Vymyslí Peter Sagan niečo prekvapujúce aj na Paríž - Roubaix?

8.4.2016, 22:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Žiadna iná klasika nepúta takú pozornosť ako Paríž - Roubaix, ktorá ponúka surové cyklistické dobrodružstvo už 120 rokov. Peter Sagan má v tejto sezóne výbornú príležitosť, aby sa zapísal medzi dobyvateľov najťažších úsekov na mačacích hlavách.
 
Vypäté momenty na flámskych bergoch sú už minulosťou, odolní pretekári sa presúvajú do Francúzska, kde sa zavŕši pútavá jazda na dlažobných kockách. A bude to štýlová rozlúčka, Peklo severu má v cyklistike unikátnu pozíciu. Vyše 50 kilometrov na nespevnených cestách bude mať na všetkých jazdcov devastačné účinky, na trati uvidíme skutočných bojovníkov, ktorí sa v cieli premenia na hrdinov.
 
Podujatie nemusí obsahovať žiadne stúpania, samotná prítomnosť kociek je dostatočnou zárukou mimoriadnej selekcie. Mačacie hlavy sú hrubé a ťažké ako nikde inde, každá pasáž na hrboľatých cestách pretekárom uberá energiu, na konci sa presadia iba tí najsilnejší. A vlastne to nemusí tak byť, výborne pripravení jazdci musia mať aj šťastie, akýkoľvek defekt v zlom čase či menšia kolízia im môžu vystaviť definitívnu stopku. Sú to nepredvídateľné preteky. A práve preto sú tak mimoriadne obľúbené, lebo stelesňujú húževnatosť a jedinečného ducha cyklistiky.        
 
 
degenkolb roubaix kocka tgaf
John Degenkolb s najcennejšou trofejou (© CorVos / Team Giant-Alpecin)
 
 
Charakter pretekov je každému dopredu jasný
 
Trasa si udržuje dlhé roky osvedčený formát, dominantná pozícia patrí trom 5-hviezdičkovým úsekom, na ktorých sa zvyčajne odohrávajú kľúčové momenty. Úvodných sto kilometrov prebieha na jednoduchom profile, no začiatok pretekov býva hektický, rýchly, pretože sa bojuje o účasť v úniku. Po vytvorení vedúcej skupiny sa situácia upokojí, ale len na chvíľu, kým pretekári neprídu na prvý úsek na mačacích hlavách. Na týchto pasážach je okrem jazdeckej techniky dôležité aj umiestnenie na čele balíka, kde je najmenšia hrozba pádov, preto od tohto momentu začína pozičná bitka.
 
Na úvodných kockách sa neodohráva žiadna významná akcia. Všetci cyklisti tu musia jazdiť pozorne, aby sa vyhli akýmkoľvek problémom, ktoré ich môžu poslať domov alebo oberú o energiu, ktorá im bude chýbať vo finiši. Oproti minulým rokom je nováčikom sektor číslo 22 Capelle-Ruesnes, ktorý je do kopca. Nasadenie stúpne na 4-hviezdičkovom úseku Haveluy, ktorý je sám osebe náročný, ale pretekárov dostane do pohotovosti najmä skutočnosť, že za ním nasleduje prvá päť-hviezdičková pasáž.   
 
 
video v clanku ikonka ciernaOficiálne promo 2016
 
 
Trouée d'Arenberg je historickým miestom s poriadne drsnou dlažbou, kde sa pelotón natiahne a akákoľvek strata pozície môže mať ťažké následky. Na náročných kockách sa mnohí jazdci dostanú do problémov a od tohto momentu uvidíme tú pravú selektívnu cyklistku, kde sa bude hlavný balík už len oslabovať. Arenbergský les sa nachádza 100 km pred cieľom, favoritov tu môže oslabiť strata dôležitého pomocníka. Navyše, v týchto momentoch býva chytený pôvodný únik, preto sa pokúsia dostať dopredu sviežejší jazdci.
 
