História vývoja pretekárskej techniky: Galmozzi 1974

10.2.2021, 14:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Po dvojici medzivojnových tátošov dnes predstavujeme novšiu mašinku z talianskej dielne Galmozzi z roku 1974. Francesco Galmozzi sa narodil začiatkom 20. storočia v Miláne a patril medzi najlepších „majstrov framebuilderov – ručných výrobcov rámov“ v Taliansku. V roku 1922 bol spoluzakladateľom legendárnej fabriky Gloria spoločne s Alfredom Focesim, ktorá sa preslávila najmä sériou nádherných rámov Garibaldina, na ktorých mal svoj obrovský podiel. V roku 1926 odišiel do Cicli Magri, ktorú v roku 1938 získal a založil vlastnú značku Galmozzi.
 
 
1974 GALMOZZI Super Competizione Campagnolo NR 58cm 10
 
 
Francesco Galmozzi bol známym svoji obrovský citom pre detail, jemnú ručnú prácu. Nikdy neprodukoval obrovské množstvá rámov, no takmer všetky rámy boli rozdielne, podľa požiadaviek objednávateľov. Customizácia bola jeho špecialitou. Francesco bol jednoduchý človek, no s veľkým zmyslom pre humor, o čom svedčí i logo firmy Galmozzi, kohút stojaci na náboji, vychádzajúc zo slovnej hračky Gallo – kohút, mozzi – náboje.
 
V roku 1959 do firmy vstúpil aj jeho syn Angelo a maličká manufaktúra Gamozzi vyrábala jedny z najlepších rámov na svete. Napr. na ráme Gamozzi Specialissima z ich dielne zvíťazil Rik van Looy (Team Faema)  v roku 1961 na Majstrovstvách sveta.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Nami predstavená mašinka je z roku 1974, konkrétne model Galmozzi Super Competizione. Je vyrobený z trubiek Columbus SL, ako väčšina najlepších talianskych rámov danej doby. Rám je vrcholom výroby sedemdesiatych rokov, i osadenie je to najlepšie, čo daná doba ponúkala.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Špičková ručná práca zvarov, nádherná chrómovaná korunka, či odvŕtaná stredová mufna, patria k základným rysom Galmozziho produkcie. Všetky zvary sú nádherné a čisté, vedenie bowdenov či laniek je len za pomoci skrutovateľných vodičov, rám nebol oslabovaný dováraním týchto drobností. Je na prvý pohľad veľmi jednoduchý, no v detailoch zvarov pod drobnohľadom nádherný čistý a profesionálne ručne vyrobený kúsok.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Je osadený kompletnou sadou Campagnolo Nuovo Record. Sadou, ktorá v sedemdesiatych rokoch doslova ovládla cyklistický pelotón, legendou, ktorá kraľovala najdlhšie v histórii cyklistiky profesionálnym strojom a i medzi nami je množstvo tých, ktorí ju aj v oveľa nejskoršom veku na niektorom bicykli aspoň chvíľu sedlali. Doslova a do písmena prevalcovala konkurenciu a predbehla dobu, čo jej zabezpečilo dlhovekosť viac ako desaťročie len s minimalistickými úpravami. Hliníkové kľuky na štvorhrannej oske trvalo vytlačili klinkový oceľový systém a zabezpečovali kvalitu pri nízkej váhe. Špičkové Campagnolo ložiská v strede, či v nábojoch, dokázali nádherne fungovať v stovkách tisíc kilometrov, čo určite potvrdia tí, ktorí i dnes potočia staručkým, zvonku dorantaným, nábojom a žasnú, ako úžasne sa točí. Je to dané použitím špičkových a v dnešnej dobe už ultradrahých kovových zliatín a presného strojárskeho spracovania.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Na Campagnolo nábojoch samozrejme nechýbalo talianske 6-koliečko Regina Oro a talianske ráfiky Nisi. Rovnako i reťaz pochádza od výrobcu Regina. Legendárny prehadzovač Campagnolo Nuovo Record má vyrazený rok výrobky 1974. Brzdy Nuovo Record majú custom odľahčované čeľuste a v nádhernom stave zachované brzdové páky. Tie sú upevnené na rovnako najlepšej kombinácii predstavca a riadítok tých čias z talianskej dielne Cinelli.
 
1974 GALMOZZI Super Competizione Campagnolo NR 58cm 4
 
 
Rám prešiel špičkovou renováciou v pôvodnej farbe, veľmi efektne pôsobí použitie tmavomodrej dobovej bavlnenej omotávky Tresorex. Použitý oceľový košík je rovnako ako bowdeny na rám uchytený oceľovou príchytkou, na ráme nie sú žiadne navarené zbytočnosti, ktoré by mohli oslabovať silu tejto mašiny.  Stroj je naozaj na prvý pohľad veľmi jednoduchý, no nádherný a špičkovo spracovaný zároveň s absolútnym dôrazom na výkon a jeho prenos. Bola to ultrašpičková mašina polovice 70. rokov minulého storočia. Je plne prichystaná nielen na stenu s nádherným šatom, no nalepením nových galusiek Continental plne pripravená na jazdu v najnáročnejších podmienkach bežných ciest, či retro podujatí typu L'Eroica.
 
 
1974 GALMOZZI Super Competizione Campagnolo NR 58cm 7
 
 
Nový majiteľ má z nej určite má obrovskú radosť. Nádherné fotky od Jureho Kocjana z Premium cycling krásne dokumentujú nádheru tohto vzácneho a veľmi vyhľadávaného kúska. Práve bicykle z dielne Galmozziho sú veľmi vyhľadávané a vzácne aj preto, že ich neboli vyrobené veľké množstvá a každý dobre zachovaný kúsok má svoju hodnotu.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
fotogaleria ikonkaGalmozzi 1974 (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop