Okolo Slovenska bude bez časovky, no opäť s Jumbom, vracia sa Groupama. Vyzerá to na päť špurtov?

29.6.2023, 10:45 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko, kd
Okolo Slovenska bude bez časovky, no opäť s Jumbom, vracia sa Groupama. Vyzerá to na päť špurtov?
Tlačová konferencia (© Tomáš Schiller / Aeternus Pictures)

Pred siedmimi rokmi 60. ročník Okolo Slovenska opúšťal UCI kategóriu 2.2 a dostal sa na náročnú dráhu vyššej spoločnosti v konkurencii 2.1. Stál pred výzvou organizovať podujatie tak, aby k nám mali záujem chodievať tie najlepšie tímy sveta. Po tých rokoch vidíme, že bol tento proces mimoriadne úspešný a aj keď počet tímov najvyššej ligy už z rôznych dôvodov nestúpa, preteky sa naďalej posúvajú po všetkých smeroch.
Už dlhšie sa špekuluje nad presunom pretekov na iný termín pre nabitosť kalendára s cieľom pritiahnuť viac špičkových tímov, no vzhľadom na absenciu MS vo svojom tradičnom termíne a teda aj možnosti posunu podujatia až do nedele bola istejšia voľba ostať v septembri. Ďalej sa ale uvažuje o presune 68. ročníka. Generálnym partnerom naďalej ostala značka Niké - prvá slovenská stávková spoločnosť.
audio ikonkaAudiovyjadrenie riaditeľa pretekov
Prvý raz od roku 2015 sa nepôjde prológ alebo akýkoľvek formát časovky. Vtedy ešte vyhrali etapy Michael Kolář a Maroš Kováč, to je už dávna história. Preteky sa teda ako podujatie natiahne až na šesť dní, ak rátame predstavenie tímov v utorok večer 12. septembra. No a keďže bude nasledovať päť etáp, tento ročník bude mať až 821 kilometrov. Organizátori ale dĺžky etáp preháňať nebudú. Dve majú dokonca pod 150 km, najdlhšia iba 183 km, hoci práve posledná, čo nebývalo zvykom.
Keďže organizátori opäť veria, že sa preteky dostanú do vysielania Eurosportu, pre kolíziu s Vueltou budú etapy končievať už veľmi skoro, okolo 14:10. Našťastie, až tri z piatich dní budú voľné. Roky sme sledovali to, že preteky končievali v meste, kde na druhý deň štartovali, tímy teda mali minimálne presuny na hotel a štart, čo si aj všetci pochvaľovali. Od tohto sa postupne upúšťa, ako sa preteky zväčšujú, už sú aj príťažlivé pre väčšie mestá i len ako dejisko štartu. Navyše, všetky presuny sú v medziach tolerovateľných, zvyčajne iba pár desiatok minút po dialnici.
audio ikonkaRiaditeľ pretekov o Eurosporte
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Trasa bez náročnejšieho dojazdu, uvidíme päť špurtov, či prekvapí Martin?
Vedenie mesta Košice si preteky doslova zamilovalo a ich hlavným dejiskom sú už po tretí rok. Úvodná etapa meria 172,7 km a ponúka porciu troch rýchlostných a štyroch horských prémií, pričom pri horskej klasifikácii bude rozhodujúcich už prvých 24 kilometrov, kedy sa cyklisti budú musieť popasovať hneď s troma z nich, teda o úniky nebude núdza. Trať prevedie cyklistov z Košíc cez sedlo Krížik, Mariku a Slanské sedlo smerom na Trebišov, Herľany, Budimír naspäť do Košíc. Organizátori teda každý rok nájdu okolo metropoly východu novú trasu.

Druhý deň je na program 144,6 km etapa z Prešova do Popradu, opäť s troma rýchlostnými a štyrmi vrchárskymi prémiami. Napriek tomu, že Prešov je jedným z najväčších miest na SR, naposledy bol etapovým mestom ešte v roku 1997, keď  sa darilo Jánovi Valachovi či Martinovi Riškovi. Cyklisti sa vydajú smerom na Široké, Branisko, prejdú Spišským Podhradím, Levočským vrchom, cez Levoču, Kežmarok, Smokovce až do Popradu – Spišskej Soboty. Urobia ešte 15 km okruh cez Veľký Slavkov a Matejovce naspäť so starobylej časti najväčšieho mesta pod Tatrami. Finišovať by sa malo na kockách do mierneho kopca, čo si bude vyžadovať aj technické schopnosti, teda nie sú vylúčené nejaké medzery v pelotóne, či finiš nejakého silného jednotlivca.
audio ikonkaAudiovyjadrenie zostavovateľa trate

Tretí deň prevedie cyklistov na trase z Ružomberku do Martina. Na prvý pohľad „čo by kameňom dohodil“ však nebude vôbec jednoduchých. 171,6 km cez Lúčky, Dolný Kubín, Oravský Podzámok, Oravskú Lesnú, Zázrivú, Sklabiňu, Martin, Beliansky Kopec, Dolný Sklaník s vyvrcholením v Martine na ulici M.R. Štefánika ponúkne porciu troch rýchlostných a štyroch horských prémií. Táto etapa je možno takou, kde by mohlo zaúradovať vysoké tempo pelotónu v závere a Beliansky kopec 10 km pred cieľom (1,2 km; 9,1 %) by teoreticky nemuseli zvládnuť všetci šprintéri, no museli by to rozhodcovia poriadne odpojiť, aby sa nedotiahli v zjazde za autami.

Štvrtá etapa sa opäť nesie v znamení do 150 km. Budú to však náročné kilometre. Štartuje sa v Prievidzi a cez Bojnice smerom na Šútovce, Jankov Vŕšok, Bánovce nad Bebravou, Bošany, Skýcov, Topoľčianky, Jelenec vyvrcholí v Nitre. Cyklisti môžu zabojovať o tri horské a tri rýchlostné prémie.
Celková mapa aj profil pretekov (© okoloslovenska.com)

Záverečná etapa štartuje pri zámku v Hlohovci a po 183,5 kilometroch s troma horskými a troma rýchlostnými prémiami vyvrcholí v Púchove. Na ceste cez Sokolovce, Piešťany, Krakovany, Čachtice, Hornú Súču a sedlo Dúbrava, Skalku nad Váhom, Dubnicu, Ilavu, Košecké Podhradie, Belušu, Púchov, Lednické Rovne a Lednicu privedie cyklistov naspäť do Púchova, kde sa rozdajú celkové výsledky a dresy jednotlivých súťaží.
Je to jedna z najrovinatejších trás histórie, hovorí o tom aj menej vrchárskych prémií ako minulé roky. Bola prispôsobovaná tomu, ak by sa prišiel na preteky rozlúčiť Peter Sagan.  No jeho tím TotalEnergies pol roka vajatá, odsúva termín rozhodnutia, či príde alebo nepríde až do extrému, Stále to nie je isté, no zdá sa, že nepríde. Treba však povedať, že vlani boli preteky po zvlnených rokoch ťažšie než zvyčajne. Teraz sa to vrátilo späť.
fotogaleria ikonkaFotogaléria máp a profilov etáp (© okoloslovenska.com)
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
video v clanku ikonka ciernaVideo animácie trate
Účasť tímov si zachovala svoj štandard, neklesá ani nestúpa
Ešte pred pár rokmi by sme neverili, že sa u nás postupne pretočí jedenásť rôznych tímov World Tour. Tento rok žiadny nepribudne, no jeden sa vráti. Tradičný skelet tvorí už šiesta účasť tímu Soudal - Quick-Step a tretí raz po sebe aj Astany Qazaqstan. S vlaňajšou úrovňou pretekov boli po premiére u nás veľmi spokojní v Jumbo - Visma, čo je aktuálne tím objajujúci triumf na Tour de France. Pred pár rokmi niečo nemysliteľné... No a po troch rokoch sa vráti na naše cesty Groupama - FDJ, ktorá naposledy prišla s Démarom, Gauduom a Küngom. Pri tej pauze argumentovali pretlakom pretekov, že pre aktivity sponzorov musia ísť do Luxemburska, no tento rok sa tieto konkurenčné preteky posunuli, a tak sa sami prihlásili.
Organizátori to majú náročné aj s udržiavaním špičkových tímov, nie až napredovaním, aj preto, lebo mnohé, ktoré k nám chodievali končia, alebo sa menia. Po štyroch rokoch už pravidelnej účasti nepríde Israel - Premier Tech, ktorý po vypadnutí z World Tour okresával rozpočet i štarty a aj Okolo Slovenska v závere sezóny bolo vyškrtnuté. Niečo podobné platí o Novo Nordisku, ktorý sme tiež mali u nás štyri roky po sebe, no už v závere roka robili škrty.
 
Veľmi tradičným tímom druhej úrovne je Green Project - Bardiani CSF a zvykli si u nás už aj Kern - Pharma, Caja Rural či Eolo - Kometa. Druhý raz príde Human Powered Health, no a z druhej ligy vždy príde aj nejaká novinka. Tentokrát ňou bude nový tím Corratec. Tímy z prvých dvoch líg ešte nenahlásili menné súpisky.
- ponuka ehopu -
- ponuka eshopu -
Keďže organizátori chcú mať veľký, takmer 150-členný pelotón, pre kontinentálne tímy ostalo až desať miest. Samozrejmosťou je účasť Dukly Banská Bystrica, veľkú premiéru bude mať nový domáci kontinentálny celok RRK Group - Pierre Baguette - Benzinol. Elkov Kasper bol jasnou českou voľbou a minimálne pre Matúša Štočka v zostave i ATT Investments. Pre zvyšné miesta už chceli organizátori šesť tímov zo šiestich rôznych krajín. Tradične Adria Mobil, Friuli ASD, Mazowsze Serce, Hrinkow, po vlaňajšom šokujúcom úspechu v poslednej etape holandský VolkerWessels, tiež maďarský Epronex no a záverečné miesto, ktoré bolo dlho prichystané pre TotalEnergies zaujme holandská dráhová reprezentácia, ktorá sa veľmi dobíjala na štart.
audio ikonkaAudiovyjadrenie športového riaditeľa o tímoch
Pravidlá ostávajú rovnaké ako posledné roky, teda klasifikácie, najbojovnejší jazdec, bonifikácie a podobne. Opäť bude jazdiť aj karavána. Zopakuje sa aj organizácia podujatia pre verejnosť Energia na kolesách v každom cieľovom meste, nie len poslednom, vrátane prológu. Pôjde sa po jeho trati. Opäť sa rokuje aj o výrobe živých televíznych prenosov pre Eurosport, doladí sa to tak ako vlani zrejme v lete podľa financií, ktoré sa podarí "vyboxovať" naprieč inštitúciami. Úradnícka vláda zatiaľ financie na to neodklepla a je otázne, či tak urobí.
1. 13.9. rovinata etapa ciel rovina Košice > Košice 173 km cieľ: 14:15
2. 14.9. zvlnena etapa ciel rovina Prešov > Poprad 144 km cieľ: 14:15
3. 15.9. zvlnena etapa ciel rovina Ružomberok > Martin 172 km cieľ: 14:15
4. 16.9. rovinata etapa ciel rovina Prievidza > Nitra 149 km cieľ: 14:15
5. 17.9. rovinata etapa ciel rovina Hlohovec > Púchov 183 km cieľ: 14:15
WORLD TÍMY
albansko  Soudal Quick-Step
vlajka  Astana - Qazaqstan
vlajka  Jumbo - Visma
vlajka  Groupama - FDJ

PRO TÍMY
vlajka  Green Project -Bardiani CSF
vlajka  Equipo Kern - Pharma
vlajka  EOLO Kometa
vlajka  Caja Rural Seguros RGA
vlajka  Human Powered Health
vlajka  Team Corratec

KONTINENTÁLNE TÍMY
vlajka  Dukla Banská Bystrica
vlajka  RRK Group - Pierre Baguette - Benzinol
vlajka  ATT Investments
vlajka  Elkov Kasper
vlajka  Mazowsze Serce Polski
vlajka  Adria Mobil
vlajka  Friuli ASD
vlajka  VolkerWessels
vlajka  Hrinkow Advarics
vlajka  Epronex - Bike Hungary
vlajka  Holandská reprezentácia
fotogaleria ikonkaFotogaléria (© Tomáš Schiller / Aeternus Pictures)
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
 
Náš eshop