Do ďalšej kľúčovej pasáže Mons-en-Pévèle zostáva cez 50 kilometrov a sedem dlažobných úsekov, ktoré poskytujú dobrú príležitosť dostať sa do vedúcej skupiny. Po Trouée d'Arenberg bude chvíľu trvať, kým sa cyklisti upokoja a zhodnotia situáciu, čo môžu využiť niektorí jazdci, aby sa prepracovali na čelo pretekov. Medzi nimi sa môžu objaviť aj zástupcovia najsilnejších tímov, ktorí budú vpredu čakať na svojich lídrov.
 
 
roubaix arenberg tcgfv
Vlani na Arenbergu (© Courtesy Slipstream Sports)
 
 
Najdlhší úsek na pavé Mons-en-Pévèle sa nachádza 50 kilometrov pred cieľom, kde sa odštartuje rozhodujúca fáza pretekov. Nepríjemný bude aj predchádzajúci sektor Auchy-lez-Orchies - Bersée, ale na trojkilometrovom Mons-en-Pévèle začínajú vyťahovať svoje karty najväčší favoriti. Niektorí môžu podniknúť dlhý útok, iní prostredníctvom svojich spolujazdcov nastaviť na kockách drastické tempo a unaviť svojich súperov. Ale všetko bude závisieť od aktuálnej situácie, ako sa budú vyvíjať preteky a aké bude rozloženie síl na trati.
 
Potom bude nasledovať niekoľko jednoduchších pasáží na mačacích hlavách a podujatie vyvrcholí na poslednej ťažkej skúške, na kombinácii Camphin-en-Pévèle a Carrefour de l’Arbre. Druhý menovaný uzatvára jazdu po 5-hviezdičkových úsekoch, do cieľa zostáva 17 kilometrov. Favoriti nemajú na čo čakať, Carrefour de l’Arbre je poslednou šancou, ako sa zbaviť súperov. Na čele zostanú skutočne len tí najsilnejší. Záverečné tri sektory sú príliš jednoduché, aby vytvorili nejakú selekciu.
 
S blížiacim sa koncom je podujatie čoraz náročnejšie, mačacie hlavy postupne vysávajú z pretekárov energiu, uspieť môže len ten, kto je dostatočne vytrvalý, má potrebnú silu a na trati sa mu budú vyhýbať problémy. Na záverečných 50-tich kilometroch sa môže stať čokoľvek. Pre favoritov bude dôležité, aby mali čo najdlhšie pri sebe pomocníkov, prostredníctvom ktorých dokážu reagovať na vývoj podujatia. No Paríž - Roubaix je však najkrajší vtedy, keď sa pred cieľom rozpúta férová bitka muža proti mužovi.
 
 
roubaix sceneria tcgfv
Scenéria Paríž - Roubaix (© Courtesy Slipstream Sports)
 
 
Zradnosť pavé si vyskúša silná konkurencia 
                  
V skupine hlavných kandidátov na víťazstvo bude najväčšia pozornosť smerovať na Fabiana Cancellaru. Pred niekoľkými dňami svoju poslednú účasť na Ronde pretavil do druhého miesta a ukázal sa vo vynikajúcej forme. Tento výsledok ho úplne neuspokojil, preto na Roubaix urobí všetko preto, aby štvrtýkrát vyhral kockovú trofej. Vo Flámsku na tiahlom Kwaremonte, ktorý sa najviac podobá na prichádzajúce sektory, predviedol impozantné zrýchlenie, ktoré nebude váhať použiť na Mons-en-Pévèle či Carrefour de l’Arbre. Na mačacích hlavách je jeho sila brutálna, preto sa nemusí obávať vzájomnej konfrontácie s protivníkmi. Spokojný môže byť aj s výbornou výkonnosťou nezničiteľného Stijna Devoldera, ktorý mu v spolupráci s Jasperom Stuyvenom môže pripraviť pohodlnú pozíciu na útok.
 
Ostatní súperi sú si vedomí jeho kvalít, uvidíme, ktorí z nich sa budú snažiť zachytiť jeho akceleráciu a ktorí radšej vyrazia do skorého ataku. Na Okolo Flámska s ním finišoval Sep Vanmarcke, ale bolo to skôr silou vôle. Belgický jazdec predtým veľmi dobre zareagoval na Saganov a Kwiatkowskeho pohyb, ak sa naskytne príležitosť, rovnakú aktivitu môže predviesť aj na prichádzajúcom podujatí. Vanmarcke tvrdí, že Roubaix mu typologicky sedí viac ako Ronde. Skutočne, po kockách vie jazdiť ako málokto. Ak bude mať na trati viac šťastia ako vo Flámsku, kde ho ovplyvnili mechanické problémy, určite sa zakaždým objaví na správnom mieste.
 
Bezstarostné preteky vyžaduje aj Lars Boom. Jazdec tímu Astana si ako bývalý cyklokrosár užíva mačacie hlavy, Paríž - Roubaix sú jeho vysnívaným podujatím. Na podobných najťažších klasikách patrí medzi najlepších jazdcov, ale vždy mu niečo chýba, aby sa dostal na pódium. V minulom roku na Roubaix bol veľmi silný, finišoval v hlavnej skupine, ale nachádzal sa v nej aj rýchly Degenkolb. Svoju formu si pochvaľoval aj na nedávno skončenom Okolo Flámska, ale na Taaienbergu dostal defekt. Boom verí, že túto nedeľu sa budú preteky pre neho vyvíjať pozitívne a svoj nesporný talent na pavé pretaví do želaného výsledku. Ako sa mu to podarilo na TdF v roku 2014.
 
 
video v clanku ikonka ciernaSumár minulého ročníka
 
 
V tíme Etixx - Quick-Step pokračuje čakanie na veľký klasikársky titul. Belgická zostava doteraz nedokázala využiť svoju početnú prevahu na uplynulých jednorazovkách, ale práve Pariž - Roubaix je podujatím, kde v roku 2014 naposledy získala veľký titul. Najskúsenejší jazdec Tom Boonen už nemá takú silu, aby robil rozdiely na flámskych bergoch, ale stále disponuje potrebnou vytrvalosťou, aby mohol na týchto pretekoch uspieť. Jeho predvídavosť, skúsenosti a jazdecká technika majú stále čo ukázať na Roubaix. Na Tour of Flanders finišovali medzi najlepšími Niki Terpstra a Zdeněk Štybar, obidvaja majú zdatnosti, aby sa udržali na samom čele pretekov aj po najťažších sektoroch a potom vpredu niečo vymysleli. Nesmieme zabudnúť ani na Vandenbergha a Martina, kolektívna sila Etixxu je naozaj enormná. Keď sa im podarí jazdiť v hlavnej skupine v presile, charakter pretekov im dáva vysoké šance, aby konečne bojovali o titul.
 
Svojho jasného lídra stratil tím BMC, ale pre ostatných zástupcov sa črtá dobrá príležitosť, aby sa predviedli na tomto slávnom podujatí. Daniel Oss sa môže pripojiť k nenápadným atakom ešte pred rozhodujúcimi úsekmi, Küng, Drucker, Phinney ako výborní tempári môžu tiež zamiešať kartami. Britská zostava Sky sa bude spoliehať na Iana Stannarda a Luka Rowa. Prvý menovaný sa typologicky hodí na pripravenú trasu a konečne dostal možnosť jazdiť na vlastné tričko. Luke Rowe si rovnakú pozíciu vybudoval za svoje tohtoročné výkony na mačacích hlavách, uvidíme, ako bude na trati spolupracovať táto dvojica, keď nebudú mať pri sebe takých borcov ako Thomas alebo Wiggins. V tíme Lotto-Soudal sa budú spoliehať na Jurgena Roelandtsa a Tiesja Benoota, tento talentovaný belgický jazdec sa na štarte objaví napriek zraneniu kolena, ktoré utrpel na Ronde. Kandidátom na dobrý výsledok je aj Boasson Hagen, za ktorým bude stáť skúsená zostava Dimension Data.
              
Nepríjemným súperom bude Alexander Kristoff. V ostatných ročníkoch tu nepodával svoje najlepšie výkony, ale naposledy dokázal vybojovať desiate miesto. Po náročných klasikách býval na Roubaix unavený, ale v tejto sezóne je triumf na tomto podujatí jeho hlavným cieľom. Na konci ťažkých pretekov má asi najlepší špurt zo všetkých, preto ho žiadny jazdec nebude chcieť mať pri sebe na cieľovej páske. Zároveň je dostatočne silný, aby prebehol na mačacích hlavách s najlepšími, preto budeme zvedaví, ako sa budú vyvíjať preteky, či dostane príležitosť zabojovať o ďalšiu výhru na monumente. Na Okolo Flámska sa predviedol vo veľmi dobrom svetle, navyše, pred samotným finále sa mohol spoľahnúť na pomoc Michela Morkova, takže celá Kaťuša bude na Pekle severu pripravená biť sa za svojho kapitána.
 
 
stybar roubaix preteky eqsfv
Zdeněk Štybar a Lars Boom (© Etixx - Quick-Step / Tim de Waele)
 
 
Vymyslí sebavedomý Sagan opäť niečo prekvapujúce? 
       
V drese Tinkoffu uvidíme jazdiť až troch našich zástupcov, vo veľkej pohode jazdiaceho Petra Sagana doplní dvojička Juraj Sagan a Michael Kolář, ktorá mu na veľkých pretekoch prináša šťastie. Juraj si vyslúžil nomináciu za svoje veľmi dobré výkony na prechádzajúcich pretekoch, Michael Kolář má skúsenosti z tohto podujatia, v roku 2014 sa stal členom prvej skupiny utečencov. Mimochodom, v minulom roku sa prezentoval v úniku aj  Adam Blythe, ktorý vtedy pretekal za Oricu.
 
Peter Sagan prežíva fantastickú klasikársku sezónu a je pripravený využiť svoju exkluzívnu formu aj na Paríž - Roubaix. Na tomto podujatí bolo jeho najlepším výsledkom šieste miesto, ktoré dosiahol v roku 2014, keď na čele pretekov prečkal kľúčovú akciu ostatných favoritov a na páske finišoval v hlavnom balíku. V minulom roku takisto jazdil v popredí, a aj keď mu ušiel rozhodujúci únik, na konci sa cítil veľmi silný, ale o dobrý výsledok ho pripravili mechanické problémy, po ktorých odhodil bicykel.
 
Tentoraz sa môže svetový šampión postaviť na štart vo výbornej nálade. Jeho štýlové víťazstvo na Ronde van Vlaanderen a najmä skutočnosť, ako perfektne fyzicky zvládol finálnu časť náročných pretekov, hovoria o tom, že aj na Roubaix sa môže presadiť svojím typickým spôsobom. Keď sa mu budú vyhýbať akékoľvek problémy, má dostatočnú silu, techniku a vytrvalosť, aby sa udržal na čele pretekov až do samého záveru, kde sa môže spoľahnúť na veľmi dobrú koncovku. Bude veľmi záležať, či sa na rozhodujúcich úsekoch odohrá vzájomná bitka favoritov, alebo niektoré celky využijú svoju početnú výhodu na útoky. Uvidíme, či útočný inštinkt bude môcť využiť aj on, tentoraz si ho budú súperi strážiť bedlivejšie.      
 
 
sagan 2016 roubaix trening tnkf
Peter Sagan na tréningu pred pretekmi (© Courtesy Tinkoff Team / BettiniPhoto)
 
 
Peter Sagan pred pretekmi priznal rešpekt pred týmto podujatím. "Paríž - Roubaix sú veľmi ťažké preteky, ktoré sú nepredvídateľné. Pokúsim sa jazdiť na čele balíka a zároveň šetriť energiu na finále, na čo budem potrebovať pomoc od mojich kolegov. Na posledných klasikách som dokázal, že som dobre pripravený, ale každé preteky sú iné. Bude veľmi ťažké prekvapiť súperov, ako sa mi to podarilo na Okolo Flámska. Uvidíme, ako sa budú preteky vyvíjať a verím, že na trati urobím správne rozhodnutia."
 
Športový riaditeľ Tinkoffu Tristan Hoffman dôveruje celému tímu, že mu dokáže pomôcť ako na predchádzajúcom monumente. "Peter na tomto podujatí nemal najlepšie výsledky, ale predchádzajúce preteky potvrdili, že môže byť úspešný aj na Paríž - Roubaix. Máme silný tím, ktorý ukázal, že dokáže pomáhať Petrovi takým spôsobom, aký potrebuje, a navyše jazdci ako Oscar Gatto majú skúsenosti s týmito pretekmi, čo je dôležité. Dá sa uvažovať nad tým, že pošleme do úniku nášho zástupcu, aby bol Petrovi k dispozícii neskôr, ale táto energia môže byť lepšie využitá priamo pri ňom počas pretekov. Úvodné sektory by nemali spôsobiť nejaké problémy, ale stále tu musíte jazdiť na prednej strane balíka. Prvá selekcia príde v Arenbergu, najdôležitejšie okamihy sa odohrajú na Carrefour de l’Arbre, kde sú už pretekári unavení a ľahšie sa tvoria rozdiely."      
 
 
Priamy prenos z pretekov vysiela RTVS na Dvojke od 14:00. Vo Francúzsku budú mať aj štáb...
 
 
Úseky pavé v roku 2016
č. do cieľa Názov dĺžka  
27. 155 km Troisvilles á Inchy 2,2 km ***
26. 148,5 km Viesly á Quiévy 1,8 km ***
25. 145,5 km Quiévy á Saint-Python 3,7 km ****
24. 141 km Saint-Python 1,5 km **
23. 133 km Vertain á Saint-Martin-sur-Écaillon 2,3 km *
22. 123,5 km Capelle-Ruesnes 1,7 km ***
21. 120 km Quérénaing á Maing 2,5 km ***
20. 117 km Maing á Monchaux 1,6 km ***
19. 104 km Haveluy á Wallers 2,5 km ****
18. 95,5 km Trouée d'Arenberg 2,4 km *****
17. 89,5 km Wallers á Hélesmes 1,6 km ***
16. 82,5 km Hornaing á Wandignies-Hamage 3,7 km ****
15. 75 km Warlaing á Brillon 2,4 km ***
14. 72 km Tilloy á Sars-et-Rosiéres 2,4 km ****
13. 65,5 km Beuvry-la-Forêt á Orchies 1,4 km ***
12. 60,5 km Orchies 1,7 km ***
11. 54,5 km Auchy-lez-Orchies á Bersée 2,7 km ****
10. 49 km Mons-en-Pévéle 3,0 km *****
9. 43 km Mérignies á Avelin 0,7 km **
8. 39,5 km Pont-Thibaut á Ennevelin 1,4 km ***
7. 33,5 km Templeuve (Moulin-de-Vertain) 0,5 km **
6. 27 km Cysoing á Bourghelles 1,3 km ****
6. 24,5 km Bourghelles á Wannehain 1,1 km ***
5. 20 km Camphin-en-Pévéle 1,8 km ****
4. 17 km Carrefour de l'Arbre 2,1 km *****
3. 15 km Gruson 1,1 km **
2. 8 km Willems á Hem 1,4 km **
1. 1,5 km Roubaix 0,3 km *
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop