14. 15.7. zvlnena etapa ciel rovina Blagnac > Rodez 181 km Matthews
 
etapa 14
profil etapy (© letour.fr)
 
 
Na pretekoch bola pripravená ďalšia etapa, ktorá sadla výbušným jazdcom, tí sa chceli presadiť na krátkom, ale prudkom kopci v meste Rodez. Problémy im mohli robiť utečenci, ktorí sa spoliehali na to, že v balíku bude viaznuť spolupráca pri kontrole vedúcej skupiny.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaŠtart – Blagnac (predmestie Toulouse)
Mestská časť Blagnac je jedna z najstarších častí mesta rozprestierajúca sa okolo historického námestia s gotickým Kostolom sv. Petra zo začiatku 11. storočia s nádhernými vitrážami okien. Významným objektom je aj komplex dominikánskeho kláštora Abbeye de Saint-Catherine-de-Seine založeného v 19. storočí na ruinách zničeného zámočku zo 16. storočia. Od roku 1870 tu zriadili aj menšiu nemocnicu, neskôr po veľkých povodniach v Toulouse ju prerobili na sirotinec. Práve v časti Blagnac je hlavné stredisko spoločnosti Airbus aj s Múzeom letectva – Aéroscopia. Zaujímavosťou je najväčšia výrobná linka vo Francúzsku pomenovaná po bývalom prezidentovi (Jean-Luc Lagardére), v ktorej sa v súčasnosti montuje veľké doprané lietadlo Airbus A380 a tiež najväčšie nákladné lietadlo tejto spoločnosti – Airbus A600ST (Beluga), ktoré má nosnosť 50 ton na vzdialenosť takmer 2800 km.
 
 
Už v neutrálnej zóne bolo vidno nedočkavosť Thomasa Voecklera (Direct Energie), ktorý bol pripravený okamžite vyštartovať dopredu. Po otvorení etapy francúzsky borec naozaj zaútočil a postupne sa k nemu dostali aj Timo Roosen (Lotto-Jumbo), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal) a Maxime Bouet (Fortuneo). Možno sa očakávala početnejšia vedúca skupina, no kandidáti na etapový triumf boli s touto situáciou veľmi spokojní. Potom sa odpútal od pelotónu aj Reto Hollenstein (Kaťuša-Alpecin), ktorý musel zmazať 90-sekundové manko, ale nakoniec sa mu podarilo posilniť jazdcov na čele pretekov.
 
Thomas Voeckler jazdil aktívne už na začiatku včerajšej etapy, ale len tentoraz sa mu podarilo usadiť sa na čele pretekov. Direct Energie už mal vo vrecku etapový triumf, na ten márne čakal ďalší francúzsky celok Fortuneo, ktorý dostal do vedúcej skupiny Maxima Boueta, a aj tento 30-ročný cyklista sa už objavil v úniku v predchádzajúcich etapách.
 
 
video v clanku ikonka ciernaÚtok Thomasa Voecklera
 
 
Odolný pretekár Timo Roosen prežil v tejto sezóne najlepšie momenty na Tour des Fjords, kde vyhral etapu a obsadil tretiu priečku v GC. Retto Hollenstein zvýšil silu vedúcej skupiny svojimi tempárskymi schopnosťami a pre pelotón predstavoval najväčšie nebezpečenstvo Thomas de Gendt. Belgický jazdec je vždy nepríjemný na zvlnenej pasáži, ktorá bola pripravená vo finále etapy, a okrem toho bol v úniku aj pred dvomi rokmi, keď sa prvýkrát finišovalo v Rodez, a bol chytený len tesne pred cieľom.  
 
V pelotóne sa nemusela ukazovať Astana, ktorá včera prežila veľmi ťažký deň. Postarali sa o to celky Sunweb a BMC, ktoré začali okamžite kontrolovať utečencov, keďže disponovali hlavnými favoritmi na etapový triumf. Pomocnú ruku im podalo aj zoskupenie Bahrajn - Merida, ktoré naháňalo víťazstvo, a dnes sa mal vytiahnuť Sonny Colbrelli. Takže Astana si mohla vyfúknuť, aj keď vlastnila žltý dres.
 
 
video v clanku ikonka ciernaŠprint Marcela Kittela na prémii
 
 
Na rýchlostnej prémii zviedli súboj o dvadsať bodov Thomas de Gendt a Maxime Bouet, lepší špurt ukázal belgický jazdec. V balíku mali záujem o zostávajúce body Kittel, Matthews, Greipel, Colbrelli a perfektnú podporu tu dostal líder bodovacej súťaže, ktorý pred seba nikoho nepustil. Hneď za ním preťal pásku Matthews, ale austrálsky jazdec sa maximálne sústredil na dnešný dojazd, kde mohol získať dôležitých tridsať bodov.
 
 
vyjadrenie ikonky cierna110 km pred cieľom – Gaillac
V blízkosti mesta v dedinke Senouillac nájdeme hrad Chateau de Mauriac obklopený rozsiahlymi vinohradmi. Historické pramene hovoria, že na začiatku 14. storočia sa do tunajšej malej gotickej usadlosti presťahoval templársky rytier Guiraudus de Mauricio. Väčšia časť hradu pochádza z 15. storočia, keď ho vlastnil, Philippe Jean de Rabastens, vojvoda z Paulin. Počas náboženských vojen bol po nájazdoch protestantov vážne poškodený. Od roku 1962 tu mal svoje sídlo aj ateliéry významný francúzsky klasicistický umelec Bernard Bistes.
 
 
BMC, Sunweb a Bahrajn udržiavali stabilný rozdiel medzi skupinami na úrovni dvoch minút, na čele balíka jazdil aj Ondřej Cink. Utečenci museli vedieť, že takýto náskok im bude len sotva stačiť na to, aby mohli zaskočiť pelotón. Vhodných pretekárov na dnešný dojazd mal aj tím Quick-Step Floors, ktorý však nepracoval v pelotóne, pretože by bol najradšej, aby etapu uchmatli utečenci a Michael Matthews nezískal v cieli spomínaných tridsať bodov. Ale na finále mal určite pripravenú taktiku, kde mali hrať prvé husle Gilbert s Martinom.
 
V štrnástej etape odstúpil z pretekov Fabio Felline z Treku, ktorý v tej predchádzajúcej prišiel do cieľa na poslednom mieste a len tak tak stihol časový limit. Sedemdesiat kilometrov pred cieľom zostávala situácia nezmenená, tri tímy na čele balíka držali v hrsti piatich utečencov.
 
 
vyjadrenie ikonky cierna60 km pred cieľom - Le Pas D’Albi
V katastri tejto obce sa nachádza unikátny jednokoľajový železničný most Le Viaduct du Viaur. Dôležitá súčasť trasy medzi Carmoux a Rodez bola skonštruovaná v rokoch 1897-1902. Do súťaže o zákazku na tento most sa zapojila a spoločnosť Gustavea Eiffela, no napokon ju pridelili architektovi Paulovi Bodinovi. Oceľová konštrukcia o hmotnosti 3800 ton meria 460 m a je vo výške 116 m nad riekou Viaur bola prvá svojho druhu vo Francúzsku a stala sa predlohou pre mnoho ďalších podobných mostov.
 
 
Po dvoch pyrenejských etapách boli jazdci na GC spokojní, že sa nevytvoril silnejší únik a tempo nebolo veľmi vysoké, priemerná rýchlosť prekračovala 40 km/h. Posledná tretina etapy však prebehla na zvlnenom profile, kde sa mala zvýšiť intenzita jazdy. Pred prvou horskou prémiou dostal defekt Timo Roosen. Holandský cyklista sa vrátil do vedúcej skupiny, kde Thomas de Gendt vyhral aj túto prémiu a posunul sa na druhú priečku vo vrchárskej súťaži. 
 
Potom pelotón zvýšil tempo a z hlavnej skupiny vypadol Marcel Kittel, čo len potvrdilo, že záverečné úseky neboli úplne jednoduché. Spoločnosť mu robil aj Dylan Groenewegen. V balíku začal pracovať aj Dimension Data, ktorý sa na konci spoliehal na Boassona Hagena.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPrvá horská prémia
 
 
Aj na druhej horskej prémii zobral dva body De Gendt, belgický jazdec je v únikoch veľmi svedomitý a zbiera body, kde sa dá. Na Côte de Centrès zachytil jeho tempo iba Thomas Voeckler. Táto dvojica si udržala náskok necelé dve minúty, ale Thomas de Gendt sa nechcel s nikým deliť a vyrazil do sólového útoku.
 
