Giro: Carapaz porazil Ewana, Dumoulin nemá nič zlomené, Landa sa hneval na Yatesa

14.5.2019, 11:20 | Preteky vo svete | Juraj Janoťák
giro 19
4. 14.5. zvlnena etapa ciel rovina Orbetello > Frascati 235 km Carapaz
 
etapa 04
profil etapy, 2776 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
 
 
Po veľkom šprintérskom predstavení čakala cyklistov ďalšia vlnitá etapa, ktorá mala špecifický záver. Posledných niekoľko kilometrov bolo do kopca, takže v závere sa mohli presadiť ako odolnejší šprintéri, tak aj samotní adepti na celkové víťazstvo. Menoslov favoritov obsahoval mená ako Primož Roglič, Diego Ulissi alebo aj Caleb Ewan. Dokonca bez šance nebol ani celodenný únik, veľa však záležalo na tom, koľkým cyklistom sa podarí ujsť a ako ďaleko ich pelotón pustí.
 
Nakoniec sme vpredu nemali veľmi početný únik, iba troch mužov. Tí sa od hlavného balíka odpútali skoro okamžite a k dobru získali dokonca viac ako dvanásť minút. Celý deň vpredu strávili Marco Frapporti z celku Androni Giocattoli - Sidermec, Mirco Maestri z Bardiani - CSF a Damiano Cima z Nippo - Vini Fantini, teda jazdci z domácich kontinentálnych tímov. Vpredu chýbali predstavitelia WT tímov, aj preto bolo skoro nemožné, aby sa niektorí z nich dostal do cieľa pred skupinou hlavných favoritov.
 
Napriek tomu, že pretekári dnes museli nastúpať veľké kvantum výškových metrov, skoro tri tisícky, z pohľadu vrchárskej súťaže utorok až taký dôležitý nebol. V ineterári štvrtej etapy bolo totiž len jedno hodnotené stúpanie, a aj to bol kopec štvrtej kategórie. Vrchol Manciana (8 km - 3,7 %) preliezol ako prvý Frapporti (Androni), ktorý tak získal tri body. Dva si na konto pripísal Maestri (Badiani), jeden sa ušiel pre Cimu (Nippo). V hlavnom balíku zatiaľ diktovalo tempo Jumbo - Visma.
 
 
giro 19 etapa 4 ilustra 2 rcsff
Ilustračný záber z etapy (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Po krátkom klesaní pokračoval stúpavý terén. V ňom prišlo k striedaniu stráži na čele pelotónu. Kolegovia Primoža Rogliča si mohli oddýchnuť, tempo začali diktovať spolujazdci Caleba Ewana a tiež Arnauda Démara. Balík preto zrýchlil a začal veľmi rýchlo odkrajovať z náskoku vedúcej trojičky. Za tridsať kilometrov stiahli viac ako päť minút, čo bola jasná známka toho, že celodenný únik nebude môcť pomýšľať na zisk etapy.  
 
Na úvodné kilometre štvrtej etapy nebudú v dobrom spomínať v tíme EF Education First. Ich celok totiž stratil veľmi dôležitú persónu. Kvôli pádu z podujatia odstúpil Matti Breschel. Podľa prvotných informácií mal Dán tak nešťastne spadnúť, že kvôli bolesti v ľavom boku už nemohol ďalej pokračovať. Podrobnejšie detaily o jeho zdravotnom stave ešte jeho tím a ani organizátor podujatia neponúkol.
 
Nasledujúce minúty veľa vzruchu nepriniesli. Panovala celkom pokojná atmosféra. Vpredu trojica cyklistov postupovala podľa príslovia každý chvíľku ťahá pílku, v skupine hlavných favoritov sa stále ukazovali De Gendt (Lotto) a Scotson (FDJ). Menší rozruch, aspoň vpredu, nastal až pár metrov pred prvou šprintérskou prémiou, kde si skoro bez odozvy prišiel po plný počet bodov Maestri (Bardiani). Cima (Nippo) sa snažil odporovať, ale po pár sekundách sa uspokojil s druhým miestom.
 
 
giro 19 etapa 4 ilustra 2 rcsff
Ilustračný záber z etapy (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Výrazná zmena prišla presne v polovici etapy, a to keď sa šprintérske tímy vytratili z čela hlavného balíka. Šprintéri možno už tušili, že dnešok bude pre nich náročný. Pascala Ackermanna, Fernanda Gaviriu a aj Eliu Vivianiho kamery zachytili ako sa objavujú na samom konci pelotónu. Opäť sa tak rukoväte museli chytiť jazdci Jumbo - Visma, lenže tým sa príliš nechcelo sťahovať celodenný únik. Medzičasom vedúca skupina znovu zveľadila svoj náskok na deväť minút.
 
Ešte v čase, kedy sa v balíku hlavne taktizovalo, cyklisti z celku brániaci najcennejší dres išli tak rýchlo, aby vyprovokovali iné zoskupenia k práci v čele skupiny, si jeden člen z utečencov dokázal vymeniť prázdne koleso. Bol ním Frapporti (Androni). Talian sa po výmene kolesa vrátil k ostatným dvom mužom v úniku. Potom sa už taktovky opäť ujali šprintérske tímy, za Boru to bol Poljanski, za Quick-Step Serry a za UAE Bohli. Na chvíľku sa lana chytil aj De Gendt z Lotta, ale potom ho zas stiahli do útrob balíka.
 
Technické patálie postihli aj ďalšieho muža z Androni Giocattoli – Sidermec. Montagutimu z bicykla zmizlo sedlo, takže bol nútený zastaviť a vymeniť svoj nástroj. Skoro v totožnom okamihu defekt na zadnom kolese musel riešiť Irizar (Trek). Obaja pri návrate naspäť museli poriadne zaťať zuby, pretože tempo, ktoré diktovali Bora, Quick-Step a UAE už bolo poriadne rýchle. Odzrkadlilo sa to aj na zmazaní straty, 65 kilometrov pred páskou mala trojica vpredu už len šesťminútový náskok, a to boli radi, že sa v jednej zákrute nevysypali.
 
 
giro 19 etapa 4 ilustra 2 rcsff
Ilustračný záber z etapy (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Frapporti (Androni), Cima (Nippo) a Maestri (Bardiani) si pomaly uvedomovali, že ich púť sa pomaly blíži ku koncu. Zozadu sa za nimi hnali hladní súperi a každým metrom boli bližšie a bližšie. Tí utečencov nechali prísť ešte na druhú šprintérsku prémiu na prvom mieste. V meste Mentana sa udeľovali bonifikačné sekundy. Tri získal jazdec Nippo - Vini Fantini. Na druhej strane si Ewan (Lotto) vymenil bicykel, pretože mu prestala fungovať prehadzovačka.
 
Do cieľa bolo pomerne ešte ďaleko, ale aktivita na čele pelotónu už bola veľmi veľká. Svoje vláčiky malo sformovaných niekoľko celkov, vidieť bolo hlavne Mitchelton - Scott, Bahrajn - Merida, Movistar a aj Boru - hansgrohe. Dôvod, prečo tomu tak bolo, bol silný vietor, na ktorom sa balík mohol potrhať na niekoľko skupín a nikto z adeptov na celkové víťazstvo nechcel stratiť kontakt. Na vetre boli všetci zúčastnení iba na malú chvíľu, v ktorom sa nič dôležité nestalo.
 
Posledných 25 kilometrov bolo prakticky do kopca, čo nehralo do kariet trom utečencom. Ich spolupráca bola stále ukážková, ale únava na ich tvárach už bola viac ako očividná. Všetko sa zmenilo o pár minút neskôr, kedy zrýchlil Frapporti (Androni) a udržať sa ho sa podarilo len Maestrimu (Bardiani). Vpredu tak zostalo len duo. To v pelotóne už panovala pomerne veľká nervozita, všetky tímy sa snažili vybudovať svojmu lídrovi dobrú pozíciu pred ťažkým finále.
 
 
giro 19 etapa 4 ilustra 2 rcsff
Ilustračný záber z etapy (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Výsledkom zvýšenej aktivity a nervozity bol veľký pád v hlavnej skupine, našťastie v jeho zadnej časti. Na zemi sa ocitli Knox (Quick-Step), Benedetti (Bora), Ludvigsson (FDJ) a Campenaerts (Lotto). Ani jeden z nich však nestrávil na zemi dlhý čas, všetci štyria vyskočili na svoje stroje, čo bola dobrá správa. Medzičasom pelotón dobehol celodenný únik a desať kilometrov pred páskou sa išlo prakticky od začiatku. 
 
Potom sa už slova ujali tímy, ktoré si robili chuť na zisk etapy. Výborne sa v týchto okamihoch ukazovali Mitchelton - Scott, Quick-Step, ale aj Kaťuša a Movistar. Tlačenica bola taká veľká, že sa opäť padalo. Na zemi skončilo cez dvadsať pretekárov, najväčšie obete počítala práve Kaťuša - Alpecin. Medzi nimi bol aj ich šprintér Marco Haller. Pád však rozdelil skupinu na dve časti, vzadu zostal Fernando Gaviria, z favoritov na GC Tom Dumoulin a Mikel Landa.
 
 
dumoulin 19 giro koleno rcsff
Tom Dumoulin (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Čelná skupina počítala maximálne trinásť jazdcov. Boli v nej Pascal Ackermann, Caleb Ewan, Arnaud Démare a Elia Viviani. Nechýbal v nej ani Primož Roglič. Útok na etapu otvoril tím UAE, ktorému sa podarilo odpárať Vivianiho. Potom za to zobral Richard Carapaz a podarilo sa mu odpútať sa. Na jeho útok reagoval Ewan, ale bolo to príliš neskoro. Austrálčan sa doťahoval meter po metri, lenže už ho nestihol predbehnúť. Tretí preťal cieľovú pásku Diego Ulissi.
 
Veľmi prekvapivého víťaza mala štvrtá etapa, lenže Richard Carapaz bol v správnom okamihu na správnom mieste a v závere vedel, že ak má poraziť rýchlejších pretekárov, musí zaútočiť. Urobil tak päťsto metrov pred páskou a urobil dobre. Zopakoval si tak etapový triumf na talianskej Grand Tour z minulého roka. Dnešné víťazstvo Carapaza bolo jeho šieste v profesionálnej kariére. Polepšil si tak aj v celkovej klasifikácii, kde po dnešku nastali výrazné zmeny.
 
 
video v clanku ikonka ciernaKoncovka etapy
 
 
Viac ako smutní budú v cieli Caleb Ewan, ktorý dokázal prežiť pád, dokázal ustáť aj tempo celku UAE v záverečnom stúpaní, lenže v čase ataku neskoršieho víťaza trošku zaspal a zobudil sa až príliš neskoro, a Diego Ulissi, ktorý to v koncovke totálne pretaktizoval. Namiesto toho, aby reagoval na Carapazov útok, sa obzeral po Rogličovi a pripravil sa tak o možné víťazstvo. Obaja sa dostali na stupne víťazov, lenže od dnešného dňa očakávali oveľa viac. Pre Ulissiho môže byť aspoň malou náplasťou posun v GC, dostal sa na piatu pozíciu.
 
Inak nudná etapa si pripravila v závere poriadnu zápletku. Na poriadnu drámu si fanúšikovia museli počkať až do posledných kilometrov, a bol to pád, ktorý urobil zásadné zmeny v celkovej klasifikácii. Primož Roglič aj tento moment ustál a získal na svoju stranu ďalšie potrebné sekundy. Druhú pozíciu ubránil Simon Yates, ktorý finišoval v druhej skupine, ktorá stratila na víťaza 18 sekúnd. Strata druhého muža po štvrtom dni je už 35 sekúnd. V rovnakej skupine ako Yates prišli ešte Miguel Ángel López, Vincenzo Nibali, Rafal Majka a Bauke Mollema. Do najlepšej desiatky sa po dnešnom dni dostali Bob Jungels a Davide Formolo.
 
 
carapaz 19 giro triumf movfb
Triumf Carapaza (© SprintCycling / Movistar Team)
 
 
Papierovo  transportná etapa ale popravila niekoľkých veľkých favoritov. Jedným z nich bol Mikel Landa, ktorý preťal cieľovú pásku 44 sekúnd po víťazovi. Jeho manko tak narástlo už skoro na dve minúty a Španiel tak dnes pravdepodobne definitívne prišiel o šancu pobiť sa o najlepšiu päťku v tohtoročnej edícii Gira. Ešte viac ale nakúpil Tom Dumoulin. Líder Sunwebu bol priamym účastníkom nehody, krvavé stopy mal ako na rukách, tak aj na nohách. Holanďan v utorok stratil celé štyri minúty a je otázne, či zajtra vôbec nastúpi. Posledné kilometre išiel cez veľkú bolesť. Bezprostredné vyšetrenia po etape ukázali, že holandský jazdec nemá nič zlomené.
 
Po etape rozvíril hladinu aj Mikel Landa, ktorý sa pre španielske noviny AS sťažoval, že jeho časovú stratu má na svedomí Simon Yates, ktorý ho zhodil na zem na jednom zo záverečných kruhových objazdov. A španielsky jazdec používal v cieli na jeho osobu nevyberané slová. Po hromadnom páde, ktorý zastavil Dumoulina, zostala vpredu početná skupina, vrátane Landu, preto sa muselo odohrať ešte niečo iné, čo postihlo aj pretekára tímu Movistar a jeho strata tak bola vyššia, akú dosiahli Yates a spol. Britský jazdec sa bránil na sociálnej sieti, že tesne predtým do neho niekto narazil. Mikel Landa po čase vychladol a všetkým sa ospravedlnil za svoje vyjadrenie, ktoré bolo podľa neho vytrhnuté z kontextu. Yates ospravedlnenie prijal. 
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Richarda Carapaza (víťaz)
"Včera to bol pre mňa veľmi zlý deň. Dnes som pozmenil stratégiu, jazdil som inak, s inou mentalitou a podarilo sa mi nakoniec získať na svoju stranu pár sekúnd, ktoré na páske boli rozhodujúce. Vedel som, že v čelnej skupine sú rýchli jazdci, preto som asi 600 metrov pred cieľom skúsil niečo vymyslieť. Podarilo sa. Je pekné opäť vyhrať na Gire, je to pre mňa veľmi emotívne."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Caleba Ewana (2. miesto)
"Je to sklamanie. Bol som blízko k výhre, ale nezískal som ju. No viac som urobiť nemohol. Začal som šprintovať tristo metrov pred cieľom, bolo to náročné a na páske som bol úplne hotový. Moji kolegovia odviedli výbornú prácu a vyhol som sa každému pádu. Povedal som im, že pred záverečným výstupom chcem byť na dobrej pozícii a podarilo sa im to. Na konci som dal do toho všetko, ale nestačilo to."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Diega Ulissiho (3. miesto)
"Dva kilometre pred páskou sme sa pokúsili zvýšiť tempo. Úmysel bol jasný, snažili sme sa striasť šprintérov. Išli sme veľké tempo, lenže potom spoza nás zaútočil Carapaz. Za ním sa vydal Ewan, ktorý bol v koncovke tiež veľmi silný. V tom okamihu som už nemohol toho veľa urobiť."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Primoža Rogliča (vedúci pretekár)
"No rozhodne to dnes nebolo jednoduché. Úvodné kilometre neboli tak hrozné, ale v závere to bolo veľmi nervózne. Všetci pretekári sa tlačili na špicu, vôbec neviem, čo sa tam stalo, ale je mi hrozne ľúto, že Tom skončil na zemi. Ešte to nemusí byť jeho koniec na podujatí a ak skončí, tak to je veľká zmena, ale ešte nemám nič vyhraté, do konca Gira je to ešte veľmi ďaleko. Vôbec neviem, ako som sa pádu dokázal vyhnúť, musím poďakovať svojmu tímu."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Matta Winstona (DS Sunwebu)
"Všetci v tíme sme z toho sklamaní, že Tom dnes takto dopadol. Momentálne neviem povedať, či bude ďalej pokračovať, ešte som s ním nehovoril. Najskôr musí podstúpiť vyšetrenie, až doktori povedia, či môže ísť ďalej, alebo nie. Do cieľa musel prísť, aby mohol eventuálne pokračovať, ale vôbec ani netuším, v akom stave Tom je. Je to ale veľká tragédia."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Toma Dumoulina (po vyšetreniach)
"Pád sa odohral tesne predo mnou, nemohol som sa tomu vyhnúť. Bolo to na čele balíka. Röntgen zistil, že nemám nič zlomené, čo je dobrá správa. Ale moje koleno je veľmi, veľmi opuchnuté a kvôli tomu som nemohol vôbec tlačiť do pedálov na konci etapy. Teraz vôbec neviem, ako sa budem cítiť zajtra a či budem schopný pokračovať na Gire. Ak áno, moje ambície v GC určite skončili."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Mikela Landu (Movistar)
"Yates jazdil ako blázon a retard. Zhodil ma na kruhovom objazde. Nič sa mi nestalo, ale opäť som dostal veľkú stratu. Teraz som už takmer dve minúty za Rogličom. Človeka poriadne nahnevá, keď sa mu niečo prihodí, čo si nespôsobil sám. V časovka to bola len a len moja chyba, ale dnes ma poslal na zem niekto iný. Vôbec to nie je dobrý začiatok Gira. Úprimne povedané, nemám vôbec dobrú náladu a cítim sa zle kvôli veľkej časovej strate, ktorú som už dostal v klasifikácii."
 
 
Výsledky etapy
1. CARAPAZ Richard Movistar Team link ikonka 5:58:17 100
2. EWAN Caleb link ikonka Lotto Soudal link ikonka 00:00 40
3. ULISSI Diego link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 00:00 20
4. ACKERMANN Pascal BORA - hansgrohe link ikonka 00:02 12
5. SÉNÉCHAL Florian Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:02 4
6. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 00:02  
7. CONTI Valerio UAE Team Emirates link ikonka 00:14  
8. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 00:18  
9. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 00:18  
10. YATES Simon link ikonka Mitchelton - Scott link ikonka 00:18  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy
 

giro 1
Priebežné poradie pretekov po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 16:19:20 6
2. YATES Simon link ikonka Mitchelton - Scott link ikonka 00:35  
3. NIBALI Vincenzo link ikonka Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:39  
4. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 00:44  
5. ULISSI Diego link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 00:44  
6. MAJKA Rafal link ikonka BORA - hansgrohe link ikonka 00:49  
7. MOLLEMA Bauke link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 00:55  
8. CARUSO Damiano Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:56  
9. JUNGELS Bob Deceuninck - Quick-Step link ikonka 01:02  
10. FORMOLO Davide BORA - hansgrohe link ikonka 01:06  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 

giro 2
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. ACKERMANN Pascal BORA - hansgrohe link ikonka 68
2. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 61
3. GAVIRIA Fernando link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 58
4. CARAPAZ Richard Movistar Team link ikonka 50
5. EWAN Caleb link ikonka Lotto Soudal link ikonka 48
6. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 27
 

zgiro sutaz vrchy
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. CICCONE Giulio Trek - Segafredo link ikonka 24
2. BIDARD Francois Ag2r La Mondiale link ikonka 6
3. FRAPPORTI Marco Androni Giocattoli - Sidermec 4
4. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 4
5. OWSIAN Łukasz CCC Team link ikonka 3
6. YATES Simon link ikonka Mitchelton - Scott link ikonka 2
 
 
zgiro sutaz u25
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 16:20:04
2. CARTHY Hugh EF Education First Pro Team link ikonka 00:32
3. SIVAKOV Pavel Team Ineos link ikonka 00:40
4. ACKERMANN Pascal BORA - hansgrohe link ikonka 01:03
5. GEOGHEGAN HART Tao Team Ineos link ikonka 01:35
6. EWAN Caleb link ikonka Lotto Soudal link ikonka 01:42
 
 
video v clanku ikonka ciernaSumár etapy
 
 

 
 
Kopce na trase etapy:
4 20 modre 202,2 km - Manciano: dĺžka 8 km; sklon 3,7 %
 
 
Krátke preview etapy:
Ďalšia mamutia porcia kilometrov, zvlnený profil a cieľová čiara na krátkom stúpaní vytvárajú ďalšie zaujímavé predstavenie na Gire a na nikoho nebude čakať jednoduchý deň. Posledných dvetisíc metrov prekročí štyri percentá a za istých okolností to môže vyhovovať aj odolným šprintérom. V takomto prípade smeruje pozornosť na Caleba Ewana, ktorý v tomto roku už ovládol niekoľko finišov obsahujúcich stúpanie, a náročnejší špurt by mohol sadnúť aj Arnaudovi Démarovi. Tieto a podobné mená však bude vo finále limitovať, že opäť bude potrebné vytiahnuť kvalitnú koncovku po 230-tich kilometroch. A to znamená, že sa bude šprintovať z únavy a rozhodujúce úseky budú každého rýchleho cyklistu bolieť. Tým pádom sa môže otvoriť priestor pre pretekárov, ktorí majú klasikárske danosti, a v štartovom poli ich nájdeme hneď niekoľko. Svoju výkonnosť si môže otestovať Gallopin, ktorý bude silný v takejto konkurencii, dobrý finiš do kopca dokáže vytiahnuť Bilbao, ale najväčšou motiváciou bude disponovať Davide Cimolai, ktorý sa dostal do formy a v takom prípade býva vždy silný v podobných dojazdoch. Zaujímavými menami budú aj McCarthy, Lobato, Gasparotto, Sbaragli, Vanendert alebo Ulissi. Budeme však zvedaví, ktoré celky v pelotóne preberú zodpovednosť a budú ochotné vynaložiť energiu, aby chytili únik, keďže finále v podstate ponúka otvorenú záležitosť. Ak sa bude v balíku váhať, utečenci veľmi ľahko a radi zoberú opraty etapy do svojich rúk.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Jedna z najdlhších etáp na podujatí pokračuje v kopírovaní pobrežia Tyrrhenského mora. Na zvlnenom teréne sa objavia stúpania s priemerným sklonom v okolí troch percent, ale na výživnej porcii kilometrov sa to podpíše pod rozpoložením pretekárov v náročnej koncovke. V meste Frascati sa začne dvíhať cesta štyri kilometre pred cieľom, ale relevantných bude len posledných 2000 metrov s priemerným sklonom 4,5 percent. Svižné finále na konci dlhého dňa bude svedčať odolným šprintérom, ktorí budú mať v nohách ešte potrebnú dynamiku, alebo sa presadia jazdci s klasikárskymi inštinktmi.
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop