Ostro sledovaný verdikt ohľadom konečného určenia licencii na budúci ročník priniesol zaujímavý rezultát. Kým kazašská Astana mohla napriek všetkému otvárať šampanské, tím Europcar vypadol z prvej ligy kvôli nedostatočným financiám. A dôvod na radosť mal aj taliansky celok Yellow Fluo.
Stupňujúci sa tlak na Astanu
Pri potvrdzovaní svojho World Tour statusu trpela Astana až do samého konca. Najväčšou prekážkou na získanie licencie boli etické kritériá (päť dopingových obvinení v krátkom čase) a v priebehu šetrenia tieto problémy ešte narástli. Ani najčerstvejšie informácie o spojitosti medzi „zakázaným lekárom“ Michelem Ferrarim a Alexandrom Vinokurovom, resp. Astanou, nepresvedčili UCI o tom, že kazašská zostava nepatrí do elitnej kategórie tímov.
Licenčná komisia podľa všetkého nebrala v úvahu tri dopingové prehrešky jazdcov z kontinentálneho tímu, ktoré tak oddelila od fungovania toho elitného. Ani Vinokurove napojenie na Ferrariho, ktorý mal navštíviť tréningový kemp Astany na začiatku roka 2013, nepodlomilo tomuto celku kolená, a nepodarilo sa to ani novým odhaleniam, s ktorými prišiel denník La Gazzetta dello Sport. Tieto posledné správy vrhajú vážny tieň na celé zoskupenie, ale UCI jednoducho nemala dostatok času, aby ich mohla podrobne a korektne posúdiť.
Talianske noviny ako prvé zverejnili niektoré konkrétne informácie o dopingu v rokoch 2010-2011, ktoré zozbieral vyšetrovací tím v Padove. Tie sa zameriavajú na nedovolené praktiky Michele Ferrariho. V tomto prípade bolo zatiaľ zverejnených 38 cyklistov, ktorí s ním spolupracovali, ale zoznam bude podľa všetkého ešte rozsiahlejší. V súčasnosti môžeme povedať, že až sedemnásť z nich jazdilo za Astanu a vďaka odpočúvaniam je zrejmé aj to, že Vinokurov v roku 2010 vybavil pre minimálne desiatich svojich jazdcov kontakt s týmto doktorom.
Kazašská licencia s veľkými výhradami
Tieto nové okolnosti už nestihli zasiahnuť do rozhodovania o licencii pre Astanu, pretože keď sa prevalili, Licenčná komisia už mala pripravený konečný verdikt. Ale UCI si aj tak vyžiadala dokumenty z Talianskeho olympijského výboru, ktoré bude v blízkej budúcnosti skúmať. Šéf Medzinárodnej cyklistickej federácie Brian Cookson sa vyjadril, že pre Astanu nemusí byť udelenie licencie definitívne. „V prípade Astany je to pre cyklistiku veľmi vážna situácia kvôli množstvu dopingových odhalení. Túto situáciu budeme sledovať veľmi pozorne a budeme zvedaví na výsledky auditu, ktorý v tíme musí prebehnúť. Okrem toho Astana musí splniť ďalšie dve podmienky, preto jej licenciu môžeme považovať za skúšobnú.“
Aj keď Licenčná komisia nedokázala reagovať na nové skutočnosti, Astana nemá zďaleka nič vyhrané. UCI posiela do jej štruktúr Institute of Sport Sciences of the University of Lausanne, aby preveril nedávne dopingové odhalenia, či bol do nich zapojený manažment tímu. Sledovať bude aj samotnú antidopingovú kultúru zoskupenia, či je dostatočná na to, aby zaručila vysoké etické štandardy. Tento audit zaplatí Astana z vlastného vrecka a ukončený by mal byť na konci februára. Ak sa potvrdia skutočnosti, že v Astane skutočne prebiehal systematický doping, Licenčná komisia môže okamžite prehodnotiť svoje rozhodnutie a odobrať jej licenciu. To sa môže stať aj v prípade, že sa v jej drese objaví ďalší dopingový hriešnik. Okrem toho začnú pre tento tím platiť sprísnené antidopingové pravidlá, ktoré budú pre všetky ostatné celky povinné až od roku 2017.
Prirodzene, kazašské zoskupenie po tomto rozhodnutí neskrývalo veľkú radosť, ktorú prezentovalo v krátkom vyjadrení: „Astana Pro Team je hrdý a šťastný, že môže oznámiť potvrdenie WT licencie, že aj naďalej budeme pretekať na najvyššej úrovni. Vďaka patrí jazdcom, zamestnancom, rodine, sponzorom, priateľom a fanúšikom za ich podporu. Vítame toto rozhodnutie a sme vďační za svoju šancu. Uvedomujeme si chyby, ktoré sa stali, a budeme spolupracovať s UCI, aby sme ukázali, že nemáme čo skrývať.“ Ich nadšenie však neprežívajú niekoľkí pretekári a žurnalisti, ktorí svoj nesúhlas dávajú jasne najavo. Peter Kennaugh (Sky) je jedným z nich: „Pretekári, ktorí boli len „trénovaní“ Ferarrim? Môže byť niekto taký hlúpy? Aký vtipný dokáže byť tento šport! Čistí jazdci by sa mali spojiť a vyhodiť preč týchto podvodníkov.“
Europcar po roku opúšťa WT
Krutú správu sa však dozvedel tím Europcar, ktorý vypadol z elitnej skupiny tímov kvôli nedostatočným financiám. V tomto prípade je UCI veľmi prísna a má stanovené jasné pravidlá. Takže keď francúzsky celok nedokázal naplniť plánovaný rozpočet na sto percent, musela prísť strata licencie. To však neznamená, že Europcar skončí svoje pôsobenie, ale s najväčšou pravdepodobnosťou sa presunie na pro-kontinentálnu úroveň. V druhej skupine tímov sa nakoniec predstaví aj Yellow Fluo, ktorý sa tu udržal napriek niekoľkým dopingovým škandálom. Talianska zostava však podstúpi prísne kontroly od Cyklistickej antidopingovej agentúry a UCI bude tvrdo dohliadať na jej etické záväzky. Jedinou nevyriešenou otázkou ohľadom licencii zostáva tím Cult Energy, ktorý stále hľadá potrebné financie. Jeho proces sa definitívne uzavrie do 15. decembra.