Zaujímavosti z pravidiel UCI: Bodujeme - rankingy

26.11.2024, 10:00 | Pravidlá UCI | Jozef Klačan
V dnešnom diely sa pozrieme na bodovanie. Načo vlastne máme v cyklistike rebríčky? Primárne samozrejme na to, aby sme vedeli či už zasvätení, nezasvätení alebo aj samotní pretekári porovnať, ktože je to v tej sezóne najlepší (aj keď to samozrejme z pohľadu prestíže nemusí byť pravda). To sa týka rebríčka jazdcov.
Sekundárne na to, aby sme vedeli, ktorá krajina si ako stojí (resp. jej pretekári). Tento rebríček potom slúži aj k nasadzovaniu (počet jazdcov) na preteky pod hlavičkou UCI určené pre národné tímy (OH, MS, kontinentálne šampionáty). No a terciálne to isté pre tímy. Aby aj tento rebríček mal nejaký náboj, slúži k prideľovaniu WorldTour licencií a teda aspoň raz za tri roky môžeme sledovať napínavé súboje o zostup/postup do najvyššej cyklistickej ligy.

Aké teda máme rebríčky? Tie hlavné sú tri - individuálny rebríček jazdcov, rebríček národov a rebríček tímov. U23-kári sú zaradení do spoločného rebríčka s kategóriou Elite. Takto je to ako pre mužskú, tak aj ženskú kategórie.

Časové rozlíšenie. Ešte pomerne nedávno sa rebríčky vynulovali vždy pred začiatkom novej sezóny. To ale znamenalo, že celkový obraz bol viditeľný až po konci sezóny, takže UCI prešlo na systém obdobný ako napríklad v tenise. Dnes teda máme tzv. 52-týždňové rolované rebríčky - zjednodušene povedané body získané za tento týždeň pribudnú a za rovnaký vlaňajší ubudnú. Rebríčky sa aktualizujú vždy v utorok o 2:00 stredoeurópskeho času.

Dobre, ale ako „rolovať“ tímový rebríček? To sa samozrejme nedá a preto tento vždy funguje pre aktuálnu sezónu. Takže ak sa niekto pozrie na jeho verziu k 25.11.2024, tak bude prekvapený, že lídrom spomedzi tímov je kolumbijský Team Medellin - EPM. Vysvetlenie je jednoduché - ako sme písali v prvom diely nášho seriálu, momentálne už beží sezóna 2025 a WorldTour tímy ešte nezačali pretekať, takže kontinentálne tímy z Latinskej Ameriky si môžu užiť svojich pár týždňov slávy.

Tímový tebríček má ešte aj ďalšie špecifiká - započítavajú sa totiž iba body 20 najlepších jazdcov (rozumej s najvyšším počtom získaných bodov) s kontraktom platným v čase vydania rebríčka. A čo ak jazdec prestúpi v priebehu sezóny? Spravodlivo - body sa pripíšu tímu, v ktorom ich získal. Trochu iná je situácia pre stážistov a jadcov develoment tímov - tu sa body vždy pripisujú ich „primárnemu“ tímu, bez ohľadu na to, že ich získali počas pretekov na stáži v inom tíme.

Prideľovanie bodov. V zásade je pomerne jednoduché, aj keď sú na to dlhatánske tabuľky - preteky sú rozdelené do kategórií (niekoľko skupín pre WT, ProSeries, Class 1, Class2, 1.2U/2.2U, 2 skupiny pre NCup, národné majstráky, kontinentálne šampionáty, OH a MS). V každej takejto skupine sú dané body a to za celkový výsledok, prípadne za etapy (pre etapáky). V etapákoch sa získavajú body aj za dni v drese pre lídra klasifikácie.

Zaujímavé je, že za tzv. sekundárne klasifikácie (šprintérska, vrchárska…) sa body udeľujú iba na GrandTour pretekoch. Najbodovanejšia je samozrejme Tour de France, kde víťaz GC získava až 1300 bodov a boduje prvých 60 jazdcov, v etape je potom za víťazstvo 210 bodov a boduje prvá päťnástka. Oproti tomu napríklad na Okolo Slovenska (Class 1) berie víťaz generálky 125 bodov (boduje prvá 25-ka) a za etapu je 14 bodov (bodujú iba traja najlepší). 

Pre jazdcov z cyklisticky „slabších“ krajín sú veľmi lukratívne národné šampionáty, keďže nie je bodový rozdiel medzi napríklad belgickým a slovenským - víťaz cestného preteku berie 100 bodov a konkurencia je neporovnateľná. A samozrejme sú k dispozícii aj body z časovky.

UCI má samozrejme záujem na sledovanosti a preto zaviedla okrem troch hlavných aj ďalšie rebríčky - jednorázovky, etapáky a kontinentálne verzie (individuálny, tímový, podľa národov). Rozdelenie jednorazovky/etapáky veľmi sledované nie je, takže ťažko povedať, či má nejaký prínos, u tých kontinentálnych verzií sa hodia národné body ako doplňujúce kritériá pri klasifikácii na OH a MS, platí to ale iba pre cyklisticky „menej“ rozvinuté kontinenty.

Ak má niekto záujem pozrieť sa na aktuálny stav jednotlivých rebríčkov, tak tie tri hlavné sú dostupné na stránkach UCI.

Nabudúce sa budeme venovať prehreškom a pokutám za ne.