Únava z Álp akoby doľahla na celé dianie na Tour de France. Včera sme sledovali jednu z najnudnejších etáp v tohtoročnej edícii Starej dámy. Cyklisti sa snažili oddýchnuť si pred záverečnými dňami druhého týždňa. Aspoň Peter Sagan nás vytrhol z letargie. Slovák zase raz dokázal niečo, čo sa pred ním podarilo len hŕstke cyklistom. Veľkým mužom v dejinách Tour je aj Sylvain Chavanel. To na Sky sa to valí z každej strany. Včera museli odpovedať aj na nepríjemné otázky.
Vo včerajšej etape sa veľa zaujímavých vecí neudialo. Rovnako aj počas včerajšieho dňa. Peter Sagan sa stal 25. cyklistom v histórii, ktorý na Starej dáme vyhral jedenásť etáp a je len štvrtým pretekárom v tomto storočí, ktorý sa môže pochváliť s takouto úspešnou bilanciou. Okrem neho niečo podobné od roku 2000 dokázali len šprintéri ako Mark Cavendish, André Greipel a Marcel Kittel. „Dnes to bolo celkom nepríjemné, skoro každý sa snažil šprintovať. Tiež vrchári boli vpredu, lebo sa obávali, že vzniknú nejaké medzery. V úplnom finále som bol veľmi ďaleko. Možno na 20. alebo 25. mieste. Musel som zo seba dostať veľa síl, aby som sa dostal na čelo, no v posledných 500 metroch už som bol za zadným kolesom Kristoffa,“ povedal včerajší víťaz. Za triumfom slovenského šampióna treba hľadať dva faktory. Podľa dát od TdF vieme, že jedným z nich bola skvelá kontrola etapy od tímu BORA – Hansgrohe. Nemecký celok včera v čele pelotónu strávil viac ako štvrtinu dňa. Druhým faktorom je neuveriteľná rýchlosť, ktorú Sagan vyprodukoval v súboji s Alexandrom Kristoffom a Arnaudom Démarom. Dáta ukazujú, že včera sme sledovali najvyrovnanejší šprintérsky dojazd v tohtoročnej edícii Tour de France. Totiž na posledných 25 metroch Démare dosiahol maximálnu rýchlosť 68,4 km/h, Kristoff zase 69,8 km/h a Sagan 69,9 km/h.
Ani včera ešte neutíchli diskusie ohľadom šprintérov a hromadných dojazdov. Novú situáciu, ktorá nastala po exoduse najrýchlejších mužov v pelotóne, sa snaží využiť veľa iných pretekárov, ktorí by inak šprint ani neskúšali. Nebezpečné kolízie a pády v záveroch etáp tak môžu byť častejšie ako predtým. „Je to iné, áno, lebo niektoré tímy, ktoré tu mali svojich lídrov na dojazdy sa už dopredu netlačia. Predtým tu možno bolo päť tímov, ktoré dokázali urobiť vláčiky, no teraz sa tu nájde jeden alebo dva celky, ktorým sa to podarí. Ale je to v poriadku,“ skonštatoval Sagan. Jedným z tímov, ktoré mohli v šprintoch miešať kartami mohol byť aj Mitchelton – Scott. Ten však na Tour nezobral Caleba Ewana, pretože sa rozhodli ísť na celkové umiestnenie. Adam Yates je však už mimo hry, no riaditeľ tímu svoje rozhodnutie neľutuje. „Podľa mňa sme vybrali najlepší možný tím. Stanovili sme si pred Tour nejaké ciele a podľa toho sme vyberali jazdcov. Možno keby sme vedeli ako to na Tour so šprintérmi dopadne, tak by sme vyberali inak, ale v športe nemáte kryštálovú guľu. Preto svoje rozhodnutie neľutujeme. Ktovie, či by Caleb zvládol prejsť Alpy,“ povedal Matt White, športový riaditeľ tímu.
