Analýza: Akú uhlíkovú stopu zanechávajú cyklistické podujatia?

28.4.2021, 00:00 | Magazín C-I.sk | Jakub Andacký
Cyklistika je činnosť, ktorá má bezpochyby pozitívny vplyv na životné prostredie. Pri bicyklovaní neprodukujete žiadne emisie, pravidelná športová aktivita vás udrží fit a častokrát aj ušetríte peniaze. Ako je to však s veľkými podujatiami, na ktorých sa premelie množstvo áut, vrtuľníkov, motoriek a na ktorých propagáciu sa využije nemálo zdrojov? Pozreli sme sa na to bližšie.
motorky a helikoptéra (© LaPresse/Fabio Ferrari)
Cyklistika získava každým rokom viac na popularite. Čoraz väčšie množstvo dospelých aj detí po celom svete jazdí na bicykli. Využívajú ho na zábavu alebo ako spôsob prepravy. To má nepochybne pozitívny vplyv na globálnu klímu. Ak bežný človek presadne z auta na bicykel, ktorým sa každý pracovný deň presúva z domu do práce do vzdialenosti 20 kilometrov, ušetrí ročne až 445 kilogramov emisií oxidu uhličitého a každý týždeň spáli 5840 kalórii, čo sa rovná dvanástim hamburgerom alebo 44 vegánskym hríbovým rizotám.
Klimatická kríza je globálny problém, na ktorý má vplyv viacero sektorov, vrátane profesionálneho športu. Zapríčiňuje ju vypúšťanie emisií skleníkových plynov do ovzdušia. Veľké cyklistické podujatia so všetkým, čo k ním patrí, za sebou zanechávajú veľkú uhlíkovú stopu a objavujú sa legitímne otázky o ich udržateľnosti.
V prvom rade treba zdôrazniť, že profesionálna cyklistika inšpirovala množstvo ľudí k tomu, aby začali športovať a používať bicykel namiesto auta. V druhom rade, profesionálne tímy nemajú páku, ako ovplyvniť zabezpečenie pretekov po environmentálnej stránke. Môžu sa síce správať zodpovedne a udržateľne - využívať elektrické autá, odstrániť z kuchyne mäso, nepresúvať sa leteckou dopravou - no priebeh pretekov, ani konanie ostatných tímov ovplyvniť nedokážu. Táto rovnica platí aj opačne. Napríklad: Organizátori môžu využívať iba elektrické či hybridné autá, no či sa ich rozhodnú nasledovať aj ostatné tímy, už nie je v ich dosahu.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Ako je to na Tour de France?
Trasa najobľúbenejších cyklistických pretekov meria každoročne približne 3000 kilometrov. Musí nimi prejsť nielen celý pelotón, ale aj dlhá karavána tvorená tímovými vozidlami, vozidlami organizátorov a lekárov, mediálnym konvojom či reklamnou karavánou, ktorá fanúšikom popri cestách rozdáva propagačné predmety.
Tá sprevádza Tour de France už dlhých 90 rokov, počas ktorých si medzi fanúšikmi získala obrovskú popularitu. Podľa prieskumov organizátorov podujatia priťahuje až 47 percent všetkých fanúšikov. Reklamný sprievod mal v uplynulých rokoch dĺžku približne jedenásť kilometrov. Minulý rok sa pre pandémiu scvrkol o štvrtinu. Napriek tomu počas troch týždňov rozdal viac než pätnásť miliónov (nepotrebných) reklamných predmetov, čím nahneval aktivistov aj miestnych, pretože francúzsku prírodu zaplavili odpadky.
Poslanec z francúzskej Strany zelených Francoyis-Michel Lambert dokonca spochybnil kvalitu odovzdávaných vecí. „Vyzývame karavánu, aby nedistribuovala predmety, ktoré naša spoločnosť nepotrebuje,“ zdôraznil ešte v roku 2019.
Reklamná karavána (© ASO / Charly Lopez)
Uhlíková stopa Tour de France teda nie je zanedbateľná. Stovky automobilov, motoriek, desiatky helikoptér a tony plastového odpadu hovoria jasnou rečou. Ani zďaleka však nie sú jediným problémom.
Na celkovú uhlíkovú stopu pretekov majú zásadný vplyv aj fanúšikovia. Podľa štatistík sa na najväčšie cyklistické podujatie príde pozrieť každoročne 12 miliónov nadšencov. Štúdia analytikov z Cardiffskej univerzity z roku 2007 zistila, že účastníci Starej dámy spoločne precestovali viac než miliardu kilometrov, pričom až 59 percent z nich využilo tú najmenej ekologickú dopravu – leteckú. Mnohí z nich následne strávili čas nakupovaním či ďalším premiestňovaním sa po krajine (zväčša autom), čím opätovne zvýšili celkovú uhlíkovú stopu.
Ročník 2014 štartoval v anglickom meste Leeds. Miestni organizátori poverili organizáciu Carbon Trust, aby zmerali uhlíkovú stopu úvodných etáp. Odborníci tento počin označili ako „greenwashing“ a marketingový ťah, pretože výsledky analýzy v konečnom dôsledku nemali žiadny význam ani vplyv na podujatie a ani nasledujúce ročníky neprišli s požadovanou zmenou.
Ako sú na tom tímy?
V profesionálnom pelotóne sa nájde niekoľko svetlých príkladov. Deceuninck - Quick-Step sa začiatkom roka zaviazal k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality. Zverejnil tiež podrobný rozpis svojej ročnej spotreby a vyprodukovaných emisií za rok 2019.
Deceuninck - Quick-Step (© Igor Stančík)
Belgický tím pretekal v 20 krajinách počas 272 dní a vyprodukoval 1288 ton emisií CO2, čo sa rovná 539 obojstranným letom z Bruselu do New Yorku. Okrem toho použil 27-tisíc fliaš s 750 kusmi dresov, 2500 čiapkami, 180 prilbami a 12 500 gélmi. Tím tiež disponoval 280 bicyklami a ďalšími 600 náhradnými reťazami a 400 kolesami. V tomto roku si dal za cieľ zefektívniť svoje energetické výdavky s cieľom dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Okrem toho spustil kampaň na podporu pitnej vody a zastavenia mohutného odlesňovania v Ugande.
Environmentálnu kampaň za záchranu veľrýb, oceánov a proti používaniu jednorazových plastov v minulosti viedol tím Sky. Ich niekdajší líder Chris Froome sa dlhé roky angažuje v kampaniach na záchranu biodiverzity a divožijúcich zvierat. Tímu však entuziazmus dlho nevydržal a po príchode nového hlavného sponzora Ineos sa vydal opačným smerom.
Individuálnu ambíciu pomôcť v boji s klimatickou zmenou prejavili Michael Woods a Adam Hansen. Woods prišiel s ambíciou sám byť uhlíkovo neutrálny a pomôcť v osvete. Hansen, ktorý minulý rok definitívne zavesil bicykel na klinec, zase presadzuje udržateľnú rastlinnú stravu.   
V cyklistike bohužiaľ funguje množstvo „špinavých“ sponzorov, ktorí na ochrane klímy nemajú záujem participovať, a patria k najväčším svetovým znečisťovateľom, čo je z povahy ich podnikania logické. Spoločnosť Gazprom, ktorá sponzoruje ruský prokontinentálny tím, je tretím najväčším globálnym znečisťovateľom a roky popiera vplyv fosílneho plynu na klímu a klimatickú zmenu ako takú. Medzi ďalších veľkých globálnych znečisťovateľov patria aj Spojené arabské emiráty alebo francúzska spoločnosť Total Direct Energie.

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop