vuelta 19
19. 13.9. rovinata etapa ciel rovina Ávila > Toledo 165 km Cavagna
 
etapa 19
profil etapy, 1600 nastúpaných metrov (© lavuelta.es)
 
 
Posledný piatok na podujatí La Vuelta a Espaňa nebudil rešpekt svojim profilom. Väčší počet výškových metrov pretekári absolvovali v prvej polovici etapy, v tej druhej sa išlo prakticky po rovine. Pred cieľom sa však povrch začal vlniť a aj cieľ sa nachádzal na krátkom kopčeku. Záverečných sedemsto metrov malo sklon skoro osem percent a na posledných päťsto metroch bol povrch vydláždený kockami. Etapa, ktorá tak profilovo vyhovovala šprintérom, pre najrýchlejších mužov v pelotóne viac-menej nebola. Teda s pár výnimkami ako Sam Bennett, dnešný favorit číslo jeden.
 
Devätnásta etapa štartovala v meste Ávila a hneď od jej odmávania cesta začala stúpať. Prvá a jediná vrchárska prémia finišovala na dvanástom kilometri a tento priestor využilo jedenásť mužov, ktorí si naskočili do celodenného úniku. Tvorili ho Silvan Dillier z Ag2r La Mondiale, Domen Novak z Bahrajn – Merida, Shane Archbold z Bory – hansgrohe, Rémi Cavagna z Deceuninck-Quick Step, Lawson Craddock z EF Education First, Bruno Armirail z Groupama-FDJ, Tsgabu Grmay z Mitchelton - Scott, Ben O’Connor z Dimension Data, David de la Cruz z Ineosu, Nikias Arndt zo Sunweb a Peter Stetina z Trek-Segafredo. Prvým na vrchole bol Armirail, ktorý získal tri body.
 
Úvodné kilometre boli pod kontrolou štyroch tímov. Na diktovaní tempa v hlavnej skupine sa podieľali Tím CCC, Kaťuša – Alpecin, Bora – hansgrohe a Caja Rural – Seguros RGA. Členovia týchto zoskupení dovolili utečencom vpredu získať na svoju stranu tri a pol minúty, ďalej ich však už nepustili. Keď sa rozostup medzi vedúcou skupinou a pelotónom ustálil, počet mužov v úniku sa zmenšil. Archbold (Bora) sa vrátil do balíka, pretože v tejto chvíli bolo jasné, že víťaza etapy nespoznáme z úniku, ale práve z pelotónu. Všetci jazdci nemeckého celku preto boli pripravení odviesť maximum práce pre Bennetta, ktorému koncovka mala sedieť. Aj podľa jeho vlastných slov.
 
 
martin t 19 vuelta pad asofv
Primož Roglič v pelotóne (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Počasie v piatok pretekárom príliš neprialo. Od začiatku etapy sa striedali krátke prehánky s pasážami, v ktorých nepršalo. Cesta bola preto po väčšine času mokrá. Našťastie tieto hry poveternostných podmienok neprivodili pád ani jedného cyklistu. Rýchlosť pelotónu ale gradovala, hlavne na daždi, pretože v ňom nikto nejazdí rád. Už na méte sto kilometrov pred páskou desiatka odvážlivcov v čele krúžila pedálmi pred hlavným poľom iba o minútu a pol skôr. Spolupráca štyroch celkov tak prinášala ovocie, ale aj oni sami si v zapätí uvedomili, že je ešte skoro na to, aby únik zlikvidovali, tak zas spomalili. Inak sa na ceste nič dramatické nedialo, až na krátku konverzáciu v úniku. Novak (Bahrajn - Merida) a Grmay (Mitchelton) si prehodili pár slov. 
 
Cesta za vodou naďalej pokračovala. Pravé hubárske počasie vôbec nechutilo Grmayovi (Mitchelton), ktorý sa neustále držal na chvoste skupiny a odmietal sa striedať. Asi preto za ním prišiel Novak (Bahrajn – Merida) a snažil sa ho motivovať, ale nepomohlo. Na malý moment sa rozhodli štrajkovať aj ostatní utečenci a zdalo sa, že sa zaradia do pelotónu. Lenže aj hlavné pole sa doslova zastavilo, sledovali sme tak šachovú partiu, v ktorej akoby obe strany mali šachmat. Radosť z toho mohli mať aspoň domestici, ktorí pobehovali do áut po pláštenky. Poriadne nabalený bol Formolo (Bora), ktorému pláštenky trčali z každého otvoru na drese.
 
Upršaný, veľmi pomalý a opatrný priebeh pokračoval aj po bufete. V úplnom čele sa do skupiny lenivcov zaradili aj Cavagna (Quick-Step) a De la Cruz (Ineos), ktorí vsadili na karty Grmaya (Mitchelton), teda okupovať posledné priečky v skupine a pri diktovaní tempa nehnúť ani prstom. Naopak, veľmi poctivo sa striedali a spolupracovali Novak (Bahrajn – Merida), Craddock (EF Education), Dillier (Ag2r), Armirail (FDJ) a O’Connor (Dimension). Napriek tomu sa pelotón k ním blížil, trochu sa zrýchlilo a zvýšila sa aj nervozita. Pocítil to Barta (CCC), ktorý len tak-tak ušiel hrobárovi z lopaty.
 
 
banner kolekciaOS
 
 
Toľko šťastia už nemali viacerí vysokopostavení muži v celkovej klasifikácii. Na méte 65 kilometrov pred páskou čelo pelotónu padlo a zo zeme sa zdvíhali Roglič (Jumbo) a López (Astana) a niekoľko ďalších pretekárov. Najhoršie vyzeral Richeze (Quick-Step), ktorý bol poriadne otrasený a takmer nahý. Po tomto incidente sa veľmi negalantne zachovali jazdci Movistaru, ktorí okamžite prišliapli na plyn, pretože pádu sa dokázal vyhnúť Valverde a aj Quintana. Vytiahli nešportové zbrane, čo im asi ťažko budú odpúšťať súperi a možno aj fanúšikovia. Kolízii sa dokázal vyhnúť aj Pogačar (UAE), osudy Majku (Bora) a ďalších mužov z celkovej klasifikácie neboli zatiaľ jasné.  
 
Doposiaľ nudná etapa nabrala grády. Svoje do príbehu začal hovoriť aj vietor, na ceste sa pohybovalo niekoľko skupín. Dôležité však bolo, že Roglič (Jumbo) a López (Astana) spojili svoje sily, ich strata na Valverdeho s Quintanom (obaja Movistar) a Pogačara (UAE) bola rovnú minútu. Z toho, čo urobil Movistar, teda po páde nečakal, bol rozčúlený aj Gilbert (Quick-Step), ktorý sa nachádzal v skupine červeného muža a nechápavo krútil hlavou. Až po desiatich minútach akoby sa spamätali jazdci Movistaru, možno im dohovorili ďalší účastníci tejto maškarády, a počkali svojich súperov. Do cieľa chýbalo už iba päťdesiat kilometrov.
 
Zmätky po páde viac-menej nahrali do kariet utečencom. Tí sa dokázali udržať v čele, aj keď Novak (Bahrajn - Merida) už ďalej s nimi nepokračoval. Potom, ako sa všetky skupiny za nimi spojili, ich náskok vyletel na dve minúty. Stále však boli medzi nimi takí, ktorí nechceli spolupracovať. Práve v tomto čase sa objavili správy, že Martin (Jumbo) po páde už na bicykel nevysadol. Veľmi ťažko sa zdvíhali aj Bennett (Jumbo) a Richeze (Quick-Step), podľa dostupných informácií obaja mali v etape pokračovať, aj keď poriadne odretí.
 
 
martin t 19 vuelta pad asofv
Tony Martin po páde (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Ďalšie minúty prebiehal v balíku pozičný boj, pretože pelotón stále sprevádzal bočný vietor. Jumbo - Visma a Astana už nič nepodceňovali, aj keď Primož Roglič mal po ruke už iba dvoch kolegov. Tiež Bora - hansgrohe okupovala popredné pozície, rovnako aj Deceuninck - Quick-Step. Všetky štyri tímy boli pozorné a tvrdili muziku. Na nekonečnej rovinke prišlo k prvým selekciám, nikto významnejší však nezostal trčať vzadu. Až neskôr zaostal práve vedúci muž, ktorý sa v istom momente precedil o zopár miest dozadu a to sa mu stalo osudným. Všetci jeho súperi boli vpredu, lenže viazla medzi nimi spolupráca. Preto sa obe skupiny opäť spojili.  
 
Na chvíľu sa situácia na ceste upokojila, čo zas vyhovovalo utečencom. Tí sa držali vpredu o skoro minútu a pol a pomaly sa zdvíhali ich šance na úspech. Krátko po prechode cez šprintérsku prémiu, ktorú "vyhral" Stetina (Trek), vsadil všetky svoje nádeje na jednu kartu Cavagna (Quick-Step). Jazdec, ktorý počas celého dňa v úniku dokopy neodtiahol ani kilometer, využil našetrenú energiu a už ďaleko pred cieľom rozohral ďalšiu zaujímavú partiu. Osem celodenných utečencov na jeho nástup nezareagovalo a ich ambície dostali tvrdú ranu. Rýchlo sa však spamätali.
 
Všetci ôsmi prenasledovatelia začali spolupracovať, už aj Grmay (Mitchelton) sa začal otáčať. Popri rieke Tajo ale Cavagna (Quick-Step) udržoval svoj náskok, a aj keď opustil jej okolie nedovolil druhej skupine priblížiť sa k nemu. Tretia, teda pelotón, ale už sťahovala odstup a to dosť rýchlo. Prsty v tom mali Bora, CCC, Lotto Soudal a Kaťuša, teda celky, ktoré až na jednu výnimku bolo vidieť aj v prvej polovici etapy. V ich prospech hral aj zvlnený profil, v ktorom Cavagna rýchlo strácal sily.
 
 
martin t 19 vuelta pad asofv
Rémi Cavagna to dokázal (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Ešte deväť kilometrov pred páskou mal Cavagna (Quick-Step) k dobru celú minútu pred hlavným poľom, a ak by s rovnakým náskokom prišiel pod posledný kopec, už by o víťazstvo asi neprišiel. Lenže Francúz v predposlednom brdku išiel o dosť pomalšie ako pelotón a jeho náskok sa rapídne zmenšil. Práve predposledné stúpanie využili Craddock (EF Education), Arndt (Sunweb) a Armirail (FDJ) k poslednému odporu, ale vedúceho muža už nedobehli. 
 
Do finále prišiel Rémi Cavagna ako prvý a veľmi dobre vyzeral aj v najprudšej pasáži. Za ním sa hnal pestrofarebný pelotón, ale žiaden tím nemal sformovaný vláčik. Francúz sa nakoniec udržal na prvom mieste až do cieľa. Až potom sa na cieľovej rovinke objavilo čelo balíku. Šprint o druhé miesto vyhral Sam Bennett, ktorý na cieľovej rovinke demonštroval veľkú silu, lenže na výhru mu to nestačilo. Tretí preťal cieľovú čiaru Zdeněk Štybar, ktorý tak podčiarkol skvelý deň pre Deceuninck - Quick-Step.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPosledný kilometer etapy
   
 
Skoro celý čas v úniku ho bolo vidieť na konci skupiny, kde sa snažil našetriť sily. Rémi Cavagna dnešnú bitku z hľadiska taktiky zvládol na výbornú. Na konci mu nechýbala ani veľká dávka odvahy, pretože pomerne skoro dal zbohom svojim súperom. Šťastie praje pripraveným a Francúz na devätnástu etapu pripravený bol, dokonale. V úplnom závere predviedol, čo sa v ňom skrýva, vo finálnom kopci nechal naplno prehovoriť svoj silový repertoár a prišiel si po prvé víťazstvo na niektorej z Grand Tour, druhé v sezóne a tretie v profesionálnej kariére.  
 
Divoký deň prežil bez ujmy aj Sam Bennett, ktorý sa dokázal vyhnúť všetkým pádom a aj na vetre sa pohyboval ako ryba v rybníku. Vďaka tomu mohol v záverečnom šprinte predviesť svoju silu. Bol to však iba súboj o druhé miesto, pretože aj keď jeho kolegovia v závere pracovali na sťahovaní neskoršieho víťaza, už im v žilách nezostal dostatok energie. Boráci veľa síl minuli práve na vetre, keď sa snažili udržať v hre Rafala Majku. Ďalšie dve priečky v etape putovali do tímu víťaza. Zdeněk Štybar nemá takú formu ako na jar, takže aj tretie miesto môže považovať za úspech. Philippe Gilbert zostal trčať za pádom a potom veľa investoval do návratu.  
 
Transportná etapa pripravila veľké divadlo. Prvá polovica dňa síce bola nudná, ale po páde, v ktorom skončili Primož Roglič a Miguel Ángel López sa na ceste začali diať veci. Kovbojku otvorili kolegovia Alejandra Valverdeho, ktorí nečakali na spadnutých jazdcov, neskôr sa o slovo prihlásil vietor. Kontroverzný okamih a ani finálne stúpanie nezmenili nič na skutočnosti, že dnešok na popredných miestach v celkovej klasifikácii nič nezmenil. Aj do poslednej náročnej etapy ponesie červený dres Slovinec, ktorý však stratil viac síl akoby chcel. Celkovo na prvých ôsmich miestach v GC nenastala žiadna zmena. 
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Rémiho Cavagnu (víťaz)
"Mojím cieľom pre tento rok bolo vyhrať etapu na Grand Tour. Dnes sa mi to podarilo. Celý deň som sa cítil pohodlne. Svoj útok som si naplánoval na métu 25 kilometrov pred cieľom. Od tohto okamihu som išiel totálnu hranu. Nemohol som ísť tvrdšie. Počul som, že mám 45 sekúnd, ale až v poslednej zákrute som si bol istý, že vyhrám."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Primoža Rogliča (1. miesto v GC)
"Bol som trochu smutný z toho, myslím z pádu. Neviem presne, čo sa stalo. Nevidel som to, pretože som bol trochu vzadu. Potom som sa snažil vrátiť do čela. Neviem, čo povedať na Movistar. Myslím si, že najskôr by som si mal pozrieť záznam a potom možno budem vedieť niečo povedať. Dnes to mohlo skončiť lepšie, ale aj oveľa horšie."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Naira Quintanu (3. miesto v GC)
"Neviem, čo sa stalo za nami, ale mali sme v pláne zrýchliť v tejto časti etapy. Je to úloha športového riaditeľa, ktorý nás informuje o dianí a hovorí nám, čo máme robiť. Nevidím problém v tom, čo sa stalo, veď sa vlastne nič nestalo."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Miguela Ángela Lópeza (4. miesto v GC)
"Jazdci Movistaru často ukazujú svoju hlúposť, zvyknú robiť takéto veci. Sú to hlupáci. Urobiť niečo také, veď to je neúcta k červenému dresu. Samozrejme, rozčúlilo ma to. Teraz dúfam, že tento ročník Vuelty dobre skončí."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Tadeja Pogačara (5. miesto v GC)
"Mysleli sme si, že dnešná etapa bude mať pokojný priebeh. Po páde vznikol silný bočný vietor, museli sme v ňom bojovať, čo malo za následok veľa toxínov v nohách. Pokiaľ ide o Movistar, neviem, čo povedať. Buď neboli dosť silní, alebo pochopili, že urobili chybu. V každom prípade počkali a nakoniec sa všetci vrátili."
 
 
Výsledky etapy
1. CAVAGNA Rémi Deceuninck - Quick-Step link ikonka 3:43:34 100
2. BENNETT Sam BORA - hansgrohe link ikonka 00:05 40
3. ŠTYBAR Zdeněk Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:05 20
4. GILBERT Philippe link ikonka Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:05 12
5. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 00:05 4
6. VAN DER SANDE Tosh Lotto Soudal link ikonka 00:05  
7. TEUNS Dylan Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:05  
8. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates link ikonka 00:05  
9. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 00:05  
10. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 00:05  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 75:00:33 20
2. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 02:50  
3. QUINTANA Nairo link ikonka Movistar Team link ikonka 03:31  
4. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 04:17  
5. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates link ikonka 04:49  
6. MAJKA Rafal link ikonka BORA - hansgrohe link ikonka 07:46  
7. KELDERMAN Wilco link ikonka Team Sunweb link ikonka 09:46  
8. HAGEN Carl Fredrik Lotto Soudal link ikonka 11:50  
9. KNOX James Deceuninck - Quick-Step link ikonka 13:23  
10. SOLER Marc Movistar Team link ikonka 21:09  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape


Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 143
2. BENNETT Sam BORA - hansgrohe link ikonka 114
3. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 110
 
 
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. BOUCHARD Geoffrey Ag2r La Mondiale link ikonka 76
2. MADRAZO Ángel Burgos - BH 44
3. GEOGHEGAN HART Tao Team Ineos link ikonka 35
 
 
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 75:04:50
2. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates link ikonka 00:32
3. KNOX James Deceuninck - Quick-Step link ikonka 09:06
 
 
video v clanku ikonka ciernaZostrih etapy
 
 

 
 
Kopce na trase etapy:
3 20 152,2 km - Alto de la Paramera: dĺžka 12 km; sklon 2,5 %
 
 
Krátke preview etapy:
Rovinatá etapa nebude ani tentoraz ľahkou korisťou pre najrýchlejších jazdcov v balíku. Okrem toho, že tradične sa pokúsia zaskočiť pelotón odhodlaní utečenci, v meste Toledo môžu zabrzdiť snahu šprintérov dva krátke výstupy nachádzajúce sa pred cieľom. Najskôr to bude 600-metrový úsek s priemerom šesť percent a rovnaké sklony bude obsahovať aj finálny kilometer. A to je skôr ponuka pre klasikárov alebo výbušných jazdcov, ako unavených klasických šprintérov. Z toho dôvodu bude zaujímavé sledovať, kto sa podujme kontrolovať vedúcu skupinu. Vhodné typy na tento dojazd nájdeme v celku Deceuninck - Quick-Step. Aj keď Jakobsen preukázal v ostatných dňoch slabosť na podobných stúpaniach, vo forme jazdiaci Štybar s Gilbertom majú pred sebou ďalšiu perfektnú koncovku. Preto by mal práve Quick-Step manažovať cestu vedúcu do Toleda. Vysokú kvalitu si drží aj Sam Bennett a írsky jazdec bude chcieť belgickej zostave vrátiť porážku zo sedemnástej etapy, no uvidíme, či Bora - hansgrohe strávi celý deň na čele balíka, keď Bennettove šance na výhru môžu byť v istom zmysle limitované. Klasikársky dojazd je vhodný pre Hagena a dobrý výsledok už potrebujú vybojovať aj Degenkolb Theunsom, preto aj Dimension Data alebo Trek môžu prispieť k chytaniu brejku. Medzi odolných šprnitérov sú radení Aberasturi a Van der Sande, ktorý už predviedol dve silné koncovky. Etape môže dodať dynamiku hrozba dažďa a takisto má fúkať vietor, ktorý môže znervózňovať celý pelotón.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Šprintéri môžu hľadieť s nádejou aj na devätnástu etapu. Úvodná a zároveň jediná horská prémia len v niektorých bodoch vyletí na päť percent, inak je to mierny výstup, a práve najťažšie úseky by mali využiť tí jazdci, ktorí sa chcú prezentovať v úniku. Zvyšok etapy bude jemne vlnitý, čo si budú pochvaľovať nielen šprintéri, ale aj jazdci na GC, ktorí dostanú k dispozícii jeden deň na zotavenie. Napätie medzi brejkom a balíkom ovplyvní to, aká silná skupina sa dostane na čelo pretekov a ako bude prebiehať organizácia v pelotóne na konci vyčerpávajúcich troch týždňov. V Tolede bude pripravená zaujímavá koncovka. Finále budú charakterizovať štyri kruhové objazdy, tritisíc metrov pred cieľom sa objaví menší výstup na kockách a aj samotná cieľová čiara sa bude nachádzať na miernom stúpaní. Predpokladaná druhá rýchlostná  koncovka v treťom týždni bude vyžadovať stále výborne pripraveného šprintéra.