Aktuálne preteky
klik k pretekom
both

Zaujímavosti z pravidiel UCI: Čo sa nevošlo

7.1.2025, 10:00 | Pravidlá UCI | Jozef Klačan
Záverečný diel zaujímavostí z pravidiel UCI bude taký pel-mel informácií, na ktoré sa nedostalo alebo zapadli a nedostali sa do žiadnej z predchádzajúci častí.

Napríklad z hokeja poznáme diskutovanú situáciu, kedy kluby vychovávajú mladých hráčov a tí potom často bez akejkoľvek kompenzácie pre klub odídu do „vyššej“ ligy. Vo futbale sú na tom o trochu lepšie, tam sa na podobné veci pamätá. A ako je na tom cyklistika? UCI zaväzuje všetky WorldTour a ProTour tímy platiť kompenzačný tréningový poplatok za jazdca, ktorý podpíše svoj prvý profesionálny kontrakt a to v paušálnej výške (2 000 EUR/rok WT tím, 1 000 EUR/rok Pro tím) od jeho 15 rokov až doby podpisu. Keďže ale tímy vznikajú a zanikajú dosť živelne, predovšetkým tie na nižších úrovniach, čiastka je vyplácaná národnej cyklistickej federácii (podľa klubu za ktorý daný jazdec jazdil, nie podľa jeho národnosti) a tá rozhodne o prerozdelení. Bohužiaľ, musíme konštatovať, že slovenská cyklistika si na veľa „kompenzačných“ peňazí nepríde.

Druhým najvýznamnejším „okruhom“ pretekov po WorldTour sú preteky ProSeries. Z najznámejších sem patria napríklad Okolo Valencie, Okolo Algarve, Scheldeprijs, Tro-Bro Léon, Okolo Slovinska alebo Giro dell’Emilia. Všetky tieto preteky v súčte nesmú prekročiť 190 súťažných dní v sezóne a zároveň nesmú prekročiť na ľubovoľnom kontinente 15% súťažných dní všetkých UCI cyklistických podujatí na danom kontinente. Musia sa na ich zároveň zúčastniť minimálne 4 WT tímy a 13 WT+Pro tímov (pre Európu, mimoeurópy platí 3 a 10). Pre organizátorov ani UCI ako schvalovateľa to nie je celkom jednoduchá matematika. 

Teraz trochu gendra. V predchádzajúcom diely sme písali, že minimálny plat profesionála vo WT tíme je 44 150 EUR. To ale neplatí pre ženy, ženské WT tímy majú svoje paragrafy pravidiel a minimálna mzda pre sezónu 2025 je  16 720 EUR (nový/prvý profi kontrakt) alebo 20 000 EUR. Niečo podobné platí aj pre tréningový kompenzačný poplatok (viď vyššie), ktorý je u žien vo WT len vo výške 250 EUR/rok, čo je osemkrát nižšie ako u mužov.

No a čo takto extrémne počasie a bezpečnosť jazdcov? V zásade existujú štyri skupiny (UCI, jazdci, tímy a organizátori) z ktorých každá vidí s ohľadom na svoje záujmy „extrémne počasie“ trochu inak. Ktorákoľvek z týchto štyroch skupín (ich zástupcovia) môže zvolať stretnutie komisie. Zároveň by malo byť zvolané automaticky pred etapou, pokiaľ sa očakávajú extrémne poveternostné podmienky (mrznúci dážď, sneh na ceste, silný vietor, extrémne teploty, zlá viditeľnosť alebo znečistenie ovzdušia. Komisia môže byť zvolaná aj pokiaľ sa vyskytujú nedostatky týkajúce sa bezpečnosti trate (povrch, prekážky, nedostatočné ochranné opatrenia a zábrany, umiestnenie fotografov, nezvládnutie divákov ap.). Nasledne komisia prijme rozhodnutie - od žiadnych opatrení, cez zmeny a úpravy až po zrušenie etapy/pretekov. Vždy ale pred štartom. Ak sa nedohodnú na opatreniach, rozhodne organizátor spolu s hlavným rozhodcom. O niečo podrobnejšie sa pravidlá venujú vysokým teplotám. Tam sa v zkratke počíta tzv. WBGT index a podľa jeho hodnoty potom organizátori musia vyhlásiť odporúčania (ako a kde robiť warm-up, ochrana pokožky, oblečenie, hydratácia) a prijať opatrenia (zóny tieňa na štarte a v cieli, distribúcia ľadu počas pretekov, úprava časov štartu/cieľa, prípadne aj zrušenie etapy/pretekov).

Týmto sa náš seriál o UCI pravidlách platných pre cestnú cyklistiku končí. Veríme, že aspoň čistočne pomohol osvetliť niektoré momenty, ktoré vídame v prenosoch v priebehu sezóny a spraví z čitateľov „poučenejších“ divákov.