Vyhrať všetky tri Grand Tours prostredníctvom troch rôznych pretekárov a na poslednej obsadiť kompletné pódium? To znelo sci-fi aj v časoch najväčšej slávy Tímu Sky, zostavy, ktorá dominovala na trojtýždňových bojiskách počas minulej dekády, a to v súperiacich tímoch ani nejazdili fenomenálne talenty v podobe Tadeja Pogačara, Remca Evenepoela či Juana Ayusa. Jumbo-Visma však dosiahlo úplne iný level.
Počas uplynulých desiatich rokov sme sledovali pekný postupný vývoj tímu, ktorý takmer skrachoval, no pod kvalitným vedením Richarda Pluggeho a športových riaditeľov okolo Merijna Zeemana sa napokon vypracoval na najlepší tím sveta. A akosi sa neprestáva z roka na rok zlepšovať.
Počas uplynulých desiatich rokov sme sledovali pekný postupný vývoj tímu, ktorý takmer skrachoval, no pod kvalitným vedením Richarda Pluggeho a športových riaditeľov okolo Merijna Zeemana sa napokon vypracoval na najlepší tím sveta. A akosi sa neprestáva z roka na rok zlepšovať.
Vingegaard - Kuss - Roglič (© Unipublic / Sprint Cycling Agency) |
Reštart
V roku 2012 sa po mnohých rokoch sponzorstva rozhodol Rabobank opustiť tradičný holandský cyklistický tím, ktorého vedenia sa akurát ujal nový riaditeľ Plugge. Prvou misou bolo vôbec prežiť vo World Tour. To sa vďaka krátkodobej podpore Blanca podarilo a prvým dôležitým sponzorom tímu pri ceste na vrchol bol Belkin.
Ten priniesol potrebnú stabilitu a tím sa vďaka dlhodobým domácim lídrom Baukemu Mollemovi, Robertovi Gesinkovi a Laurensovi Ten Damovi, ktorí v dobe finančných ťažkostí zostali Pluggemu verní, udržoval aj výsledkovo. V roku 2015 sa následne podarilo prilákať holandskú spoločnosť LottoNL a najmä druhého titulárneho sponzora, sieť supermarketov Jumbo.
A bol to práve druhý menovaný sponzor, ktorý svojimi stále väčšími príspevkami do tímu zmenil smer svetovej cyklistiky. V roku 2019 sa stalo Jumbo hlavným sponzorom po odchode Lotta, do tímu prišla aj nórska spoločnosť Visma, no a keď bol tím finančne zabezpečený, Plugge sa mohol sústrediť na športovú stránku tímu, s ktorým mal iba jeden cieľ: Vyhrať Tour de France.
V roku 2012 sa po mnohých rokoch sponzorstva rozhodol Rabobank opustiť tradičný holandský cyklistický tím, ktorého vedenia sa akurát ujal nový riaditeľ Plugge. Prvou misou bolo vôbec prežiť vo World Tour. To sa vďaka krátkodobej podpore Blanca podarilo a prvým dôležitým sponzorom tímu pri ceste na vrchol bol Belkin.
Ten priniesol potrebnú stabilitu a tím sa vďaka dlhodobým domácim lídrom Baukemu Mollemovi, Robertovi Gesinkovi a Laurensovi Ten Damovi, ktorí v dobe finančných ťažkostí zostali Pluggemu verní, udržoval aj výsledkovo. V roku 2015 sa následne podarilo prilákať holandskú spoločnosť LottoNL a najmä druhého titulárneho sponzora, sieť supermarketov Jumbo.
A bol to práve druhý menovaný sponzor, ktorý svojimi stále väčšími príspevkami do tímu zmenil smer svetovej cyklistiky. V roku 2019 sa stalo Jumbo hlavným sponzorom po odchode Lotta, do tímu prišla aj nórska spoločnosť Visma, no a keď bol tím finančne zabezpečený, Plugge sa mohol sústrediť na športovú stránku tímu, s ktorým mal iba jeden cieľ: Vyhrať Tour de France.
Rogličova túžba vyhrať Tour nevyšla (© A.S.O. / Alex Broadway) |
Sky vzorom
Počas veľkej časti minulej dekády sme sledovali súboj troch zostáv o post najlepšieho celku planéty. Šikovným Leféverom vedený Quick-Step, ktorý sa sústredil na šprinty a klasiky a každým rokom vyhrával najviac pretekov, stál proti ultrabohatému a pokrokovému Tímu Sky, ktorý sa sústredil sólovo na Grand Tours a špeciálne Tour de France, či staromódnemu ale extrémne silnému Movistaru, kde sa sústredila celá španielsky hovoriaca elita sveta.
Centrom cyklistiky je však Tour de France a tá sa na mnoho rokov stala korisťou Tímu Sky, ktorý vyhral medzi rokmi 2012 až 2019 všetky edície s výnimkou smolného roku 2014. Britská zostava si tak počas minulého desaťročia neoficiálne uzurpovala pozíciu top celku sveta a práve na ňu Plugge zameral svoju pozornosť.
Dlhé roky profesionalizoval svoj tím po vzore Britov, zoskupoval v ňom odborníkov a progresívnych športových riaditeľov ako sú Merijn Zeeman, Girscha Niermann, Frans Maassen či Addy Engels. Optimalizoval tréningový proces či výživu, zašiel na kraj pravidiel s používaním ketónov, no a postupne aj hľadal lídrov tímu, ktorí by vedeli špičkové prostredie i materiál zužitkovať na premenenie vysnených výsledkov na realitu.
Vingegaard s Maassenom (© A.S.O. / Pauline Ballet) |
Z roka na rok lepší
Starých lídrov Rabobanku ako Luis-León Sánchez, Laurens Ten Dam, Bauke Mollema či Lars Boom, ktorí už dosiahli svoj vrchol a ďalej tím dotiahnuť nemohli, Plugge postupne citlivo vymieňal za mladšiu krv. Najskôr to skúsil s domácimi pretekármi Wilcom Keldermanom a Stevenom Kruijswijkom. Tí priniesli do tímu prvé skúsenosti a dôležité údaje z Grand Tours. Druhý menovaný navyše takmer vyhral v roku 2016 Giro.
Práve pred sezónou 2016 prišiel do tímu istý Slovinec Primož Roglič, ktorý nemal s cyklistikou veľa skúseností, no bývalý skokan na lyžiach presvedčil Pluggeho svojimi číslami. A stal sa prvým jackpotom tímu. Roglič sa každým rokom zlepšoval a stal sa absolútne rozhodujúcim faktorom pri smerovaní holandskej zostavy na vrchol.
Najskôr Slovinec vyhrával iba časovky, neskôr etapy, až prešiel k týždňovým etapákom a za vrcholiacej dominancie Tímu Sky to začal skúšať aj na Grand Tours. V roku 2018 bol štvrtý na Tour, tesne pred piatym kolegom Kruijswijkom, čo bol už výsledok predznamenávajúci akýsi nástup na scénu, ktorý sa udial v ďalšej sezóne.
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
Zlomový rok
Sezóna 2019 bola pre Jumbo prelomová. Už v zime sa im podarilo vycítiť megatalent Wouta Van Aerta a zašli dokonca až za hranu zákonov, aby ho dostali do svojej zostavy. Napriek žalobám tímu Roompot sa im to obrovsky oplatilo a Van Aert sa stal druhým jackpotom tímu, keď ho posunul do úplnej inej dimenzie v klasikách a stal sa aj nenahraditeľnou súčiastkou žltočiernej mašiny na Grand Tours pre ďalšie roky.
A práve na Grand Tours Jumbo ukázalo masívny vzostup. Roglič najskôr siahal na rúžoý dres na Gire, iba aby napokon skončil tretí, no na jesennej Vuelte využil nepríjemné skúsenosti z Talianska a priniesol do tímu prvú Grand Tour od roku 2009, kedy pre Holanďanov získal Giro ešte Denis Menchov.
