prišiel do cieľa sám, využil tempárske schopnosti, vďaka ktorým chvíľu držal svetový rekord v hodinovke. Peter Sagan vyhral špurt pelotónu, teda skončil piaty. Nemá cenu špekulovať, či sa špurtovalo naplno. Petrovi priaznivci povedia, že áno, neprajníci, samozrejme, že nie. Skontrolujte si to v diskusii. Predchádzajúcu vetu sme napísali, keď ešte pod článkom nebol žiaden komentár.
 
Rafael Valls a Lampre-Merida udržali červený dres a získali mimoriadne cenné víťazstvo v silnej konkurencii. Veď porazili Van Gardrena, Valverdeho a Majku, čo sa rozhodne nestáva často.
 
Guardini by mal po dojazde podať ruku všetkým členom úniku, ktorí mu zachránili zelený dres, hoci Van Meirhaeghe sa mu bodovo vyrovnal! Na druhé miesto ho však odsunula absencia etapového víťazstva. Súťaž do 25 rokov vyhral Juhoafričan Meintjes a Van Meirhaeghe jasne vyhral súťaž aktivity. Z Ománu odchádzajú vo výbornej nálade najmä tímy, ktoré víťazstvá neberú ako samozrejmosť a poriadne si ich vydreli - Lampre-Merida, MTN-Qhubeka, IAM Cycling a Topsport Vlaanderen - Baloise.
 
Peter Sagan bojoval o výsledok v troch etapách. Bral dve piate a jedno siedme miesto. Podľa našich informácií by Peter po návrate do Európy nemal štartovať na GP Lugano 1. marca, ale na Strade Bianche 7. marca. V Ománe však mohlo dôjsť k zmene plánu, o ktorej nevieme, takže v najbližších dňoch budete určite informovaní, na ktorých pretekoch sa Peter objaví.
 
O Saganovi pripravujeme zaujímavý článok, ktorý vydáme čoskoro...
 
Včera sa darilo na MS v dráhovej cyklistike Alžbete Pavlendovej, ktorá zaznamenala v disciplíne scratch piate miesto. Betke gratulujeme! Už pár týždňov máme v našom vydavateľskom pláne zaradený rozhovor s Betkou na piatok 27.2. o 12:00.

Sean Yates (športový riaditeľ Tinkoff-Saxo): "V minulosti to vždy bývala šprintérska etapa, ale dnes špurtérske tímy začali kontrolovať utečencov príliš neskoro. A my sme nechceli jazdiť na čele pelotónu osamote. Na konci sa ukázal Peter Sagan ako najrýchlejší v hlavnom balíku, takže pre nás to bola trošku nešťastná situácia, že nemohol bojovať o etapový triumf. Samozrejme, radšej by sme odchádzali z Ománu s víťazstvom, ale naša sezóna nie je založená na úspechoch v tomto období. Chceme dobre jazdiť na veľkých klasikách a etapových pretekoch. Peter Sagan sa dostal do hry v niekoľkých etapách, vrátane tej dnešnej, keď vyhral špurt pelotónu, takže vieme, že je na správnej ceste v príprave na kockové klasiky." 
 
Matthias Brandle (IAM Cycling): "V úniku sme boli silní jazdci, vzájomne sme si pomáhali a pre nás to bolo ako jazdiť v tímovej časovke a udržiavať dobrú rýchlosť. Museli sme spoločne pracovať aj na menších stúpaniach, aby tam ani jeden z nás neprepálil tempo. Som veľmi šťastný, že na konci som bol práve ja ten najsilnejší. Najviac som sa bál Ilju Keisseho. To bol dôvod, prečo som na poslednom stúpaní zrýchlil, pretože som si všimol, že na kopcoch trochu trpel. Povedal som si, že sa ho pokúsim zbaviť, aby moje šance na víťazstvo stúpli."       
 
VÝSLEDKY 6. ETAPY:
1. vlajka BRANDLE Matthias IAM CYCLING TEAM 3h 02' 31''
2. albansko KEISSE Iljo ETIXX - QUICK-STEP + 00' 04''
3. albansko VAN MEIRHAEGHE Jeff TOPSPORT VLAANDEREN - BAL. + 00' 13''
4. vlajka PATE Danny SKY PROCYCLING + 00' 16''
5. vlajka SAGAN Peter TEAM TINKOFF - SAXO + 01' 16''
6. vlajka SINKELDAM Ramon TEAM GIANT - ALPECIN + 01' 16''
7. vlajka BOUHANNI Nacer COFIDIS SOLUTIONS CREDITS + 01' 16''
8. vlajka KRISTOFF Alexander KATUSHA TEAM + 01' 16''
47. vlajka VELITS Peter BMC RACING TEAM + 01' 16''
favoriti na celkové poradie + 01' 16''
 
 
CELKOVÉ PORADIE OKOLO OMÁNU 2015:
1. vlajka VALLS Rafael LAMPRE - MERIDA 21h 09' 31''
2. vlajka VAN GARDEREN Tejay BMC RACING TEAM + 00' 09''
3. vlajka VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 00' 19''
4. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 00' 32''
5. VAN RENSBURG Jacques MTN - QHUBEKA + 01' 04''
6. MEINTJES Louis MTN - QHUBEKA + 01' 08''
7. vlajka FUGLSANG Jakob ASTANA PRO TEAM + 01' 10''
8. albansko HERMANS Ben BMC RACING TEAM + 01' 15''
9. ARREDONDO Julian TREK FACTORY RACING + 01' 25''
10. vlajka KONRAD Patrick BORA - ARGON 18 + 01' 36''
11. vlajka COSTA Rui LAMPRE - MERIDA + 01' 45''
12. vlajka KREUZIGER Roman TEAM TINKOFF - SAXO + 01' 56''
51. vlajka SAGAN Peter TEAM TINKOFF - SAXO + 09' 29''
56. vlajka VELITS Peter BMC RACING TEAM + 10' 51''
 
CELKOVÁ SÚŤAŽ BODOVACIA SÚŤAŽ
lampre vlajka VALLS FERRI Rafael astana vlajka GUARDINI Andrea
LAMPRE - MERIDA ASTANA PRO TEAM
SÚŤAŽ DO 25 ROKOV SÚŤAŽ TÍMOV
mtn MEINTJES Louis bmc vlajka BMC RACING TEAM
MTN - QHUBEKA
 
 

 
 
Preview etapy:
Na poslednú etapu sa najviac tešia šprintéri, ktorí dostanú na konci podujatia k dispozícii bulvár Matrah Cornice, ktorý sa nachádza v samom centre Maskatu. Tridsať kilometrov pred cieľom síce striehne stúpanie Al Jissah, a hoci má 1,3 km a priemer slušných 9,5 %, tentoraz zrejme nebude také nebezpečné ako v druhej etape. V predchádzajúcich dojazdoch na tejto promenáde triumfovali Cavendish, Greipel, Kittel či Bouhanni, preto sa môžeme tešiť na skutočnú prehliadku rýchlosti.      
 
 
6-etapa
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop