Dnes sa pozrieme na to, čo všetko obnáša vlastniť taký profesionálny tím z pohľadu UCI pravidiel. Pre zjednodušenie ostaneme v kategórii WorldTour (WT), pre Pro a konti tímy sú pravidlá podobné, len o niečo mäkšie.
Všetko začína licenciou. Ich počet je obmedzený na 18, čo celkom známy fakt. Menej známe je, že o WT licenciu môže požiadať iba tím, ktorý je registrovaný ako WorldTeam (predĺženie) alebo ProTeam. No a keďže záujem sa predpokladá väčší ako tých 18 dostupných licencií, aplikuje sa športové kritérium - trojročný rebríček. Okrem športových kritérií je potrebné splniť aj kritériá etické (odmietnutie dopingu), finančné (mať vyrovnané svoje zmluvné záväzky a zákonné povinnosti), administratívne (zmluvy, poistenie, bankové záruky) a organizačné. No a samozrjeme treba zaplatiť poplatky - prihlasovací a po udelení licencie aj registračný. Licencia sa udeľuje väčšinou na tri roky, registráciu ale treba obnovovať každú sezónu. Na sezónu 2025 je to za 300 500 EUR.
V minulosti sme videli, že niektoré tímy krachovali/zanikali, ako napríklad Kaťuša. V takom prípade je možné so súhlasom licenčnej komisie licenciu previesť (predať) na tretiu stranu, ale pozor až po dvoch rokoch od jej udelenia.
Licenciu už teda máme. Asi by sa zišli aj zamestnanci. Povinne, na full time báze treba zamestnať minimálne 27 jazdcov, 4 športových riaditeľov a 10 ďalších ľudí (tréneri, doktori, maséri, mechanici ap.) a to na celý registračný rok. A zabudli sme na názov. Nemôžeme si vymyslieť ľubovoľný - buď názov jedného zo sponzorov alebo spoločnosti, ktorá vlastní tím, iba vo výnimočných prípadoch iné označenie, vždy ale nejakým spôsobom spojené s tímom.
Voľnejšie je to s „národnosťou“ tímu. Tá môže byť buď podľa sídla tímu, sídla držiteľa licencie alebo dokonca podľa trhu, kde chce hlavný sponzor robiť najväčší marketing.
Poďme teda k náboru pretekárov. Musíme ich mať minimálne 27. Všetci musia byť z kategórie muži Elite alebo muži U23. Maximálny počet sa odvíja od počtu tzv. „nových profesionálov“ - to sú takí, čo podpísali svoj prvý kontrakt. Ak takých máme dvoch, môžeme mať podpísaných až 30 jazdcov. V druhej polovici sezóny môžeme ešte zamestnať až troch tzv. „trainees“ - jazdcov na skúšku. Tí sa ale nemôžu účastniť WT pretekov, len kontinentálnej série.
S každým pretekárom je potrebné uzatvoriť písomnú zmluvu, ktorá musí obsahovať minimálne odstavce presne definované UCI v šablóne. Ak by náhodou niektoré pridané odstavce boli v rozpore s tými zo šablóny, sú neplatné. Platové podmienky nesmú byť horšie ako minimálna mzda v krajine, z ktorej jazdec pochádza ani ako minimálna mzda dohodnutá medzi UCI a zástupcami jazdcov a tímov (taká malá tripartita). Len pre zaujímavosť, pre sezónu 2025 to je 44 150 EUR v hrubom.
Zmluvy môžem s jazdcami podpisovať v dvoch oknách - od 1. do 15. augusta s okamžitou platnosťou alebo potom od 15. októbra do 31. decembra s platnosťou od 1. 1. nasledujúceho roka. Ak má jazec platnú zmluvu, môže pred jej vypršaním prestúpiť iba so súhlasom Rady pre profesionálnu cyklistiku. Aj „prekupovanie“ je pomerne dobre ošetrené. Ako ale vidíme v niektorých prípadoch s práve ukončenej sezóny, kreativite sa medze nekladú.
Pre WT tím platí povinnosť zúčastniť sa na všetkých WT pretekoch kalendára. Inak hrozí finančný aj bodový postih. No a na záver už je iba povinnosť účastniť sa na propagácii UCI WorldTour podľa zmluvy, ktorú uzatvorí tím s UCI.
Všetko musí byť sledované, reportované a auditované. UCI je v tomto prípade horšie ako finančný úrad.
Na dnes je to všetko, nabudúce si v záverečnej časti pozrieme niektoré detaily, na ktoré sa nedostalo.