História vývoja pretekárskej techniky: Gitane 1985 Team Renault Elf - Thierry Marie

21.4.2020, 08:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes Vám predstavíme tímový bicykel prológového špecialistu Thierryho Marie z legendárneho tímu Renault Elf z roku 1985. Bicykel patrí do súkromnej zbierky francúzskeho zberateľa Phillipa Vignesa, ktorý disponuje nádhernými legendárnymi bicyklami predovšetkým francúzskych pretekárov a poskytol k zverejneniu fotografie.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Tím Renault vznikol v roku 1978, keď legenda francúzskej cyklistiky, špičkový pretekár a neskôr tvrdý tréner Cyrille Guimard, založil tento tím, ktorý zotrval v rovnakom názve do roku 1985. Práve z tohto posledného roku fungovania tímu Renault pochádza nami predstavený bicykel. Renault bol začiatkom osemdesiatych rokov absolútnym lídrom v profipelotóne. Bol akousi alternatívou Ineosu v osemdesiatych rokoch. Počas celej doby pôsobenia sedlali pretekári bicykle francúzskej produkcie Gitane. Tím de facto po roku 1985 nezanikol, no zmenil sponzora. Guimardovi sa po odchode Renaultu podarilo získať veľkú sieť supermarketov a premenoval sa na Systeme U a naďalej pokračoval v megaúspechoch. Každý, kto pozná históriu proficyklistiky, vie, že v spomínaných rokoch dominoval v tíme Renault 5-násobný víťaz Tour Bernard Hinault a okrem ostrieľaných borcov ako Jean Reného Berdnadeau vizionár Guimard do tímu priviedol mladé pušky Charlyho Motteta, Thierryho Marie, no predovšetkým Grega Lemonda a Laurenta Fignona. O kvalite tímu svedčí najmä suverenita na Tour de France. V rokoch 1978, 1979, 1981, 1982 dominoval Tour Hinault, v rokoch 1983 a 1984 zvíťazil Fignon. Počas fungovania Renaultu v cyklistike dokázali na Tour zvíťaziť 6krát z 8 ročníkov. Nehovoriac o absolútnej dominancii v počte víťazných etáp. Okrem tvrdých a surových metód Cyrilla Guimarda, ktoré okamžite katapultovali do neba mladučkých pretekárov Fignona a Lemonda, ktorí ihneď šliapali na päty lídrovi Hinaultovi, čo začalo spôsobovať trenice a neskorší rozchod spomínanej trojice do rôznych tímov, zabezpečovali víťazstvá špičkové francúzske bicykle.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Thierry Marie bol v tíme Renault nováčikom. Od juniorských čias bol špičkovým časovkárom, trojnásobným víťazom Duo Normand. Rok 1985 bol jeho prvým v profesionálnej kariére, navyše okamžite v najlepšom tíme sveta v tom čase. Marie sa stal neskôr špičkovým domestikom, výborným jazdcom v únikoch, čo ukázal vo víťaznej etape na Paríž-Nice, no predovšetkým absolútnym špecialistom na prológy, ktoré boli každoročným začiatkom Grand Tour. Práve týmto sa natrvalo zapísal do cyklistickej histórie. Už v druhej profi sezóne v roku 1986 vo veku 23 rokov dokázal zvíťaziť v prológu Tour de France a obliecť žltý dres. Tento istý kúsok sa mu podaril aj v rokoch 1988, 1990 a 1991. Víťazil pravidelne aj v prológoch iných etapových pretekov, ako Midi Libre, Dauphine-Libere, Tour de l´Aude, Vuelta a Espana, Tour de Avenir a mnohých ďalších. Dá sa povedať, že patrí medzi najlepších špecialistov na kratučké časovky v histórii cyklistiky. Je paradoxné, že i keď zvíťazil v siedmych profesionálnych etapových pretekoch celkovo, nikdy sa mu nepodarilo na Tour zvíťaziť v dlhej časovke. Umiestnení v prvej desiatke má ako maku, no jednoducho mu sedeli kratučké časovky. Vedel prejsť každú zákrutu na hrane, mal veľkú výbušnosť, techniku a cit.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Keď v roku 1985 prišiel Thierry do Guimardovho supertímu, okamžite získal pevnú pozíciu medzi lídrami napriek veku 21 rokov. Práve v tomto roku z tímu odišli Hinault s Lemondom a Guimard hľadal nové talenty. Už počas prvej Tour dokázal obsadiť tretie miesto v dlhej časovke, len sekundu za Hinaultom, no paradoxne, jeho budúca superdisciplína, prológ, mu nevyšla, skončil až 12ty.
 
Francúzska fabrika Gitane sa snažila dodávať najlepšie bicykle pre svoj špičkový tím a postupne začala experimentovať s aero prvkami. Aj keď pre domáce tímy, či predaj, často používali francúzske trubky Vitus, pre svoj supertím volili taliansky materiál Columbus, podobne ako všetci talianski konkurenti, v danej dobe najlepší výrobcovia sveta. Typická modrá Gitane farba dlho symbolizuje značku, neskôr sa jednalo o nádherné metalízové prevedenia. Rámy boli pre tím zvárané v špeciálnych sériách, čisto pre potreby tímu najlepšími majstrami. Gitane sa s dizajnom ani drobnostičkami ako prepracovanými mufnami, či chrómovými korunkami a podobnými vychytávkami nebabral. Dizajn bol veľmi jednoduchý a strohý.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Použitá je samozrejme najlepšia sada tej doby Campagnolo Super Record. Jedná sa o druhú verziu prehadzovača, ktorý poznáme mnohí aj z doby svojich mladých čias. Boli ňou opatrené takmer všetky pretekárske bicykle na svete, jednoducho nemala v danom čase konkurenciu. Zaujímavosťou je použitie brzdových pák Super-Record, ktoré boli primárne určené na vedenie bowdenu vonkajškom, no práve tím Gitane patril medzi prvých, ktorý schoval brzdový bowden dovnútra. V tomto prípade nie pod omotávku, ale priamo do vnútra riadítok. Mechanik jednoducho navŕtal dieru pod páku a potom druhú pri predstavci, kde bowden z riadítok vychádzal. Práve posledné modely pák umožňovali obe možnosti vedenia. Samozrejmosťou bolo custom odľahčovanie v podobe odvŕtaných brzdových pák a posledného modelu Super Record bŕzd, ktoré sa len v málo menenej obdobe vyrábali takmer tridsať rokov len s malými modifikáciami, či pôvodné Nuovo Record, Super Record a na záver s modrým kameňom v nádhernom prevedení Cobalto. 
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Marie, ako naháňač každej sekundy, zvolil síce tvrdú, ultratenkú a nepohodlnú omotávku, no veľmi priliehajúcu a aerodynamickú. Tento vinylový doplnok zabezpečoval skôr krajší dizajn ako ultmenie nejakých nárazov.
 
 
90701125 630112364498859 5034937242808745984 n
 
 
Samozrejmosťou je najlepší predstavec doby Cinelli s rovnomennými riadítkami. Dizajnovo bol Gitane tradične kombináciou modrej metalízy rámu Gitane a žltej farby doplnkov, omotávky, bowdenov, košíkov na fľaše a sedla. Tím Gitane používal sedlo Turbo, ktoré bolo novinkou doby a na pretekárskych bicykloch striedalo sedlá typu Brooks či Cinelli.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Do nábojov Campagnolo Record boli zapletené ráfiky Mavic a samozrejme obuté do najľahších galusiek Clement.  Prehadzovače, hlavové zloženie, kľuky, radiace páčky, či pedále boli samozrejme zo sady Campagnolo Super Record, nezničiteľnej a spoľahlivej kráľovnej začiatku osemdesiatych rokov.
 
 
90701125 630112364498859 5034937242808745984 n
 
 
Rám disponoval navareným okom na skrutku pre umiestnenie štartovného čísla na hornej rámovej trubke, čo bolo pri pretekárskych tátošoch štandardom, rovnako radiace páčky boli umiestnené na návarky v ráme, nie na objímku, ktorú často ešte niektorí výrobcovia ponúkali.
 
Tímový bicykel Gitane Renault Elf z roku 1985, na ktorom sa preháňal špecialista na prológy Thierry Marie, má výnimočné miesto v zbierke Phillipa Vignesa a aj v dnešných dňoch, 35 rokov po svojom zrodení stále láka oči fanúšikov techniky. Každý, kto sa na podobnej mašine previezol, vie, že jazda na nej je síce iná, ako na súčasných karbónových tátošoch, no po pár kilometroch veľmi pohodlná, oveľa lepšia ako sa na prvý pohľad zdá. Niet sa čo čudovať, keď si pozrieme, aké časy a rýchlosti na nej dokázali borci Hinault, Lemond, Fignon, či spomínaný Marie, jazdiť, je jasné, že bola absolútnou špičkou osemdesiatych rokov.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Fotografie: Philippe Vignes
 
 
fotogaleria ikonkaGitane 1985 Team Renault Elf - Thierry Marie (© Philippe Vignes)
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop