V nasledujúcom článku predstavíme trochu novší stroj, no rovnako špeciálny. Jedná sa o značku Liberia, ktorá patrila medzi tradičných výrobcov vo Francúzsku v minulom storočí. Bola založená v roku 1918 v Grenoble a zaoberala sa výrobou bicyklov a malých motocyklov. Po úspechu predaja bicyklov pre verejnosť sa rozhodla vstúpiť do sveta športu a vlastnila svoj profesionálny tím, ktorý sa zúčastňoval aj na Tour de France. Tím fungoval v rokoch 1954-1962. Neskôr vypadla z profesionálneho kolotoča a znova doňho vhupla v tíme RMO. Francúzsky tím fungoval v rokoch 1986-1992. V jeho radách jazdili dnes manažéri Marc a Yvon Madiotovci, Charly Mottet, či začínajúci mladíčkovia Pascal Lino a Richard Virenque, ktorí neskôr pokračovali vo Festine a tíme Z a Gan. No najväčšou hviezdou tímu RMO bol okrem Motteta práve subtílný francúzsky vrchár Thierry Claveyrolat.
Thierry Claveyrolat (© INRNG / Cor Vos) |
Maličký Thierry bol veľmi svojský. Bol zástancom silového poňatia a na svojom bicykli používal aj pre najťažšie stúpania Tour de France najľahší prevod 44/23. No ak by sa zdalo, že vtedajším konkurentom Miguelovi Indurainovi, či víťazovi Gregovi Lemondovi, Laurentovi Fignonovi, či Claudiovi Chiapuccimu a Pedrovi Delgadovi nemohol konkurovať, opak bol pravdou. Najmä v roku 1990 v kopcoch dominoval a pri celkovom víťazstve Grega Lemonda získal vrchársky dres aj napriek totálne silovému poňatiu v kopcoch.
Video z etapy na Tour de France |
Časovkársky špeciál použil Thierry na Tour v roku 1989, rok pred svojim najväčším úspechom kariéry, v roku keď skončil tretí na Dauphine Libere. Liberia pre tím RMO nesie viaceré špeciality.
Časovkársky špeciál má tradične menšie predné koleso, čomu je prispôsobená geometria. Horná rámová trubka nie je typicky rovná, ale prehnutá. Farby sú v tradičnej tímovej bielo-zelenej kombinácii. Aj keď boli rámy kvalitné, práve s veľkým dizajnom sa Francúzi nemaznali. Predná vidlica bola strohá, bez rôznych čačiek-mačiek, celá pochrómovaná.
Rám bol zváraný bez spojok, zvary boli zabrusované. Použité boli britské trubky Reynolds 753. Medzi zaujímavé komponenty patrila použitá sada Mavic. Aj keď je francúzsky výrobca známy najmä výrobou kolies, znalec histórie vie, že začal experimentovať aj s komponentami. V roku 1979 priniesol prvé nádherné prehadzovače a celú sadu. Neskôr ju vystriedala novšia Mavic SSC sada, ktorá je aj na Liberii. Každý diel mal číselné označenie, napr. prehadzovač Mavic 840. Keďže Mavic nemal výrobné kapacity a skúsenosti v oblasti komponentov, bol známy tým, že niektoré súčiastky si nechával vyrábať dodávateľsky, resp. kúpil iné firmy. Tak došlo ku kúpe Simplexu, ktorý stagnoval a pre Mavic vyrábal prehadzovače. Brzdy v najstaršej sade vyrábala pre mavic firma Modolo, a tak tomu je i pri našej sade SSC.
Keďže Mavic bol špecialista na kolesá, tímový stroj bol osadený zadným diskovým kolesom Mavic Comete, čo bola spolu s diskom Campagnolo Ghibli jednoznačná jednotka na trhu. Predný náboj Mavic, vyrábaný čisto pre tímové účely, je zapletený priamo vo fabrike do ráfiku Mavic a aero špíc. Práve Mavic bol legendárny tým, že ako jeden z prvých začal používať v nábojoch priemyselné valivé ložiská.
Prehadzovače vyzerali na danú dobu futuristicky, no fungovali perfektne a mohli zdatne konkurovať lídrom Campagnolu a Shimanu. Veľmi vyhľadávanou a dizajnovo prepracovanou súčiastkou je spojenie stredového zloženia a kľúk, ktoré si získali prezývku „starfish“.
Ako prvý medzi špičkovými výrobcami ukázal vonkajšie aero krytie a prevodníky sa montovali na kľuku zvnútra skrutkami do závitov priamo v kľuke. Veľmi dobré bolo aj riešenie stredového zloženia Mavic, ktoré sa do rámu upevňovalo zakontrovaním ľavej a pravej strany proti sebe tak, že bolo použiteľné pre rôzne závity a šírky stredového zloženia. Veľmi univerzálne riešenie. Tím používal pedále Mavic, ktoré ale pre firmu vyrábal Look.
Rovnako tak brzdové páky pochádzali z dielne Modolo, neskôr ich na svojich sadách použil aj nemecký Sachs. Vyzerali veľmi futuristicky a aerodynamicky, no výrazne svojim komfortom úchopu a i kvalitou brzdenia za Campagnolom a Shimanom zaostávali.
Predstavec aj riadítka sú opäť Mavic, najmä časovkárske riadítka Mavic využívali hojne aj iné profesionálne tímy. Ešte neobsahujú časovkárske nástavce, nakoľko tie prvý použil práve Greg Lemond v legendárnej poslednej časovke Tour v roku 1989, čím získal najtesnejšie víťazstvo v histórii. Po jeho úspechu okamžite všetky tímy nasadili časovkárske nástavce na svoje stroje.
Hlavové zloženie pochádza z dielne Stronglightu, ktorý ho pre Mavic vyrábal. Intexované radiace páčky na ráme fungovali výborne. Práve éra tímu RMO bola poslednou, kedy sa Mavic sada predstavila na vrcholných podujatiach. Aj keď v roku 1993 uviedla prvé komerčné elektronické radenie Zap, ktoré v roku 1999 vylepšila sadu Mectronic, práve elektronika pre jej kazivosť a nespoľahlivosť primäla Mavic zaoberať sa len vlastnou výrobou ráfikov a kolies. K ukončeniu produkcie celých sád prispeli aj problémy subdodávateľov niektorých komponentov, ktoré sa pre Mavic len vyrábali. Je paradoxom, že keď Shimano oprášilo záujem o uvednie elektronickej sady pred niekoľkými rokmi, dokázalo s týmto trendom uspieť, dnes je práve elektronické radenie najúznávanejšie v profipelotóne. Mavic toto pre rôzne problémy nedokázal, aj keď bol priekopníkom v tomto segmente.
Bicykle tímu RMO sú stále cenenou zberateľskou pochúťkou. Najmä pre netradičný vzhľad komponentov Mavic, ktoré sa výrazne vzhľadom líšili od konkurencie. Jednoznačne najuznávanejším komponentom sú kľuky Mavic starfish, ktoré mnohí pretekári používali v kombinácii s prehadzovaním Campagnolo, či Shimano. Môj priateľ Thierry Vignes, ktorý vlastní niekoľko bicyklov svojho priateľa Thierryho Claveyrolata, poskytol fotografie do tohto článku. Tím RMO vzbudzoval vo svojej dobe rozruch a bol posledným zábleskom pre výrobcov bicyklov Liberia, ktorý postupne utlmoval výrobu a ukončil produkciu v roku 1996 po nástupe hliníka a predovšetkým karbónu. V súčasnosti skúša nový majiteľ ochrannej známky obnovenie značky Liberia. Rovnako tím RMO bol posledným záchvevom Mavicu dostať sa na vlnu výrobcov celých sád komponentov a vlastne ukončil tieto aktivity svojich sponzorov s ukončením svojej činnosti v cyklistike.
Liberia - RMO team 1989 Thierry Claveyrolat (© Thierry Vignes) |