November sa pomaličky prehupne do svojej druhej polovice. Ani sme sa tak nenazdali a na programe dňa je sumár už tretieho týždňa. V Quick-Stepe tvrdia, že majú muža, ktorý dokáže nahradiť Kittela, no a brat zosnulého Scarponiho chce chrániť cyklistov s chodcami. V Japonsku sa pripravujú na olympiádu, čo pre cyklistov znamená priam mystické stúpanie.
 
 
Kde sa dvaja bijú, zvíťazí tretí
 
Stará múdrosť možno z čias našich starých mám a otcov. Stále to však platí. Aj v cyklistike. Najkrajším príkladom je Marcel Kittel, Fernando Gaviria a Elia Viviani. Pre nemeckého cyklistu sa účinkovanie v tíme Quick-Step skončilo. Rozhodol sa odísť sám, pretože mu ani päť víťazných etáp zo Starej dámy nezaručilo isté miesto na rovnakých pretekoch na budúci rok. Bil sa oň s Kolumbijčanom, ktorý pravdepodobne vyhrá. Tento pretlak ale priniesol víťazstvo aj niekomu inému. Talianskemu pretekárovi s menom Elia Viviani. Čoskoro 29-ročný pretekár k "podlahárom" prestúpil práve kvôli Kittelovmu odchodu. No a generálny manažér tímu Patrick Lefévere z príchodu nového šprintérskeho lídra neskrýval veľkú radosť. "Pokiaľ ma neklame pamäť, Kittel vyhral túto sezónu 14-krát. Viviani deväť. Na budúci rok to môže byť naopak. Nehovorím, že v Sky nedostal absolútnu podporu, to by nebolo správne, ale u nás to bude predsa len iné. Ak sa zameriame na jeho osou a schopnosti, môže to dopadnúť zaujímavo," nechal sa počuť Lefévere.

Odchod Marcela Kittela ale nebol jednoduchý a belgický manažér musel čo-to vysvetľovať. Hlavne nemeckému sponzorovi Lidlu. "Ak by som mal byť úprimný, chcel som ho udržať. Lidl je veľká nemecká spoločnosť a chcela mať v tíme takého chlapca ako Marcel. Povedal ale, že jeho zmluva nebola podpísaná s touto spoločnosťou a že nechce súperiť v jednom tíme s Fernandom Gaviriom. Pre mňa bolo náročné vysvetľovať to, no rozhodol sa tak," zaznela obhajoba. Ešte lepšou rečou by ale boli víťazstvá či už Gaviriu alebo Vivianiho. Marcel Kittel za modrobiely tím viac už víťazstvá zbierať nebude.
 
 
kittel 2017 tdf triumf radost qstf
Radosť Kittela a Quick-Stepu (© Quick-Step Floors Cycling Team / Tim de Waele)

 
Bojovník za bezpečnosť
 
Bolo to 22. apríla, čo svetom obletela informácia o tragickej smrti Michceleho Scarponiho. Neprežil stret s osobným motorovým vozidlom... Vyšetrovanie jeho smrti stále prebieha, no všetko nasvedčuje tomu, že vodič auta nevenoval dostatočnú pozornosť tomu, čo mal. Skôr sa venoval telefónu. Na bezpečnostnú situáciu na talianskych cestách sa už nemôže pozerať ani brat bývalého jazdca Astany Marco Scarponi. Napísal rozhorčený list do periodika Corriere della Seranewspaper. "Možno je niekedy lepšie nechať auto v garáži a ísť na nákup či po dieťa do školy po vlastných. Bezpečnosť na cestách máme vo vlastných rukách. Musíme si uvedomiť, že každý jeden z nás je možný vinník masakru," zaznelo na úvod listu. Silné slová. A od človeka, ktorý prišiel o blízkeho príbuzného vďaka hlúpej chybe, znejú ešte silnejšie. Spoločne so sestrou Silviou sa tento týždeň zúčastnili prezentácie pretekov Tour of the Alps. Práve tu Michele predčasne ukončil svoju kariéru. Dokonca vyhral aj prvú z etáp. Jeho príprava na Giro bola na vrchole. Talianskej Grand Tour sa už ale nedožil.

List od Scarponiho brata ale neostane len listom. "Micheleho úsmev zachráni veľa životov," zaznelo v jeho posledných riadkoch. Dôvod? Rodina zosnulého cyklistu založí organizáciu, ktorá sa bude snažiť zlepšiť bezpečnosť na cestách. "Oficiálna štatistika v Taliansku je jasná. Každý deň zomrie na cestách cyklista a dvaja chodci. Za celý rok je na komunikáciách takmer 4-tisíc obetí! To je jasný dôkaz toho, že máme obrovský problém. Tieto čísla sa opakujú rok čo rok. Musíme niečo urobiť. Či už so vzdelaním, riadeným dopravy alebo s cestami," uzavrel svoj list Marco Scarponi. Na Slovensku je situácia aj po porovnaní počtu obyvateľov o niečo "ružovejšia". V minulom roku u nás takto zahynulo 242 ľudí.
 
 
Šťastný trojlístok ako náhrada
 
Nahradiť jazdca ako Fabian Cancellara je náročné, takmer nemožné. Švajčiarsky fenomén to zabalil po sezóne 2016, a tak sa predstavitelia Treku - Segafredo museli poobzerať po náhrade. Našli ju v osobe Johna Degenkolba, ktorý mal spoločne s Edwardom Theunsom a Jasperom Stuyvenom vytvoriť bojovný trojlístok. Nový plán ale ešte musí dozrieť, veď aj tie najlepšie vína zrejú. Sezóna 2017 nebola v podaní nemeckého pretekára zlá, ale chýbalo veľké víťazstvo. "Poskytnúť prehľad celej sezóny je veľmi zložité. Začal som ju ale dobre. Víťazstvo v Dubaji potešilo. Potom prišli klasiky, kde som chcel vyhrať. Nepodarilo sa mi to, ale som hrdý na svoje konzistentné výsledky," pochválil sa 28-ročný pretekár.
 
 
degenkolb 2017 sagan san remo rcsf
John Degenkolb s Petrom Saganom (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)

 
Skutočne sa má čím. Miláno - San Remo dokončil siedmy, E3 Harelbeke trinásty, Gent - Wevelgem piaty, Okolo Flámska opäť siedmy a Paríž - Roubaix desiaty. Najlepšie však dopadol na Eschborn-Frankfurt, kde skončil tretí.  Bez triumfu ostal aj na Tour de France, kde zase pomáhal Albertovi Contadorovi. "Ako som povedal, veľké víťazstvo chýbalo. Neprišlo ani na Starej dáme i keď som tam mal viacero pódiových umiestnení. Ako pre mňa, tak aj pre tím to nebolo dobé. Pracujeme ale na tom, aby sa to na budúci rok zmenilo," zastrájal sa držiteľ 43 víťazných vavrínov. "Nie som chlap, ktorý by sa vyhováral. Mnohokrát som mal však veľkú kopu smoly. Už teraz sa teším na nový ročník, kde budem robiť veci ešte lepšie. Som si istý, že to prinesie ovocie," dodal na záver majiteľ desiatich etáp z Vuelty.
 
Mladý taliansky cyklista Gianni Moscon obliekajúci si dres britského Sky utrpel počas tréningu v telocvični zlomeninu zápästia. "Robil som klasické cvičenie na rovnováhu a spadol som. Zvyčajne sa to samozrejme nestáva, ale niekedy máte smolu. Najprv všetko vyzeralo OK, ale potom mi začalo opúchať zápästie," nadával si v duchu 23-ročný jazdec. Aktuálny majster Talianska v časovke ale zranenie neberie ako koniec sveta. "Je lepšie, že sa to stalo teraz, ako by sa malo počas ostrej sezóny. Našťastie dopadla dobre aj operácia, takže všetko fajn," dodal pretekár. Doba rekonvalescencie bude trvať okolo 40 dní, no mladík by si ju najradšej skrátil na štyri týždne. Počas celej sezóny zažil zopár povedzme že kontroverzií, a to hlavne s Kevinom Rezom a vôbec s celým tímom FDJ.
 
 
Najvyššia hora Japonska
 
Olympiáda v roku 2020 bude v krajine vychádzajúceho Slnka. Japonci už asi majú v krvi schopnosť prekvapovať celý svet. Robotmi, rôznymi inými vynálezmi, ale aj mentalitou ako takou. No a ani cestné preteky, ktoré sa tam počas OH uskutočnia, nebudú nudné. Postarať by sa o to mala hora Fudži. Samozrejme, vyštverať sa na kopec vo výške takmer 3800 metrov je nemožné, no výbežky tejto posvätnej sopky organizátori podujatia využijú naplno. Celé preteky by mali mať 270 kilometrov, čím by sa stali tými najdlhšími za posledné desaťročia. Celá párada by mala odštartovať na predmestí Tokia v časti Chofu. Celý pelotón by sa mal následne až šesťkrát dostať do výšky presahujúcej tisíc metrov nad morom. Vyplýva z toho, že preteky rozhodne nebudú určené šprintérom. Finiš by mali diváci navyše sledovať na trati, ktorá v minulosti slúžila F1-tke. Svoju úlohu tu teda bude môcť zohrať aj dážď. Trať už schválila aj UCI, no ešte nie je celkom postavená. Práve preto ešte môžu nastať menšie zmeny. "Pre cyklistov bude táto trať náročná. Čaká ich veľké prevýšenie, ale na druhej strane to bude nádherné. Hora Fudži v pozadí dodá svoje čaro," uviedli japonské médiá.