História vývoja pretekárskej techniky: Pinarello Paris Team Telekom 1999 - Jan Ullrich

10.4.2021, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Po niekoľkých kúskoch zo staršej histórie sme Vám v minulom dieli pripravili autentickú mašinku Damiana Cunega. V pár ďalších pokračovaniach budeme pokračovať v tejto tradícii a predstavíme Vám slávne bicykle slávnych cyklistov. Opäť vďaka Juremu Kocianovi a jeho Premium-cycling, ktorý poskytol skvelé fotografie a sprístupnil tieto špeciálne stroje, ktoré sú z času na čas v predaji.
Pokiaľ máte dostatok prostriedkov a rýchlo zareagujete, je možné si cez Premium-cycling obstarať aj takúto mašinku, o ktorú je samozrejme eminentný záujem. Dnes si ukážeme naozajstnú lahôdku, Pinarello Paris z roku 1999, ktorý sedlal sám Ján Ullrich, víťaz Tour de France 1997.
 
Jan Ullrich bol obrovskou nemeckou superstar v nemeckom zoskupení Team Telekom, kde popri Janovi pôsobili i ďalšie megahviezdy Zabel, Kloeden, či Vinokurov. Práve mladučký Jan vyletel ako meteorit, keď v roku 1997 zvíťazil  v celkovom poradí Tour ako 23 ročný. I príliš skorý úspech mal neskôr za následok mnohé trápenia a šlamastiky tohto ryšavého mladíka, no navždy zostal ikonou.
 
Team Telekom sedlal v roku 1999, z ktorého kúsok pochádza, značku Pinarello model Paris. Giovanni Pinarello sa narodil v roku 1922 ako deviaty z dvanástich bratov. Najskôr okúsil amatérsku a od roku 1947 aj profesionálnu kariéru. Keď zavesil bicykel na klinec, založil v roku 1952 vlastnú dielňu, Cicli Pinarello v Trevise a pustil sa do stavania bicyklov. Možno ani on netušil, aká slávna sa jeho značka stane, veď len v posledných 30tich rokoch získala 13krát Tour de France. V roku 1995 predstavili model Pinarello Paris s ovalizovanými „oversized“ trubkami Deddacciai a ihneď získal veľkú popularitu. Na modeli Pinarello Paris pretekal Jan Ulrrich v roku 1998 a začiatkom roka 1999.
    

Základom bicykla je rám vyrobený z ovalizovaných aluminiových trubiek Deddacciai Vires 7003 zváraných metódou tig. Práve oválne masívne trubky zaručovali maximálnu pevnosť rámu. Tímové rámy mávali zväčša navarený aj držiak čísla na hornej rámovej trubke, nie je tomu inak ani v tomto prípade. Návarky na ukončenia radiacich bowdenov na spodnej rámovej trubke sú posunuté až ku hlavovej trubke, aby bowdeny nezavadzali a nešúchali sa pri otáčaní sa hlavového zloženia.  Je odetý do typickej červeno-šedej farby hlavného sponzora Team Telekom, ktorý figuruje i na spodnej rámovej trubke. Rám je označený K3 na stredovom zložení, označujúci rámy pre jednoznačného lídra tímu. Pravdepodobne bicykel č. 3.
 
Tímové bicykle, nakoľko boli zvárané na mieru, boli práve takýmto spôsobom označované, aby mechanik jednoznačne vedel pri skladaní, ktorý rám komu patrí.  Miery bicykla sú: horná rámová trubka 585mm (stred-stred) a 575mm (stred-stred) resp. 620mm (stred-vrch) sedlová trubka. Hlavová trubka má výšku 175mm.  V podstate sa jedná o klasickú rovnú neslopingovú geometriu.
    

Bicykel je osadený kompletnou sadou Campagnolo Record titanium 9sp. Kompletnou, znamená, že zahrňovala aj rovnomenné pedále Campagnolo, čo nebývalo u mnohých tímov zvykom a často volili i špecializovaných výrobcov Look či Time. Použité kľuky Campagnolo Record sú upevnené na klasickú štvorhrannú osku, štyri skrutky spájajú prevodníky s kľukou, piaty je esteticky zapustený rovno do pravej kľuky. Ich dĺžka je 175mm a použité prevodníky v kombinácii 53/41. Campagnolo Record Titanium 9 je nádherná esteticky zvládnutá hliníková sada až na jednu súčiastku a tou sú prehadzovacie a brzdové páky. Kým najväčší konkurent Shimano tvrdošijne používal čisto hliník a jeho zliatiny, práve Campagnolo začalo experimentovať s karbónom na brzdových pákach. Prehadzovanie u Campagnola fungovalo o čosi tvrdšie a surovejšie ako pri Shimane, no bolo veľmi odolné a nezničiteľné. Celý prehadzovací systém vnútri telesa páky bol oveľa jednoduchší a trvácnejší.
 

Nádherným skvostom sú aj náboje Campagnolo Record opatrené maznicou v strede náboja, v podstate použitá kombinácia hliníkovej osky, venčekov superkvalitných ložísk a leštených kónusov sa u top modelov Campagnolo a Fulcrum využíva v nezmenenom prevedení dodnes. Náboje sú zapletené do ráfikov Campagnolo Barcelona. Aj keď Campagnolo prichádzalo postupne s aero modelom Campagnolo Bora, v kopcoch, či klasikách sa stále využívali nízke klasické ráfiky pre svoju nižšiu váhu.
 

Samozrejmosťou je použitie nemeckých galusiek Continental.  Riadítka a predstavec zabezpečila firma 3ttt. Už sa jednalo o ahead uchytenie na vidlicu, no zaujme rozmer predstavca, a to 140mm. Výnimočnou je i sedlovka Campagnolo Record vyrobená z titanu. Práve použitie titanových dielov dodalo sade Campagnolo z konca devaťdesiatych rokov i dodatkový názov Titanium. Okrem titanovej sedlovky sa jednalo o drobné dieliky a skrutky v brzdách, radiacich pákach, či prehadzovačoch.  
Pretekárska mašina Pinarello Paris, ktorú koncom milénia sedlal Jan Ullrich je parádnym unikátnym kúskom vrcholu pretekárskej techniky na prelome tisícročí. V nádhernom zachovalom stave bola ešte nedávno v predaji vďaka Juremu Kocjanovi, ktorému chcem znova poďakovať za sprostredkovanie týchto nádherných záberov pre našich čitateľov.
fotogaleria ikonkaPinarello Paris Team Telekom 1999 - Jan Ullrich (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19

Diskusia

Michal (Neprihlásený užívateľ) - 12.04.2021 20:28:43
Parádička
 
Náš eshop