Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.

História vývoja pretekárskej techniky: Cinelli Cinetica

21.6.2022, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našej rubrike dnes predstavíme výnimočne dvojicu bicyklov. Jedná sa o takmer totožné rámy, no v cestárskom a dráhovom prevedení. Firma Cinelli je priaznivcom cyklistiky dobre známa. Cino Cinelli, taliansky pretekár, pochádzajúci z desiatich detí, víťaz Miláno – San Remo, ktorý po skončení profesionálnej kariéry založil slávnu firmu, sa zameriaval na špičkové predstavce, ktoré sedlal prakticky každý pretekár v 60-80. rokoch, no bol i staviteľom rovnomenných rámov.
Dnes je málo známe, že bol aj konštruktérom prvých bezklipsňových pedálov, ktoré sa však veľmi neujali. Vážnejšie vstúpili na trh až po uvedení firmou Look. V roku 1978 prevzal firmu Cinelli Antonio Colombo, generálny riaditeľ firmy Columbus, ktorá vyrábala oceľové a hliníkové trubky a firma sa stala súčasťou veľkého konzorcia. V tom istom čase  Andrea Cinelli, Cinov syn, začal experimentovať s vlastnou výrobou exkluzívnych kompozitových rámov. V osemdesiatych rokoch urobil výnimočný počin v spolupráci s firmou Campagnolo a Ferrari a predniesol rámy Cinelli Cinetica. Tento výnimočný kúsok sa vyrobil len v niekoľkých kusoch v cestnom prevedení, a dokonca len dva kusy v dráhovom prevedení tandem, ktoré si oba dnes predstavíme.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Červený cestný rám v krásnej Ferrari farbe vyzerá na pohľad veľmi pôsobivo. Jedná sa o monokokovú stavbu z jedného kusu, v začiatkoch experimentálnej práce s kompozitovými materiálmi. Na prvý  pohľad zaujme absencia sedlovej trubky, no Cinetica si pre veľkú pevnosť karbónového materiálu toto mohla dovoliť. Pri výrobe sa okrem originálneho Ferrari lakovania použila technológia Ferrari i v produkcii karbónových materiálov. Nami predstavený kúsok je v tomto stave jedným z dvadsiatky podobne zachovaných. Je jasné, že absencia sedlovej trubky vyžadovala presnú veľkosť, v našom prípade sa jedná o rám vo veľkosti 55, a presné odrezanie sedlovky. V rovnakej farbe boli i kompozitové lúčové talianske kolesá Fir obuté do talianskych galusiek Vittoria.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
O sadu sa postaral samozrejme Campagnolo. Jedná sa o sadu Croce d´Aune, akúsi kombináciu C-Recordu a Chorusu. Chorusové páky, upravené C-Recordové čeľuste typu Delta dopĺňali Recordové pedále a kľuky a upravený Chorus prehadzovač s nápisom Croce d´Aune. Táto sada bola akýmsi medzistupňom medzi Recordom a Chorusom, skôr fungovala marketingovo ako o máličko lacnejší Record. (Sadu sme predstavili už pri inom modeli v našom seriáli).
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Zaujímavosťou je i zvláštnym spôsobom vložená hliníková pätka Campagnolo. O ostatné doplnky sa samozrejme postaralo Cinelli. Jedná sa o predstavec a riadítka firmy Cinelli a predovšetkým nádherné sedlo Cinelli Volare SLX. I použitá reťaz Regina má každý druhý článok vo Ferrari farbe, čím staviteľ jasne ukázal zmysel pre akýkoľvek detail.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Na podobnom základe boli stavané i dráhové špeciály, no v podstatne menších kvantitách. Nami predstavený tandem je jeden z dvoch vyrobených kusov. Tentokrát bola zvolená podmanivá čierna farba.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Tandemový bicykel a jeho zaťaženie vyžadoval ešte presnejšiu a pevnejšiu konštrukciu. Na bicykli sa predsa viezla dvojica pretekárov, ktorí naozaj pri zábere v šprinte dosahovali viac ako 3000 wattov, čo bol obrovský záber v krute. Napriek tomu dráhový model Cinetica postrádal sedlové trubky podobne ako cestný model. Rozdielom bola i pevnejšia kompozitová predná vidlica a použitie päťlúčového predného kolesa namiesto trojlúčového pri cestnom modeli.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Dráhari podstatne dlhšie využívali osvedčené kľuky Campagnolo Super Record, ktoré boli stále v zábere i pri zavedení nových sád C-Record a Croce D´Aune. Pedále však už patrili novému C-Recordu. Obe sedlá sú rovnako ako pri cestnom modeli typu Cinelli Volare SLX, tentokrát v čiernom prevedení.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Oba kúsky Cinelli experimentálnej výroby sú absolútnou exkluzivitou na trhu s historickými bicyklami. Najmä pre svoju nadčasovosť spolupráce troch špičkových firiem, jedinečnosť a veľmi malé počty vyrobených kusov. Navyše stav, v ktorom sa nachádzajú je takmer taký, v akom vyšli z maličkej experimentálnej výroby. Oba kusy prešli predajom cez Premium cycling a Jureho Kocjana, slovinského guru v poli historických pretekárskych bicyklov, ktorému ďakujem za exkluzívne poskytnuté fotografie pre našich čitateľov. Oba kusy takmer okamžite zaujali miesto v súkromných zbierkach.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
fotogaleria ikonkaFotogaléria Cinelli Cinetica (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
 
Náš eshop