V pelotóne už mali problémy viacerí pretekári, tempo sa dvíhalo, a keďže sa jazdilo na úzkych cestách, finále sa mohlo začať. Skupinu favoritov stále ťahali tímy BMC a Sunweb, ktoré vedeli, že posledný utečenec nemôže dostať veľký priestor. Thomasovi de Gendtovi uškodilo posledné nehodnotené stúpanie, kde stratil svoj náskok. Potom chcel zaskočiť hlavný balík Tony Martin, ale tím Sunweb si všetko postrážil, no pred klesaním sa dostali dopredu Perichon, Lammertink, Caruso a Arndt.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaCieľ - Rodez
O mesto sa viedli ťažké boje približne od 11. storočia až do roku 1589, kedy ho definitívne pod svoje krídla získalo francúzske kráľovstvo. Najväčší rozmach zaznamenalo toto obchodné mesto počas 17. a 18. storočia. Históriou dýcha najmä staré centrum s typickými úzkymi uličkami. Mesto je známe aj viaduktom Bourran, dokončeným v roku 1990, ktorý meria 350 m. V roku 1277 začali s ambicióznym projektom stavby veľkej Katedrály Panny Márie. O dokončenie katedrály sa zaslúžil najmä biskup Francois d'Estaing, ktorý dal na počesť dokončenia postaviť impozantnú 74 m zvonicu zo vzácneho ružového pieskovca. Až dodnes ide o najvyššiu zvonicu vo Francúzsku, vedie na ňu presne 400 schodov.
 
 
Vo vedúcej skupinke chceli pracovať len jazdci z Katuše a Fortuneo, preto ich balík eliminoval štyri kilometre pred cieľom. Potom sa dostali dopredu tímy Quick-Step, Sunweb a BMC, ktoré si budovali pozíciu pred finálnym krátkym kopcom.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVíťazstvo Michaela Matthewsa
 
 
Záverečnú akciu rozbehol Oliver Naesen, ale o etapový triumf bojovali Michael Matthews a Greg van Avermaet, a úspešný bol austrálsky pretekár. Na tretiu priečku sa dostal Boasson Hagen. Posledné úseky vytvorili dieru v pelotóne a Fabio Aru stratil v cieli 26 sekúnd a stratil žltý dres, ktorý si znovu oblečie Chris Froome.
 
Finále odštartoval Oliver Naesen, za ktorého sa zavesili Gilbert, Avermaet a Matthews. Jazdec tímu Quick-Step Floors potom nechcene rozbehol špurt pre svojich súperov a v tomto súboji bol silnejší Michael Matthews, ktorý získal druhý triumf na TdF. Austrálsky jazdec presne načasoval svoj útok, aby si poradil s Avermaetom, ktorý nemal na páske potrebnú silu, aby ho prekonal tak, ako pred dvomi rokmi Petra Sagana. Matthews sa odmenil svojim kolegom za celodennú prácu najlepším spôsobom, tím Sunweb sa teší na Starej dáme druhýkrát za sebou.
 
 
video v clanku ikonka ciernaRozhodujúci špurt
 
 
Greg van Avermaet si postrážil svoju pozíciu na konci etapy, ale nebol z toho etapový triumf, hoci aj jeho kolegovia sa nadreli počas celého dňa. Pred páskou sa predieral dopredu Edvald Boassn Hagen, a ak by bol finiš posunutý o čosi ďalej, mohol obsadiť aj vyššiu pozíciu. Jeden z dnešných favoritov Sonny Colbrelli skončil len na šiestej priečke, dobrú koncovku ukázal Jay McCarthy a na konci si budoval pozíciu aj Zdeněk Štybar, ale na trati boli silnejší borci.
 
Vo finále sa vytvorili medzery medzi pretekármi a z jazdcov na GC prišli do cieľa vo vedúcej skupine iba Chris Froome, Daniel Martin a Rigoberto Urán. Britský jazdec tak nečakane dostal žltý dres, a to len kvôli tomu, že za pomoci kolegov si ustriehol pozíciu na čele pretekov. Daniel Martin a Rigoberto Urán znovu potvrdili, že patria medzi jazdcov, ktorým vyhovujú klasikárske dojazdy, a dnes si kvôli tomu o čosi polepšili v poradí.   
 
Fabio Au zaostal za Froomom až 25 sekúnd, bolo vidno, že vo finále mu veľmi chýbali kolegovia, pretože v hektickom dojazde sa musel predierať v pelotóne dopredu na vlastnú päsť, ale veľmi sa mu to nepodarilo. A preto sa znovu díva na chrbát svojmu britskému konkurentovi. Romain Bardet a Simon Yates stratili na staronového lídra pretekov štyri sekundy, Mikel Landa štrnásť sekúnd a manko zaknihovali aj Quintana s Contadorom. Rozdiely v cieli nemuseli byť veľmi veľké, ale vzhľadom na vyrovnaný priebeh pretekov je každá sekunda zaujímavá. 
 
Etapový triumf pomohol Michaelovi Matthewsovi, aby znížil svoju stratu na Marcela Kittela na 99 bodov, čo je stále veľa. Ale nemecký pretekár ukázal na konci etapy prvé známky únavy, čo môže byť dôležité v záverečnom týždni. Vo vrchárskej súťaži sa dostal na druhú priečku Thomas de Gendt, no Warren Barguil má k dobru 58 bodov. Simon Yates naďalej kraľuje súťaži do 25 rokov s pekným náskokom pred Louisom Meintejsom.  
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Michaela Matthewsa (víťaz)
"Prebehlo to podľa našich očakávaní. Celý deň sme jazdili na čele pelotónu a vedel som, že vo finále nezostane pri mne veľa kolegov, lebo únik sme držali nakrátko a museli sme minúť veľa energie, aby sme chytili De Gendta. Ale napriek tomu som mal dobrú podporu aj vo finále, preto to bol pre nás perfektný deň."
 
 
Výsledky
1. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb 4:21:56 120
2. VAN AVERMAET Greg link ikonka BMC Racing Team link ikonka 00:00 50
3. BOASSON HAGEN Edvald link ikonka Dimension Data for Qhubeka link ikonka 00:01 25
4. GILBERT Philippe link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 00:01 15
5. McCARTHY Jay BORA - hansgrohe 00:01 5
6. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:01  
7. FROOME Christopher link ikonka Team Sky link ikonka 00:01  
8. MARTIN Daniel link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 00:01  
9. URÁN Rigoberto link ikonka Cannondale-Drapac Pro Team link ikonka 00:01  
10. BENOOT Tiesj Lotto Soudal link ikonka 00:05  
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
 
sky
Priebežné poradie pretekov po etape
1. FROOME Christopher link ikonka Team Sky link ikonka 59:52:09 25
2. ARU Fabio link ikonka Astana Pro Team link ikonka 00:18  
3. BARDET Romain link ikonka Ag2r La Mondiale link ikonka 00:23  
4. URÁN Rigoberto link ikonka Cannondale-Drapac Pro Team link ikonka 00:29  
5. LANDA Mikel link ikonka Team Sky link ikonka 01:17  
6. MARTIN Daniel link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 01:26  
7. YATES Simon link ikonka ORICA - Scott link ikonka 02:02  
8. QUINTANA Nairo link ikonka Movistar Team link ikonka 02:22  
9. MEINTJES Louis UAE Team Emirates 05:09  
10. CONTADOR Alberto link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 05:37  
 
Zobraziť kompletné poradie
 
 
z zeleny
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. KITTEL Marcel link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 373
2. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb 274
3. GREIPEL André link ikonka Lotto Soudal link ikonka 187
4. KRISTOFF Alexander link ikonka Kaťuša - Alpecin link ikonka 158
5. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 128
6. BOASSON HAGEN Edvald link ikonka Dimension Data for Qhubeka link ikonka 115
 
 
 
z bodkovany
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. BARGUIL Warren Team Sunweb 94
2. DE GENDT Thomas Lotto Soudal link ikonka 36
3. LANDA Mikel link ikonka Team Sky link ikonka 33
4. ROGLIČ Primož Team LottoNL - Jumbo link ikonka 30
5. VUILLERMOZ Alexis Ag2r La Mondiale link ikonka 28
6. FROOME Christopher link ikonka Team Sky link ikonka 25
 
 
 
z biely
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. YATES Simon link ikonka ORICA - Scott link ikonka 59:54:11
2. MEINTJES Louis UAE Team Emirates 03:07
3. LATOUR Pierre Ag2r La Mondiale link ikonka 08:54
4. BUCHMANN Emanuel BORA - hansgrohe 14:50
5. MARTIN Guillaume Wanty - Groupe Gobert 20:11
6. BENOOT Tiesj Lotto Soudal link ikonka 33:29
 
 
 
video v clanku ikonka ciernaPosledný kilometer etapy
 
 
 

 
 
Prémie na trase:
sprint-20 126 km - RABASTENS (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
3-20 50 km - Côte du viaduc du Viaur: dĺžka 2,3 km; sklon 7,0 % (2-1)
3-20 36 km - Côte de Centrès: dĺžka 2,3 km; sklon 7,7 % (2-1)
ciel Cieľ (30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2) + bonusové sekundy 10-6-4
 
 
Krátke preview etapy:
Po náročných horských previerkach čaká na pelotón etapa z iného súdka, finále v meste Rodez sa hodí pre špecifický typ jazdcov. Po dvoch dňoch v Pyrenejach však nemá nikto nič zaručené, všetko bude záležať od toho, ako dokázali zregenerovať dôležití hráči. Na záverečných päťsto metrov do kopca sa náramne hodia Greg van Avermaet, Michael Matthews, Philippe Gilbert a aj Daniel Martin. Pre favoritov bude dôležité, ako ich kolegovia dokážu zareagovať na vedúcu skupinu, lebo nikto iný im v štrnástej etape nepomôže. Pre Michaela Matthewsa a Sunweb je to výborná príležitosť vyhrať etapu, austrálsky jazdec bol veľmi silný už na konci tretieho dňa, ktorý mal podobné parametre. Matthews bude chcieť naplno využiť svoju šancu, polepšiť si v bodovacej súťaži, ale na to bude potrebný kvalitný výkon celej zostavy. Aj pre tím BMC je to ideálna šanca na získanie etapového triumfu, Greg van Avermaet pripravený finiš dokonale pozná. Ak sa vytvorí silná vedúca skupina, kľúčom k úspechu pelotónu bude tím Quick-Step Floors. Ak sa aj belgická zostava rozhodne naháňať etapu pre Gilberta alebo Martina, brejk to bude mať na trati veľmi ťažké. Vo výbušnej koncovke sa môžu presadiť aj Colbrelli, Hagen či Ulissi a všetci z favoritov na víťazstvo si musia postrážiť krátke nehodnotené stúpanie tesne pred páskou, ktoré má priemer okolo piatich percent.           
 
Krátky opis trasy:
Štrnásta etapa bude pastvou pre puncheurov. Po dvoch rokoch si zopakujú špurt do kopca v meste Rodez, v sezóne 2015 tu Greg van Avermaet prešprintoval Petra Sagana. Úvodná časť etapy je jednouchou záležitosťou, ale druhá polovica sa uskutoční na zvlnenom teréne, kde pelotón musí jazdiť veľmi pozorne, aby brejku nenarástli krídla. Vedúcu skupinu nebudú stíhať šprintérske celky, ani favoriti na GC, preto ak bude zlyhávať v pelotóne spolupráca ostatných tímov, utečencom to len prospeje. V spomínanej edícii v roku 2015 boli poslední bojovníci chytení len na záverečnom kopci. Côte de Saint-Pierre je však vynikajúcou príležitosťou pre výbušných jazdcov na získanie etapy, preto ich kolegovia nebudú chcieť na trati hazardovať. Cieľové stúpanie je krátke a prudké, preto treba prísť do finále na potrebnej pozícii na čele pretekov, a potom správne načasovať zrýchlenie. Cieľová páska nie je priamo na vrchole Côte de Saint-Pierre, ale nachádza sa o niekoľko desiatok metrov ďalej.
 
 
 
etapa 14 dojazd
profil dojazdu etapy (© letour.fr)
 
 
Vysielanie na Dvojke RTVS:
online na webe tdf.rtvs.sk kompletný prenos etapy
na Dvojke od 14:30 štúdio, následne živý prenos cca. do 18:00
moderátor štúdia: Ľuboš Hlavena
komentátor RTVS: Vladimír Genda
hosť - spolukomentátor: Peter Privara
spolukomentátor C-I.sk: Lukáš Timko