Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

História vývoja pretekárskej techniky: Cannondale Six13 Team Saeco - Cunego 2004

10.3.2021, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našom seriáli pokračujeme špičkovým bicyklom z nedávnej histórie. Americká firma Cannondale bola založená v roku 1971 v Joe Montgomerym a Murdockom Macgregorom v americkom štáte Connecticut. Spočiatku sa venovala výrobe montovaných domov, neskôr skúšala chemickú výrobu filmov, či motorov na amoniak. Dokonca skúšala výrobu klimatizácii do domov. Po tom, ako Montgomery na výlete na bicykloch spojenom so stanovaním so svojím synom nakukol k bicyklom, firma sa pomaličky začala uberať „cyklistickým“ smerom. Predovšetkým v deväťdesiatych rokoch sa firma veľmi rýchlo etablovala v nových materiáloch, použitím hliníkových zliatín a karbónu. Predovšetkým v použití aluminiových rámov sa stala jedným z lídrov 90tych rokov, nakoľko tradičné európske značky len veľmi pozvoľne opúšťali zaužívané oceľové trubky. Práve zavedením obchodnej značky CAAD (Cannondale Advanced Aluminum Design) doslova vtrhli i do sveta pretekárskych bicklov.  Veľmi rýchlo sa etablovali i v USA populárnom MTB, kde doslova patrili medzi jednoznačných lídrov výrobcov rámov na svete.
Prirodzeným krokom bol i vstup medzi profesionálne tímy ako sponzor a dodávateľ bicyklov. Značka si zvolila na prelome milénií talianske zoskupenie Saeco, ktorého hlavný sponzor bol taliansky výrobca kávovarov. Medzi najväčšie tváre Saeca patrili predovšetkým Mário Cipollini,  majster sveta Igor Astarloa, či víťazi Gira Gilberto Simoni a Damiano Cunego. Práve mašina poslednáho spomínaného bude dnes predstavená.
Damiano Cunego sa narodil v provincii Veneto, v mladosti sa venoval cezpoľným behom. Neskôr si ho všimol Giuseppe Martinelli, ktorý úzko spolupracoval i s Marcom Pantanim a profesionálnu zmluvu podpísal ako 21ročný.  V tíme Saeco bojoval o pozíciu lídra s víťazom Gira Gilbertom Simonim, no v roku 2004 sa mu podarilo na Gire zvíťaziť. Dokázal zvíťaziť v roku 2008 na Amstel Gold Race, či dokonca trikrát na Lombardii.
Práve z víťazného Damianovho Gira z roku 2004 pochádza nami predstavený bicykel. Tento špeciálny bicykel, ktorý použil Damiano v 17.etape Giro d´Italia 2004, už jazdiaci v ružovom drese, v etape, ktorú ovládol Pavel Tonkov, opäť pochádza zo showroomu Jureho Kocjana v Ľubľane a ešte stále je dostupný na predaj do súkromnej zbierky. V danom čase to bol jeden z najľahších bicyklov v pelotóne s váhou 7,18kg. Základom tohto bicykla bol superľahký rám Cannondale Six 13 vyrobený z Cannondale Superlight aluminiovej zliatiny, s použitím prednej karbónovej vidlice. Rám bol naozaj ultraľahký, jeho váha bola nižšia ako častokrát i v súčasnosti používané karbónové modely. Myslím, že práve Cannondale dotiahol použitie hliníkových zliatin pri výrobe cyklistických rámov do absolútnej dokonalosti, ktorú doteraz nik nedokázal prekonať.
Špecialitkou, ktorú Cannondale na svoje bicykle dodával boli špeciálne kľuky Hollowgram, ktoré sa upínali tisíc-hranom na ultraširokú hliníkovú osku, v čom bol opäť Cannondale priekopníkom. Kľuky boli veľmi ľahké, no zároveň pevné, spojenie s oskou bolo považované za najpevnejšie na trhu, aj preto bolo na bicykloch tímu Saeco nasadené namiesto kľúk Campagnolo Record, ktoré stále používali klasické upevnenie na štvorhrannú oceľovú osku. Na špeciálnych „cannondalovských“ kľukách boli namontované francúzske pedále Time Equipe, ľahké pedále z kompozitových zliatín umožňujúce bočný pohyb tretry v pedáli.  Keďže sa jednalo o taliansky tím, ostatné komponenty zabezpečoval taliansky výrobca, konkrétne vlajková sada Campagnola Record. V danom roku to bola konkrétne 10 kolová verzia Campagnolo Record Titanium s karbónovými časťami na prehadzovači, prešmykovači a radiacich pákach. V použití karbónu na súčiastkach prebehlo Campagnolo konkurenčné Shimano, ktoré veľmi dlho odolávalo použitiu karbónu v pretekárskych sadách.
Taliani boli špecialisti i v drobnostiach. Namiesto klasického bowdenu boli použité ligotavé „gorálky“ Nokon, ktoré boli navlečené na teflónovej vložke a znižovali váhu oproti klasickému bowdenu. Samozrejme Taliani majú radi zlaté, strieborné doplnky, čím práve Nokon ozvláštnil bicykel i na pohľad.
Kompletná sada Campagnolo Record je to najlepšie, čo svet ponúkal, bola spoľahlivá, radenie o trochu tvrdšie a surovejšie ako u Shimana, no páky s prehadzovačom fungovali veľmi dlho a jednoduchý mechanizmus v páke bol prakticky nezničiteľný. Jediným slabým miestom bolo upevnenie karbónovej páčky do kompozitového tela páky, kde po tvrdých pádoch často došlo k vylomeniu čapu, keďže na rozdiel od Shimana sa brzdiaca páka celá nevyklápala. Na druhej strane to však viedlo k väčšej stabilite pri brzdení.
Na bicykli boli použité tvarované karbónové aeroriadítka FSA, akýsi predvoj začínajúcej aerodynamiky pri kokpitoch, čo v danej dobe ešte nebolo bežné. Zaujímavosťou je i použitie talianskej garážovej sedlovky FRM s anodizovanými zlatými prvkami. Jej použitím sa sledovalo zníženie váhy, čím bola značka FRM špecifická.  Na sedlovku bolo namontované v daných rokoch hojne používané sedlo Fizik Arione, ktoré oproti konkurencii bolo o pár centimetrov predĺžené, čím umožňovalo väčšiu variabilitu posedu.
Na stroji sú použité originálne kolesá Mavic Ksyrium, kompletne z hliníkovej zliatiny, z ktorej bol vyrobený náboj, špice i mierne zvýšené ráfiky. Boli to tvrdé odolné kolesá s veľmi dobrou brzdiacou dráhou a použitým klzným ložiskom na orechu náboja. Jedinou nevýhodou bolo časté „cinkotanie“, nakoľko pri vniknutí prachu medzi náboj a špicu, či nipel a špicu spôsoboval vŕzganie, čím je hliník špecifický. Použité boli plášte Hutchinson Saeco team.
Tento muzeálny kúsok s veľkou zberateľskou hodnotou je stále k dispozícii v Premium cycling, takže ak niekto dokáže oceniť tento autentický bicykel, na ktorom pretekal pri svojom víťaznom Gire Damiano Cunego v roku 2004, stále má možnosť si ho zakúpiť.
fotogaleria ikonkaCannondale Six13 Team Saeco (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop