Týždeň: Vzostupy a pády tímov aj zmeny v počte jazdcov na slávnych pretekoch

28.11.2016, 07:00 | Aktuality zo sveta | Juraj Pivarči
Posledných sedem dní sa rozhodlo o licenciách v dvoch najvyšších kategóriách. Mnohé tímy poctili buď radosť alebo sklamanie. Tiež sa rozhodlo o redukovaní počtu jazdcov počas jednotlivých pretekov. Aké zmeny nastali sa dočítate v pravidelnom týždennom sumári.  
 
Bez diskusie bola tou najdôležitejšou informáciou uplynulých dní  tá o ukončení profesionálnej kariéry Petra Velitsa. Nie až tak prekvapivá, no o to smutnejšia správa zarmútila mnoho slovenských fanúšikov. Púchovčan sa vryl do myslí a sŕdc mnohých z nich, a tak bude v pelotóne chýbať. Nie všetko sa však točilo len o druhom mužovi Vuelty 2010...
 
 
Menej pretekárov v balíku
 
Pravdepodobne sa dočkáme menšieho pelotónu. Zaslúžili sa o to spoločnosti ASO, RCS Sport Flanders Classics. Teda tí najvýznamnejší organizátori pretekov vo svete na dvoch kolesách. Tieto tri spoločnosti organizujú všetky významné podniky a spoločnými silami sa na zasadnutí Medzinárodnej asociácie organizátorov (AIOCC) dohodli na znížení počtu pretekárov jednotlivých tímov na jednotlivých podujatiach. A to nasledovne. Na Grand Tours by sme mali miesto deviatich jazdcov vidieť len ôsmych. A na veľkých klasikách miesto ôsmych len sedem pretekárov. Dôvody sú dva. Prvým a tým najdôležitejším je bezpečnosť pretekárov. Počas posledného obdobia sme totiž zaznamenali viaceré pády a nepríjemnosti spojené práve s veľkým počtom pretekárov. Po novom by sme mali teda napríklad na Tour de France vidieť o 22 pretekárov menej. Druhým dôvodom je ešte viac zatraktívniť preteky. Menej mužov sa rovná viac priestoru pre utečencov, pretože silné tímy budú mať na kontrolu priebehu o jedného človeka menej. Manažérom sa ale toto pravidlo veľmi nepozdáva. Kategoricky proti nemu vystúpil najmä Patrick Lefévere. "Nikto nebol na to upozornený. Ani tímy, ani jazdci a ani jednotlivé únie. Mohli to radšej vyriešiť tak, že by miesto malých a starých ciest hľadali organizátori cesty, ktoré sú bezpečné. Podobne ako na Okolo Švajčiarska. V tíme máme potom zbytočne veľa jazdcov. Na trhu ostáva už bez tak veľa cyklistov, ktorí si nenájdu žiadneho zamestnávateľa. A bude ich ešte viac," vystríhal zástupcov spoločností Lefévere.
 
Iný názor na tému má riaditeľ jednej z top klasík Okolo Flámska Wim Van Herreweghe. "Hlavnou myšlienkou pravidla je zabezpečiť bezpečnosť pre všetkých zúčastnených. No a potom táto regula umožňuje pretekárom urobiť dianie na cestách napínavejším. Okrem toho môžu športoví riaditelia postaviť svoj tím na viacerých frontoch." Podľa tlačovej správy zo zasadnutia by pravidlo malo začať platiť už od nasledujúcej sezóny. V hre bola aj alternatíva, že by sa znížil počet tímov, no ten sa meniť nebude. Rozhodnutie je aj v súlade s ostatnými pravidlami. Tie totiž hovoria o tom, že každý organizátor môže určiť presný počet pretekárov na štartovej čiare. Aké následky toto rozhodnutie bude mať, vás budeme určite informovať.
 
 
liege 2015 divaci tcgfv
Ilustračné fotografia ardénskej klasiky (© Courtesy Slipstream Sports)
 
 
UCI neodkývla licenciu pre TJ Sport
 
To, že UCI mení rozhodnutia častejšie ako by sme chceli, sa stalo, žiaľ, už pravidlom. V každom prípade, posledná zmena by mala byť len administratívnym nedostatkom v papieroch. Ale vráťme sa o pár týždňov dozadu. Na svetlo sveta vyplávala informácia, že tri najohrozenejšie tímy sa nemusia obávať o to, že by nedostali najvyššiu licenciu. Počet tímov medzi elitou by mal byť 18. Vydýchla si vtedy hlavne trojica Dimension Data, Bora-HansgroheBahrajn - Merida. Absolútne sa nehovorilo o celku Lampre – Merida, ktorý by sme mali od budúcej sezóny poznať pod názvom TJ Sport. Stalo sa ale to, že ostatné tímy prešli a licenciu dostali, no TJ Sport zatiaľ nie. Oficiálne stanovisko najvyššieho riadiaceho orgánu cyklistiky znelo tak, že je to celé stále predmetom skúmania. Číňania ale zatiaľ nemusia hádzať flintu do žita alebo znižovať vysoký krvný tlak. Z histórie vieme, že sa občas stalo to, čo práve im. Pravdepodobnou príčinou, prečo nedostali WT licenciu, boli administratívne chyby v dokumentoch, ktoré do Aiglu poslali, a tak musia počkať na druhé kolo. Byrokracia. To, že neide o extrémny problém potvrdzujú aj slová nadšeného Briana Cooksona: "Je to vzrušujúce obdobie. Naozaj sa teším na príchod nových partnerov počas sezóny 2017. Dôvera, ktorú nám preukazujú potvrdzuje rastúci záujem o cyklistiku. S novými tímami a globálnejším kalendárom si sľubujeme to, že jednotlivé preteky budú napínavejšie ako nikdy pred tým."
 
 
Delko-Marseille chce ísť na Grand Tour
 
Tím z francúzskej riviéri bude mať od budúcej sezóny opäť menej času na užívanie si pobrežia Stredozemného mora. Dôvod je prozaický a pre samotných jazdcov ale aj celé vedenie potešujúci. Ostávajú na prokontinentálnej úrovni, no čaká ich náročnejší a hustejší program. Ten im v poslednej sezóne priniesol len tri víťazstvá. To prvé vybojoval dánsky pretekár Kragh Andersen na podujatí Tour des Fjords. Vyhral štvrtú etapu. Ostatné dve priniesol do Francúzska z Číny Leonardo Duque. Na podujatí Tour of Taihu Lake vyhral etapu s poradovým číslom sedem a pridal tiež celkový triumf. Nasledujúci ročník by mal priniesť oveľa viac motivácie a s ňou by malo prísť aj viac zárezov. Kto by sa predsa nechcel predstaviť v Prokonti sfére najlepšie ako vie? Mimochodom, okrem francúzskeho tímu oslavujú postup o kategóriu vyššie aj v Izraeli. Cycling Academy Team to očividne myslí s účasťou na Tour de France o pár rokov vážne, aj keď o samotných izraelských cyklistoch na nej vážne pochybujeme. Žiaľ, táto kategória cyklistiky ostane pravdepodobne aj naďalej bez Slováka, ako sme písali, Ľuboš Malovec by mal prísť do Dukly Banská Bystrica.
 
 
delko marseille 2016 picardia bruno bade
Cyklista Delko Marseille v ataku na Tour de Picardie (© Bruno Bade)
 
 
Viac o plánoch zoskupenia Delko-Marseille povedal pre francúzske média športový riaditeľ Frédéric Rostaing. "Tento rok bude pre nás extrémne dôležitý. Po prvé, Marseille bude v Európe hlavným mesto športu. Kvôli tomu je dôležité dosiahnuť dobré výsledky, aby sa ešte viac prehĺbila spolupráca medzi nami a mestom. Po druhé máme veľa problémov. Je u nás totiž dosť cyklistov, ktorým končí po roku 2017 zmluva," zamyslel sa športový riaditeľ. Vo vnútorných štruktúrach si teda vytýčili vyššie ciele. Rok 2016 a účasť na pretekoch Paríž-Nice, klasikách Paríž-RoubaixValónskom šípe, by mali byť minimálne vyrovnané. Tiež jedným okom hľadia na Grand Tour. Do úvahy pripadá Vuelta. "V súčasnej dobe si myslím, že by sme mohli riešiť aj veľké preteky. Najmä preto, že Vuelta začína na budúci rok v Nimes, kde strávi celé tri dni," doplnil riaditeľ celku, v ktorom v minulej sezóne jazdili pretekári až zo siedmych krajín.
 
Či sa to Francúzom podarí uvidíme. Okrem toho sa tiež usilujú dostať sa na Tour de Yorkshire, ale napríklad aj Miláno – San Remo.
 
 
Jeden v závetrí oblohy
 
A teraz po anglicky. ONE Pro Cycling je na Britských ostrovoch druhým najlepším celkom. Avšak za Sky je ďaleko - preďaleko. A v nasledujúcej sezóne sa tento rozdiel ešte prehĺbi. Minimálne na papieri. Zatiaľ čo Sky sa o licenciu obávať nemuselo, celok ONE o ProKontinetálnu atmosféru príde. Dôvod je typicky slovenský. Peniaze. Pár týždňov pred odovzdávaním prihlášok totiž od zmluvy odstúpil dôležitý sponzor. A už sa to vyriešiť skrátka nepodarilo. "Bolo to ťažké rozhodnutie. Bohužiaľ, veci sa zmenili na poslednú chvíľu, ale taký je šport, podnikanie, ale aj život. Neostáva nám nič iné, ako len dúfať v to, že ďalšia sezóna bude pre nás úspešná," povedal smutný majiteľ tímu a bývalý úspešný kriketista Matt Prior. Úspešná sezóna by mohla znamenať návrat do druhej kategórie už v roku 2018. Pre Britov by to bolo ako na hojdačke. Mladý projekt vznikol len v roku 2015. Hneď na to vstúpil na druhý stupienok. A zdá sa, že história by sa mohla zopakovať. "Rozumiem, že sa niektorým ľuďom môže zdať akoby sme urobili krok späť. Ja sa ale na to pozerám len ako na ďalšiu kapitolu tohto príbehu. Naším cieľom, ktorý nás poháňa vpred je vidieť tento tým aspoň raz na Tour de France. Tiež by som sa rád poďakoval fanúšikom, sponzorom a všetkým, ktorí nám verili. Dúfam, že počas ďalších rokov budete na nás ešte pyšnejší!" dodal Matt Prior.
 
 
Úderná belgická dvojica je pripravená
 
Philippe Gilbert sa po štvorročnej anabáze vracia do belgického tímu, tentoraz Etixxu – Quick-Step. Tom Boonen je tu v podstate celú kariéru, a tak sa črtá pre Etixx geniálna zbraň. Starší z Belgičanov by sa mal už počas jari rozlúčiť s kariérou, a tak by malo byť preňho o motiváciu postarané. "Phil a Tom sa dobre poznajú. Znamená to pre nich obrovskú výhodu, dokážu si pomôcť, poradiť a podobne. Obrovským lákadlom je pre nás klasika Okolo Flámska. Obaja sú schopní ju vyhrať. Je možné, že tam obaja nastúpia, aj keď ešte nič nie je isté," načrtol športový riaditeľ Wilfried Peeters. Ani u Gilberta a ani u Boonena ešte nie je isté, kde začnú. Práve preto, že ešte nevedia svoj program, je náročné určovať ďalší stratégiu. Faktom je, že Gilbert väčšie úspechy zaznamenal v Ardenách. Tom Boonen je jeho pravý opak a práve na Okolo Flámska plánuje ukončiť svoju bohatú kariéru. "Nemôžeme veľmi premýšľať o jeho konci. Je potrebné, aby Tom absolvoval čo najlepšiu zimnú prípravu. Momentálne zarezáva na horskom bicykli. Keď sa začne sezóna, nikto v tíme nemôže premýšľať nad jeho koncom. Prosto sa musíme sústrediť na ďalšie preteky, a to aj potom, keď na nich už Tom nebude," uzavrel Peeters.
 
Na záver dnešného sumára spomenieme ešte tri ďalšie mená. Tým prvým je Greg Van Avermaet, ktorého zotavovanie prebieha podľa plánov a definitívne by nemal zmeškať úvod sezóny, druhé meno je Bartosz Huzarski. Poliak oznámil počas tohto týždňa presne to, čo náš už teraz bývalý cyklista Peter Velits. Vo veku 36 rokov ukončil kariéru. Naposledy obliekal dres Bory-Argon 18. No a posledné riadky venujeme Talianovi Davidovi Rebellinovi. Cyklista v už naozaj pokročilom veku oznámil, že naplno trénuje a že ešte o jeden rok svoju kariéru natiahne. Neprezradil však kde. Posledným celkom, ktorý ho zamestnával, bolo poľské CCC.
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop