Dianie: Alaphilippe sa pustil do debaty o pyrenejských etapách, Sagan prekonal Merckxa

15.7.2019, 06:30 | Aktuality zo sveta | Juraj Janoťák, vg, lt, ts
Pred poslednou etapou v prvom pretekárskom bloku sa rozrozprával Julian Alaphilippe, ktorý uvažoval o budúcom týždni. Rovnaké myšlienky mal aj Romain Bardet, ktorý chce vrátiť facku. Doslova jednu facku na zadok uštedril fanúšikovi Sonny Colbrelli. Peter Sagan prekonal rekord Eddieho Merckxa.

Držiteľ žltého dresu Julian Alaphilippe si užil pokojný i sviatočný nedeľňajší deň. V doterajšom priebehu Tour sa zaskvel vynikajúcimi výkonmi, ktoré ho ale stáli už veľa síl. Žltý dres je odhodlaný brániť tak dlho ako to len pôjde. "To najhoršie pre mňa ešte len príde - horské etapy s vysokou nadmorskou výškou. Pred štartom som nemal ambície na celkové poradie, ale teraz kvôli dresu ich mám dôvod mať, aspoň do času. Môžem si snáď trochu zasnívať a skúsiť ho udržať čo najdlhšie. Pôjdem cez vlastné limity, urobím krásne krôčky v horách, aby som nestrácal čas. Keď zacítim, že mi to už nejde, zobudím sa a začnem robiť to, čo ma vlani robilo šťastným. Brejky ma bavia. Už som prežil skvelú prvú polovicu Tour, v porovnaní s ostatnými jazdcami som dal do toho aj oveľa viac síl."

alaphilippe 19 tour zlty trofej asofpb
Julian Alaphilippe (© A.S.O. / Pauline Ballet)

S novinármi z Francúzskej tlačovej agentúry sa dokonca pustil aj do reči o stále vzdialenej budúcnosti a kľúčových etapách druhého týždňa - piatkovej časovke a sobotňajšom dojazde na Tourmalet. "V tej nadmorskej výške to bude des. Poradie sa markantne zmení. V časovke môžem len prekvapiť sám seba a snáď dosiahnem viac než minimalizáciu strát. Samozrejme, že nevyhrám, ale ak sa prekonám, môžem zajazdiť dobrý čas. To som spravil aj na Dauphiné (7. miesto v ITT, pozn. red.), a to mám ešte lepšiu formu. Na Tourmalete neviem, čo čakať, ale keď začnem ozajstnú bitku s lídrami GC, budú ma limitovať doteraz vynaložené sily. Ale viem, že pre budúcnosť to bude rozhodujúce." Poslednou vetou pravdepodobne myslel to, že táto Tour ukáže, či sa v budúcnosti zamerá na boj o celkové poradie na GT.

"Nepochybne som makal viac než ostatní favoriti v prvom týždni a keď si prezriete ako to býva v celkovom poradí, ide o milimetre, doslova počítate každé šliapnutie vynaložených síl. Tiež vieme, že nadmorská výška vie spraviť veľa a jazdcom ako Nairo Quintana sa vždy darí v dojazdoch tak vysoko v horách," cituje Alaphilippa tellerreport.com. Večer sa objavili správy, že Francúza prišiel podporiť jeho chorý otec, ktorý novinárom čo-to poodhalil zo súkromného života jeho syna. "Myslel som si, že bude chudší. Kedysi som hrával v orchestri, ale aj Julian je veľmi dobrý bubeník. Som však rád, že zostal sám sebou. Nikdy sa na nič nehral. Vždy, keď ho niekto zastaví kvôli podpisu, dá mu ho. Ale teraz sa Julian postaral o môj najkrajší zážitok," a pozeral sa pri tom na žltý dres, ktorý mu jeho syn následne venoval.

alaphilippe 19 tour zlty trofej asofpb
Julian Alaphilippe (© A.S.O. / Pauline Ballet)

Hrdinom deviatej etapy bol Daryl Impey, ktorého priemerná rýchlosť počas celého dňa bola väčšia ako priemerná rýchlosť pelotónu, a to o 2,7 km/h. Impey veľkú silu ukázal aj v záverečnom šprinte, v ktorom dosiahol rýchlosť 63,6 km/h. Stal sa iba druhým Juhoafričanom, ktorý zvíťazil v etape na Tour de France. Do včera tým jediným bol Robbie Hunter, ktorý pred dvanástimi rokmi v jedenástej etape v špurte porazil Fabiana Cancellaru. Nedeľňajší triumf je o to zaujímavejší, že pri výhre mal Impey 34 rokov a 220 dní. Z aktívnych jazdcov vyhrali etapu na TdF v staršom veku len Rubén Plaza a Stephen Cummings v roku 2015. Obaja boli takmer o rok starší ako rodák z Južnej Afriky. Veľkú radosť z jeho úspechu mal aj Impeyho spolubývajúci. Chris Juul Jensen prezradil, že Daryl mu každé ráno varí kávu a inak to nebude ani dnes. „Daryl je môj spolubývajúci na Tour de France. Je to on, kto mi každé ráno pripravuje kávu. Už teraz mi sľúbil, že aj zajtra ráno mi ju urobí! Impey je tímový hráč, nikto si nezaslúžil vyhrať viac ako on,“ napísal Dán na sociálnej sieti.

Veľmi špecifický deň má za sebou Romain Bardet, keďže v nedeľu prechádzal pelotón cez jeho rodný kraj. Preto mal včera veľmi veľkú podporu od fanúšikov, ktorí mu dodávali energiu. Tú sa snažil využiť a zaútočil, no nakoniec žiadne sekundy na svojich súperov nezískal. „Bolo to veľmi emocionálne, pretože sme jazdili po cestách mne dobre známych a pri ceste bolo veľké množstvo ľudí, ktorých poznám od detstva. Samozrejme, že ma takáto podpora z ich strany teší.“ Bardetov útok včera nevyšiel, ale avizoval, že v druhom a treťom týždni bude hýriť aktivitou. Síce dnes nebude mať žiadnu šancu skresať svoju stratu, po dni voľna do toho vletí po hlave. Už v dvanástej etape by mohol prísť jeho čas. „Keď dostanete facku, máte dve možnosti, buď nastaviť druhé líce alebo vrátiť facku naspäť. My sme si nevybrali prvú možnosť, ale tú druhú. Chcem sa chopiť šancí, keď prídu. Myslím si, že nastal čas, aby som začal útočiť. Mám veľké nádeje pred druhým a tretím týždňom. Na druhú stranu, môžem sa už iba zlepšiť. Začiatok nebol dobrý, ale som odhodlaný bojovať. Už tento týždeň zaútočím. Zároveň dúfam, že v treťom týždni budem silnejší ako nikdy predtým,“ žiaril nadšením a plný pozitívnych pocitov francúzsky vrchár.

alaphilippe 19 tour zlty trofej asofpb
Fanúšikovia Romaina Bardeta (© A.S.O. / Pauline Ballet)

Ďalší rekord prekonal Peter Sagan, ktorý v nedeľu strávil už 112. deň v pozícii lídra bodovacej súťaže. Prekonal tak zápis Eddieho Merckxa, ktorý 111 dní jazdil v žltom tričku. „Žltý dres je niečo úplne iné ako zelený. Ale ak mi bude patriť rekord v rámci bodovacej súťaže, budem rád,“ vyhlásil slovenský cyklista v rozhovore pre belgickú televíziu Sporza. Dnes sa neočakáva, že by o zelený dres prišiel. Na programe je ďalšia etapa pre šprintérov. Končiť sa bude v meste Albi, kde finišovala etapa Tour už deväťkrát. Naposledy sem zavítal pelotón v roku 2013 a z víťazstva sa tešil práve trojnásobný majster sveta. Ten včera prišiel do cieľa úplne ako posledný, samozrejme úmyselne. Tak či tak ide o veľkú raritu, pretože do včerajšieho dňa Sagan nikdy na „Starej dáme“ neskončil v etape posledný. Stalo sa mu to iba raz, v roku 2014 na Okolo Dubaja, kedy v štvrtej etape obsadil 124. priečku. Túto informáciu priniesli belgické noviny. Tie však následne ukázali video, na ktorom Sagan zastavuje autobus tímu UAE Team Emirates. Aj z tohto „incidentu“ vidieť, že Peter je momentálne v psychickej pohode. Len pre zaujímavosť, predposledný vo včerajšej etape bol Caleb Ewan.

Na tohtoročnej Tour ešte nenastal incident, že by niektorá z motoriek zapríčinila pád. Napriek tomu Jakob Fuglsang a Bauke Mollema ostro kritizovali správanie sa motorkárov počas sobotňajšej etapy, ktorí mali dostať do výhody ich súperov, menovite Juliana Alaphilippa a Thibauta Pinota. Dán sa odvolával na štúdiu z dielne vedcov na Eindhovenskej univerzite. „Štúdie hovoria, že motorka vzdialená 50 metrov od jazdca mu ešte ponúka výhodu. UCI musí urobiť pravidlo, ktoré udrží motorkárov pred pretekármi minimálne tých 50 metrov. Viem, že následkom toho by bolo, že by z etapy neboli detailne obrázky, ale štúdie hovoria jasne. Myslím si, že UCI musí nájsť spôsob, ako držať motorkárov ďalej. Nehnevám sa na cyklistov, ale na motorkárov, ktorí by mali cyklistom ísť z cesty.“ Mollema bol tiež veľmi ostrý. „V zjazde stačí, že sledujete, kedy motorka brzdí a vďaka tomu viete, aká prudká zákruta nasleduje. Nehovoriac o tom, že vytvára vzduchový tunel. Už v piatok som išiel k autu vedúceho komisára, tiež športový riaditeľ nášho tímu za ním išiel, ale nič sa nezmenilo. Motorkári si robia po svojom, vôbec nepočúvajú UCI.“

video v clanku ikonka ciernaVideo z on-board kamier

Na rovnakú adresu mieril svoje komentáre tiež Dan Martin, lenže tomu robia motorkári starosti z iného dôvodu. Podľa Íra ide v prvom rade o bezpečnosť, pretože počet motoriek v pretekoch sa podľa neho zväčšuje. „Zdá sa mi, že na 106. ročníku Tour je ich oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Najmä v zjazdoch, kedy zvyšujú rýchlosť cyklistov, a to je to nebezpečnejšie. Pri šplhaní sa na kopec mi neprekážajú, ľudia potrebujú vidieť nejakú akciu a tak, ale v klesaniach nám motocykle stále stoja v ceste a je to čoraz nebezpečnejšie.“ Martin pri svojom kritizovaní nenarážal na konkrétny incident zo soboty ako Fuglsang a Mollema. „Kvôli motorkám je boj o pozíciu stále zložitejší. Nemyslím si, že motorka príliš ovplyvní výsledok, podľa mňa ide skôr o problém bezpečnosti než čokoľvek iné. Nemá to nič spoločné s Julianom a Thibautom, čo sa dialo okolo nich, som nevidel,“ uzavrel kritické poznámky jazdec UAE Team Emirates.

Ďalším cyklistom, ktorý musel ukončiť svoje pôsobenie na francúzskej Grand Tour, bol Alessandro De Marchi. Talian sa porúčal na zem už v úvode včerajšej etapy a následne musel byť prevezený do nemocnice v Saint-Étienne, kde absolvoval vyšetrenia. „Tie potvrdili zlomenú kľúčnu kosť, zlomené štvrté rebro, kontúziu pľúc a viacnásobné povrchové zranenia, vrátene pomliaždenín. Teraz zostáva v nemocnici, kde ho lekári budú sledovať 24 až 48 hodín, počas ktorých sa rozhodne, či je nutné podstúpiť operáciu. Doba zotavenia bude trvať aspoň tri až štyri týždne, až potom bude môcť začať trénovať. Dúfame, že na začiatku septembra bude opäť schopný pretekať,“ povedal Max Testa, lekár CCC pre oficiálnu stránku tímu. Aj samotný jazdec ponúkol pár slov k incidentu. De Marchi má momentálne už 33 rokov, ale vôbec po prvýkrát sa mu stalo, že nedokončil niektorú z Grand Tours. „Je mi veľmi ľúto, že som opustil Tour de France bez toho, aby som vyhral etapu, čo bol môj cieľ. Som sklamaný z toho, že som prerušil svoju sériu úspešne dokončených Grand Tours, pretože doteraz som ešte nikdy z troch Grand Tours neodstúpil. Mám šťastie, že nemám väčšie zranenia. Už som hovoril so svojou rodinou a momentálne som v dobrých rukách v nemocnici.“

alaphilippe 19 tour zlty trofej asofpb
Alessandro De Marchi počas svojho úniku (© A.S.O. / Alex Broadway)

Z Francúzska prišla konečne aj dobrá správa pre fanúšikov Marcela Kittela, ktorý je aktuálne na najslávnejších cyklistických pretekoch, ale nie iba ako fanúšik. Kittel na tlačovej konferencii priznal, že ešte nevie, či a kde bude súťažiť v budúci rok. Práve kvôli tomu je na Tour, pretože prišiel jednať so záujemcami o jeho služby. „Najdôležitejším dôvodom, prečo som sem vôbec chodil, je, že chcem zistiť, ako sa cítim a ako veľmi mi Tour chýba. Zároveň chcem využiť čas na rozhovory s niektorými ľuďmi. Po nich sa definitívne rozhodnem ohľadom svojej budúcnosti,“ citovali Kittela belgické noviny Het Nieuwsblad. Jeho meno sa najčastejšie spája s celkom Jumbo – Visma, ktoré prežíva zatiaľ výbornú Tour. Tri etapové prvenstvá a dva dni v žltom drese je pre holandské zoskupenie výborná vizitka. „Teraz naozaj neviem, ktorým smerom sa vydám. Pozorne sledujem, aké riešenia sa mi ponúkajú na rok 2020. Ak sa vrátim, chcem mať okolo seba správnych ľudí. Správny tím. Iba vtedy to bude mať zmysel. Veľmi ma teší, keď vidím Tonyho opäť si užívať bicyklovanie.“ Aj dnes bude Kittel sledovať etapu priamo pri ceste.

Bodku za našim dianím na Tour dal Sonny Colbrelli a jeho bizarný incident s opitými fanúšikmi. Tí na pelotón čakali niekoľko hodín a pritom sa osviežovali alkoholom. Keď okolo nich prechádzal balík, rozhodli sa jazdcom v ňom ukázať holé zadky. Všetci pretekári okolo nich prešli bez akejkoľvek reakcie, až na Colbrelliho. Talian jedného z fanúšikov udrel po odhalenej časti tela, po etape ale odmietol celú situáciu komentovať. „Dnes sme o víťazstvo nešprintovali, ale z pohľadu tímu máme za sebou pozitívny deň. Do najlepšej desiatky sa zmestili dvaja naši pretekári.“ Fanúšik mal na zadku odtlačok ruky a pochválil sa s fotkou na sociálnej sieti, ku ktorej priložil aj video. Colbrelli je tak druhým Talianom, ktorý na tohtoročnej Tour de France už mal kontakt s divákmi. Tým prvým bol Gianni Moscon, ktorý v sobotu po páde čakal na náhradný bicykel, pričom si čas krátil pozeraním do smartfónu. Ten mu podal jeden z okolostojacich.

Výsledky 9. etapy
171. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 21:22

Zobraziť kompletné výsledky etapy

gc quickstep
Priebežné poradie pretekov po etape
1. ALAPHILIPPE Julian link ikonka Deceuninck - Quick-Step link ikonka 38:37:36 25
2. CICCONE Giulio Trek - Segafredo link ikonka 00:23
8. URÁN Rigoberto EF Education First Pro Team link ikonka 01:38
9. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 01:42
10. BUCHMANN Emanuel BORA - hansgrohe link ikonka 01:45
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape

tour 2
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 204
2. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb link ikonka 144
3. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 129
4. VIVIANI Elia link ikonka Deceuninck - Quick-Step link ikonka 128
5. STUYVEN Jasper Trek - Segafredo link ikonka 103
6. TRENTIN Matteo Mitchelton - Scott link ikonka 90

tour 3
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape