Francúzsky a taliansky národný zväz uverejnili kompletný plán, ako si predstavujú program po obnovení sezóny. Ďalšie krajiny nie sú natoľko optimistické a začalo sa diskutovať aj o možnom presunutí svetového šampionátu. Spoločnosť CCC definitívne oznámila, že po sezóne v cyklistike končí.   
 
 
geschke 20 podium ccc GettyImages
Simon Geschke (© CCC Team / GettyImages)
 
 
V prípade priaznivej situácie cyklistické hody
 
V týchto dňoch prebieha plánovanie na národných zväzoch. Do dvadsiateho mája majú jednotlivé krajiny vytvoriť súťažný program podujatí, podľa ktorého sa bude jazdiť od prvého augusta. Prvý augustový deň je momentálne tým dátumom, kde by sa mala začať obnovená sezóna. Vo Francúzsku zverejnili nabitý súťažný program a naplno by sa malo jazdiť už v auguste. Pred Tour de France je naplánovaných až 25 súťažných dní a v ponuke nechýbajú Route d'Occitanie, Mont Ventoux Dénivelé Challenge, Tour de l'Ain, Bretagne Classic a samozrejme Critérium du Dauphiné. Nad týmito pretekmi stále visí hrozba uskutočnenia sa bez účasti divákov a stále nemusí byť jasné, či sa vôbec odohrajú pod vplyvom pandémie.
 
Podobný scenár pripravilo aj Taliansko. Aj na Apeninskom polostrove vytvorili kvalitný program, ak by sa teda podaril uskutočniť. Okrem odložených hlavných jarných pretekov v ňom nechýbajú ani tradičné jesenné jednorazovky, ktorú sú súčasťou talianskeho pohára. Hneď v auguste by sa tak mohli predstaviť Milano - Torino, Giro dell'Emilia, Gran Piemonte alebo Coppi e Bartali. Talianska strana sa však pokúša vytvoriť jednu podstatnú zmenu oproti kalendáru zverejnenému UCI. Monument IL Lombardia chce zaradiť už na 8. augusta, teda týždeň po Strade Bianche. V pôvodnom termíne sa mal uskutočniť až 31. októbra. Tým pádom by sa posunul aj štart Miláno - San Remo, ktorý by po novom našiel miesto počas 22. augusta. Môže sa to javiť ako logická zmena. Po zvlnenej klasike Strade Bianche si môžu tí istí ardenskí klasikári alebo jazdci na GC ihneď vyskúšať kopcovitú Lombardiu a na druhej strane 300-kilometrová porcia MSR sa posunie o niečo neskôr, aby sa jazdci mohli čo najlepšie pripraviť na túto vytrvalostnú výzvu.
 
V Holandsku zase takí optimisti nie sú. Prísne hygienické nariadenia vlády majú trvať až do konca augusta a organizátori pretekov sú ostražití, či dostanú povolenie aspoň na uskutočnenie pretekov bez divákov. Okrem toho bol zrušený národný šampionát. "Chceli sme organizovať šampionát, ale v takomto preplnenom programe to nebolo možné. Na štarte by sa určite neobjavili najlepší jazdci a obmedzenú verziu sme nechceli vytvoriť. Nebolo by to korektné pre sponzorov, ani pre región Drenthe," hovorí jeden z organizátorov Thijs Rondhuis. Vyzerá to tak, že Amstel Gold Race, naplánovaný na 10. októbra, sa odohrá jedine bez fanúšikov. Organizátori nechcú ľudí pustiť na trať bez toho, kým nebude vakcína proti koronavírusu. A rovnakou myšlienkou sa začínajú zaoberať aj usporiadatelia Okolo Flámska.
 
 
amstel 18 2
Amstel Gold Race (© Slipstream Sports / Cor Vos)
 
 
Svetový šampionát môže rozvíriť hladinu
 
Otázniky visia aj nad samotným svetovým šampionátom, ktorý sa má odohrať v Aigle - Martigny po skončení TdF na konci septembra. Švajčiarsky organizátor potrebuje dlhší čas, aby sa definitívne rozhodol, či môže usporiadať takéto podujatie, a konečný výsledok sa môžeme dozvedieť len v priebehu leta. Aj vo Švajčiarsku platia prísne opatrenia, od nich sa bude všetko odvíjať a postupné uvoľňovanie opatrení v krajine je naplánované len v júni. Nikto nedokáže predpovedať, ako sa bude situácia vyvíjať, a preto sa začínajú objavovať hlasy, že svetový šampionát môže byť presunutý do niektorej krajiny na Blízkom východe a zmenil by sa aj dátum. Namiesto septembra by sa MS uskutočnili v druhej polovici novembra.
 
Táto možnosť určite zaujíma Giro d'Italia. Organizátori talianskej GT sa nezmierili s tým, že sa krížia s Vueltou. Ak by sa však svetový šampionát presunul, oni by mohli odštartovať Giro skôr o týždeň. Vyhli by sa kolízii s Vueltou, začali by týždeň po Tour a všetci by dostali priestor zúčastniť sa na šampionáte, ktorý by sa spustil len po ukončení Vuelty.
 
Španielska GT musela vyriešiť ďalší problém. Pätnásta etapa mala finišovať v Porte a nasledujúci deň mal takisto štartovať na portugalskom území, ale z tohto plánu vzišlo kvôli pandémii. Obidve etapy však nemali mať veľký dopad na klasifikáciu, ponúkali rovinaté profily, takže ich organizátori ľahko presunuli do španielskych miest.
 
Riaditeľ pretekov Javier Guillén priblížil aj to, ako sa tvoril nový kalendár. "Tour de France musí byť spokojná, lebo si vybrala termín podľa seba, a my jej musíme poďakovať, že to urobila rýchlo. Giro chcelo štyri víkendy a dostalo ich. Aj my sme chceli toľko, ale preteky sme museli skrátiť, no aspoň sme dostali dobrý termín. Vzhľadom na danú situáciu musia byť všetci spokojní," hovorí Javier Guillén, ktorý ešte dodal, že nikto z organizátorov nechcel presunúť svoje preteky na november, čo môže byť v konečnom meradle výhoda pre španielsku GT.     
 
 
vuelta 19 etapa 13 sceneria asofv
Scenéria Vuelty (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Astana potrebuje nevyhnutne pretekať, CCC končí
 
Od dobrého kalendára bude závisieť prežitie cyklistických tímov. Na obnovený začiatok sezóny netrpezlivo čakajú najmä v Astane. Ak by sa podľa Alexandra Vinokurova nezačalo jazdiť v tomto roku, pravdepodobne to bude znamenať koniec kazašskej zostavy. "Podobne ako všade vo svete aj v Kazachstane panuje momentálne napätá situácia. Všetko komplikujú najmä nízke ceny za ropu. Tento rok musíme prežiť, ale ak sa nebudú konať žiadne preteky, môžeme ako tím skončiť. Toto podľa mňa hrozí viacerým zoskupeniam, lebo sponzori potrebujú zviditeľnenie," hovorí hlavný manažér tímu, ktorý zároveň chváli UCI, že sa jej podarilo vytvoriť kvalitný kalendár. Vinokurov si myslí, že ak by sa skutočne začalo pretekať, cyklistika by dostala obrovskú výhodu, lebo väčšina športových podujatí bude pozastavená a vytvoril by sa veľký priestor v médiách.
 
Prekvapujúce správy prichádzajú z tímu Ineos. Petrochemický gigant takisto dopláca na mimoriadne nízke ceny ropy a požiadal o štátnu podporu vo výške 500 miliónov libier, aby preklenul krízu bez ujmy. Zatiaľ nie je isté, či firma vlastnená miliardárom Jimom Ratcliffom uvažuje o škrtaní sponzorského príspevku pre cyklistický tím, ktorý činí 40 miliónov libier na sezónu, ale táto skutočnosť ukazuje, že aktuálne si nemôže byť nikto ničím stopercentne istý.
 
Zlým smerom sa skončila situácia v tíme CCC. Poľská obuvnícka spoločnosť vzhľadom na trvalú krízu opúšťa podporovanie cyklistickej zostavy. Majitelia a vedenie tímu CCC urobia všetko preto, aby zostava ešte absolvovala pripravovanú skrátenú sezónu, ale všetci jazdci a zamestnanci sa museli vzdať 50 percent svojho ročného platu. Od budúceho ročníka tím nebude dostávať žiadne peniaze od spoločnosti CCC a hlavná postava celku Jim Ochowicz tak bude musieť opäť po krátkom čase hľadať nového sponzora, aby zachoval pri živote svoj dlhoročný projekt.