Ineos Grenadiers nezažíva úspešnú sezónu, už druhý rok po sebe ho opúšťajú kľúčoví pretekári a kedysi dominantný tím svetového pelotónu slabne. Môže však ísť o zámerné uvoľňovanie rozpočtu a čo nevidieť sa môžeme dočkať skutočnej prestupovej bomby, vďaka ktorej bude môcť britské zoskupenie opäť usilovať o útok na žltý dres.
Pozornosť zaostrená na Ineos (© A.S.O. / Pauline Ballet) |
Počas minulej dekády vyhrali Tour de France sedemkrát so štyrmi rôznymi pretekármi, no v posledných rokoch sa Ineos Grenadiers stiahol z pozície najlepšieho tímu sveta. V tejto sezóne ústup pokračuje. Po prvýkrát od roku 2014 sa môže stať, že Briti nevyhrajú žiadnu Grand Tour ani monument a aby toho nebolo málo, káder opúšťajú najlepší pretekári a Ratcliffovu stajňu kvária zranenia a zdravotné problémy.
Tím v tejto sezóne prehral Giro d'Italia o štrnásť sekúnd, vybojoval dve etapy aj Top 5 na Tour de France, umiestnil sa na druhom mieste v dvoch monumentoch a predvčerom získal dva dúhové dresy v disciplíne cross-country. To neznie tak zle, ale Ellingworth a spol. majú spolu s UAE Emirates najväčší rozpočet v pelotóne a slávnu históriu. Sezóna je zatiaľ sklamaním.
Tím v tejto sezóne prehral Giro d'Italia o štrnásť sekúnd, vybojoval dve etapy aj Top 5 na Tour de France, umiestnil sa na druhom mieste v dvoch monumentoch a predvčerom získal dva dúhové dresy v disciplíne cross-country. To neznie tak zle, ale Ellingworth a spol. majú spolu s UAE Emirates najväčší rozpočet v pelotóne a slávnu históriu. Sezóna je zatiaľ sklamaním.
Samozrejme, do veľkej miery môžu za tohtoročné nezdary zdravotné problémy pretekárov. Veď mladé talenty Magnus Sheffield, Ben Turner, Tao Geoghegan Hart, Ethan a Leo Hayterovci či Carlos Rodríguez strávili dokopy na maródke už osemnásť mesiacov a so zdravotnými problémami sa počas celého roka borí Luke Plapp. Pripočítajme k tomu niekoľko pádov Egana Bernala, ktoré ešte viac skomplikovali jeho návrat po minuloročnom zranení, a výjde nám z toho hotová katastrofa.
Aj bez zdravotným problémov sa však zdá, že tím dlhodobo slabne. V minulom roku odišli hviezdy ako Richard Carapaz, Adam Yates a Dylan Van Baarle, a nahradil ich iba Thymen Arensman a skupina nádejných, no neosvedčených mladíkov. Toto leto sledujeme ešte väčší exodus talentu z tímu.
Po dlhých rokoch celok opúsťajú Pavel Sivakov a hlavne Tao Geoghegan Hart. U Francúza je odchod do UAE pochopiteľný. Nedokázal nadviazať na svoj potenciál zo sezón 2019 a 2020 a zapadol do role domestika, tak prečo nebyť domestikom aspoň v lepšom tíme za lepšie peniaze? No u druhého menovaného ide o prekvapenie.
From turning pro, to the top step of a Grand Tour podium!@taogeoghegan - it's been an incredible ride we'll never forget.
— INEOS Grenadiers (@INEOSGrenadiers) August 10, 2023
Although you won't be in our jersey, we can't wait to see you back on the bike in 2024. Always a Grenadier. https://t.co/T8dmrdKELF pic.twitter.com/lKMpuRQ89K
Geoghegan Hart bol až do mája najlepším GC jazdcom v tíme, podával spoľahlivé výkony, zbieral víťazstvá a je jasné, že nebyť nešťastného pádu na Gire, bojoval by o rúžový dres. V onom páde si však zlomil panvu a jeho sezóna sa skončila. A s ňou aj kariéra v Ineose.
Pred niekoľkými dňami totižto rodák z Londýna oznámil svoj prestup do ambiciózneho celku Lidl-Trek, kde bude jasným lídrom na Grand Tours. To by však bol aj v Ineose, navyše má správnu národnosť a v tíme bol napriek svojej náladovej povahe obľúbený, preto je tento prestup veľmi zaujímavý. Stáva sa Ineos menej lukratívnym zamestnávateľom?
Podľa viacerých zdrojov sú na odchode z tímu aj ďalšie hviezdy ako Carlos Rodríguez (Movistar), Daniel Martínez (Bora) alebo Ben Tulett (Jumbo). Čo to znamená? Tím má stále špičkové vybavenie i zázemie a niekdajší pretlak veľkých lídrov je minulosťou, príležitosti dostáva v tíme každý. Ide teda o peniaze a na stole sú iba dve možnosti.
Rozpočet tímu mohol kvôli Ratcliffovej snahe o kúpu Manchestru United klesnúť, no to je nepravdepodobné, keďže pre britského miliardára je niekoľko desiatok miliónov investovaných do cyklistiky iba smietkou. Oveľa pravdepodobnejšie je, že vedenie sa chystá tím prekopať od základov a chystá sa niečo veľké.
Vojna s Leféverom
V posledných týždňoch sa v kuloároch stále hlasnejšie šepká o možnom odkúpení Remca Evenepoela z tímu Soudal - Quick-Step. Tieto dohady živí dokonca samotný Remcov otec a agent Patrick, ktorý cíti, že jeho syn je výrazne finančne podhodnotený a tím Soudal ho nebude vedieť dostatočne podporiť pri pokuse vyhrať Tour de France. A hoci sa čerstvý majster sveta v časovke proti týmto špekuláciám ohradil, nikdy ich verejne nezamietol.
Mohlo by byť niečo na tom pravdy? Ak áno, pôjde o absolútny miľník v svetovej cyklistike. Futbalové prestupy, teda vykupovanie pretekárov zo zmluvy, sme už v cyklistike mohli vidieť. Ineos tak odkúpil Bernala z Androni a zrejme aj Sheffielda z Rally. To však boli iba talentovaní mladíci v tímoch, ktoré aj tak nemali šancu ich dlhodobo udržať, a zo skoršieho prestupu profitovali všetci.
Remco Evenepoel je však etablovaná hviezda, na ktorej je postavená celá budúcnosť jedného z najlepších tímov sveta. Pre Soudal a Lefévera by mal Remcov odchod existenčné následky. Na vyjadrenia Patricka Evenepoela o možnom Remcovom odchode do Ineosu už stihol Lefévere reagovať hrozbou žaloby a niet divu, veď sponzori tímu sa na dlhodobú spoluprácu nechali presvedčiť práve kvôli Remcovi.
???? Alberto Contador a lâché une bombe ????
— ???? Les Rois du Peloton ???? (@LRoisDuPeloton) August 11, 2023
Remco Evenepoel aurait signé avec INEOS Grenadiers pour 2024 ????https://t.co/NpLJSk9BDt #mercatovelo #cycling #cyclisme
Takýto megaprestup by bol naozaj komplikovaný. Ineos by stál vyše desať miliónov eur a niekoľko rokov doťahovačiek sa po súdoch. Napriek tomu však prestupová politika Ineosu z posledných rokov naznačuje, že niečo takéto by sa mohlo chystať. Počas MS v Glasgowe sa dokonca Alberto Contador nechal počuť, že prestup Remca a niekoľkých jeho spolujazdcov do Ineosu je verejným tajomstvom a v podstate istotou.
A čo Roglič?
O Remcovi Evenepoelovi sa toho povedalo v posledných týždňoch veľa, no snaha Ineosu môže byť rovnako zameraná aj na vykúpenie Primoža Rogliča zo zmluvy v Jumbe. A pritom Slovincov prestup by dával ďaleko väčší zmysel pre všetky strany.
Aktuálny víťaz Gira sa totižto v Jumbe ocitol v tieni Jonasa Vingegaarda. Roglič má stále ambíciu vyhrať Tour de France, no s dvojnásobným šampiónom v tíme to bude mať so ziskom líderstva na Starej dáme ťažké. Prestup do Ineosu by bol pre neho perfektným riešením a Briti by získali ašpiranta na žltý dres, pravdepodobne ešte spoľahlivejšieho ako by bol Evenepoel.
Or roglic.. he want the tour and since last year there is some rumours about Ineos ...
— ouraman (@oura_man) August 1, 2023
Which is the only way to go to the tour to lead ????
Slovincov prestup by navyše mohol byť omnoho jednoduchší. Jeho zmluva v Jumbe je kratšia ako Evenepoelova v Soudale a navyše na ňom nestojí osud celého tímu. Za niekoľko miliónov by pokojne mohlo prísť k dohode medzi dvoma veľkými stajňami.
Roglič by však bol iba krátkodobým riešením, keďže má už 33 rokov a to najlepšie za sebou. Ineos však niečo musí spraviť. Geraint Thomas má už 37 rokov, Tom Pidcock je primladý a má priveľa záujmov, k plnému zotaveniu Egana Bernala nikdy nemusí prísť a najperspektívnejší pretekári Tao Geoghegan Hart a zrejme aj Carlos Rodríguez odchádzajú. Niečo veľké sa teda určite chystá. Otázkou však je, či sa to Britom podarí už tento rok.