História Okolo Slovenska: K víťazstvu mu dopomohol aj zubár (39. ročník, 1995)

23.9.2016, 22:00 | Slovensko a Slováci | Marián Betík
Preteky Okolo Slovenska naberali na prestíži. Pribúdali sponzori, ktorí sa chceli prezentovať a prispieť k zdarnej organizácii. Celkový rozpočet dosahoval zhruba päť miliónov slovenských korún. Zoznam hlavných reklamných partnerov obsahoval renomované značky, napríklad VSŽ Košice, Slovenská poisťovňa, Škoda auto Slovensko, ÖMV, agentúra Artmedia, či známy výrobca televízorov OTF. Aj ceny pre najlepších boli hodnotné. Víťaz klasifikácie jednotlivcov dostal auto Seat Ibiza, najlepší v každej etape farebný televízor, odmenení boli aj víťazi prémií. Okrem spomínaných vecných cien ešte organizátori rozdelili sumu 130 000 korún.
 
Po relatívne pokojných troch etapách prišla rušná štvrtá. Jazdci bojovali nielen s kilometrami (bolo ich 188), ale aj s horúcim a dusným počasím. Prvý vážny únik inicioval náš Pavol Zaduban, pridali sa k nemu Rus Kornatov, Moldavec Timčenko a Slovinec Lauk. Do cieľa ostávalo ešte 133 kilometrov, keď sa na čele vyformovala táto grupa. Pelotón dlho uprchlíkov ignoroval, ich náskok narástol na takmer šesť minút. Až v druhej polovici etapy sa hlavné pole prebralo. Spomínaných jazdcov v úniku pelotón dobehol, no už o pár kilometrov "odskočila" štvorica Žilovec, Ordowski (Nemecko), Lauk a Rus Kornatov. Kvarteto sa činilo, pätnásť kilometrov pred cieľom bol jeho náskok takmer dvojminútový. V záverečných kilometroch sa vo veľkom taktizovalo. Malo to zásadný vplyv na priebeh záveru etapy. Pelotón sťahoval odstup veľmi razantne, v cieli predstavoval iba pár sekúnd. V špurte zažiaril Andres Lauk, druhý bol Žilovec, tretí Kornatov. Hlavný balík dorazil so stratou len jedenástich sekúnd. Lauk sa prezliekol do žltého, ale trojica ďalších jazdcov Duyn (Holandsko), Trkal (Česko), Pintarič (Slovinsko) bola za ním zhodne o jedinú sekundu!
 
Piata etapa mala potenciál výrazne pomeniť poradie, ba ho až zdevastovať. Bola to časovka na štyridsať kilometrov. Na jazdcov čakalo aj stúpanie na Polichno s nadmorskou výškou 598 metrov. Odborníci sa pred štartom zhodovali, najväčším ašpirantom na víťazstvo bol František Trkal. Český časovkár svetovej triedy to aj potvrdil. Druhého Pintariča porazil o 41 sekúnd, tretieho Švehlíka o 54 sekúnd, ale napríklad nášho Dvorščíka (skončil štrnásty) o 3:34 min. a šestnásteho Valacha o 3:41 min. Žilovec, ktorý bol pred časovkou zanedbateľné dve sekundy za žltým Laukom, stratil na Trkala vyše sedem a pol minúty! Trkal sa posunul na čelo celkovej klasifikácie.
 
Šiesta etapa mala 174 kilometrov, okrem šiestich rýchlostných obsahovala aj päť horských prémií vrátane Prašivej. Jazdu cyklistom sťažoval nepríjemný dážd aj vietor, podmienky boli ťažké. Hrdinom etapy sa stal iba devätnásťročný Nemec Jörg Ludewig, ktorý po sólovej jazde v záverečných kilometroch vyhral s náskokom 43 sekúnd pred Duynom (Holandsko) a 46 pred krajanom Müllerom. V žltom ostal Trkal, odstupy jazdcov za ním sa prakticky neznemili. Ludewig poskočil na celkové siedme miesto, no podľa vlastných slov bola jeho prioritou súťaž o najlepšieho jazdca do 21 rokov, teda o biely dres.
 
Siedma etapa z Hnúšte do Michaloviec merala 199 kilometrov, rešpekt vzbudzovalo šesť horských prémií, medzi ktorými bola aj Sorožka. Približne 33 kilometrov pred cieľom sa na čele oddelila skupina, boli v nej až piati Slováci (Valach, Dvorščík, Lipták, Šipeky a Ďurkovič), ale aj Trkal. Vedúci jazdec klasifikácie mal defekt, no mechanici zareagovali bleskovo. Trkal nechýbal pri vyvrcholení etapy. V uliciach Michaloviec predviedol, že nie je iba skvelý časovkár a tempár, ale vie aj perfektne zašpurtovať. V posledných stovkách metrov sa za neho nikto nedokázal "zavesiť", Trkal vyhral etapu s náskokom dvadsiatich metrov pred Nemcom Müllerom a Bielorusom Borodulinom, ktorý stratil zhruba päťdesiat metrov. Víťazstvo Františka Trkala bolo cenné aj pre istú skrytú príčinu. Pred dvoma dňami ho potrápila ostrá bolesť zuba, pre ktorú musel navštíviť pohotovosť. Nerv z inkriminovaného zuba šiel von a pacient mohol pokračovať v boji o celkové prvenstvo.
 
V ôsmej etape sa šliapalo iba 129 kilometrov. Pre slovenský tím to nebol úspešný deň. Stratili sme aj ten posledný dres, ktorý nám ešte patril. Žilovca z fialového (aktivita) vyzliekol Rus Kornatov. Pelotón sa viackrát rozdelil, ale v záverečnom cieľovom finiši bol prakticky pohromade. Na stupňoch víťazov Slováci chýbali. Prvý bol Naudužas (Lotyšsko), za ním Uribe (Mexiko) a Dalla Valle (Taliansko). Zmeny v popredí klasifikácie prakticky žiadne.
 
V deviatej etape čakalo na aktérov 207 kilometrov, šesť rýchlostných a tri horské prémie. O triumfe Trkala nikto nepochyboval, ale slovenský tím mal ešte veľký zálusk na fialový dres. Senzačný výkon podal Nemec Walzer. V žiadnej z prémií nebral body, jazdil však v popredí a v pravú chvíľu udrel. Približne 14 kilometrov pred cieľom nastúpil a jeho tempu stačil iba Rus Babajcev. Dvojica sa vzdialila súperom iba na zopár desiatok metrov, no odstup si udržala až do cieľa. Pred finišom Walzer nechal za sebou aj Babajceva a osamotený dosiahol cieľ. 
 
Termínom záverečného dejstva bola nedeľa 6. augusta, dejiskom východ Slovenska. Etapa bola rovnako dlhá (207 kilometrov) so zvlneným profilom. Počas nej sa udiali aj veci, ktoré by všetci radi oželeli. V jednom zo zjazdov Moldavec Timčenko nevybral zákrutu a vyletel z cesty. Pri hrozivom páde si zlomil kľúčnu kosť a musel preteky vzdať. Ústrednou úlohou slovenských cyklistov bolo zabojovať o fialové tričko pre Žilovca. V ceste za ním stála jediná prekážka, jeho aktuálny držiteľ Rus Kornatov. Samozrejme, aj Rusi boli odhodlaní krajanovi pomáhať. Obaja adepti sa pozorne strážili, z úzadia však zaútočil tretí. Lotyš Naudužas sa naplno koncentroval na rýchlostné prémie. Na každej z nich bol v popredí, tri z nich vyhral. Žilovec dokázal Kornatova bodovo predstihnúť, lenže Naudužas mal v konečnom účtovaní ešte o štyri body viac. Fialové tričko najaktívnejšieho jazdca definitívne pripadlo Lotyšovi. Svoj vynikajúci výkon vyšperkoval v posledný deň František Trkal. Hoci sa mohol viezť v závetrí, hýril aktivitou a vo finiši mu nikto nestačil. Bol nepochybne najvýraznejšou persónou tohto ročníka, veď vyhral štyri etapy. Keďže za každé etapové prvenstvo náležal víťazovi televízor, Franto bral hneď štyri kusy. Každému z kvarteta tímu Česko - Husqvarna tak pripadol jeden. Čechovi Sedláčkovi ukradol zelený dres pre najlepšieho vrchára Talian Toniazzo, ale Čecha to veľmi nemrzelo: "Tentoraz bola na prvom mieste práca pre Frantu Trkala," povedal v cieli.
 
Slovenskí jazdci v konfrontácii s kvalitnými súpermi veľmi nepresvedčili. Výrazný podiel na tom mala pridlhá časovka, ktorá sa už neskôr nezopakovala. V celkovom poradí bol z našich najlepší Milan Dvorščík na deviatom mieste, o dve priečky za ním figuroval Ján Valach. Bodovaciu súťaž teda vyhral Naudužas, kráľom vrchárov sa stal Toniazzo, za najlepšieho mladého jazdca do 21 rokov dekorovali Nemca Ludewiga. Český tím Husqvarny vyhral súťaž družstiev, predstihol tím Ruska a Nemecka na druhom a treťom mieste.
 
 
Čítali ste ukážku z pripravovanej knihy histórie pretekov Okolo Slovenska, veríme, že sa k Vám dostane už pred Vianocami.
 
 
Ďalšie tri ukážky:
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop