Po minuloročnej vydarenej oslave storočnice nechcú organizátori Gira poľaviť a pokračujú vo vábení tých najväčších hviezd súčasnosti. Aj tentoraz im ponúkajú pekné horské etapy, ktorým bude kraľovať Zoncolan, v kombinácii s relevantnými časovkami a ako bonus im predložili unikátnu cestu do Izraela.
Spoločnosť RCS Sport stále vidí vo svojom podujatí potenciál na rozmach a napredovanie, preto sa snaží vytvoriť takú trasu, ktorá by vyhovovala čo najširšej skupine cyklistov a vyprodukovala napínavé divadlo. V nasledujúcom ročníku bude končiť na vrchole stúpania až osem etáp, ale nie všetky horské dojazdy budú úderné, a pretekári si zmerajú sily v dvoch časovkách, ktoré sa obohrajú na jednoduchých 45 kilometroch. Šprintéri dostanú v ideálnom prípade osem príležitostí, no ak plánujú doraziť do Ríma, musia sa pripraviť na ťažkú záverečnú tretinu podujatia.
V prvom týždni sú tri cieľové dojazdy, no bez strmých úsekov
Talianske preteky odštartujú trinásty raz mimo svojho územia a tentoraz to bude jedinečná udalosť, pretože prvýkrát v histórii Grand Tour sa nachádza východisková destinácia mimo Európy. Izrael demonštroval obrovskú snahu prilákať Giro, hovorí sa o sume desať miliónov euro, ktorú musel zaplatiť, aby mohol hostiť Big Start.
Na Blízkom východe sa odohrajú tri etapy. Celé podujatie otvorí takmer 10-kilometrová časovka v Jeruzaleme, ktorá sa uskutoční v blízkosti Starého mesta. Trasa je zvlnená a technická s množstvom zákrut, takže sa môžeme tešiť na spektakulárny štart Gira v starobylom prostredí. Ďalšie dve previerky budú patriť šprintérom. V druhej etape sa spoja významné strediská Haifa a Tel Aviv a v hlavnom meste krajiny priamo na pobreží Stredozemného mora sa ukážu najrýchlejší jazdci. Tí sa môžu vytiahnuť aj počas tretieho dňa, ktorý zavedie pelotón cez púšť Negev až k Červenému moru. Potom bude nasledovať špeciálny voľný deň na transport do Talianska a štvrtú etapu privíta Sicília, ktorá hostila domácu GT aj v sezóne 2017.
Aj najväčší ostrov v Stredozemnom mori bude častovať cyklistov tri dni. Najskôr bude pelotón čakať zvlnený profil vedúci do mesta Caltagirone, ktorý by si mohli postrážiť puncheuri, ale na takejto členitej trase sa môže odohrať aj prekvapenie. V piatej etape sa dostanú do bojovej pohotovosti opäť punchueri alebo odolní šprintéri, dojazd v Santa Ninfa sa odohrá na krátkom kopci, no všetci jazdci si budú musieť dať pozor na nepríjemný zvlnený sicílsky terén, ktorý sa im postaví do cesty v záverečných momentoch.
Vrcholom pobytu na tomto ostrove bude horský dojazd na Etnu. Na tomto kopci sa finišovalo aj v ostatnej edícii a ukázalo sa, že je to príliš skoro pre favoritov, aby sa pokúsili vytvoriť rozdiely. Ale na konci šiestej etapy budú všetci ostražití, lebo jeden nikdy nevie. Etna (23,6 km; 6,3 %) sa doteraz objavila na talianskej GT dvakrát, ale v nasledujúcom roku sa predstaví pelotón na doteraz nepoužitej strane.
Giro sa dostane na Apeninský polostrov až v siedmej etape a horúcu pôdu v Kalábrii v Praia a Mare si okamžite vyskúšajú najrýchlejší borci v pelotóne. Ako vždy, šprintérske finále na pobreží Stredozemného mora môže ovplyvniť vietor. Potom preteky náhle zmenia rytmus a finále prvého týždňa obstarajú dva dojazdy na vrchole stúpania. Na konci ôsmeho dňa uvidíme lezeckú bitku na Montevergine di Mercogliano (17 km; 5 %), na vápencovom masíve v Kalábrii. Tento kopec je síce dlhý, ale neobsahuje náročné úseky a na nemenných sklonoch v okolí piatich percent bude svedčať pravidelnému tempu.
Oveľa zaujímavejšiu koncovku očakávame v deviatej etape. Pretekári sa vyštverajú na Campo Imperatore (26,5 km; 3,9 %) do výšky 2135 m n.m., čo je najvyššie položená náhorná plošina apeninského hrebeňa. Samotné finále sa skladá v podstate z dvoch kopcov. Najskôr sa bude stúpať na Calascio (13,5 km; 6 %), a potom príde okamžite na rad rozhodujúci výstup Campo Imperatore, ktorý na samom konci vyzve do hry najlepších vrchárov.
Prostredný súťažný blok zaklincuje Zoncolan
Po druhom voľnom dni je pripravená najdlhšia etapa na podujatí (239 km), na ktorú si môžu trúfnuť šprintéri, ale zároveň to bude šanca aj pre utečencov. Všetko bude záležať od toho, s akou motiváciou sa postavia na štart jednotliví aktéri. V jedenástej etape sa bude sústrediť všetka pozornosť do mesta Osimo a na záverečné krátke stúpanie (1,8 km; 6,4 %), ktoré bude prehliadkou výbušných kvalít vybraných jazdcov. Takýto finiš patrí na Giro a treba len dúfať, že o etapový triumf budú bojovať tí najlepší puncheuri v balíku.
Zaujímavý dojazd je naplánovaný aj o deň neskôr. Pelotón sa dostane na motoristický okruh v Imole, no tesne pred cieľom stojí stúpanie Tre Monti (4,4 km; 4,1 %), ktoré obsahuje aj prevýšenie sedem - osem percent. A to už je ponuka na atak. Toto finále bolo použité aj v roku 2015 a statočný útok premenil na víťazstvo Ilnur Zakarin. Následne dostanú v druhom týždni ešte jednu šancu šprintéri, na ktorých sa tešia v meste Nervesa della Battaglia, a potom už príde do tuhého v kopcoch.
Jednou z hlavných udalostí bude výstup na Zoncolan a fanúšikovia sa dočkajú tohto krvopotného súboja v štrnástej etape. Pred brutálnym stúpaním sa rozohrejú pretekári na Passo Duron (4,4 km; 9,6 %) a Sella Valcalda (7,6 km; 5,6 %). Samotný Zoncolan (10,1 km; 11,9 %) nemá obdobu, čo sa týka náročnosti, každý jazdec tu bude trpieť a rozdiely tu môžu robiť len tí najlepší vrchári.
Po tomto vyčerpávajúcom finiši bude nasledovať nenápadná koncovka na mierny kopec Sappada (4,6 km; 4,5 %), ale dôležitejšie bude, čo sa odohrá predtým, lebo stúpania Passo Sant'Antonio (8,3 km; 7,5 %) a Costalissoio (3,8 km; 8,8 %) môžu byť po predchádzajúcom Zoncolane veľmi zradné.
Predčí časovka horské finále?
Záverečný týždeň vyvrcholí tromi alpskými etapami, no v šestnástej etape zamieša poradím 34-kilometrová časovka. Trasa je bez technických komplikácii, takmer úplne priamočiara, preto bude vyhovovať špecialistom na túto disciplínu, ktorí tu môžu získať viacej času ako v horských etapách. V regióne Trentino v blízkosti Lago di Garda nás čaká rýchla previerka časovkárskych schopností. Sedemnásty deň sa vrátia do hry šprintéri, ale v meste Iseo ich môžu vyrušiť utečenci, ak ich kolegovia nedostanú pod kontrolu motivovanú vedúcu skupinu.
Trasa pretekov |
Rozhodujúci horský triptych odpáli cieľové stúpanie Prato Nevoso (13,9 km; 6,9 %), ktoré bude jedinou prekážkou v osemnástej etape. Prato Nevoso sa pýši pravidelným sklonom, ani raz nevyskočí nad sedem či osem percent, a to nemusí vyhovovať tým vrchárom, ktorí budú musieť atakovať. Najťažší cieľový dojazd tretieho týždňa ponúkne Jafferau (7,2 km; 9 %), kde sa môže odohrať jedna z najväčších lezeckých bitiek celého Gira, a to aj z toho dôvodu, že pred ním sa dostanú cyklisti na Colle delle Finestre (18,3 km; 9,2 %) a Sestriere (16,2 km; 4 %). Sledovaným momentom bude najmä prechod cez Finestre, kde sa objaví 7500 metrov na nespevnených cestách, no uvidíme, či to bude mať nejaký vplyv na vývoj etapy, keďže tento úsek sa nachádza ďaleko pred cieľom.
Poslednú šancu urobiť niečo s klasifikáciou obstará trojica stúpaní Col Tzecore (16 km; 7,7 %), Col de Saint Panthaleon (16,5 km; 7,2 %) a Cervinia (18,2; 5,3 %). Všetko sú to vytrvalostné previerky, ktoré vyžmýkajú z favoritov poslednú energiu, a peknú rozhodujúcu bitku môže vyprovokovať najmä útok na predposlednom z nich. Preteky zakončí desať okruhov v Ríme, kde sa znovu predvedú šprintéri, a všetci zúčastnení si pri tom vychutnajú krásu večného mesta.
Osem cieľových stúpaní sa bude pretláčať s časovkami
Z pohľadu celkovej klasifikácie bude Giro postupne gradovať. Budeme zvedaví, či stúpanie na Etnu tentoraz prekvapí v pozitívnom zmysle a ako sa favoriti postavia k dojazdom na Montevergine di Mercogliano a Campo Imperatore, či na nich uvidia možnosť na útočenie, aj keď neobsahujú prudké sklony. Tie pravé lezecké bitky môžeme s určitosťou očakávať na Zoncolane, Prato Nevoso, Jafferau a Cervinii, no so silným tímom po ruke sa môžu kandidáti na titul obávať len Zoncolanu a Jafferau. A to nemusí byť lákadlom pre viacerých elitných vrchárov, aby sa zúčastnili na Gire, pretože boli naučení na vyzývavejšie talianske kopce. Na druhej strane veľké množstvo tempárskych stúpaní s pravidelným sklonom môže motivovať k útokom z väčšej vzdialenosti, čo je vždy oživením pretekov.
Veľký dopad na klasifikáciu bude mať rovinatá časovka jednotlivcov, ktorá bude vyhovovať len úzkej skupine jazdcov na celkové poradie. V ostatných edíciách GT sme sa presvedčili, že časovka vhodná pre špecialistov dokáže byť údernejšia ako niekoľko horských etáp. S navrhnutou trasou musia byť spokojní šprintéri, ktorí dostávajú príležitosti v priebehu celého podujatia. Organizátori navrhli niekoľko etáp, kde sa budú pretláčať odolní šprintéri, puncheuri a utečenci, no absentujú náročné horské previerky, ktoré by si jasne vychutnali útočníci do kopcov a ktoré by sa dali využiť na prekvapujúci pohyb zo strany favoritov. Ale možno sa toho dočkáme v pätnástej etape.
Hviezdy pózujú s trofejou (© LaPresse/Fabio Ferrari) |
Program Giro d’Italia 2018:
1. etapa, piatok 4. mája: Jeruzalem - Jeruzalem (ITT), 9,7 KM
2. etapa, sobota 5. mája: Haifa - Tel Aviv (167 km)
3. etapa, nedeľa 6. mája: Be’er Sheva - Eilat (229 km)
Voľný deň, pondelok 7. mája
4. etapa, utorok 8. mája: Catania - Caltagirone (191 km)
5. etapa, streda 9. mája: Agrigento - Santa Ninfa (152 km)
6. etapa, štvrtok 10. mája: Caltanissetta - Etna (163 km)
7. etapa, piatok 11. mája: Pizzo Calabro - Praia a Mare (159 km)
8. etapa, sobota 12. mája: Praia a Mare - Santuario di Montevergine (208 km)
9. etapa, nedeľa 13. mája: Pescosannita - Campo Imperatore (224 km)
Voľný deň, pondelok 14. mája
10. etapa, utorok 15. mája: Penne - Gualdo Tadino (239 km)
11. etapa, streda 16. mája: Assisi - Osimo (156 km)
12. etapa, štvrtok 17. mája: Osimo - Imola (213 km)
13. etapa, piatok 18. mája: Ferrara - Nervesa della Battaglia (180 km)
14. etapa, sobota 19. mája: San Vito al Tagliamento - Monte Zoncolan (181 km)
15. etapa, nedeľa 20. mája: Tolmezzo - Sappada (176 km)
Voľný deň, pondelok 21. mája
16. etapa, utorok 22. mája: Trento - Rovereto (ITT), 34,5 km
17. etapa, streda 23. mája: Riva del Garda - Iseo (155 km)
18. etapa, štvrtok 24. mája: Abbiategrasso - Prato Nevoso (196 km)
19. etapa, piatok 25. mája: Venaria Reale - Bardonecchia (181 km)
20. etapa, sobota 26. mája: Susa - Cervinia (214 km)
21. etapa, nedeľa 27. mája: Rím - Rím (118 km)