Po väčších zmenách vo vedení cyklistického oddielu na Vojenskom športovom centre pred sezónou 2016 sa už nedávno skončená sezóna 2017 niesla v znamení kontinuity. Jedenásť pretekárov sa pripravovalo pod taktovkou Martina Fraňa a Maroša Kováča. Jeden viedol bystrickú a druhý trenčiansku tréningovú skupinu. Kováč zažil aj premiéru v pozícii športového riaditeľa. Čo všetko v sezóne prežili a ako chcú riešiť dlhotrvajúce problémy sa dozviete z nasledujúcich 5000 slov.
Cyklisti Dukly na Okolo Slovenska (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Koniec kariéry Maroša Kováča a veľké výmeny mladej časti tímu
V elitnej prekárskej zostave pred sezónou nastali iba malé zmeny. Pôvodne mal Maroš Kováč absolvovať ešte aspoň pár štartov v pretekoch Slovenského pohára či na slabšie obsadených zahraničných pretekoch, aby pôsobil na mladých ako hrajúci kapitán, no sám usúdil, že už jeho kondícia a zdravotný stav nie sú dostačujúce a prenechal miesto v zostave mladším. Viackrát sa ale ukázalo, že ho tím potreboval a zúčastnil sa na viacerých pretekoch a etapách ako stvorených pre Trenčana. Mohli sme si teda škrtnúť potenciál 47 UCI bodov, ktoré získal v sezóne 2016.
V tíme po oveľa kratšej anabáze ako Kováč nepokračovali Tomáš Harag, Vladimír Kováčik a dvojica Andrej Strmiska - Matej Ulík, ktorí sa ako trainee neosvedčili. No a výkonnostne najvyššie bol na zozname prebytočných Juraj Lajcha, ktorého zastavil vek, pretože elitní pretekári pod zmluvami boli jednoducho kvalitnejší. Naopak, ako stážista presvedčil Ján Andrej Cully, ktorý prerušil štúdium medicíny a prišiel do tímu absolvovať prvú celú cestnú sezónu. Po dvoch rokoch v Cycling Academy sa Dukla dohodla so staro-novou posilou Ľubošom Malovcom, ktorý sa mal postarať najmä o špurty. No a Martin Fraňo angažoval aj trojicu prvoročákov Samuela Orosa (Slávia ŠG Trenčín), Adriána Foltána a Martina Vlčáka (obaja MŠK CK Žiar nad Hronom). Zvyšok zostavy ostal nezmenený, teda tím viedli eliťáci Patrik Tybor, Martin Mahďar, Martin Haring a Jozef Palčák. A v armádnom drese ste mohli vidieť aj dvadsať trojkárov Juraja Bellana a Kristiána Zimányho.
S tímom takmer všetky výjazdy absolvovali masér Tomáš Liška a mechanik Vladimír Mikuš, s ktorým pripravujeme náš prvý rozhovor. Publikovať ho budeme pred Vianocami.
Jazdci Dukly na MSR v Žiari (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Dvadsať UCI podujatí
Rok 2017 začali Dukláci naberaním súťažných kilometrov v Kamerune. Tam sa ale nepodarilo zopakovať dve etapové víťazstvá Patrika Tybora a Martina Mahďara spred roka. Líder tímu tentoraz zaznamenal dve druhé miesta a celkovo piatu pozíciu. S miestnymi kopcami sa dobre vysporiadal Martin Haring, ktorý skočil na štvrtú celkovú pozíciu. V úvode apríla ešte prišla na rad jedna Afrika, a to už lepšie obsadené Okolo Maroka, ktoré tiež Duklákom nevyšli až tak ako pred rokom. Patrik Tybor bol v úspešnom úniku a tesne prehral súboj o etapový triumf, ale celkovo sa do Top 10 nedostal.
Európska časť sezóny začala duom jednorazoviek V4, ktoré Duklákom nevyšli. V Maďarsku sa pri dojazde do krátkeho kopca ukázalo ako v tomto type terénu úspech závisí od Tybora, ktorý bol v tom čase chorý. Mladí borci sa nepresadili. Rovnako ani na slovenskej V4, kde prvý raz vyšlo najavo, že Malovec s Foltánom nebudú vytúžení šprintérski spasitelia, pretože tempu pelotónu nestačili. Štyria dvadsať trojkári sa následne postavili na štart Kuriérov. Keďže nemali k dispozícii Cullyho, šli na Bellana. Juraj napokon obsadil v celkovom poradí 15. miesto, čo bol vzhľadom na tradične vysokú konkurenciu veľmi pekný výsledok.
Vydarený domáci vrchol v silnej konkurencii
Blok pred Okolo Slovenska odštartovali Dukláci v Azerbajdžane, kde ešte stále Tybor nebol fit a znova sa v celkovom poradí nepresadili. Nezvládli hlavne jednu etapu na vetre, ktorá vytvorila veľké rozdiely. Potom sa aspoň dostali do únikov a vyhrali niekoľko prémií. Odchádzali však bez bodov. Juraj Bellan si s reprezentáciou odskočil do Poľska, kde na šesťdňovom etapáku Baltyk - Karkonosze Tour vybojoval 18. miesto. V tejto časti sezóny vyzeral byť na tom Martinčan dobre. V máji stihli Dukláci aj maďarský trojdňový podnik Gemenc GP, kde využili slabšiu konkurenciu ako v minulosti Bulharsko či Banju Luku a dostali sa k pekným výsledkom. Tybor zaútočil v záverečnom kopci prvej etapy, no na páske ho traja súperi skočili. V celkovom poradí boli Tybor s Haringom na štvrtom a piatom mieste. Konečne tak prišli body z Európy a líder tímu sa už začínal dostávať do potrebnej formy. Tesne pred domácim etapákom ešte slabšia zostava vycestovala na rumunskú Tour of Bihor, kde skončili Palčák s Mahďarom na 24. a 25. pozícii.
Prvým vrcholom boli preteky Okolo Slovenska, ktoré Duklákom pomerne vyšli. Keďže nemali šprintéra, všetko stavili na Tybora a Dubničanovi sa vo veľmi nabitej konkurencii podarilo dostať k siedmemu miestu celkového poradia. Mal kopec smoly, ale aj šťastie. Bojoval takmer o každú prémiu, najmä výkon v poslednej etape sme mohli bez okolkov označiť za hrdinský. Napriek pádu i defektu zápasil s osudom v úniku. Keď ho dostihli, balík ťahali Dukláci. Bola to najvydarenejšia etapa roka. Martin Mahďar sa ukázal v dlhom úniku tretej etapy. Všetci prišli do cieľa v Trnave.
Patrik Tybor v pelotóne (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Žiarská pohroma
Domáci šampionát v Žiari nad Hronom nedopadol podľa banskobystrických predstáv. V časovke síce boli štyria Dukláci v najlepšej šestke, no na najvyšší stupienok sa postavil Marek Čanecký, a to bola prehra nášho kontinentálneho tímu. Tyborovi dal dokonca až 51 sekúnd. Ale horšie dopadli nedeľňajšie preteky, kde zaváhali a nedostali sa do rozhodujúceho úniku. Martin Haring sa takmer hodinu vetral medzi skupinami, ale proti obrovskej presile vpredu nemal šancu. Ukázali sa aj problémy s pozičnou jazdou. Nahnevaný Fraňo po pretekoch menoval pretekárov, ktorí mali za úlohu za každých okolností dostať sa do úniku a poukazoval aj na videozáznam, ktorý dokazuje, že spolu s Kováčom predvídali tento scenár s veľkým únikom plným Čechov. So Saganovou skupinou napokon vydržal iba Tybor a bral piate miesto. Ďalší traja Dukláci boli v druhej polovici Top 10. UCI ich napokon dotrestala ešte tak, že im vzala 48 bodov, hoci pred rokom s tým problém nebol. Medzi dvadsať trojkármi boli Dukláci jasne najúspešnejší, ale ani tu to nebolo bez straty kytičky, v časovke Bellana s Cullym zdolal Adrián Babič.
Hneď na druhý deň cestovala šesťčlenná zostava s Marošom Kováčom na podujatie Okolo Maďarska. Tam sa Patrik Tybor hotoval napraviť žiarsku pohromu, ale nesadol mu antitechnický prológ, kde stratil dôležité sekundy, ktoré ho delili od celkového pódia v zaujímavej konkurencii s UnitedHealthcare a vývojovým tímom DiData. Bral ôsmu pozíciu. Nasledovalo tradičné a prokonti tímami obsadené Sibiu Tour, kde naši opäť ukázali výborné technické zručnosti pri náročnom prológu, keď sa Tybor, Bellan aj Oros dostali do Top 20. Patrik ale zažil svoj vrchol na Okolo Slovenska a v brutálnom tridsaťkilometrovom kopci si vystúpil. V celkovom boji ako-tak ostal ešte Ján Andrej Cully, ktorý bral 33. miesto a tesne nestačil na druhého pretekára v súťaži U23. Vyhral ju dominantný Bernal. Martin Haring sa ešte v jednej etape objavil v dlhom úniku.