Počas tohto ročníka tím dosiahol po dlhých rokoch aj pódium na Tour de France so Stevenom Kruijswijkom, počas sezóny zaznamenal 47 víťazstiev, čo bolo vyrovnanie tímového rekordu ešte z roku 1990, a taktiež sa im podaril ešte jeden majsterštyk, ktorým bolo angažovanie istého neznámeho Dána v osobe Jonasa Vingegaarda. Tretieho jackpotu tímu.
Fanúšička Rogliča (© LaPresse/Marco Alpozzi) |
Tour de France
V sezóne 2020 sa preto očakával útok na Tour de France a Jumbo sa na túto úlohu pripravilo svedomite. Ku Kruijswijkovi a Rogličovi získalo aj Toma Dumoulina a skutočne sa im podarilo v prípravných pretekoch i na samotnej Tour zosadiť takmer po desiatich rokoch z trónu tím Sky, po novom jazdiaci pod značkou INEOS. Roglič suverénne kráčal tri týždne za žltým dresom, no v časovke na La Planche des Belles Filles zaútočil zo zálohy nový megatalent v osobe Tadeja Pogačara a pred snom Richarda Pluggeho pristála ďalšia prekážka.
Slovinský fenomén bol nad sily Jumba ešte dva roky a až dospenie Jonasa Vingegaarda na Tour de France 2022 znamenalo, že za výraznej asistencie Wouta Van Aerta i Primoža Rogliča sa Dánovi podarilo zlomiť Pogačara a pre Jumbo získať vytúžený žltý dres. Presne desať rokov od straty Rabobanku a nástupu Pluggeho do funkcie riaditeľa. Vyžadovalo si to spoločné úsilie všetkých troch jackpotov, ktoré sa Jumbu počas rokov pošťastilo získať, spolu za prispenia talentu, ktorí si v tíme sami roky vychovávali, ako boli Sepp Kuss či Steven Kruijswijk.
Jonas Vingegaard (© A.S.O. / Charly Lopez) |
Lepší ako Sky
V roku 2023 si tak Plugge musel nájsť nový cieľ a našiel ho v trojkorune Grand Tours. Rozdelil svojich lídrov a tí nesklamali. Primož Roglič vyhral Giro, Jonas Vingegaard obhájil titul na Tour. Na Vueltu ich poslal oboch, iba aby ďalší krok vpred urobil ich dlhoročný horský domestik Sepp Kuss a stal sa tretím víťazom Grand Tour z tímu v jednej sezóne. Na pódiu ho doplnili jeho dvaja lídri. Je iba symbolické, že bol pri tom aj veterán Robert Gesink, muž, ktorý Jumbo viedol pred desiatimi rokmi, keď sa začala jeho jazda na vrchol.
Jumbo-Visma sa stalo prvým tímom modernej doby, ktorý vyhral všetky tri Grand Tours v jednom roku a na jednej z nich navyše zabral kompletné pódium. Tím Sky ani neprišiel blízko k niečomu takému. Briti mali štyrikrát na pódiu Grand Tour dvojité zastúpenie, no až tohtoročné Giro bolo pre nich prvou Grand Tour, kedy mali prvýkrát vôbec v elitnej desiatke trojicu pretekárov.
V roku 2017 s Chrisom Froomom vyhrali Tour i Vueltu, no z Gira odišli s prázdnymi rukami. Ktovie ako by to dopadlo, keby Geraint Thomas a Mikel Landa neskončia v smolnom páde pod Blockhausom. Možno aj Sky by malo svoju trojkorunu. Faktom ale je, že Briti nikdy nemali ani len zastúpenie na pódiu všetkých Grand Tours v sezóne a Jumbo-Visma ich tak v tomto roku predčilo na celej čiare.
Uvidíme, ako si Tadej Pogačar, Remco Evenepoel a ďalší zanalyzujú, čo sa tento rok stalo a ako sa dá tomu zabrániť na budúci rok. Jumbo však momentálne drží monopol nad Grand Tours a ak Primož Roglič v zime nezmení pôsobisko, nie je dôvod, aby sa niečo v budúcej sezóne zmenilo. Zrejme sme vstúpili do novej éry dominancie holandského tímu, ktorá môže byť ešte dlhšia a suverénnejšia, než akú nám ukázala nebeská letka v minulom desaťročí.