Prvá horská etapa mala rozlúsknuť tajomstvo, ktorí z favoritov sú na tom v kopcoch najlepšie. Na podujatí boli síce pripravené aj ťažšie dojazdy, ale doteraz to bola pre pretekárov najväčšia výzva.
7. etapa Vuelta a Espaňa 2015 (UCI World Tour, Španielsko) | ||||||
28.8. piatok | horská | Jodar > La Alpujarra | 191 km | Lindeman |
Ešte v neutrálnej zóne padli Vasil Kiriyenka (Sky) a Gediminas Bagdonas (Ag2r), ale nebolo to nič vážne. Potom po ostrom štarte prebiehal ostrý súboj o vytvorenie úniku, v jednom momente sa vpredu usadila až 11-členná skupina, ale jazdci z Movistaru ju priviedli späť do balíka. Potom bola úspešná pätica
Carlos Quintero (Colombia), Amets Txurruka (Caja Rural), Ilia Koševoj (Lampre-Merida), Bert Jan Lindeman (Lotto-Jumbo) a Jerome Cousin (Europcar), ktorú už pelotón nechal odísť.
ÚNIK DŇA | |
Jan Lindeman | |
(Lotto-Jumbo) | |
Ilja Koševoj | |
(Lampre-Merida) | |
Jerome Cousin | |
(Europcar) | |
Amets Txurruka | |
(Caja Rural) | |
Carlos Quintero | |
(Colombia) |
Vedúca skupina si dokázala vypracovať veľký náskok, ktorý presahoval desať minút, a táto hodnota platila aj pred prvou vrchárskou prémiou. V balíku kontroloval situáciu tím Orica-GreenEdge a podľa týchto údajov bolo jasné, že austrálska zostava nasadila pokojné tempo. Esteban Cháves sa nemusel obávať nikoho z úniku, najvyššie postavený muž v brejku Jerome Cousin strácal v poradí cez štrnásť minút.
Do vedúcej skupiny sa konečne dostal Amets Txurruka, ktorý je vyhláseným útočníkom na kopcovitých terénoch. Známy španielsky jazdec bude od novej sezóny jazdiť práve za tím Orica. Carlos Quintero je univerzálny jazdec na všetky terény, ktorý v tomto roku vyhral vrchársku súťaž na Tirreno-Adriatico. Bieloruský borec Ilja Koševoj patrí medzi najlepších vrchárov svojej generácie, Bert Jan Lindem sa ocitol v úniku už tretí raz v tohtoročnej edícii.
Vrcholom Puerto de los Blancares prešiel ako prvý Amets Txurruka, pelotón v tej chvíli strácal až 12 minút. Tento odstup sa dlhú dobu nezmenšoval, pelotón nechcel zrýchľovať, pretože sa jazdilo vo veľkom teple. Teplota sa miestami vyšplhala až na 37 stupňov. Táto situácia nahrávala do kariet utečencom, ktorí mali na svojej strane viac ako sľubnú príležitosť.
{module banner-article-hradna-casovka}
Monotónnu situáciu na trati potom prerušil tím Astana, ktorý začal pracovať na čele balíka. Náskok vedúcej skupiny začal pomaličky klesať, ale pelotón mal pred sebou v tomto zmysle náročnú úlohu. Kazašský celok však v krátkom čase znížil odstup o dve minúty, Aru a Landa museli byť na dnešný finiš pripravení. Táto snaha nakoniec utečencom nespôsobila veľkú ranu, rozdiel medzi skupinami len klesol tesne pod desať minút. Na čele sa objavovali aj jazdci z tímu Sky, ale ani oni nemali dôvod zasiahnuť proti vedúcej skupine. To isté platilo pre celok Movistar.
Španielska zostava ale začala jazdiť rýchlejšie a podarilo sa jej znižovať náskok vedúcej skupiny. Čoskoro sa k nim pridala aj Kaťuša, takže utečenci sa dostali pod veľkú paľbu silných tímov. Na začiatku cieľového kopca klesol odstup na päť minút, výborne jazdil Movistar, po ktorého snahe vypadlo z balíka veľa pretekárov. Na jednoduchých úsekoch na stúpaní sa ustálil odstup na 3:30, Astana sa takisto posunula na čelo balíka. V tom momente sme v hlavnej skupine už nevideli ani jedného slovenského zástupcu.
V úniku bol najsilnejší Ilja Koševoj, ktorý sa dokázal zbaviť svojich kolegov z úniku, ale za chvíľu sa k nemu dostal Jerome Cousin. V hlavnom balíku sa vyčkávalo na atak niektorého z favoritov, stále sa tam nachádzalo okolo 40 jazdcov. Dva kilometre pred vrcholom sa na čele nachádzala trojica Cousin, Koševoj a Lindeman, ktorá dúfala, že si to rozdá o etapový triumf. Balík potreboval stiahnuť dve minúty.
Najťažšie sklony sa nachádzali tesne pred vrcholom, kde sa prekvapujúco dostal do problémov Chris Froome. Naopak, na parádny atak sa odhodlal Fabio Aru. Na týchto úsekoch sa potom rozbila skupina favoritov.
V cieli sa nakoniec tešili utečenci a medzi nimi bol najsilnejší Bert Jan Lindeman. Za ním prešiel cieľovou páskou Ilja Koševoj. Fabio Aru obsadil tretie miesto so stratou 30 sekúnd, za ním prišla skupinka favoritov ako Majka, Quintana, Valverde, Cháves, Martin, Roche, Pozzovivo, Rodríguez a Dumoulin. Hlavnou udalosťou dňa bolo, že Chris Froome stratil v cieli vyše minútu na víťaza etapy, takže na svojich hlavných konkurentov pre GC to bolo 30 sekúnd. Tejay van Garderen si pripísal ešte väčšie manko.
Utečenci mali pred cieľom namále, takmer premrhali veľkým náskokom, ktorý im nechal pelotón. Po troch pobytoch v úniku sa tešil Bert Jan Lindeman, ktorý pre tím Lotto-Jumbo vybojoval dôležitý triumf na Grand Tour. Veľký potenciál ukázal aj 24-ročný Ilja Koševoj.
Najväčší favoriti na celkové víťazstvo sa strážili až do samého konca, jedine Fabio Aru využil prudké úseky na útok. Vybojoval síce len pár sekúnd k dobru, ale podarilo sa mu zbaviť Frooma, ktorý si na konci prežil náročné chvíle. Do tejto skupiny môžeme zaradiť aj Garderena, Sáncheza, Landu, Henaa, Navarra a najmä Talanskeho, ktorý stratil priepastných šesť minút.
V celkovej klasifikácii zostali na čelných miestach nezmenené pozície, ostatné priečky prešli menšími zmenami. Chris Froome síce vypadol z top 10, ale jeho strata na piateho Valverdeho je len 30 sekúnd, čo je malý rozdiel oproti tomu, čo nás na pretekoch ešte čaká. V prvom dôležitom dojazde išli favoriti konzervatívne, v tomto smere nám viac napovie deviata etapa, ktorá je zakončená prudším kopcom.
Jan Bert Lindeman (Lotto-Jumbo): "Keďže dnešná etapa končila na kopci, bolo vidno veľký záujem jazdcov na GC. Na konci bol Koševoj veľmi silný, preto som veľmi rád, že som dokázal zvíťaziť. Je to pre mňa najväčší triumf v kariére a veľmi špeciálny moment. Na začiatku sezóny sme mali v tíme veľa smoly, ale bojovali sme na každých pretekoch a teraz si môžeme vychutnávať pekný triumf na Grand Tour."
VÝSLEDKY 7. ETAPY | |||||
1. | LINDEMAN Bert Jan | TEAM LOTTO NL - JUMBO | 5h 10' 24'' | ||
2. | KOŠEVOJ Ilja | LAMPRE - MERIDA | + 00' 09'' | ||
3. | ARU Fabio | ASTANA PRO TEAM | + 00' 29'' | ||
4. |
COUSIN Jerome |
TEAM EUROPCAR | + 00' 34'' | ||
5. | MAJKA Rafal | TEAM TINKOFF - SAXO | + 00' 36'' | ||
6. | CHÁVES Esteban | ORICA GREENEDGE | + 00' 36'' | ||
7. | VALVERDE Alejandro | MOVISTAR TEAM | + 00' 36'' | ||
8. | QUINTANA Nairo | MOVISTAR TEAM | + 00' 36'' | ||
9. | MEINTJES Louis | MTN - QHUBEKA | + 00' 36'' | ||
10. | ROCHE Nicolas | SKY PROCYCLING | + 00' 36'' | ||
17. | FROOME Chris | SKY PROCYCLING | + 01' 03'' | ||
21. | SÁNCHEZ Samuel | BMC RACING TEAM | + 01' 03'' | ||
28. | VAN GARDEREN Tejay | BMC RACING TEAM | + 01' 25'' | ||
78. | VELITS PETER | BMC RACING TEAM | + 15' 51'' | ||
118. | VELITS Martin | ETIXX - QUICK-STEP | + 23' 05'' | ||
184. | SAGAN Peter | TEAM TINKOFF - SAXO | + 23' 54'' |
1. | CHÁVES Esteban | ORICA GREENEDGE | 27h 06' 13'' | ||
2. | DUMOULIN Tom | TEAM GIANT - ALPECIN | + 00' 10'' | ||
3. | MARTIN Daniel | TEAM CANNONDALE - GARMIN | + 00' 33'' | ||
4. | ROCHE Nicolas | SKY PROCYCLING | + 00' 36'' | ||
5. | VALVERDE Alejandro | MOVISTAR TEAM | + 00' 49'' | ||
6. | RODRÍGUEZ Joaquim | KATUSHA TEAM | + 00' 56'' | ||
7. | QUINTANA Nairo | MOVISTAR TEAM | + 00' 57'' | ||
8. | ARU Fabio | ASTANA PRO TEAM | + 00' 57'' | ||
9. | MORENO Daniel | KATUSHA TEAM | + 01' 18'' | ||
10. | POZZOVIVO Domenico | AG2R LA MONDIALE | + 01' 19'' | ||
11. | NIEVE Mikel | SKY PROCYCLING | + 01' 21'' | ||
12. | FROOME Chris | SKY PROCYCLING | + 01' 22'' | ||
13. | MAJKA Rafal | TEAM TINKOFF - SAXO | + 01' 29'' | ||
14. | LANDA Mikel | ASTANA PRO TEAM | + 01' 39'' | ||
61. | VELITS Peter | BMC RACING TEAM | + 26' 07'' | ||
115. | VELITS Martin | ETIXX - QUICK-STEP | + 45' 14'' | ||
127. | SAGAN Peter | TEAM TINKOFF - SAXO | + 49' 00'' |
1. | CHÁVES Esteban | ORICA GREENEDGE | 66 bodov | ||
2. | SAGAN Pete | TEAM TINKOFF - SAXO | 61 bodov | ||
3. | VALVERDE Alejandro | MOVISTAR TEAM | 56 bodov | ||
4. | DUMOULIN Tom | TEAM GIANT - ALPECIN | 42 bodov | ||
5. | ROCHE Nicolas | SKY PROCYCLING | 42 bodov |
1. | FRAILE Omar | CAJA RURAL - SEGUROS RGA | 13 bodov | ||
2. | LINDEMAN Bert Jan | TEAM LOTTO NL - JUMBO | 13 bodov | ||
3. | PEDRAZA Fernando | 7 bodov |
1. | CHÁVES Esteban | ORICA GREENEDGE | 8 bodov | ||
2. | DUMOULIN Tom | TEAM GIANT - ALPECIN | 17 bodov | ||
3. | MARTIN Daniel | TEAM CANNONDALE - GARMIN | 21 bodov |
Horské prémie:
104 km - Puerto de los Blancares (9 km; 3,3 %)
Cieľ - Alto de Capileira (18,7 km; 5,1 %)
Krátke preview etapy:
Ak sa jazdci na celkové poradie doteraz nemuseli veľmi namáhať, v siedmej etape už musia byť pripravení na prvý dôležitý horský finiš. Po sérii krátkych stúpaní sa cyklisti dostanú až pod cieľový kopec Alto de Capileira, ktorý sa skladá z dvoch častí. Prvá je miernejšia a obsahuje aj 4-kilometrový úsek na úplnej rovine. Potom sa však kopec zdvihne a záverečných osem kilometrov neklesne pod sedem percent. Nie je to síce miesto na vytvorenie príliš veľkých rozdielov, ale horúčava v kombinácii so svižným tempom počas celého dňa môže zaskočiť nejedného favorita alebo niektorým z nich ukázať, že španielska Grand Tour má svoje vlastné zákonitosti.
Adepti na celkový triumf majú dnešné cieľové stúpanie označené v zápisníkoch, ale zrejme nie preto, aby sa pripravili na frontálny útok. Finiš na Alto de Capileira nie je zďaleka taký ťažký ako v ostatných horských etapách, preto je predpoklad, že najväčší favoriti budú jazdiť konzervatívnejšie. Kľúčovými bude záverečných osem kilometrov, uvidíme, či niektorí zo spomínaných jazdcov je tu odhodlaný zaútočiť. Sklony nie sú príliš strmé, aby vytvorili veľké rozdiely, skôr sa dá predpokladať, že najsilnejší jazdci budú jazdiť pri sebe a rozhodne sa len pred cieľovou páskou. Preto si môžu etapový triumf vybojovať vrchári, ktorí majú kvalitný finiš ako Valverde alebo Rodríguez, doteraz boli v dojazdoch rýchli aj Froome či Pozzovivo. Ale doteraz sme nemohli vypozorovať, ktorý z nich má akú formu, preto budú všetci napätí, ako to naozaj dopadne. Ak sa budú favoriti navzájom strážiť, otvorí sa cesta pre ďalších cyklistov. Napríklad Roche, Nieve, Majka to môžu na konci vyskúšať, skvelá forma je na strane Estebana Cháveza. Samozrejme, v cieli uvidíme aj skupinku sklamaných cyklistov, ktorí prvý zahrievací test nezvládnu. Bez šance nebudú ani utečenci, pri slabej kontrole pelotónu majú na zvlnenom teréne nádej, že na cieľový kopec prídu s pekným náskokom. Účasť v úniku bude teda žiadaným artiklom, a to najmä zo strany nenápadných vrchárov.
profil etapy (klik pre zväčšenie) (© lavuelta.com)
OSTATNÉ ETAPY VUELTA A ESPAŇA 2015: