V našej rubrike dnes predstavíme výnimočne dvojicu bicyklov. Jedná sa o takmer totožné rámy, no v cestárskom a dráhovom prevedení. Firma Cinelli je priaznivcom cyklistiky dobre známa. Cino Cinelli, taliansky pretekár, pochádzajúci z desiatich detí, víťaz Miláno – San Remo, ktorý po skončení profesionálnej kariéry založil slávnu firmu, sa zameriaval na špičkové predstavce, ktoré sedlal prakticky každý pretekár v 60-80. rokoch, no bol i staviteľom rovnomenných rámov.
Dnes je málo známe, že bol aj konštruktérom prvých bezklipsňových pedálov, ktoré sa však veľmi neujali. Vážnejšie vstúpili na trh až po uvedení firmou Look. V roku 1978 prevzal firmu Cinelli Antonio Colombo, generálny riaditeľ firmy Columbus, ktorá vyrábala oceľové a hliníkové trubky a firma sa stala súčasťou veľkého konzorcia. V tom istom čase Andrea Cinelli, Cinov syn, začal experimentovať s vlastnou výrobou exkluzívnych kompozitových rámov. V osemdesiatych rokoch urobil výnimočný počin v spolupráci s firmou Campagnolo a Ferrari a predniesol rámy Cinelli Cinetica. Tento výnimočný kúsok sa vyrobil len v niekoľkých kusoch v cestnom prevedení, a dokonca len dva kusy v dráhovom prevedení tandem, ktoré si oba dnes predstavíme.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Červený cestný rám v krásnej Ferrari farbe vyzerá na pohľad veľmi pôsobivo. Jedná sa o monokokovú stavbu z jedného kusu, v začiatkoch experimentálnej práce s kompozitovými materiálmi. Na prvý pohľad zaujme absencia sedlovej trubky, no Cinetica si pre veľkú pevnosť karbónového materiálu toto mohla dovoliť. Pri výrobe sa okrem originálneho Ferrari lakovania použila technológia Ferrari i v produkcii karbónových materiálov. Nami predstavený kúsok je v tomto stave jedným z dvadsiatky podobne zachovaných. Je jasné, že absencia sedlovej trubky vyžadovala presnú veľkosť, v našom prípade sa jedná o rám vo veľkosti 55, a presné odrezanie sedlovky. V rovnakej farbe boli i kompozitové lúčové talianske kolesá Fir obuté do talianskych galusiek Vittoria.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
O sadu sa postaral samozrejme Campagnolo. Jedná sa o sadu Croce d´Aune, akúsi kombináciu C-Recordu a Chorusu. Chorusové páky, upravené C-Recordové čeľuste typu Delta dopĺňali Recordové pedále a kľuky a upravený Chorus prehadzovač s nápisom Croce d´Aune. Táto sada bola akýmsi medzistupňom medzi Recordom a Chorusom, skôr fungovala marketingovo ako o máličko lacnejší Record. (Sadu sme predstavili už pri inom modeli v našom seriáli).
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Zaujímavosťou je i zvláštnym spôsobom vložená hliníková pätka Campagnolo. O ostatné doplnky sa samozrejme postaralo Cinelli. Jedná sa o predstavec a riadítka firmy Cinelli a predovšetkým nádherné sedlo Cinelli Volare SLX. I použitá reťaz Regina má každý druhý článok vo Ferrari farbe, čím staviteľ jasne ukázal zmysel pre akýkoľvek detail.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Na podobnom základe boli stavané i dráhové špeciály, no v podstatne menších kvantitách. Nami predstavený tandem je jeden z dvoch vyrobených kusov. Tentokrát bola zvolená podmanivá čierna farba.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Tandemový bicykel a jeho zaťaženie vyžadoval ešte presnejšiu a pevnejšiu konštrukciu. Na bicykli sa predsa viezla dvojica pretekárov, ktorí naozaj pri zábere v šprinte dosahovali viac ako 3000 wattov, čo bol obrovský záber v krute. Napriek tomu dráhový model Cinetica postrádal sedlové trubky podobne ako cestný model. Rozdielom bola i pevnejšia kompozitová predná vidlica a použitie päťlúčového predného kolesa namiesto trojlúčového pri cestnom modeli.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Dráhari podstatne dlhšie využívali osvedčené kľuky Campagnolo Super Record, ktoré boli stále v zábere i pri zavedení nových sád C-Record a Croce D´Aune. Pedále však už patrili novému C-Recordu. Obe sedlá sú rovnako ako pri cestnom modeli typu Cinelli Volare SLX, tentokrát v čiernom prevedení.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
Oba kúsky Cinelli experimentálnej výroby sú absolútnou exkluzivitou na trhu s historickými bicyklami. Najmä pre svoju nadčasovosť spolupráce troch špičkových firiem, jedinečnosť a veľmi malé počty vyrobených kusov. Navyše stav, v ktorom sa nachádzajú je takmer taký, v akom vyšli z maličkej experimentálnej výroby. Oba kusy prešli predajom cez Premium cycling a Jureho Kocjana, slovinského guru v poli historických pretekárskych bicyklov, ktorému ďakujem za exkluzívne poskytnuté fotografie pre našich čitateľov. Oba kusy takmer okamžite zaujali miesto v súkromných zbierkach.
.jpg)
(© Jure Kocjan / Premium Cycling) |
![]() |