Situácia vo svete sa nezlepšuje. Pandémia koronavírusu je naďalej mimoriadne silná, nebezpečná a nikto nedokáže predpovedať, čo prinesie nasledujúce obdobie. Predĺžil sa zákaz na organizovanie podujatí a živo sa diskutuje o tom, ako sa postaviť k Tour de France. Niektoré celky už začali znižovať mzdy cyklistom a spoločnosť CCC zvažuje aj radikálny krok.
 
 
ilustrak 19 les stupanie zakruta efefg
Ilustračný záber (© Ashley Gruber, Jered Gruber || GRUBER IMAGES)
 
 
Súťažná pauza sa zväčšuje, nervozita stúpa
 
Medzinárodná cyklistická únia po novom pozastavila všetky súťaže až do prvého júna, z pôvodného programu už vypadli aj Critérium du Dauphiné a Okolo Švajčiarska, a táto nútená prestávka od súťaží trvá takmer tri mesiace. Na novom termíne bez cyklistiky sa dohodli UCI a zástupcovia organizátorov, tímov a pretekárov. "V tomto zložitom období pokračujeme v konzultáciách so všetkými zainteresovanými stranami. V čase finančnej neistoty musíme byť jednotní a zodpovední," uvádza vo vyhlásení UCI  a dodáva, že návrat k pretekaniu sa uskutoční len vtedy, keď dramaticky poklesne nákaza koronavírusom, hranice medzi krajinami sa otvoria a život sa bude vracať do normálu.
 
V súčasnosti sa pracuje v prvom rade na vytvorení nového kalendára. Úvodný nástrel, ktorý sa prezentoval v médiách, ponúkol mimoriadnu koncentráciu pretekov počas krátkeho obdobia a na prvý pohľad to vyzeralo ako príliš idealistický a ťažko zrealizovateľný program. S odstupom času zmenila UCI rétoriku a po rozbehnutí sezóny dostanú najvyššiu prioritu Grand Tours a monumenty, ktoré by sa mali uskutočniť aj na úkor ostatných podujatí. Začína sa objavovať možnosť, že pretekať sa bude aj v novembri. 
 
 
suisse 19 etapa 9 stupanie sceneria bohfb
Vlaňajšie Okolo Švajčiarska (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
Predstavitelia Medzinárodnej cyklistickej únie aktuálne predstavili tri termíny, kedy by mohla odštartovať nová sezóna: 1.7., 15.7. alebo 1.8., pričom čo najskôr k danému termínu by mala odštartovať Tour de France. Zároveň sa reálne uvažuje nad tým, že cyklisti dostanú 30-dňové tréningové okno. Znamená to, že pred prvými pretekmi sa bude mesiac len trénovať, aby všetci jazdci dostali rovnakú štartovaciu pozíciu, lebo v niektorých krajinách sú cyklisti momentálne zavretí doma, kým iní môžu jazdiť vonku.
 
Už teraz je jasné, že keď sa situácia dostane do normálu a skutočne sa začne jazdiť, do kalendára sa bude chcieť dostať veľké množstvo pretekov a každého organizátora sa nepodarí uspokojiť. Preto boli niektorí zaskočení vyhlásením UCI, že svetový šampionát sa odohrá v pôvodnom termíne (20.9. - 27.9.) a s pôvodným programom. Richard Plugge, manažér celku Jumbo - Visma kritizoval UCI za to, že hľadí len sa seba. "Mali by myslieť na celý cyklistický svet a na všetky zúčastnené strany, nielen na svoje vlastné preteky. Nemali to publikovať v tomto čase, keď sú všetci napätí z toho, ako to môže vyzerať na jeseň. V tom týždni to mohlo byť napríklad naplnené klasikami," hovorí Plugge, podľa ktorého by bolo potrebné diskutovať najmä o presune individuálnej časovky z nedele 20. septembra, čím by sa uvoľnil celý víkend pre dôležité preteky.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
detske oblecenie biker
- ponuka z nášho eshopu -
 
 
Tour všetci potrebujú, ale rozhodovanie je komplikované
 
Vypäté diskusie sa týkajú aj najväčšieho podujatia na svete. Účasť na Tour de France je kľúčová pre cyklistické tímy, ktoré na tomto podujatí získavajú najväčšiu marketingovú hodnotu a najväčší záujem sponzorov. Všetci sú jednotní v tom, že ak by sa Stará dáma nemohla odohrať, malo by to značný dopad na fungovanie zoskupení. Predstavitelia miest, kde majú štartovať a finišovať etapy, uvádzajú, že spoločnosť A.S.O. udala termín 15. mája ako deadline, kedy sa definitívne rozhodne o osude podujatia. Samosprávy sa takisto nenachádzajú v najlepšom rozpoložení. Ak sa pandemická situácia nezlepší, prípadné preteky bez fanúšikov budú mať pre nich nízku hodnotu, lebo miestne hotely, reštaurácie a iné služby nebudú môcť profitovať z diváckeho záujmu.
 
Ohľadom Tour de France sa vyjadrila aj francúzska ministerka športu Roxana Maracineanuová, podľa ktorej sa bude môcť jazdiť aj bez divákov, keďže preteky nie sú závislé od predaja vstupeniek, ale od televíznych práv. Na túto možnosť rýchlo reagoval riaditeľ pretekov Christian Prudhomme, ktorý ju zavrhol. "Tour sa nebude konať za zatvorenými dverami. Veľmi si želám, aby sa preteky odohrali, lebo ak sa tak nestane, bude to znamenať, že Francúzsko sa ocitlo v katastrofálnej situácii," vyjadril sa Prudhomme, ktorý sa ocitol medzi dvomi mlynskými kameňmi. Na jednej strane na neho tlačia cyklistické tímy, fatálne potrebné TdF, a na druhej strane si musí uvedomovať zodpovednosť neohroziť verejné zdravie.
 
 
prudhomme 18 start aso broadway alex
Christian Prudhomme (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Predstavitelia tímov Sunweb a Mitchelton - Scott ponúkli dva pohľady, ktoré sa zaoberajú prípadným uskutočnením Starej dámy. Manažér nemeckého celku Iwan Spekenbrink si myslí, že "najdôležitejším faktorom je bezpečnosť, a to môžu deklarovať len najvyššie francúzske autority. Ak to bude bezpečné a dospeje sa k záveru, že to prospeje celej cyklistike, bude potrebné nájsť vhodný model pretekov. Aj keby bola Tour uzavretá pre milióny fanúšikov pri cestách, stále by mohli podujatie sledovať stovky miliónov ľudí pri televízoroch," povedala svoj názor dôležitá postava Sunwebu, ktorý zdôraznil prioritu bezpečnosti.
 
Hlavný športový riaditeľ Mitchelton - Scott Matt White zase upriamil pozornosť aj na športový aspekt. "Ak sa francúzska GT uskutoční, očakávam mimoriadne súťaživú edíciu. Po dlhej pauze nebude nikto z hviezdnych jazdcov čakať a pôjde na Tour, čo sľubuje parádnu štartovú listinu. Lenže nebude to také jednoduché. Pred TdF budú potrebné nejaké prípravné preteky, lebo jazdci nemôžu ísť na Tour z ničoho nič. Tak to jednoducho nefunguje," vyjadruje pohľad na vec Matt Whitte, pričom aj podľa neho je prvoradá bezpečnosť celého cyklistického kolosu na francúzskom území. V prípade potreby sa zmieri s tým, že TdF sa odohrá bez prítomnosti divákov.
 
 
mitchelton 19 na cele rcsff
Mitchelton - Scott (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Obuvnícka firma CCC ako prvá koketuje s odchodom z cyklistiky
 
Do zložitej situácie sa dostali všetky tímy na svete a predovšetkým celok CCC, ktorého majiteľ hlavného sponzora, obuvníckej spoločnosti, Dariusz Milek hovorí o veľkých škrtoch a dokonca o odchode z cyklistiky. "Ekonomické dôsledky pandémie majú dramatický dopad na spoločnosť CCC. Naše výdavky nerežeme vreckovým nožíkom, ale rovno sekerou. Viem, že cyklistika bude veľmi trpieť, som si toho vedomý, ale v tomto čase športový marketing jednoducho nemôže patriť medzi priority. Nebudeme sentimentálny," nechal sa počuť Milek a svoje vyjadrenia podporil argumentmi. Spoločnosť CCC vstúpila do cyklistiky kvôli reklame a to najmä na Eurosporte. Keď sa však nejazdí a do konca roka bude vysielací čas z pretekov mimoriadne obmedzený, takéto sponzorstvo im nedáva zmysel. Navyše, účasť vo WT stojí dosť peňazí, ktoré sa nemôžu zhodnotiť na televíznych obrazovkách. Spoločnosť CCC mala sponzorovať cyklistický tím aj v budúcom roku, ale podľa Milekových vyjadrení je vysoko nepravdepodobné, že v sezóne 2021 v tom budú pokračovať.
 
V poľskej zostave tak okamžite pristupujú k zníženiu platov, ktoré sa dotknú najmä cyklistov. S týmto rozhodnutím bola uzrozumená aj jedna z najväčších postáv celku, Greg van Avermaet, ktorý si uvedomuje zložitosť situácie. Hlavný manažér zostavy Jim Ochowicz prezradil viac. "Pandémia má obrovský dopad na biznis nášho hlavného sponzora a ako všetky celky čelíme aj my nedostatkom finančných tokov. Aby sme mali nejaké peniaze na preteky, keď sa znovu rozbehne sezóna, museli sme znížiť platy všetkým cyklistom a niektorých zamestnancov prepustiť. Verme, že hneď, ako sa začne jazdiť, budeme schopný navýšiť náš rozpočet a zobrať späť prepustený personál," vysvetlil situáciu dlhoročný manažér, do ktorej sa čoskoro dostanú pravdepodobne všetky zostavy.
        
Znižovanie platov odštartoval tím Lotto - Soudal, ktorý okresal mzdové podmienky cyklistov a manažérov, plus dočasne prepustil niekoľko zamestnancov. Astana znížila platy o tridsať percent každému jednému zamestnancovi a až 70-percentné okresanie mzdy čaká na pretekárov v Bahrajn - Merida, a to na dobu troch mesiacov, a k tomu vedenie tímu nebude počas tohto obdobia poberať žiadny plat.