Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Prečo sú úniky na Grand Tours čoraz úspešnejšie? Strácajú víťazstvá v etapách Grand Tours prestíž? (blog)

15.6.2021, 00:00 | Blog | pmts
Prečo sú úniky na Grand Tours čoraz úspešnejšie? Strácajú víťazstvá v etapách Grand Tours prestíž? (blog)
Joe Dombrowski a jeho triumf po úniku na Gire (© LaPresse/Massimo Paolone)

Máme za sebou prvú Grand Tour sezóny 2021, talianske Giro, ktoré sa stalo korisťou Egana Bernala. Jednou z charakteristických čŕt tohto Gira boli aj úspešné úniky, ktoré sa stali zároveň aj dosť diskutovanou témou. Vo viac ako polovici etáp s hromadným štartom sa radoval celodenný únik, konkrétne v desiatich prípadoch. Nebola to ale nijaká anomália, ale skôr potvrdenie trendu, ktorý v posledných rokoch sledujeme. 
Triumf Fortunata na Gire (© LaPresse/Massimo Paolone)
Trocha štatistiky... Keď sa pozrieme na Grand Tours v 21. storočí, v priemere zvyklo uspieť asi tak 18 únikov za sezónu na všetkých troch podnikoch Grand Tours. V posledných piatich sezónach je ale priemer podstatne vyšší, okolo 21 až 22 úspešných celodenných únikov. Toto číslo by bolo aj väčšie, ale zráža ho sezóna 2018, kedy sa únik radoval len 16-krát, z toho na Gire a Tour len po štyri razy. Absolútny rekord drží sezóna 2019, kedy sa z 56 etáp s hromadným štartom celodenný únik radoval až 27-krát. V priemere sa logicky zvykne najviackrát únik radovať na Vuelte a najmenej na Tour de France, no v posledných rokoch sa aj táto štatistika vyrovnáva a úniky bežne zvyknú brať tretinu, až polovicu etáp, bez ohľadu na Grand Tour.
Čím to je? Klesá prestíž etapových víťazstiev na Grand Tours? Znamená vôbec ešte niečo, keď má pretekár v palmarés zapísanú víťaznú etapu na Gire či Vuelte? Poďme si rozobrať niekoľko dôvodov, prečo sa nechávajú tak často úniky bez kontroly a je im umožnené si v podstate bez boja zobrať tak prestížne víťazstvá...  
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Cyklistika je ďaleko viac kalkulovaným športom ako v minulosti
Bohužiaľ, je to tak... V cyklistike sa vytráca pretekanie na základe pocitu. Všetko je vypočítané dopredu a všetko je sústredené na konzervovanie energie, v snahe našetriť jej viac ako súperi a byť tak lepší na konci pretekov, čo ale často nevychádza. Najmä tímy pre celkové poradie si obľúbili túto taktiku, s cieľom minúť čo najmenej energie na začiatku pretekov, vďaka čomu vidíme úspešné úniky už v prvom týždni, no a dokonca vídame, ako sa tímy na celkové poradie doslova vyhýbajú dresu pre vedúceho pretekára a doslova ho darujú úniku. V minulosti úplne sci-fi. Kam sa podela tradícia, že úniky môžu uspieť až po prvom horskom dojazde? Tímy, ktoré nejdú na celkové poradie, ale ich cieľom sú etapy, sa tak prispôsobili a zistili, že je ďaleko výhodnejšie poslať jedného alebo dvoch jazdcov zabojovať do úniku, než následne vyčerpať celý tím pri jeho sťahovaní. Zvlášť, keď je úspech lídra čím ďalej, tým menej istý...
Väčšia konkurencia
Tým sa presúvame k druhému bodu. Tréningové postupy, výživa, vysokohorské kempy, všetko sa posúva smerom dopredu. Stále viac a viac jazdcov, dokonca aj úplne mladých, sa dokáže ,,vytrénovať" na top úroveň. Talent a skúsenosti už nie sú takou výhodou, akou boli kedysi. Tipovať víťaza cyklistických pretekov bolo vždy ťažké, ale dnes je to už takmer nemožné... Tím, ktorý má adepta na víťazstvo v etape, musí myslieť nato, že jeho líder im nezaručuje víťazstvo, keďže za ich zadnými kolesami odpočíva rovnako dobrá konkurencia, no a tak si tento tím veľmi dobre rozmyslí, či sa mu oplatí sťahovať únik. Často je odpoveď nie. Rozdiely medzi jednotlivými pretekármi sa zmenšujú, časové rozostupy sa krátia, no a preteky preto začínajú vyzerať inak... 
Triumf Bettiola po úniku na Gire (© LaPresse/Massimo Paolone)
Iná mentalita unikajúcich pretekárov
Celkové zvyšovanie výkonnosti pelotónu, sa odráža aj na mentalite jazdcov, ktorí do toho úniku naskočia. Kedysi tam chodili títo jazdci čisto z reklamných dôvodov, ukázať sponzorov, prípadne celú energiu vyplytvať na prémiách, pri súbojoch napríklad o horský dres. V rovinatých etapách tomu tak stále je, keďže sila balíka na rovine a množstvo šprintérov v pelotóne je enormné, ale v ostatných profiloch to už tak úplne neplatí. Jazdci majú bežne v hlave, že úspešný únik nie je nemožný a jazdia rozumne, doslova s vidinou toho, že dneska sa idú pobiť o víťazstvo... Krásne to vidíme na prémiách, ktoré sa často prejdú bez boja a záujem o subklasifikácie slabne, lebo jednoducho pretekári majú pohľad uprený na väčšie ceny; či už to je šetrenie sa na prípadný boj o etapu, alebo na prípadnú pomoc lídrovi, ktorý bojuje o celkové poradie. Úniky sú stále viac sebavedomejšie a už dávno neslúžia len ako billboardy na kolesách. 
Celková vyššia úroveň pretekov
Vďaka už spomínaným tréningovým inováciám v cyklistike a nárastu výkonnosti pretekárov, sa logicky aj zrýchľujú preteky. Úplne bežne vídame stále lepšie a lepšie časy na ikonických stúpaniach, stále lepšie a lepšie priemerné rýchlosti v časovkách. To si v nejakom bode vyžiada svoju daň, keďže ľudské telo má svoje hranice. Dni, kedy sa na klasikárskom profile pustí dopredu 20-členný únik a zvyšok pelotónu oddychuje s 20-minútovým mankom sú síce divácky menej atraktívne (obzvlášť pre fanúšikov klasikárov ;)), no tieto dni sú nevyhnutné nato, aby si cyklisti trocha vydýchli a ponúkli nám show, ktorú chceme vidieť, zas na druhý deň. 
- ponuka z nášho ehopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
Strácajú teda etapové víťazstva a priebežné nosenie dresu vedúceho pretekára prestíž?
Nie. Podľa mňa nie. Je jasné, že víťazstvo vybojované v desať-člennom úniku u fanúšikov nemá takú váhu, ako víťazstvo vybojované z pelotónu. Je jasné, že Mauro Schmid alebo Victor Lafay by nikdy z pelotónu nevyhrali. Na druhú stranu, pretekári si sú vedomí veľkej možnosti vyhrať z úniku, no a tak v posledných rokoch sledujeme na začiatkoch etáp krásne súboje o únik. Často zabúdame nato, že pretekári, ktorí sa stretnú v úniku a bojujú spolu o etapu, nebojujú v ten deň len medzi sebou, ale už vyhrali jeden súboj, a to s celým pelotónom, o to sa vôbec objaviť v tom úniku a dostať možnosť zabojovať o tú etapu. Časy, kedy si etapy na Grand Tours pripisovali na svoje kontá hlavne veľké mená, sú síce preč, ale to automaticky neznamená, že sú menej cenné.
Cyklistika je založená na tradíciách a prestíž etáp na Grand Tours nikdy tak úplne neopadne, keďže konkurencia v ktorej bolo víťazstvo získané, má menšiu váhu ako meno a história tých pretekov. A Grand Tours sú to najviac, čo v cyklistike existuje. Takže je síce pravda, že sa k víťazstvu na Grand Tour môže dneska dostať omnoho viac cyklistov, kľudne aj takzvaných ,,no name" cyklistov, no stále sa vždy bude jednať o jedno z najväčších víťazstiev v cyklistike, aké sa dá získať. A hoci mnoho fanúšikov zo zvyšujúcej sa úspešnosti únikov radosť nemá a chce radšej vidieť súboje svojich hviezdnych favoritov, nijako to neznižuje hodnotu toho víťazstva, či už prišlo z úniku, alebo z pelotónu. 

Diskusia

Medik (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 04:51:06
Dobrý článok... ????
Palec (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 12:22:20
Nie je únik ako únik...tam kde únik tvrdo bojuje s pelotónom o víťazstvo v etape,je pre fanúšika skvelé,ale tam,kde to pelotón zabali už na štarte, pustí 10 ludi dopredu nech sa zahrajú,a my sa v kľude odvezieme,to je nešťastie pre diváka...
Peteer Cagáň (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 13:38:42
Je to aj tým, že tímy majú menej o 1 pretekára a tým padom aj o domestika na sťahovanie únikov
Pmts (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 20:35:04
To je pravda, mohol by to byť ďalší bod. Hoci keď som si robil rešerš, tak tento trend začal skôr, keď ešte bolo v tíme po 9 pretekárov, okolo rokov 2015-16.
Stíhač (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 13:48:42
Veľa slov, málo informácií. Hlavná príčina je ekonomická. Zníženie celkového počtu pretekárov v jednotlivých tímoch na Grand Tour malo za následok, že tímy sú slabšie prí stíhaní únikov a tak sa peniaze za víťazstvo rozložili medzi viacero tímov, pretože je aj viac rôznych víťazov. Smutné je to, že športová úroveň Grand Tour sa takto hznižuje, pretože televízie vedia veľa platiť majiteľom futalových tímov najmä v Lige majstrov, nie už cyklistických tímov, hoci tie nám často poskytujú dlhšiu i napínavejšiu zábavu ako filmujúci futbalisti.
Michal (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 18:45:07
Toto máš prosím ťa odkiaľ? Vieš vôbec ako fungujú Grand Tour a celkovo financovanie profi cyklistiky? Tento tvoj príspevok je taký zjednodušený akoby som popísal let na mesiac v pár vetách.
Pmts (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 20:41:09
Zjednodušený a navyše veľmi laicky podaný... Vo vrcholovej cyklistike naozaj nejde o prize money za víťazstvá. Na Vuelte a Gire určite nie. Na Tour sa ešte dá niečo zarobiť, no aj z tade slabšie tímy odchádzajú tak so ziskom 20 tisíc, čo sú len omrvinky. Navyše polovicu tej sumy tam niekedy nechajú na pokutách. No a televízne stanice tímom neplatia ani mäkké f. Tvoj príspevok tak moc nedáva zmysel, že dôvod je ,,ekonomický".
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 15.06.2021 16:00:02
Aj keď dosť často nesúhlasím s tebou pmts, tak celkom dobrý blog,, aj keď súhlasím aj s podaktorymi diskutermi pod blogom.
Daniel Škodáček (Neprihlásený užívateľ) - 17.06.2021 02:04:34
Podľa mňa , hlavnú úlohu hrá zníženie počtu pretekárov v jednom tíme. Ak je 8 pretekárov a tím má špurtéra + 2 pomocníkov na finále etapy+ vrchára a 2 pomocníkov do hôr 55kilových + 1 človek od štartu etapy nosí vodu a jeden im náhodou spadne , alebo ochorie , tak proste nebudú ťahať. Jeden Martin Velits , ťahal v trojke za desiatimi v úniku a držali ich na 3 minutách celý deň , 12 etápa na jednej Grnd Tour. Tento človek tam chýba.
Roman (Neprihlásený užívateľ) - 18.06.2021 08:10:50
Celý článok sprostý a rovnako aj diskutujúci. Kto je raz dobrý cyklista, tak sa na Grand Tour uplatní., teda bude medzi prvými. Taktizujú jedine priemeri ako Sagan o etepové víťazstvá, samozrejme len v rovinatých "oddychových" etapách, kde sa celý čas vezú v závese a v závere sa idú pozabíjať, kto bude akože prvý .
Čo sa týka únikov a výhier z nich, nuž mstále to musia byť tí lepší, hoci nie najlepší, najlepší to majú vždy pod kontrolou a navzájom sa kontrolujú. Náročné a kopcovité etapy jednoducho preiredia zrno od pliev.
Víťazstvá v niektorých ľahkých či vypustených etapách taki strácajú prestížny význam, majú význam len štatistický a reklamný, no nie význam športový.
No víťazstvo či umiestnenie medzi prvými na Grand Tours je vždy športovo cenené, lebo tam je to ozaj o kvalite a sile cyklistu. Kto je raz dobrý, tak je dobrý, aj keby nemal za sebou pomocníkov. Na prvé miesta by to nebolo, ale medzi prvými by sa určite skončil a objavoval by sa na kamerách v náročných etapách medzi najlepšími.
Zhrnutie: Taktizujú len priemeri a podpriemeri ako Sagan a tí NIKDY nevyhrajú Garnd Tour, lebo na to NEMAJÚ. Podpriemeri ako Sagan "vyhrávajú" len v najľahších rovinatých tzv. oddychových etapách, kde najlepší cyklisti po ťažkých etapách, kde pozískavali náskok, len oddychujú a kontrolujú to.
Michal (Neprihlásený užívateľ) - 18.06.2021 13:47:45
Evidentne sa v tom vyznáš :D
Miloš (Neprihlásený užívateľ) - 20.07.2021 15:45:03
????‍♂️????
 
Náš eshop