19. | 7.9. | zvlnená | Peňafiel > La Lastrilla | 178,4 km | víťaz: Gilbert |
Devätnásta etapa Vuelty bola pred jej začiatkom označovaná ako posledná z možností, kde by sa ešte čo to dalo dokázať. Svojim profilom sa zdala byť rovinatá, no narobiť problémy jazdcom, ktorí pomýšlali na hromadnejší záver, mohla spôsobiť členitosť dnešnej etapy. Síce v nej nebol žiaden kopec, no vyššia nadmorská výška hovorila svoje.
V dnešnej etape sa kľudne mohol radovať únik, ako sme však videli vo včerajšej uplynulej etape, spoločná sila tímov a ich pomocníkov môže spôsobiť veľké vrásky na čele unikajúcich jazdcov. Celá etapa sa niesla v nadmorskej výške približne 1000 m.n.m, čo však nemuselo spôsobiť jazdcom nijaké problémy. Samotný záver bol do mierneho stúpania, kedy za dva kilometre absolvovali jazdci stúpanie s priemerným sklonom päť percent. Posledný kilometer mal približne 5,6 % čo mohlo vyhovovať agresívnym jazdcom. Podobné rýchle šprinty do kopca má rád aj Rodriguez, pred etapou sa tak mohla javiť ako silná Kaťuša, ktorá sa snažila pomôcť svojmu lídrovi ešte v boji o druhé miesto.
Ak sme pred etapou rozoberali Rodrigueza, nemohli sme však nespomenúť aj iných jazdcov, najviac však Degenkolba, ktorý je veľmi odolný šprintér a podobné konce etáp má rád. A čo Phillipe Gilbert, akoby to bol záver aj pre neho, on sám sa dušuje, že má narastajúcu formu, o zápletke dnešnej etapy tak bolo postarané.
Prvá hodina dnešnej etapy nebola až tak rýchla, ako v predchádzajúcich dňoch, priemerná rýchlosť bola len 39 km/h ,predsa len sa čakalo, že nie každý deň bude najrýchlejší. Pelotón ihneď v úvode zaskočili dvaja jazdci a hlavný balík im to odobril, a tak sa zrodil jeden z najskorších únikov Vuelty. Boli v ňom dvaja menej známi jazdci, ktorí sa chceli zviditeľniť: Galdos Alonso (Caja Rural) a Toribio Alcolea (Andaluzia).
Náskok vzrastal od prvých kilometrov pomerne dosť rýchlo, nebolo to však až také prekvapenie, pelotón mal na vedomí, kedy bude treba zabrať a dopredu vedel, v ktorých kilometroch sa bude rozhodovať. Na méte 50 km už mali borci na čele náskok deviatich minút. Najvyššiu hodnotu náskoku zaznamenala vedúca dvojka na tridsiatom kilometri, keď to bolo takmer desať minút. V pelotóne vládla pohoda, jazdci si zrejme chceli aj oddýchnuť a vedeli, že nemá zmysel sa úplne vyčerpať pred náročným zajtrajškom. Hlavný balík však nechcel, aby náskok vedúcich pretekárov narastal do nebies, a tak na méte 65 km bol na hranici šiestich minút.
Ohľadom ďalšieho úspechu Degenkolba sa vyjadril aj šéf jeho tímu Agros Shimano, Guiberteau Christian, keď poznamenal pred prvým kilometrom: "John je stále v skvelej forme a budeme pre neho pracovať, no podľa môjho názoru dnešný finiš je príliš ťažký pre neho."Náskok sa mierne z výšil na 80 km, keď dosiahol hodnotu 6:50.
Druhá hodina dnešnej etapy bola opäť pomalšia, keď tá prvá sa išla priemernou rýchlosťou 39 km/h, tá druhá bola o tri kilometre za hodinu v priemere pomalšia, a tak bolo jasné, že sa dnes skončí okolo šiestej hodiny, čo by bolo po dlhej dobe. 95 km pred cieľom bol náskok vedúcich dvoch jazdcov na hranici šiestich minút, teda stále na rovnakej časovej hodnote. Počas dnešných etapových pretekoch bola teplota chvíľu v obedných hodinách vysoká (33°C), potom však celkom priaznivá okolo 25°C, a tak sa dalo konštatovať, že cyklisti mali dobré podmienky. Na čele pelotónu sa 75 km pred cieľom už usadili šprintérske tímy a začali pomaly diktovať tempo, odstup dvoch jazdcov od hlavného balíka bol 5:25.
65 km pred cieľom boli v popredí pelotónu zoskupené tímy Lotto, RadioShack a Shimano, teda tri celky, ktoré si robili zálusk na víťazstvo v dnešnej etape. Nažhavený bol teda aj Bennati. Náskok sa medzitým znížil na hranicu štyroch minút. O pár kilometrov neskôr to už bolo len na hranici 2:30, a tak bola zaujímavá situácia, pelotón sa postupne približoval vedúcej dvojici, na oni išli tak pomaly, že sa tomu "tempu" musel prispôsobiť aj pelotón, ktorý ich prirodzene nechcel stiahnúť už 60 km pred cieľom.
Šesťdesiat kilometrov pred koncom sa do čela pretekov dostali jazdci Saxo banku a náskok sa znížil na 1:50, jazdci na čele pretekov si veľkú dilemu z toho nerobili, to že pelotón išiel slimačím tempom nielenže nevyužili, ale skôr im to dá sa povedať vyhovovalo, ani oni totiž nemali po ťažkých dňoch veľa síl nazvyš. 50 km pred cieľom sa náskok mierne znížil na 1:37, teda pretekári si mohli vychutnať moment, kedy boli v úniku, pokecať trošku a do 10 km sa očakávalo, že ich pelotón pohltí.
31 km pred koncom si pretekári vpredu konečne poslednýkrát zašlapali a okolo prebehol rýchly pelotón. Na čele balíka ťahali jazdci RadioShacku, Liquigasu, Rabobanku a jeden pretekár Shimano. 25 km pred koncom sa konečne jazdci na čele spojili a začali poriadne pretekať, tak ako sa patrí. Do cieľa už nezostávalo veľa kilometrov a hrozila hrozba úniku, tak bolo potrebné, aby bolo tempo vysoké. O niekoľko kilometrov neskôr, približne na pätnástom kilometri, sa už balík rozdelil, čo spôsobili prudké a dlhé zákruty, obrovské tempo roztočili jazdci Movistaru. 12 km pred cieľom sa o rýchlostnú prémiu pobili Valverde, Rodriguez a Gesink.
1. |
GILBERT Philippe |
BMC RACING TEAM |
4h 56' 25'' |
||
2. | VALVERDE Alejandro | MOVISTAR TEAM |
+ 00' 00'' |
||
3. | MORENO Daniel |
KATUSHA TEAM |
+ 00' 00'' | ||
4. |
RODRÍGUEZ Joaquim | KATUSHA TEAM | + 00' 00'' | ||
5. | MEERSMANN Gianni |
LOTTO BELISOL TEAM |
+ 00' 03'' | ||
6. |
MOLLEMA Bauke |
.rab. | + 00' 03'' | ||
8. |
NOCENTINI Rinaldo |
AG2R LA MONDIALE | + 00' 03'' | ||
9. |
HENAO Sergio | SKY PROCYCLING | + 00' 03'' | ||
10. |
CONTADOR Alberto | TEAM SAXO-TINKOFF | + 00' 03'' | ||
11. |
VERDUGO Gorka |
EUSKALTEL-EUSKADI | + 00' 03'' | ||
12. | GESINK Robert |
.rab. |
+ 00' 03'' | ||
15. |
ANTON Igor |
EUSKALTEL-EUSKADI | + 00' 06'' | ||
17. |
TALANSKY Andrew |
GARMIN - SHARP | + 00' 06'' | ||
18. |
TEN DAM Laurens |
.rab. | + 00' 06'' | ||
22. |
FROOME Chris |
SKY PROCYCLING | + 00' 11'' | ||
25. |
ROCHE Nicolas |
AG2R LA MONDIALE | + 00' 11'' | ||
38. |
MONFORT Maxime |
RADIOSHACK-NISSAN-TREK | + 01' 06'' | ||
39. |
MARCZYNSKI Tomasz | .vac. | + 01' 06'' | ||
40. |
INXAUSTI Beňat |
MOVISTAR TEAM | + 01' 06'' |