Ilustračná fotografia bicykla Dukly Meridy Reacto (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Dobrá Európa, horšia Morava i Čechy, odmietnutia stážistov
Na Majstrovstvách Európy v Herningu sa potvrdil progres Andreja Cullyho, ktorý jazdil veľmi aktívne a bol v úniku, ktorý mal veľkú šancu uspieť. Dvadsať trojkári sa ale napokon v poslednom kole zaplietli do hromadného pádu a bolo po všetkom. Náš kontinentálny celok tam reprezentovali ešte Bellan a Oros. V zostave Jána Valacha bol Patrik Tybor, ktorý v pretekoch Elite skončil na veľmi peknom 27. mieste. Mal dobrý deň, škoda, že na neho bol profil až priľahký. Po návrate z Dánska sa Fraňo definitívne dozvedel, že Adrián Babič s Adamom Szászom neprímu ponuku stážovať v Dukle a absolvovať viacero solídnych pretekov.
V lete a na jeseň už nenasledovala ázijská séria podujatí vyšších kategórií ako v roku 2016, aj kvôli tomu, že šprintéra nemali, ale v auguste moravsko-české cesty. Na silne obsadenej Czech Tour sa opäť ukázalo, že ak Tybor nemá formu, v ťažkom etapáku nemá kto pozdvihnúť Duklácku zástavu v boji o celkové umiestnenie. Haring síce formu mal, ale štartoval na domácich ME vo Svite, kde bol pätnásty, no ani on by sa s najväčšou pravdepodobnosťou na UCI body nedostal. Päť jazdcov Dukly vzal Adam Szabó na Okolo jižních Čech. Patrik Tybor už vyzeral dobre, ale zmeškal rozhodujúci únik vo štvrtej etape a opäť z toho žiadne body ani prize money neboli. V týchto pretekoch autor článku na vlastné oči videl to, čo mu bolo počas sezóny povedané, že Cully s Vlčákom majú inak nastavené vôľové vlastnosti v krízových situáciách ako Malovec, Bellan či Foltán, a preto majú oveľa väčšiu šancu presadiť sa v budúcnosti, ak na sebe budú tvrdo pracovať.
Bergen Tyborovi s Cullym nevyšiel, v Afrike vystriedalo radosť sklamanie
Kvôli príprave na MS vynechal Patrik Tybor veľmi vhodnú rakúsku jednorazovku GP Judendorf, kde sa presadil Čanecký a opäť to bola rovnaká pesnička o absencii ďalšieho lídra. Česká V4 ale Paťovi našťastie do plánu sedela a bol v štvorčlennej najsilnejšej skupine, no ostalo mu nepopulárne podpódiové miesto. Tesne pred záverečnou selekciou vypadol z hry Mahďar. V Poľsku to bolo o špurte, hoci mu predchádzala slušná selekcia, po ktorej z dvadsiatich Slovákov ostali v hre iba štyria Dukláci, čím sa ukázalo, že lepší pretekári tu jednoducho nie sú. No rýchly Malovec skončil až 25. a pred ním prišiel do cieľa aj taký nešprintér ako Haring. Chlapi to dobre nezmenežovali. Na samotných MS v Bergene sa predstavili Tybor s Cullym. Patrikovi to príliš nevyšlo a dole sa porúčal ako prvý Slovák v pretekoch zlatého hattricku. Cully to vo svojej kategórii dobojoval za balíkom a odbehol si následne s Bellanom získať pár UCI bodov na Duo Normand.
Po šampionáte nasledovala nová jednorazovka Törökbálint Grand Prix v Maďarsku. Tybor mal pri svojom poslednom štarte sezóny kvôli MS dobre natrénované a bol v dlhom úniku s neskorším víťazom, no nevydržal to a prepadol sa do skupiny. V nej špurtoval Martin Mahďar, ktorý zaznamenal desiatu pozíciu, teda tri bodíky. Malovec sa znova nedostal do špurtu. Cully s Orosom si vyskúšali aj súperenie s Astanou na Tour of Almaty, ale konkurencia a cieľový kopec boli nad ich sily. Duklákom najlepšie vyšli najmenej obsadené preteky v Kamerune. GP Chantal Biya priniesli jediné dva triumfy roka. Ján Andrej Cully vyhral úvodnú etapu, Juraj Bellan pridal štvrtú. V celkovom poradí Cullyho zdolal iba domáci matador Kamzong a pred štvrtého Bellana sa zmestil ešte aj Martin Mahďar. Mladí sa naučili ako tím bojovať o tie najvyššie miesta či brániť žltý dres. Derniérou bola Rwanda, kde Slováci dopadli zle, a to doslova, keď musel Cully navštíviť aj nemocnicu, čo sa počas tejto sezóny nestalo. Ostatní mladí jazdci vo vysokej nadmorskej výške postupne odstupovali a do cieľa prišiel iba Martin Vlčák s obrovskou stratou, teda koniec sa niesol v duchu sklamania.
Kvôli slabým výkonom sa s Duklou rozlúčili Kristián Zimány, Ľuboš Malovec a Jozef Palčák.
Suma-sumárum, zeleno-čierni nastúpili vo svojich farbách na dvadsať UCI pretekov, z toho bolo päť vyššej kategórie. Viacerí ako reprezentanti absolvovali aj ďalšie súťažné stovky kilometrov. Pripísali si dve víťazstvá, čo nie je dobrou bilanciou. Boli tiež päťkrát druhí a štyrikrát tretí. Z pohľadu zisku UCI bodov ale zaznamenali druhý najlepší rok. Viac ako 302 ich získali iba v sezóne 2013, keď vyhrávali Kolář s Baškom. Škoda, že si nemohli prirátať ešte aj tých 48 z domáceho šampionátu. Súperili 28-krát so štrnástimi rôznymi profesionálnymi tímami.
Na záver dodáme, že každý z jazdcov Dukly Banská Bystrica sa stihol zúčastniť aj viacerých kôl Slovenského pohára. Nikto nenastúpil iba v jedinom kole. Aj preto obsadili v celkovom hodnotení prvých šesť miest a Dukla ako tím dosiahla hranicu 1842 bodov, jasne najviac v histórii.
"Po vlaňajšku, ktorý zo začiatku ovplyvnili veľké personálne zmeny, bol už tento rok pokojnejší, musím vyzdvihnúť výbornú súčinnosť a spoluprácu na VŠC Dukla, postupne sme pretekárom vytvorili najlepšie podmienky v histórii. Kto o tom povie niečo iné, klame. Fakty sú fakty. Boli sme na kvalitných sústredeniach, využívali špičkové regeneračné možnosti, hypoxickú miestnosť. Chlapi mali možnosť pracovať s kondičným trénerom, starali sa o nich špičkoví fyzioterapeuti. Na Okolo Slovenska sme boli najlepšie zabezpečeným tímom. Mohol by som dlho rozoberať detaily," začal rozprávanie o tejto sezóne športový riaditeľ Martin Fraňo.
Pokračoval súťažnou stránkou: "Netajím sa tým, že vzhľadom na vysoko nadštandardné podmienky sme nedosiahli toľko dobrých výsledkov ako sme chceli. Vyhrali sme iba dvakrát, nášmu lídrovi Patrikovi Tyborovi, ktorý mal veľmi dobrú sezónu, sa to nepodarilo. Mal tuším štyri druhé a štyri štvrté miesta, teda tie najnevďačnejšie. Stále nie je takým víťazným typom ako Kováč, musíme ho ďalej cibriť. Ostatní eliťáci mali lepšie i horšie chvíle. Mladí chalani dostali veľmi veľa príležitostí, Cully šiel rapídne hore, prvoročáci sa rozkukávali. Najväčším nedostatkom boli opäť šprintérske koncovky. Malovec dostal všetko ako na podnose, ale bolo to obrovské sklamanie. Už medzi nami nie je. Rovnako Foltán, ktorý je nesmierne talentovaný, len akoby to nechcel využiť."
Ktorý výkon či výsledok považuje Fraňo za ten najlepší v sezóne? "Určite Okolo Slovenska. Bol to vrchol sezóny, Patrik sa na neho výborne pripravil a oddrel si siedme miesto. Bol druhým najlepším kontinentálnym pretekárom a aj ten zisk 35 UCI bodov hovorí o tom, že to bol ekvivalent druhého miesta na 2.2. Ostatní mu nezištne pomáhali a všetci z hľadiska výkonu zvládli preteky až do Trnavy bez problémov."
Pre nás novinárov ale aj fanúšikov bolo výborné, že Dukla aj v roku 2017 stále zlepšovala prácu s médiami aj sociálnymi sieťami, kde pravidelne informovala fanúšikov. Dostali sme množstvo tlačových správ, fotografií, nemuseli sme často riešiť ani vyjadrenia, ktoré sme dostali ako na tanieri. Nevyužili sme ani tretinu materiálu, keďže sme si chceli držať určitú štandardnú líniu informovania o pretekoch a výsledkoch na základe dosiahnutých výsledkov aj kvality daného podujatia. Nedá sa uprieť, že v Banskej Bystrici sa snažili o svojom tíme informovať médiá i fanúšikov oveľa viac ako tomu bolo v minulosti, keď okrem nášho portálu o niekdajšej Dukle Trenčín nikto nepísal vôbec nič. Z marketingového hľadiska bol pre Duklu rok 2017 určite najúspešnejší.
Ako na staré problémy Dukly?
Fotografie či videá, ale ani historicky najvyšší počet sponzorov nemohli vyriešiť viacero základných problémov, ktoré Duklu v posledných rokoch kvária. Tri sú jasné - absencia co-lídra k Patrikovi Tyborovi, akútny nedostatok šprintérskeho potenciálu a slabšie výsledky dvadsať trojkárov v Európe. Pýtali sme sa ale aj na odborného trénera a Afriku.
Prvú záležitosť sa Martin Fraňo snaží riešiť angažovaním Mareka Čaneckého, ktorému sedia zvlnené etapáky či všetko končiace krátkym stúpaním. V jeho osobe by naozaj mala do tímu prísť šanca na zisk ďalších desiatok, až možno dvoch stovák UCI bodov, otázne je, či je Marek víťazným typom, pretože jeho bilancia je niekde na úrovni jedného UCI víťazstva v sezóne. "Je víťazný typ. Iba v posledných rokoch nedostal toľko priestoru na podujatiach, ktoré mu sedeli. Veľa si od neho sľubujeme, lebo je to hotový pretekár a Banskobystričan. Má ideálny potenciál naplno využiť celý podporný systém VŠC. Je v ideálnom veku a sám vie, že bude mať špičkové podmienky. Preto si aj Duklu vybral, hoci mal viaceré zahraničné ponuky. Potrebovali sme mentálneho lídra banskobystrickej skupiny, aby mohli mladí pri ňom rásť a učiť sa. Výborne sa pohybuje v pelotóne a bude školiť mladých aj priamo počas pretekov," verí Fraňo.
Marek Čanecký na MSR v Žiari nad Hronom (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
V šprintérskej otázke to bolo tento rok jedno veľké sklamanie. Maroš Kováč už nejazdil. Prvoročák Adrián Foltán sa nedostal k ničomu, nemal ani základnú výkonnosť, aby sa do špurtov dostal. No veľmi nepríjemný regres zažil Ľuboš Malovec, ktorý sa po odchode Jána Valacha z Cycling Academy začal strácať, zažil tam zlý rok, hoci na Kuriérov i Kyjov môže spomínať v dobrom. Akoby prestal veriť v cyklistiku a Fraňo ho nevzkriesil. Už nebol ochotný tak sa tlačiť do koncoviek a zameral sa na školu. Aj preto sa po sezóne s tímom rozlúčil. Novou nádejou by mal byť Filip Taragel, ktorého v Dukle chceli iba na vybrané rovinaté podujatia, kde by bola jeho jediná úloha natlačiť sa do špurtu. Inak by sa mal ďalej venovať dráhe. "Áno, Filip bude jazdiť profilovo jednoduchšie preteky a tlačiť sa do špurtov. Veľmi dobre vie, že ak chce byť na Dukle, výsledky musia prísť. Je odhodlaný makať a verím mu. Bojoval som za extra tabuľkové miesto pre neho. Aj na dráhe trpel na deficit kvalitných etapákov. Viviani je pekným príkladom ako cesta pomáha dráharovi a naopak. Vzhľadom na to, že Dukla rieši najmä OH, MS a ME, prioritou pre Filipa budú tieto podujatia pochopiteľne vrátane kvalifikácie sa na nich. To isté platí u Martina Haringa v MTB. Obaja na ceste nebudú mať toľko štartov."
Z mladých pretekárov sa najlepšie ukázal Ján Andrej Cully, ale už vypadne z kategórie U23. Tí tak budú mať problém s miestenkami na ME a hlavne MS. Dlhodobo nemajú výkonnosť ani na absolvovanie väčšieho počtu Nations Cupov. Juraj Bellan nie je pretekárom, ktorý by dokázal atakovať desiatky bodov. Presadil sa iba v Kamerune. Má posledný rok na to, aby sa ukázal a vybojoval zmluvu. Ostatní mladí sa prezentovali lepšou či horšou výkonnosťou, ale nevedia nič poriadne. Ani kopce, ani špurty, ani jazdiť na vetre. Na každej štartovej čiare je vždy kopec lepších pretekárov v činnostiach, ktoré rozhodnú o úspechu v daný deň.
Juraj Bellan majstrom Slovenska U23 (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Martin Fraňo sa na tému mladých pretekárov rozrozprával v desiatkach minút. Vybrali sme krátku časť: "Naši dvadsať trojkári sa nevedia presadiť na UCI pretekoch? No je to tak. Prečo? Odpoveď je jednoduchá a skrýva sa vo výsledkoch ich juniorskej kariéry. Vlčák dokončil dva juniorské Nations Cupy v živote a na konci výsledkovej listiny. Ako môže z európskeho hľadiska absolútne podpriemerný junior, kde súťažia iba dva ročníky, prísť do mužskej cyklistiky a hneď útočiť na výsledok? Veď to je absolútne sci-fi. Mal som tento rok troch prvoročákov. Títo chlapci sa nevedia bicyklovať, nevedia jazdiť v pelotóne, nevedia striedať, nevedia radiť, technika nula bodov, nevedia zobrať kolegom fľaše vody, nevedia jazdiť v kolóne, nedokážu sa vrátiť po defekte, boja sa v zjazdoch, šokuje ma, že neovládajú pravidlá. Majú ešte strednú školu, z tréningov sa ulievajú, vymýšľajú výhovorky, nechcú chodiť do Bystrice na masáže či popracovať s kondičným trénerom. Ako má taký pretekár, preboha, uspieť na UCI pretekoch v konkurencii prokonti a konti tímov? Sa zobuďme! To, že Vlčák absolvoval 42 súťažných dní a dokončil šesť UCI etapákov vrátane brutálnej Rwandy, ktorá pochovala skoro všetkých európskych cyklistov, je zázrak a znak obrovského progresu! Z tých kilometrov a skúseností bude chlapec ťažiť v ďalších rokoch. Myslíte si, že Tybor alebo Čanecký boli v tom veku lepší? Je len na ňom, či to využije," rozohnil sa manažér cyklistov na Dukle.
Pýtali sme sa ho, kde je teda podľa neho príčina tohto stavu mládeže. "Mohol by som sa vyhovoriť na mládežníckych trénerov, ale postupne prichádzam na to, že asi nemajú na tom až taký podiel viny, pretože jednak tu ten Novosad niekoho naozaj vychoval a keby boli takí prísni ako kedysi, keď si mohli vyberať, teraz by nemali robotu, lebo nikto by im v tíme neostal. Mimo Žiliny chodia ostatní CTM-kári prosiť pretekárov, aby za nich jazdili. Tak sa nečudujme, že juniorský reprezentant je kvalitou na chvoste Európy, ale keďže si iných nevyčarujeme, musíme brať z toho čo máme. Aj teraz. Meliš s Varhaňovským majú aké výsledky v európskom meradle? Žiadne. Ale iných niet. Ale potom zápasíme s nedostatkami, ktoré som už menoval, pretekári nevzídu z reálnej konkurencie a jednoducho nemajú vôľové vlastnosti na takýto ťažký šport. Môžu mať masérov a karbonu od hlavy po päty. My dávame šancu pretekárom, ktorým by ju v zahraničí nikto nedal. Aktuálne pracujeme s piatimi pretekármi, ktorí majú menej ako 20 rokov. Koľko ich majú Amplatz či Elkov? Žiadneho! Drvivá väčšina kontinentálnych tímov sú projektami, ktoré idú iba po výsledkoch, zaplatia koho chcú alebo na koho majú, kašľú na prvoročákov, načo by sa s nimi trápili. My ale nesieme zodpovednosť za budúcnosť tohto športu u nás."
Kristián Zimány a Samuel Oros (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
Viacero ľudí považuje za dukliansky problém napríklad to, že Fraňovi s Kováčom chýba profesionálny diplomovaný tréner, ktorý by hlavne mladým pretekárom zostavoval tréningové plány, vedel podrobne analyzovať stav organizmu a podobne. Fraňo má ale iný názor. "Otázka predsa nestojí takto. Ja sa pýtam, či na Slovensku existuje taká osoba, ktorá na základe svojich titulov pred i za menom vychovala nejakého cyklistu. Že áno, toto je môj produkt, jazdí čo i len na kontinentálnej úrovni. Jasne najlepšími slovenskými trénermi sú Valach a Riška. Aké školy majú? My máme buď dobrých ľudí z praxe bez vzdelania, alebo teoretikov čo nemajú za sebou jediný výsledok priamo na bicykli. Popri väčšine športov sa dá aj na vrcholovej úrovni študovať. Hádžete guľou a vyštudujete trénerstvo. Máte 35 rokov, prechádzate plynulo na druhú stranu. V cyklistike toto okrem pár výnimiek v celom svete neexistuje. Cully musel školu prerušiť, nemal by najmenšiu šancu popri cyklistike študovať. A keď sme pri ňom. Cullyho trénujem iba ja plus využíva naplno možnosti na VŠC. Zlepšil sa obrovským spôsobom. Za rok dobehol a už aj predbehol Bellana. Všetko je o vôľových vlastnostiach. Chcem, dávam do toho 100 %. Ja nemôžem prísť ku kondičnému trénerovi či odtrénovať niektorý deň za Foltána, lebo on chce byť s frajerkou. Nemôžem im stále stáť za chrbtom a nútiť ich do všetkého. Veľmi rád by som pracoval s lepšími a ozývajú sa mi zahraniční pretekári, ale Dukla berie iba Slovákov."
Ďalší ľudia vyčítajú Fraňovi africké výjazdy. V Kamerune sa mladí presadili, ale Rwanda dopadla katastrofou. "Prosím vás, to nám vyčíta kto? Niekto, kto v Kamerune alebo Rwande nikdy nebol, ale v predsudkoch je kráľom? Preteky v týchto krajinách nás nestoja nič, organizátor nám hradí celý pobyt vrátane leteniek. Ľudia sa tam k nám správajú ďaleko lepšie ako kdekoľvek inde na svete. Pre nich sme váženými hosťami. Nikde v Európe sme nebývali v lepšom hoteli s kvalitnejšími švédskymi stolmi ako v Rwande. Borci U23 z rakúskeho Tirolu tam boli na sústredení vrámci prípravy na domáce MS v budúcom roku, ich šéf tam bol prvý raz a sám mi hovoril, že neverí vlastným očiam, aké kvalitné tam všetko je. Veď mu z Rakúšanov ani jeden neprišiel do cieľa vrátane Gampera, ktorý tento rok obliekal žltý dres na Avenire. Áno, dostali sme na frak. V Kamerune pár týždňov pred tým mladí chlapci získali sebavedomie, myslel som si, že to zvládnu, ale mýlil som sa. Ak nás ešte pozvú, budeme to riešiť úplne inak. A k tej kvalite pretekov. V Európe neexistuje lepšie zorganizovaná 2.1 ako toto. A nemusím o tom dookola tárať ja, stačí si pozrieť video reportáže na oficiálnej stránke, či iných médií, ktorých sú na Youtube desiatky, alebo si prečítajte stránku UCI."
Ilustračná fotografia z Tour du Rwanda 2017 (© tourdurwanda.rw) |
Najbližšia budúcnosť
V budúcom roku ostáva kostra tímu rovnaká. Patrika Tybora, Martina Mahďara a Martina Haringa v elitnej kategórii doplnia Marek Čanecký, Filip Taragel a už aj Ján Andrej Cully. Dvadsať trojkári budú tiež šiesti. Juraj Bellan posledný rok v tejto kategórii, no a úplne mladučkí jazdci - druhoročáci Samuel Oros, Martin Vlčák, Adrián Foltán, a z juniorskej kategórie prídu Matúš Meliš (Finančné centrum Team) s Jakubom Varhaňovským (ŽP Šport).
Na záver sme sa manažéra tímu pýtali na základné obrysy sezóny 2018. "Mení sa termín Okolo Slovenska, takže vrchol príde neskôr. Rovnako nás čakajú Európske hry v Glasgowe, ktoré sú pre Duklu dôležité, takže na to sa budeme pripravovať. Veľmi stručne povedané, pôjdeme ešte v starom roku na Králiky, v januári sústredenie na bežkách. Jedna partia by mala začať krátkym sústredením a následne pretekmi v Dubaji na konci januára - Sharjah Tour 2.1, kde už bude Taragel vo forme vďaka dráhe. Február je ešte otvorený, možno pôjdeme do Turecka, kde by sme absolvovali aj nejaký etapák. V marci klasika Kamerun, pretože druhou možnosťou je iba desaťkrát drahšia Istria, a potom sa to rozbehne. Bude to určite lepšia sezóna, káder silnejší a chlapi sa navzájom potiahnu. Rozpočet na činnosť máme stále rovnaký, neustále sa iba viac odľahčuje sponzormi a tým, čo nám poskytnú partneri. Riešime nový mechaničák, na ktorý ale ja narozdiel od predchodcov z rozpočtu odmietam dávať peniaze, lebo chalanom vďaka nemu výkonnosť neporastie. A kupujeme kvalitné vysielačky, pretože jazdíme veľa pretekov vyššej kategórie a vidím, že bez nich to nejde, lebo v mechaničáku ma ide roztrhať z toho ako jazdíme," ukončil našu debatu Martin Fraňo.
Martin Haring v stúpaní na MSR (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk) |
UCI body jazdcov Dukly Banská Bystrica v roku 2017:
Patrik Tybor (Dukla Banská Bystrica) - 16.09.1987
11.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - 1. etapa) - 2. miesto (3 body)
19.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - 8. etapa) - 2. miesto (3 body)
19.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - celkovo) - 5. miesto (15 bodov)
12.04.17: Okolo Maroka (Maroko - 2.2 - 6. etapa) - 2. miesto (3 body)
27.05.17: Gemenc Grand Prix (Maďarsko - 2.2 - celkovo) - 4. miesto (20 bodov)
11.06.17: Okolo Slovenska (Slovensko - 2.1 - celkovo) - 7. miesto (35 bodov)
23.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - časovka) - 2. miesto (25 bodov)
25.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - preteky) - 5. miesto (25 bodov)
02.07.17: Tour de Hongrie (Maďarsko - 2.2 - celkovo) - 8. miesto (3 body)16.09.17: V4 GP Česka (Česko - 1.2) - 4. miesto (20 bodov)
Ján Andrej Cully (Dukla Banská Bystrica) - 09.12.1995
Samuel Oros (Dukla Banská Bystrica) - 15.04.1998
23.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - časovka) - 5. miesto (10 bodov)
25.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - preteky) - 10. miesto (3 body)
24.09.17: Duo Normand (Francúzsko - 1.1) - 12. miesto (5 bodov)
12.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - 1. etapa) - víťazstvo (7 bodov)
13.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - 2. etapa) - dres lídra (1 bod)
15.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - GC) - 2. miesto (30 bodov)
Juraj Bellan (Dukla Banská Bystrica) - 30.01.1996
13.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - 3. etapa) - 3. miesto (1 bod)
23.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - časovka) - 4. miesto (15 bodov)
25.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - preteky) - 9. miesto (5 bodov)
24.09.17: Duo Normand (Francúzsko - 1.1) - 12. miesto (5 bodov)
13.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - 2. etapa) - 2. miesto (3 body)
15.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - 4. etapa) - víťazstvo (7 bodov)
15.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - GC) - 4. miesto (20 bodov)
Martin Haring (Dukla Banská Bystrica) - 24.12.1986
18.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - 7. etapa) - 3. miesto (1 bod)
19.03.17: Okolo Kamerunu (Kamerun - 2.2 - celkovo) - 4. miesto (20 bodov)
27.05.17: Gemenc Grand Prix (Maďarsko - 2.2 - celkovo) - 5. miesto (15 bodov)
23.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - časovka) - 6. miesto (5 bodov)
Martin Mahďar (Dukla Banská Bystrica) - 31.07.1989
25.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - preteky) - 7. miesto (15 bodov)
30.09.17: Törökbálint GP (Maďarsko - 1.2) - 10. miesto (3 body)
12.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - 1. etapa) - 3. miesto (1 bod)
15.10.17: Grand Prix Chantal Biya (Kamerun - 2.2 - GC) - 3. miesto (25 bodov)
23.06.17: MSR v cestnej cyklistike (NC - časovka) - 10. miesto (1 bod)