Veľkým hrdinom 13. dňa v 105. edícii Tour bol aj domáci Sylvain Chavanel. Už včera počas prenosu sme vás informovali o tom, že francúzsky jazdec v službách Direct Energie sa stal len druhým pretekárom v histórii Starej dámy, ktorý celkovo na TdF prešiel 60-tisíc kilometrov. Viac kilometrov ako on má na konte už len Joop Zoetemelk. Chavanel včerajší historický moment chcel osláviť v úniku, no na začiatku etapy sa mu nepodarilo zachytiť nástup Thomasa De Gendta a Toma Scullyho. „Vpredu boli dvaja jazdci a pred nami krásna etapa. Snažil som sa dolepiť dieru, ktorá vznikla medzi mnou a De Gendtom so Scullym, ale nedovolil mi to vietor, ktorý bol na začiatku etapy silnejší ako som čakal. Nakoniec som usúdil, že bude lepšie vrátiť sa do hlavného balíka,“ skonštatoval sympatický Francúz. Ten je v tomto ročníku Tour de France jedným z najaktívnejších jazdcov. V piatok sa už po štvrtýkrát pokúšal dostať do celodenného úniku, no prvýkrát neúspešne. Aj kvôli tomu sme včera po prvý raz na tohtoročnej TdF nesledovali vpredu žiadneho Francúza. Doteraz sa vždy niektorému domácemu pretekárovi podarilo do čelnej skupiny dostať.
Sylvain Chavanel v úniku (© Slipstream Sports / Cor Vos) |
Hovorí sa, že história sa neustále opakuje. Inak tomu nie je ani v športe a na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky na svete sú opäť svedkami tímového súboja. Geraint Thomas a Chris Froome kráčajú po rovnakom chodníku, po ktorom kráčali Fausto Coppi a Gino Bartali, Jacques Anquetil a Roger Rivière, Bernard Hinault a Greg LeMond, Miguel Indurain a Pedro Delgado, či naposledy Lance Armstrong a Alberto Contador. U Sky si myslia, že interný súboj nie je vôbec na škodu a nehodlajú ho rozhodnúť tímovou réžiou ako v roku 2012. Aspoň zatiaľ nie. „Nevidíme žiadne problémy. Veď už roky spolu pracujú a spolu súťažia. Viete, všetko bude záležať od priebehu Tour. Ak budeme musieť prijať nejaké rozhodnutia, potom ich urobíme. Nie je to len o Froomovi a Thomasovi. V hre sú aj iní pretekári, ktorí ešte určite nepovedali posledné slovo a budú útočiť. Netreba súčasnú situáciu porovnávať s minulosťou,“ povedal riaditeľ Sky Servais Knaven. To Froome v posledných dvoch dňoch zavítal medzi novinárov len na chvíľku a na otázky odpovedal stroho. Dnes však očakáva, že vzniknú medzi favoritmi menšie rozdiely. „Na Mende vyhral naposledy Cummings, ak si dobre pamätám. Neprekvapí ma, ak vzniknú nejaké rozdiely v GC.“
Britský tím si užíva v posledných dňoch veľkú mediálnu pozornosť. Ešte pred začiatkom Starej dámy sa udiali veci, ktoré nie všetci chceli komentovať. To však nepatrí o Patrickovi Lefeverovi, ktorý s potešením rozprával o „prípade salbutamol“. „Hľadám sponzorov a musím vám povedať, že to len uškodilo cyklistike. Robí to moju prácu ťažšou, keďže neustále dostávam otázky ohľadom čistoty v tomto športe. Viete, sponzori neradi platia za doping. Na druhú stranu si myslím, že Froome má právo sa brániť. Nie som na jeho strane, ale ani proti nemu,“ povedal riaditeľ Quick-Stepu Floors týždeň dozadu. Aj včera niektoré médiá otvorili tému dopingu v tíme Sky. Niektorí fanúšikovia dokonca prirovnali dominanciu britského celku k tej, ktorú mal na prelome tisícročí US Postal. „Armstrongovci“ vtedy užívali lieky, ktoré zvyšovali ich výkon. Geraint Thomas však poprel akékoľvek spojitosti britského celku s nepovolenými látkami. „Ja a môj tím sme na sto percent čistí. Tiež si to myslím o väčšine pelotónu. Nemôžem povedať, že všetci pretekári majú ruky čisté, veď vždy sa nájde jedno percento, ktoré podvádza, ale väčšina cyklistov len tvrdo pracuje bez podporných látok.“
Video z on-board kamier 13. etapy |
Počas včerajšieho dňa v pelotóne rezonovala ešte jedna téma. Je ňou bezpečnosť pretekárov a správanie sa fanúšikov. Vincenzo Nibali musel odstúpiť po kontakte s jedným z nich. Zlomil si stavec a bude rád, ak stihne svetový šampionát, kde mal patriť k najväčším favoritom. Tiež Chris Froome to na Alpe d'Huez poriadne schytal od jedného rozzúreného človeka. V piatok sa nič podobné nestalo, keďže na programe bola rovinatá etapa, no už dnes však môže prísť k ďalším konfliktom. Riaditeľovi pretekov prekáža aj neustále bučanie na adresu tímu Sky a vyzýva ľudí k rešpektu voči všetkým cyklistom. „Stúpanie na Alpe d'Huez je beztak viac ako bolestné. Všetci pretekári na tomto podujatí musia byť rešpektovaní, nieto ešte veľkí šampióni. Urobili sme všetko pre bezpečnosť jazdcov, polícia robila a stále robí dobrú prácu. Za prvých desať dní bolo konfliktov naozaj veľmi málo. Ani transparenty, ktoré odsudzovali tím Sky nebolo príliš vidieť. No zrazu prišiel jeden deň a stala sa doslova pohroma. Ľudia by mali pokojne stáť pri ceste, vyzývam ich k tomu. Prosím, sledujte Tour s rozumom a pokojom. Nebučte na pretekárov a už vôbec sa ich nedotýkajte. Viem, že väčšina fanúšikov vie ako sa majú správať, no niektorí na Alpe d'Huez boli nezodpovední,“ dodal riaditeľ pretekov Christian Prudhomme.
Dnes pelotón zamieri na kopec Mende, kde sa dajú očakávať ďalšie útoky favoritov na celkové víťazstvo. O prvenstvo v etape však môže zabojovať veľká skupina cyklistov, ktorí si okrem dobrej formy želajú len jedno. Prívetivé poveternostné podmienky. Tie však nebudú, keďže dnes na pretekárov nebude čakať slnečná obloha, práve naopak. Riziko zrážok je veľké a poklesne aj teplota vzduchu. Bude len 23 stupňov. Etapu môže ovplyvniť aj bočný vietor. Takže určite sa máme na čo tešiť.
Preview 14. etapy pohľadom Tomáša Šandora |
Všetci vedia, že v nasledujúcich víkendových etapách budú mať veľkú šancu na úspech utečenci. V tej štrnástej sa bude rozhodovať na krátkom, ale náročnom kopci, preto bude táto koncovka lákať do úniku silných vrchárov, ktorí dokážu razantne zrýchliť na prudkých sklonoch. A to je parketa pre Juliana Alaphilippa, ktorý už niekoľkokrát na TdF presvedčil, že v špurte do kopca sa mu vyrovná len málokto. Francúzsky jazdec bude mať aj tú motiváciu, že v brejku si môže upevniť pozíciu na čele vrchárskej súťaže. Záujem o vedúcu skupinu môžu predviesť starí-známi Barguil, Pauwels, Nieve, ktorí to na čele pretekov vyskúšali už niekoľkokrát, ale vyhrať sa im nepodarilo. Côte de la Croix Neuve je však vyzývavou prekážkou, kde by sa mala vytiahnuť ich aktuálna forma. Záujem o etapový triumf môže prejaviť Van Avermaet, belgický cyklista jazdí na Tour vo výbornej lezeckej forme, a etapu chce vyhrať aj Majka. Do útoku musí vyraziť aj Bahrajn - Merida, po Nibaliho odstúpení im nezostáva nič iné, len sa zamerať na etapu, a súrodenci Izagirreovci alebo Pozzovivo by boli na záverečnom kopci veľkými favoritmi na víťazné zrýchlenie. Náročné finále môže zaujať aj Movistar, Soler alebo Amador môžu dostať voľnú ruku ako odmenu za kvalitnú prácu pre svojich lídrov a vyraziť do brejku za vlastným úspechom. Po nezdare v GC hľadí na etapový triumf aj Adam Yates, ktorému sa bude ťažko presadzovať v skupine favoritov, ale na čele pretekov a na takomto profile bude mať šancu. Ak by predsa len bojoval o výhru hlavný balík, nedočkavý bude najmä Daniel Martin a jeho nebezpečná akcelerácia a lá Mur-de-Bretagne. Na akomkoľvek teréne nemá problémy Thomas, výbušné finále môže sadnúť aj Dumoulinovi, ale na Côte de la Croix Neuve môže prekvapiť ktorýkoľvek jazdec umiestnený vysoko v poradí. |
Priebežné poradie pretekov po 13. etape | ||||||||
1. | THOMAS Geraint | Team Sky | 53:10:38 | 25 | ||||
2. | FROOME Christopher | Team Sky | 01:39 | |||||
3. | DUMOULIN Tom | Team Sunweb | 01:50 | |||||
4. | ROGLIČ Primož | Team LottoNL - Jumbo | 02:46 | |||||
5. | BARDET Romain | Ag2r La Mondiale | 03:07 | |||||
6. | LANDA Mikel | Movistar Team | 03:13 | |||||
7. | KRUIJSWIJK Steven | Team LottoNL - Jumbo | 03:43 | |||||
8. | QUINTANA Nairo | Movistar Team | 04:13 | |||||
9. | MARTIN Daniel | UAE Team Emirates | 05:11 | |||||
10. | FUGLSANG Jakob | Astana Pro Team | 05:45 |
60. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 1:23:17 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po 13. etape | ||||||||
1. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 398 | |||||
2. | KRISTOFF Alexander | UAE Team Emirates | 170 | |||||
3. | DÉMARE Arnaud | Groupama - FDJ | 133 | |||||
4. | DEGENKOLB John | Trek - Segafredo | 128 | |||||
5. | PASQUALON Andrea | Wanty - Groupe Gobert | 100 | |||||
6. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 85 |
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po 13. etape | ||||||||
1. | ALAPHILIPPE Julian | Quick-Step Floors | 84 | |||||
2. | BARGUIL Warren | Team Fortuneo - Samsic | 70 | |||||
3. | PAUWELS Serge | Team Dimension Data | 63 | |||||
4. | THOMAS Geraint | Team Sky | 30 | |||||
5. | GAUDU David | Groupama - FDJ | 25 | |||||
6. | ROLLAND Pierre | EF Education First - Drapac | 23 |
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po 13. etape | ||||||||
1. | LATOUR Pierre | Ag2r La Mondiale | 53:27:19 | |||||
2. | MARTIN Guillaume | Wanty - Groupe Gobert | 01:58 | |||||
3. | BERNAL Egan | Team Sky | 06:49 | |||||
4. | GAUDU David | Groupama - FDJ | 36:59 | |||||
5. | ANDERSEN Søren Kragh | Team Sunweb | 50:11 | |||||
6. | MARTINEZ Daniel Felipe | EF Education First - Drapac | 55:15 |
TERMINATOR CALCULATOR (kariérna bilancia Petra Sagana):
VÍŤAZSTVÁ: 109
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 141
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 24
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015-2017
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016, 2018
GP Québec (WT) 2016, 2017
Okolo Flámska (WT-M) 2016
Paríž - Roubaix (WT-M) 2018
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
Kuurne - Brusel - Kuurne (1.HC) 2017
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015, 2018
MSR v časovke 2015
BODOVACIA SÚŤAŽ: 33 Tour of California (2.HC) 7x 2010-2014, 2016, 2017
Tour de France (WT) 5x 2012-2016
Tour de Suisse (WT) 7x 2011-2015, 2017, 2018
Tirreno-Adriatico (WT) 4x 2014 - 2017
Tour de Pologne (WT) 2x 2011, 2017
Eneco Tour (WT) 2x 2016, 2017
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour Down Under (WT) 2018
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010 Tour of Qatar 2015 TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 286
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 328
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 8795
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 669 bodov / 1. miesto
Rok 2017: 4251 bodov / 2. miesto (zmena bodovania)
Rok 2018: 2184 bodov / 1. miesto
VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (vrátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (vrátane iných disciplín 19) Rok 2012 - 16 (vrátane iných disciplín 20) Rok 2013 - 22 (vrátane iných disciplín 27) Rok 2014 - 7 (vrátane iných disciplín 9) Rok 2015 - 10 (vrátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 14 (vrátane iných disciplín 18)
Rok 2017 - 12 (vrátane iných disciplín 17)
Rok 2018 - 8 (vrátane iných disciplín 10)
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní) Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní) Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní) Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní) Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní) Rok 2016: 42 (60 % z 70 odjazdených dní)
Rok 2017: 36 (60 % z 60 odjazdených dní)
Rok 2018: 32 (68 % z 47 odjazdených dní
- tímové časovky nerátame
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, WT (2010-2017): 16 (historicky najviac na týchto pretekoch) Tour de Suisse, WT (2011-2018): 16 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016, 2017, 2018): 11
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015, 2017): 7
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Paríž - Nice, WT (2010): 2
SAGANOVE ŠPECIÁLY: Tour of California (2010-2018): 16 víťazstiev z 69 etáp (23,1%), 7x bodovacia súťaž (78%), 6 dní v žltom drese Tour de Suisse (2010-2018): 16 víťazstiev z 73 etáp (21,9%), 7x bodovacia súťaž (78%), 3 dni v žltom drese
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 38
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 7
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016): 6
Tour de France, GT (2016, 2018): 4
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
Tour de Suisse, WT (2012, 2016): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 2
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Tour Down Under, WT (2018): 1
|