Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Okolo Slovenska otáča smer zo západu na východ, prídu dva nové špičkové tímy World Tour (+vyjadrenia)

1.6.2022, 10:10 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko, kd
Okolo Slovenska otáča smer zo západu na východ, prídu dva nové špičkové tímy World Tour (+vyjadrenia)
Scenéria vlaňajšieho ročníka (© Ján Melicher)

Pred šiestimi rokmi 60. ročník Okolo Slovenska opúšťal UCI kategóriu 2.2 a dostal sa na náročnú dráhu vyššej spoločnosti v konkurencii 2.1. Stál pred výzvou organizovať podujatie tak, aby k nám mali záujem chodievať tie najlepšie tímy sveta. Po šiestich rokoch vidíme, že bol tento proces mimoriadne úspešný a v 66. edícii uvidíme opäť až šesť tímov World Tour, ktorých doplní aj šesť Pro celkov. Slovensko budú brázdiť tentoraz od západu na východ.
Preteky ešte ostávajú v septembrovom termíne tesne pred štartom svetového šampionátu, teda musia sa konať od utorka po sobotu. Podľa našich informácií je to posledný rok takto a 67. ročník by sme mali sledovať už na jar. Rovnako ako vlani sa pôjde formátom utorňajšieho podvečerného prológu a štyroch etáp. 13. septembra bude prológu predchádzať aj slávnostná prezentácia tímov. Preteky vyvrcholia v sobotu 17. septembra popoludní. Novinkou aktuálneho ročníka je viac etapových miest, keďže štarty a ciele budú vždy inde. V posledných rokoch sa zvykli ciele spájať s následnými štartami. Rovnako prvý raz po deviatich rokoch bude pelotón v jednom ročníku v dvoch našich najväčších mestách.
audio ikonkaAudiovyjadrenie Petra Privaru
audio ikonkaAudiovyjadrenie Václava Miku zo Slovakia Travel
Vlaňajší ročník (© Ján Melicher)
Trasa už aj s jedným náročnejším dojazdom
Prológ bude mať tentoraz až sedem kilometrov v uliciach bratislavskej Petržalky. Štart bude pri dostihovej dráhe, cieľ na Starohájskej ulici. Prológ bude tento rok vďaka svojej dĺžke hrať ešte dôležitejšiu rolu ako predtým. V ďalších etapách sa pridajú do hry bonifikácie.
Druhý deň je na programe krátka 139-kilometrová rovinatá etapa so štartom v bratislavskom Ružinove a s cieľom na Trojičnom námestí v Trnave, kde sú preteky asi najčastejšie v posledných rokoch. Ostrý štart je ale naplánovaný až na hranicu okresu Senec, a tak si fanúšikovia môžu vychutnať pohľad na medzinárodný pelotón v pomalšom tempe dlhší čas. Trať prevedie cyklistov cez Tomášov smerom na Senec, Budmerice, Červený Kameň, Modru, Borovú do Trnavy. Po prechode cez historické centrum kráľovského mesta ich vyvedie smerom na Špačince, Dubové, Kátlovce, smerom na Jaslovské Bohunice a cez Malženice opäť na Trojičné námestie. Počas etapy cyklisti zabojujú o tri rýchlostné prémie (Senec, Borová, Jaslovské Bohunice) a jednu horskú prémiu na hrade Červený Kameň, aby sa rozdelil aj vrchársky dres.
fotogaleria ikonkaFotogaléria máp a profilov etáp (© okoloslovenska.com)
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Fotografia 1 z 9
Vo štvrtok ráno sa konvoj presunie do neďalekého Hlohovca, odkiaľ sa vyberie do Banskej Štiavnice. 186 kilometrov ponúka tri rýchlostné prémie (Topoľčany, Partizánske a Banská Štiavnica pri prvom prejazde cieľom) a šesť horských. O prvú pretekári zabojujú hneď po ostrom štarte na vrchu Tepličky. Ďalšie body do vrchárskej súťaže nazbierajú na stúpaní Penhýbel, Kostivrch, Červená Studňa, Štiavnické Bane a Klinger v Banskej Štiavnici. Zvlnená trať prevedie cyklistov cez brtky Nitrianskej pahorkatiny a bude pritvrdzovať náročnosť stúpaní smerom na Tríbeč, Vtáčnik až do Štiavnických vrchov.
Dôležité je, že iba päť kilometrov pred cieľom vrcholí štvorkilometrový kopec a aj samotný dojazd je do kopca. Je to etapa, kde by sa mohli vytvoriť najväčšie rozdiely od dojazdu na Štrbské Pleso v roku 2018. Na papieri. Uvidíme ako k tomu pristúpia cyklisti. Či sa nájde tím, ktorý to bude chcieť rozbiť. Na medzinárodný pelotón sa môžu tešiť fanúšikovia Radošiny, Nitrianskej Blatnice, Topoľčian, Partizánskeho, Novej Bane, Žarnovice, Banskej Štiavnice, Sv. Antona a ďalších obcí na trase.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Aj štvrtý deň pretekov v piatok sa bude niesť vo zvyšovaní náročnosti trate. Platí to pre počet kilometrov i pre množstvo nastúpaných metrov. Na trase z Detvy do Spišskej Novej Vsi sa v kráľovskej etape cyklisti popasujú s porciou 215 kilometrov, troma rýchlostnými prémiami (Hriňová, Hnúšťa, Spišská Nová Ves pri prvom prejazde cieľom) a siedmimi horskými prémiami (Lom nad Rimavicou, Nad sedlom Chorepa, sedlo Brezina, sedlo Hrádok, Dobšinský vrch, Gajnár a Dravce). Jazdcov privítajú aj obyvatelia Hriňovej, Hnúšte, Jelšavy, Mlyniek, Novoveskej Huty, Smižian, Spišského Štvrtku a ďalších obcí. Je to etapa, ktorá pôjde časťou Slovenska, kde preteky v posledných desiatich rokoch neboli.
Aj posledný deň môže zamiešať kartami celkového poradia. Porcia 182 kilometrov z Levoče do Košíc ponúkne tri šprintérske prémie (Spišská Nová Ves, Čečejovce a Košice pri prvom prejazde cieľom) a tri horské (Podgrajnár, Štósske sedlo a Jasovský kopec). Trať prevedie cyklistov zo starobylej Levoče cez Spišskú Novú Ves, Nálepkovo, Smolník, Štós, Jasov, Malú Idu, Čečejovce až do Košíc. V metropole východu sa tak skompletizujú celkové výsledky a dresy jednotlivých súťaží. Zmenou je, že sa už nebude štartovať výrazne skôr, aby preteky vyvrcholili skoro. Cieľ je naplánovaný na 16:45, teda iba zhruba 20 minút skôr ako v ostatných etapách.
audio ikonkaAudiovyjadrenie zostavovateľa trate
Spolu bude mať tento ročník takmer až 730 ostrých kilometrov, čo je o niečo viac ako v posledných rokoch. Predbežne sa ráta s dvanástimi rýchlostnými a sedemnástimi vrchárskymi prémiami. Podľa zostavovateľa trate Stanislava Holeca je to najťažší ročník za posledné roky.
Celková mapa aj profil pretekov (© okoloslovenska.com)
Štartová listina bez Sagana, no kvalita by sa mala zachovať
Ešte pred pár rokmi by sme neverili, že sa u nás postupne pretočí dvanásť rôznych tímov World Tour a tento rok pribudnú dva nové. Vlani bol rekordný záujem 12 profi tímov v pomere 7:5 WT/PT, tento rok to ostane na tomto čísle, no bude to 6:6. Organizátori sa museli zmieriť so zánikom Qhubeky i Gazpromu pre ruskú inváziu na Ukrajine, po odchode slovenskej enklávy už nepríde Bora-hansgrohe, tesne sa nepodarilo dohodnúť s Cofidisom a TotalEnergies, teda Peter Sagan zrejme nebude obhajovať triumf. Štartovať by mohol v reprezentačnom tíme, no to nie je veľmi pravdepodobné. Po dvoch rokoch sa na zlý termín vyhovorili v DSM. Zlé správy ale nahrádzajú tie dobré.
Tradičný skelet tvorí už piata účasť tímu Quick-Step - Alpha Vinyl. Štvrtý raz (tretí ako WT) príde Israel - Premier Tech a s vlaňajšou úrovňou pretekov boli po premiére u nás veľmi spokojní v Astane a BikeExchange, takže opäť nebudú chýbať na štarte. Novinkou je účasť dvoch tímov z absolútnej svetovej špičky. Po Gire má viac UCI bodov už iba Ineos. Prvý raz k nám príde Bahrain - Victorious, ktorý by mohol poslať nejaké silné vrchárske meno. Preteky by veľmi vyhovovali Matejovi Mohoričovi, ktorý sa ale chystá do Kanady. No a pomerne veľkou bombou je účasť tímu Jumbo - Visma, ktorý sa posledné roky snaží vyhrať Tour de France.
Príde opäť možno aj Chris Froome (© Ján Melicher)
K siedmim celkom WT a slovenskému rekordu z vlaňajška teda bude jeden chýbať, ale ani k šiestim sa nedostane väčšina pretekov 2.1 vrátane tých na západe. Organizátori sú s týmto počtom spokojní. Veľa špičkových tímov si vyžaduje obrovskú starostlivosť aj nadmerné finančné náklady.
Veľmi tradičným tímom druhej úrovne je Bardiani - CSF, Novo Nordisk je ďalšou stálicou. Príde znova aj Kern - Pharma a na našich cestách uvidíme aj tri nové a zaujímavé Pro tímy. Už vlani sa k nám dobíjal celok Human Powered Health, no americký tím sa spamätal neskoro a štartová listina už bola uzavretá. Veľmi aktívne na Gire jazdili pretekári taliansko-španielskeho zoskupenia Eolo - Kometa. No a premiérovo bude k nám merať cestu veľmi tradičný španielsky tím Caja Rural.
Bardiani - CSF (© Ján Melicher)
Keďže organizátori chcú mať veľký, takmer 150-členný pelotón, pre kontinentálne tímy ostal tradičný osemslotový priestor, takže prídu stálice a mimoriadne silné tímy Elkov Kasper, Mazowsze Serce, Adria Mobil, z talianskych tímov dostal opäť priestor Friuli a novinkou bude účasť holandského výberu VolkerWessels. Štandardom bude účasť Dukly Banská Bystrica a reprezentácie. Športový riaditeľ ešte rokuje o posledných dvoch kontinentálnych miestenkach, ktoré nie sú oficiálne doriešené, no mali by ich zaplniť tradičné tímy.
audio ikonkaAudiovyjadrenie športového riaditeľa pretekov o tímoch
Pravidlá ostávajú rovnaké ako posledné roky, teda klasifikácie, najbojovnejší jazdec, bonifikácie a podobne. Generálnym partnerom pretekov a celkovej klasifikácie ostalo Niké - prvá slovenská stávková spoločnosť, ktorej logo bude na žltom drese. Opäť bude jazdiť aj karavána. Zopakuje sa aj organizácia podujatia pre verejnosť Diapozitívna Energia na kolesách v každom cieľovom meste, nie len poslednom, vrátane prológu. Pôjde sa po jeho trati. Opäť sa rokuje aj o výrobe živých televíznych prenosov pre Eurosport, doladí sa to tak ako vlani zrejme v lete podľa financií, ktoré sa podarí "vyboxovať" naprieč inštitúciami.
Na tlačovej konferencii pri predstavení 66. ročníka zároveň dlhoročný predseda Klubu športových redaktorov Slovenského syndikátu novinárov Tomáš Grosmann udelil organizátorom pretekov Cenu Štefana Mašlonku za najlepšie mediálne služby za ročník 2021.
P 13.9. rovinata etapa ciel rovina Bratislava > Bratislava 7 km cieľ: 18:45
1. 14.9. rovinata etapa ciel rovina Bratislava > Trnava 139 km cieľ: 17:00
2. 15.9. zvlnena etapa ciel rovina Hlohovec > B. Štiavnica 186 km cieľ: 17:10
3. 16.9. rovinata etapa ciel rovina Detva > Spišská Nová Ves 215 km cieľ: 17:00
4. 17.9. zvlnena etapa ciel rovina Levoča > Košice 182 km cieľ: 16:45
WORLD TÍMY
albansko  Quick-Step - Alpha Vinyl
vlajka  Astana - Qazaqstan
albansko  BikeExchange - Jayco
vlajka  Israel - Premier Tech
  Bahrain - Victorious
vlajka  Jumbo - Visma

PRO TÍMY
vlajka  Bardiani CSF - Faizane
vlajka  Team Novo Nordisk
vlajka  Equipo Kern - Pharma
vlajka  EOLO Kometa
vlajka  Caja Rural Seguros RGA
vlajka  Human Powered Health

KONTINENTÁLNE TÍMY
vlajka  Dukla Banská Bystrica
vlajka  ATT Investments
vlajka  Elkov Kasper
vlajka  Mazowsze Serce Polski
vlajka  Adria Mobil
vlajka  Friuli ASD
vlajka Biesse - Carrera
vlajka  Maloja Pushbikers
vlajka  VolkerWessels
vlajka  Slovenská reprezentácia
fotogaleria ikonkaFotogaléria z tlačovej konferencie (© Tomáš Schiller / Aeternus Pictures)
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Väčšiu fotogalériu z tlačovej konferencie doplníme večer...
 
Náš eshop