Pred piatimi rokmi 60. ročník Okolo Slovenska opúšťal UCI kategóriu 2.2 a dostal sa na náročnú dráhu vyššej spoločnosti v konkurencii 2.1. Stál pred výzvou organizovať podujatie tak, aby k nám mali záujem chodievať tie najlepšie tímy sveta. Po piatich rokoch vidíme, že bol tento proces mimoriadne úspešný a v 65. edícii uvidíme historicky najviac - až sedem tímov World Tour. Slovensko budú brázdiť od východu po západ.
Preteky ostávajú v septemberovom termíne tesne pred štartom svetového šampionátu. Organizátori sa ale rozhodli zmeniť mierne kontrovezrný model poletapy a časovky v prvý stredajší deň. Pramenilo to z toho, že chceli dopriať tímom viac času na presun pretekárov aj sprievodného personálu z rôznych nedeľňajších pretekov. Vieme, že pár dní predtým sa napríklad jazdievajú kanadské jednorazovky v Québecu a Montréale. Tým pádom si väčšina tímov nežiadala ubytovanie už z pondelka na utorok. No viaceré tímy to ako ideálne riešenie nepovažovali.
Jeden z vlaňajších dojazdov (© Ján Melicher) |
Audiovyjadrenie generálneho riaditeľa pretekov |
Tento ročník už preto začne v utorok 14. septembra prológom. Mala by mu predchádzať aj slávnostná prezentácia tímov, ale všetko sa uvidí podľa pandemickej situácie. Rovnako sa upresnia časy. Nasledovať budú štyri klasické etapy s vyvrcholením v sobotu 18. septembra popoludní.
Prológ bude mať 1,6 kilometra priamo v centre Košíc. Pôjde o trať čisto na Hlavnej ulici so štartom aj cieľom pri Dolnej bráne s jednou otočkou v strede. Celá časovka teda bude na dlažobných kockách s minimálnymi rozdielmi tak, aby hrali dôležitú rolu v ďalších etapách bonifikácie.
V stredu pelotón ostane v Košiciach a prejde 151 kilometrov po takom západnom okruhu cez Medzev, kúpelné mestečko Štós (celkom náročný kopec) či potom na sever cez Gelnicu späť do metropoly východu na Rooseveltovu ulicu, kde bude stáť cieľová brána. V redakcii si nepamätáme, žeby v posledných pätnástich rokoch šli preteky v tomto regióne západného Abova či južného Spiša. Bude to etapa typicky slovensky zvlnená.
Vo štvrtok ráno bude čakať konvoj asi 50-minútový presun po D1 pod Spišský hrad neďaleko Levoče, kde bude slávnostný štart druhej etapy. Veľmi zaujímavé netypické miesto, kde preteky už dlhé roky neboli. V Spišskom Podhradí budú preteky aj ostro odmávané a cez Levoču so Spišskou Novou Vsou sa pelotón vyberie tradične na západ cez Vysoké Tatry, ktoré chýbali v itinerári len vlani.
Opäť bude najnáročnejším stúpaním Štrbské Pleso a potom sa pôjde okolo Liptovskej mary cez nepríjemný kopec Lúčky - Vrch Varta (zatiaľ nevieme jeho presné parametre, ale v závere je prudký) do cieľového Dolného Kubína, kde sa urobí ešte krátky okruh. Rozumieme marketingu a tomu, že mesto to takto chcelo, ale preto ostal vrchol kopca 22 kilometrov pred cieľom, inak by bol iba desať, a to by malo parametre rozhodnúť preteky inak ako klasickým špurtom. Etapa má 190 kilometrov.
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
Na južnej Orave odštartuje aj tretia etapa, ktorá sa vyberie kopcovitým terénom cez Terchovú na Kysuce do Čadce, kde tiež dlho preteky neboli. Následne smerom do Bytče aj cez epickú Manínsku tiesňavu do cieľovej Považskej Bystrice, kde sa cez cieľovú pásku prejde už po 133 kilometroch, ale ešte bude na programe južný okruh cez Čelkovej Lehotu a Púchov. Po 194 kilometroch sa zrejme bude na Považí špurtovať.
Záverečná sobotňajšia etapa už bude klasicky kratšia a vrcholiť by mala pred 16tou hodinou. Odštartuje sa v Trenčianskych Tepliciach a pôjde sa cez množstvo dediniek regiónu Považia smerom na juh cez Topoľčany a Hlohovec až do Trnavy, no a tam sa opäť odkrúži jeden 30-kilometrový okruh aj cez cyklistom známu Suchú nad Parnou. Záverečný deň bude mať 159 kilometrov s klasickou šprintérskou koncovkou na Ulici Milana Rastislava Štefánika.
Spolu bude mať tento ročník bez mála sedemsto kilometrov predbežne s desiatimi rýchlostnými a šestnástimi vrchárskymi prémiami. V prvej etape by sa malo prechádzať aj cez bydlisko bývalého prezidenta SR Rudolfa Schustera. Organizátori ho skúsia nejakým spôsobom zapojiť do pretekov, aspoň na fototermín.
Audiovyjadrenie zostavovateľa trate |
Celková mapa aj profil pretekov (© okoloslovenska.com) |
Štartová listina s ďalším progresom
Ako sme avizovali, konkurencia by mala byť najkvalitnejšia v histórii - čo do počtu profesionálnych tímov. O konkrétnych menách v štartovej listine sa zatiaľ hovoriť nedá. Už niečo ako tradičný skelet tvoria tímy Deceuninck - Quick-Step a Bora-hansgrohe, ktoré k nám prídu štvrý raz. Pripomíname, že celkové triumfy si vybojovali len "podlahári" Alaphilippe, Lampaert a Steimle. Otázka o účasti Petra Sagana ostáva otvorená. Vieme, že jasno nemá ešte ani o svojej budúcnosti v Bore. Podľa športového riaditeľa Ľudovíta Lučaniča by mal Peter prísť na 90 %.
Tretí raz príde Israel Start-Up Nation a veľmi dobre sa u nás vlani cítil aj Sunweb, takže Team DSM neváhal a opäť prijal pozvanie. Avšak Cofidis i CCC už neprídu a pozvanie neprijal ani silný Alpecin-Fenix, ktorý absolvuje takmer všetky preteky World Tour vrátane Grand Tours, ale nemá toľko pretekárov ani personálu, aby ešte na konci sezóny šiel etapák u nás. Vznikli teda obavy, či neostaneme len na štyroch tímoch najvyššej ligy. Našťastie sa tak nestalo.
Vlaňajšie pódium (© Ján Melicher) |
Na našich cestách uvidíme tri nové tímy. Príchod Astany - Premier Tech odklepol samotný Alexandre Vinokourov a prvý raz sa u nás predstavia aj tímy Qhubeka Assos a Team BikeExchange. Spolu teda sedem WT celkov, čo je slovenský rekord a k tomuto počtu sa nedostane väčšina pretekov 2.1 vrátane tých na západe.
Z Pro tímov k nám opäť prídu klasické farby ako každý rok, dlhodobo spokojné tímy, ktorým to aj sedí do koncepcie, teda Bingoal - Pauwels Sauces, Gazprom - RusVelo, Novo Nordisk aj Uno-X Pro Cycling. Z talianskych tímov si organizátori môžu prakticky vybrať. Vlani tu bolo Vini - Zabú, predvlani Androni, a tak tentoraz príde Bardiani CSF. Nováčikom z tejto kategórie bude španielsky Equipo Kern - Pharma.
Vlaňajší víťaz vrchárskej súťaže Kenny Molly z Bingoalu (© Igor Stančík) |
Pre kontinentálne tímy ostal už len maličký priestor, takže prídu len tie mimoriadne silné - Elkov Kasper, Mazowsze Serce, Adria Mobil, z talianskych tímov ostal opäť priestor Friuli a na posledné miesto vzal Ľudovít Lučanič rakúsko-nemecký celok Maloja Pushbikers. Štandardom bude účasť Dukly Banská Bystrica, reprezentačného výberu, no a priestor dostane aj náš nový kontinentálny celok Cycling Academy Trenčín, ktorý v tejto sezóne ešte na žiadnych UCI pretekoch neštartoval.
Pravidlá ostávajú rovnaké ako posledné roky, teda klasifikácie, najbojovnejší jazdec, bonifikácie a podobne. Generálnym partnerom pretekov a celkovej klasifikácie ostalo Niké, ktorej logo bude na žltom drese. Opäť bude jazdiť aj karavána. Novinkou je organizácia podujatia pre verejnosť Energia na kolesách v každom cieľovom meste, nie len poslednom. Rokuje sa aj o výrobe živých televíznych prenosov. Existuje viacero alternatív vrátane Eurosportu, doladí sa to zrejme v lete podľa financií, ktoré sa podarí "vyboxovať" naprieč inštitúciami.
Audiovyjadrenie športového riaditeľa |
Ľudovít Lučanič (© Patrik Vachalík pre Cycling-Info.sk) |
WORLD TÍMY
Deceuninck - Quick-Step
Bora-hansgrohe
Team DSM
Astana - Premier Tech
Team BikeExchange
Team Qhubeka - Assos
Israel Start-Up Nation
PRO TÍMY
Bingoal Pauwels Sauces WB
Bardiani CSF Fairzane
Uno X Pro Cycling
Gazprom Rusvelo
Team Novo Nordisk
Equipo Kern - Pharma
KONTINENTÁLNE TÍMY
Dukla Banská Bystrica
Cycling Academy Trenčín
Kasper Author
Mazowsze Serce Polski
Adria Mobil
Friuli ASD
Maloja Pusbikers
Slovenská reprezentácia