Pokuty. Ako vodiči ich veľmi nemusíme (aj keď sa občas pritrafia), ako chodci ich nedostávame (teda okrem mojej priateľky, ktorej sa to podarilo dokonca dvakrát) a ako cyklistický fanúšikovia väčšinou vieme, že sa zvyknú udeľovať za „lepivý bidón“ alebo „močenie na verejnosti“. Ako to je s nimi naozaj? To si povieme v dnešnej časti nášho miniseriálu z pravidiel UCI.
Na koho si teda treba dávať pozor? Sankcie udeľuje tzv. komisár, ktorých býva na preteku niekoľko a je potrebné sa vyhnúť ich jastrabím očiam.
A aké teda sú tresty? Základným je varovanie - komisár o ňom musí dotyčného (jazdec, DS…) informovať (ústne, gestom, prostredníctvom Radio Tour). Ak varovanie nezabralo, alebo prehrešok je väčší, prichádza druhý stupeň, ktorým je sankcia - peňažný trest, strata UCI bodov, relegácia, časový trest, strata bodov v súťažiach alebo diskvalifikácia.
No a keďže sa zrejme hriešnici často nepoučili (alebo boli tímové pokladnice dostatočne plné) a zároveň UCI chce odstrániť predovšetkým nebezpečné správanie, zaviedol sa aj inštitút tzv. žltých kariet. Funguje obdobne ako vo futbale. Za druhú na rovnakom podujatí je vylúčenie a pozastavenie činnosti na 7 dní. Za tri v priebehu 30 dní pozastavenie činnosti na 14 dní (ale až od nasledujúceho dňa po udelení poslednej karty - takže napr. jazdec môže jednodňovku dokončiť). No a za 6 žltých v priebehu roka 30 dňová stopka. V sezóne 2024 žlté karty fungovali skúšobne iba vo WT, ale od nasledujúcej sezóny už budú zavedené aj na pretekoch nižších kategórií.
Pokuty sa udeľujú v rôznej výške podľa významu pretekov - najvyššie sú samozrejme na WorldTour podujatiach, MS a OH, nižšie potom na ProSeries a Class1 pretekoch a najnižšie na Class2 pretekoch (zjednodušne povedané, keďže je to trochu posunuté napríklad pre U23, juniorov, parapodujatia ap.).
Poďme sa teda pozrieť na príklady. Samozrejme tabuľka prehrešov je dlhá, takže sa jedná iba o výber. Pre zjednodušenie DS = športový riaditeľ. WT = WorldTour pretek.
Ak sa na Tour prídete podpísať na prezenčku mimo poradia, bude Vás to stáť ako jazdca 500 CHF a 15 UCI bodov a Vášho DS ďalších 500 CHF.
Nedostavíte sa na Okolo Slovenska na oficiálny ceremoniál po etape - 500 CHF + všetky ceny, čo ste vyhrali + všetky získané UCI body, DS ďalšia 500-ka.
Ak ste odstúpili, ihneď sa zbavte štartových čísiel, ak totiž prejdete cieľom s číslom na drese alebo bicykli na WT preteku - 500-1000 CHF, na Okolo SLovenska iba 100-500 CHF.
Použijete nejakú technickú vychytávku zatiaľ neschválenú UCI (v oblečení alebo vybavení)? Neumožnia Vám odštartovať a ak si to všimnú až po štarte, diskvalifikujú Vás.
Zložíte si počas preteku helmu? Na WT 200 CHF a/alebo diskvalifikácia a/alebo žltá karta.
Odstúpite na Okolo Slovenska a necháte si štartové číslo ako suvenír? Pre Vás 100 CHF a pre DS ďalších 100 CHF.
Pršiplášť bez názvu tímu na WT. Za 500 CHF.
Mechanická pomoc jazdcovi iného tímu. Tak to je drahé - na WT 500 CHF a k tomu ešte penalizácia 2-10 minút za každý takýto prípad.
Držanie sa auta alebo motorky. Na Okolo Slovenska pre jazdca balíček 200 CHF + 50 UCI bodov + eliminácia alebo diskvalifikácia + možná žltá karta. Ďalšie sankcie pre vodiča a DS zodpovedného za vozidlo.
Jazda za autom na Tour. Pre jazdca 200 CHF, 20% bodov dole v klasifikáciách a/alebo 20s až 5 min prenalizácia v GC. K tomu ako bodus 15 UCI bodov dole plus možná žltá karta.
Pokiaľ cyklistu pochytí hlad na nesprávnom mieste (prvých 30 km a posledných 20 km, pokiaľ nie je stanovená výnimka napríklad z dôvodu extrémne teplého počasia) bude ho to stáť viac ako v reštaurácii. Napríklad na WT preteku v závere 1000 CHF a v etapáku ešte aj +20s.
Lepivý bidón - na Okolo Slovenska za 100 CHF a možno aj žltá karta k tomu.
Osvieženie jazdca vodou z auta (rozumie sa obliatie) - na WT po 200 CHF pre jazdca aj DS.
A čo takto rozhovor do médií priamo počas preteku? Tu paradoxne ostane jazdec nepotrestaný. Zato vodič vozidla 500 CHF a vylúčenie, novinár a vozidlo vylúčenie. Platí pre WT. Zaujímavé je, že spovedať DS sa nesmie iba počas záverečných 10 km.
Trochu záhadným prehreškom je „postoj alebo správanie, ktorého cieľom je vyhnúť sa vylúčeniu“. Pôsobí to ako keby sa pod to dalo zahrnúť aj dodržiavanie všetkých pravidiel…
Jazda po krajnici, bočných chodníkoch ap., ktoré nie sú súčasťou trasy - vo WT 200-1000 CHF a odpočítanie 25 UCI bodov. V etapáku aj 20s penalizácia.
Prejazd cez uzavreté železničné priecestie - 1000 CHF, 100 UCI bodov a diskvalifikácia (stačí, ak bliká červené svetlo alebo znie zvukové upozornenie).
Bitka so súperom. Na Class1 pretekoch 100-1000 CHF, 10-50 UCI bodov a možná žltá karta. To pre jazdcov, pre iných účastníkov ešte o niečo viac. Odstrčíte diváka? Taká istá sadzba.
Veľmi diskutované odhadzovanie fliaš je v zásade stále na pokutu. Ako ale často vidíme, tak nejako sa toleruje. Ale pozor jazdec musí odhadozvať opatrne, aby nikoho nezranil.
Prenášanie alebo používanie sklenených predmetov - vo WT za 500 CHF (a to platí aj pre DS alebo ostatných v autách).
No a klasické a asi najviac diskutované močenie na verejnosti. Vo WT 200-500 CHF, na Class1 pretekoch potom 100-200 CHF. Ale keď musíš, tak musíš. Preto sa asi jedná o najčastejší prehrešok.
Na záver sa pozrime ako to vyzeralo na TdF 2024. Až sedem etáp sa zaobišlo bez sankcií. V tých ostatných komisári udelili pokuty vo výške 14 800 CHF, odobrali jazdcom 200 UCI bodov, štyrikrát relegovali jazdca na koniec skupiny a udelili aj niekoľko časových penalizácií a stratu bodov v súťažiach o zelený a bodkovaný dres. Medzi hriešnikmi sa objavili napríklad aj Mark Cavendish, Jasper Philipsen (u šprintérov je to časté), Bini Girmay, Egan Bernal, Enric Mas alebo Adam Yates. Z DS bol asi najväčším hriešnikom Rolf Aldag z RedBull-Bora-Hansgrohe, ktorého až dvakrát videli neičo vyhadzovať mimo litter zóny (alebo možno iba niekoho z ich auta a on to odniesol ako zodpovedný DS).
Vyššie popísané typy sankcií sa týkali účastníkov podujatia (jazdcov, DS, členov tímu ap.), UCI samozrejme ale pamätá aj na organizátorov. Tí musia samozrejme dodržiavať všetky administratívne, finančné, technické, logistické, bezpečnostné, mediálne a rôzne ďalšie požiadavky.
To je na dnes všetko, nabudúce si povieme niečo málo o tom, čo treba dodržať pokiaľ chcete mať svoj vlastný tím.