Ak chceme excelentné výsledky, musíme výprave pripraviť špičkové podmienky

1.10.2015, 11:00 | Rozhovory | Katarína Ďurková
Ešte stále v nás doznieva eufória z víťaztva Petra Sagana na tohtoročných MS. Za jeho úspechom stojí najmä veľké úsilie a odhodlanie nezastaviť sa na ceste za cieľom. Tiež má na tom podiel kus chémie v podobe správneho načasovania formy i dobrá voľba stratégie a taktiky konkrétnych pretekov. No a v neposlednom rade uchytenie šťasteny v pravej chvíli.
 
Takou neviditeľnou premennou úspechu je dobré zázemie, ktoré sa podpisuje pod psychickú pohodu šampióna. Teda i fakt, že má okolo seba ľudí, ktorým dôveruje, nemusí riešiť objednávanie hotela, prepravu, stravovanie a môže sa sústrediť na "čítanie" trate, tréning a samotné preteky. Svojimi slovami to potvrdil na stredajšej tlačovke aj samotný Peter Sagan, ktorý si pochvaľoval partiu zo Slovenska: "Udržiavalo ma to v takom dobrom psychickom leveli. Nemal som stresy, nemusel som sa zamýšľať nad zbytočnými vecami. Dobrá partia je dôležitá na to, aby sa človek udržal v psychickej pohode. Napasovať formu na ten jeden deň je strašne ťažké. Mne to vyšlo, cítil som sa dobre aj v deň konania pretekov a vydržalo mi to až do záveru.“ Už tretí rok koordinuje slovenskú výpravu na MS jeden z členov komisie cestnej cyklistiky SZC, Rastislav Zoller, ktorému sme položili v tejto súvislosti pár otázok.
 
 
Pán Zoller, čo obnáša organizovanie výpravy na MS?
 
Na prvý pohľad riešenie klasických otázok, podobných tým, ako keď cestujete na dovolenku na vlastnú päsť. Teda prepravu na letisko, lietadlo, objednávanie áut, hotel, stravu, program. Samozrejme, situácia je iná v tom, že oproti dovolenke máte veľa batožiny v podobe bicyklov a náhradného materiálu s vysokou hodnotou navyše. Tento rok som organizačne zabezpečoval aj českú výpravu, takže počtom ľudí sme sa blížili k malému autobusu, o hodnote materiálu radšej pomlčím.
 
 
zoller-rastislav-v4-velka
Rastislav Zoller (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Slovenskí, ale aj českí cyklisti sa pozitívne vyjadrovali na adresu organizačného zabezpečenia.
 
Ich vyjadrenia sú pre mňa najkrajším ohodnotením mojej práce. Treba si uvedomiť fakt, že máme v tíme jednu z najväčších hviezd svetovej cyklistiky, od ktorej sa očakáva špičkový výkon. Ak k tomu pridáme aj českú výpravu, tak tých hviezd tam bolo hneď niekoľko. Takže som pri plánovaní vychádzal najmä z tohto uhla pohľadu. Samozrejme, rozpočet mal svoje limity. V rámci nastavených limitov sme sa však snažili z organizačného hľadiska urobiť pre chalanov maximum.
 
 
Ako vyzerá cestovanie?
 
Tento rok to naozaj nebolo jednoduché. Po prvé, nemohli sme využiť zväzové autá, ako uplynulé dva roky, kedy sa svetový šampionát konal v Európe. Takže hoci bola výprava z hľadiska počtu členov menšia, bola náročnejšia logistika. Väčšina slovenskej výpravy letela do Washingtonu z Viedne, česká z Prahy. Rovnako to bolo i naspäť. Výhodou bolo to, že prílety a odlety nasledovali bezprostredne po sebe, čo uľahčilo ďalšiu logistiku. Mohli sme tak skombinovať následný transfer ľudí z letiska do hotela, na tréningy aj na preteky.
 
 
Po návrate domov boli prvé slová väčšiny našej výpravy: "Jéj, konečne normálna strava." Ako to bolo teda so stravou v Richmonde? Hotelová strava v Amerike Európanom nechutí, navyše športovci musia mať stravu prispôsobenú pretekom.
 
Áno, máte pravdu. Strava je v Amerike asi najväčší problém. Ako prvé mali všetci cyklisti až do svojich pretekov zakázaný fastfood. Žiadne hamburgery, hranolčeky, nugetky, polotovary na zahryznutie. Zozačiatku sa im to zdalo smiešne, no sami priznali opodstatnenie tohto zákazu. Na vrcholnom podujatí sezóny nemôžete predsa riskovať, že niekomu zrovna "nesadne" takáto večera z predchádzajúceho dňa. Vyriešili sme to tak, že masérovi Marošovi Hladovi sme pridelili apartmán, ktorý sme pravidelne dopĺňali ovocím a obľúbenými čerstvými potravinami cyklistov. Vo veľkom varil ryžu, celkovo sa staral o obedy pre cyklistov. Snažil sa pripravovať to, na čo sú zvyknutí, aby to nestresovalo ich organizmus. Maroš odviedol obrovský kus roboty.
 
 
richmond-vyprava-elite
hore: K. Smolková, T. Rech, M. Kolář, J. Valach, P. Sagan, J. Sagan, M. Hlad
dole: R. Zoller, B. Nazzareno
 
 
Kedy začína príprava takejto výpravy?
 
Ideálne je robiť to vo väčšom časovom predstihu, hoci ešte neviete ani presné počty ľudí ani obsadenie. Vtedy viete vyjednať lepšie ceny hotelov aj načasovať plynulosť procesov. Aby nik dlho nečakal na transfer, aby miesto, kde budete bývať, bolo prispôsobené cyklistom, ktorí potrebujú mať k dispozícii miesto na umývanie bicyklov, skladovanie materiálu a pod., aby to nebolo ďaleko od miesta štartu a cieľa, lebo každý dlhý presun unavuje a odďaľuje regeneráciu. Tiež treba myslieť na to, či miesto ubytovania poskytuje adekvátne súkromie pre pretekárov. S plánovaním českej výpravy som začal už skoro na jar a popritom som počítal už aj s počtami slovenskej výpravy, keďže poverenie od slovenskej komisie prišlo neskôr.
 
 
Čo je pri organizácii najťažšie?
 
Pre mňa sa cesta nekončí príletom do Viedne, ale až v momente, keď sú doma všetci pretekári, ich materiál, autá vrátené späť. Pri väčšom počte ľudí sa vždy vyskytnú situácie, kedy nevychádza "plán A" a musíte okamžite vytiahnuť alternatívu. Popritom to všetko musíte urobiť tak, aby ostatní nepocítili dopad kritickej situácie či problému. Vo svojej výprave sme mali jedného z adeptov na titul majstra sveta, štvornásobného víťaza zeleného dresu na Tour de France. Všade, kam sa pohol, vyvolával veľký záujem médií, fanúšikov, verejnosti. Peťo to znáša veľmi dobre, no aj on potrebuje súkromie, ochranu pred týmto ošiaľom. Tak napríklad aj toto musíte zohľadniť pri organizácii výpravy. No a najťažšia je práve tá zodpovednosť.
 
 
Autorka je marketingovou manažérkou SZC...
 
 
-reklama-
cyklostyl-sep-2015
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop