Rozbehla sa už séria pretekov V4 aj vo virtuálnej cyklistike, zapojiť sa môže každý s vhodným trenažérom

12.1.2022, 16:00 | Magazín C-I.sk | Juraj Janoťák
V období pandémie sa ešte viac urýchlil rozvoj e-sportu, teda virtuálnej cyklistiky, ktorá je už takmer plnohodnotným odvetvím UCI a začína sa etablovať aj na Slovensku, teda v rámci SZC. Práve v týchto dňoch sa konajú podujatia V4, slovenská 25. januára. O čo ide sme sa rozprávali s koordinátorom cestnej cyklistiky Martinom Riškom, ktorý má spolu s Michalom Rohoňom na SZC zatiaľ na starosti aj esport.
Úvodná otázka. Čo je to cyklistický e-sport, respektíve virtuálna cyklistika?

Tak ako v iných športoch, aj cyklistika sa čiastočne presúva do online priestoru. V súčasnosti je už viac platforiem, ku ktorým sa dá pripojiť prostredníctvom šikovného/smart trenažéra a začať jazdiť doma v teple na virtuálnych ale aj reálnych cestách zobrazených na obrazovke.  Počas dlhej zimy to môže byť aj spestrenie prípravy, pre nepretekárov príležitosť sa porovnať, vybúchať zo seba stres, zašportovať si v domácom prostredí bez rizík spojených s cyklistikou vonku.

Je virtuálna cyklistika finančne náročná?
Asi najväčšou položkou bude kúpa trenažéra, ktorý bude podporovať prenos informácii s aplikáciami a dokáže dávkovať záťaž. Následne treba myslieť na poplatok, nazvem to členské, ktoré sa hradí mesačne/ročne online platforme, ktorú si vyberiete. Prípadne je možnosť si trenažér miesto kúpy aj zapožičať. Sú cykloobchody/ firmy, ktoré ich vedia prenajať zhruba od 1 € na deň.

Aké programy, respektíve softvér a trenažéri sa používajú?
Nemám úplný prehľad vo všetkých výrobcoch, ale myslím, že každý z nich má svoj softvér, kompatibilný s ich výrobkom. Následne sú všeobecné platformy, pri ktorých nehrá rolu značka trenažéra.

Existujú aj iné programy pre virtuálnu cyklistiku ako Zwift, najmä ten registrujú ľudia?
Trh s poskytovateľmi týchto služieb rýchlo napreduje, reklama hrá tiež svoj význam. Možností je viac, spomínaný Zwift, Rouvy, Trainerroad, Fulgas, Bikevo, Bkool a ďalší.

Ako sa líšia trenažéry aj softvér? Odporúča sa niečo iné pre výkonnostne slabších a silnejších, alebo je to jedno?
Tu skôr záleží od finančných možností a predstavy času stráveného v tomto priestore. Aj tu funguje princíp, za viac peňazí viac muziky.

Ako prebiehajú preteky v rámci virtuálnej cyklistiky?
Najskôr sa treba zaregistrovať do platformy, napríklad Rouvy, prvé dva týždne má každý grátis. Spárovať trenažér a ďalšie senzory s počítačom/tabletom/mobilom. Asi by bolo fajn si to ešte vyskúšať bez pretekania. Následne sa treba prihlásiť na preteky ako také, vyplniť všetky údaje. Potom ostáva už len sa v správny deň a čas pripojiť k daným pretekom a šlapať.

Existujú aj viaceré disciplíny vo virtuálnej cyklistike?
Určite, dá sa vyberať medzi časovkami, alebo klasickými pretekmi, kde zohráva rolu aj jazda v závetrí. A ako aj vonku aj tu sú rovinatejšie profily, zvlnené, ale aj čisto kopcovité preteky.

Aké dlhé trasy zvyknú byť na pretekoch?
Preteky zvyknú byť do hodiny pre tých najlepších.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Aký je zhruba rozdiel v náročnosti virtuálnej cyklistiky oproti reálnej? V čom sa líšia?

Nie som aktívny v tomto a tak to neviem porovnať. Určite si treba zvyknúť na zmenu záťaže a prehadzovať v predstihu, lebo trenažér neodpúšťa.

Určite nehrozí riziko zranení po pádoch, je možno aj menej stresujúca?

Bicykel je pevne uchytený v trenažéri, takže pády asi nie. Taký pretekový stres „štarťák“ nie je na škodu ani tu. Ale jasné, že keď je človek doma vo svojom prostredí, je to s minimom stresu.

Ak počas pretekov alebo tréningu cyklista ide do kopca, má si to laik predstaviť tak, že krútenie do pedálov je náročnejšie?
Áno, trenažér dávkuje záťaž podľa profilu a váhy jazdca. Všetko ako v reálnej situácii.

UCI organizuje MS vo virtuálnej cyklistike. Zúčastnili sa ho viacerí známi cyklisti a cyklistky. Ako sa to rozvíja na Slovensku? Aké sú ambície organizátorov, nadšencov či SZC v tejto oblasti?
UCI zareagovala rýchlo a už sa budú konať druhé Majstrovstvá Sveta vo februári. U nás sa do toho dostávame túto zimu, na programe sú prvé Majstrovstvá Slovenska v Ešporte. Do budúcna by sme chceli osloviť partnerov, virtuálne jazdiť na reálnych trasách Slovenského Pohára alebo pretekov V4, prepojiť jednotlivé kluby/tímy naživo počas live-streamov, myšlienok je veľa. Aj touto cestou chcem poďakovať kolegom za ich nasadenie a ochotu ísť do toho, Michal Rohoň, Lukáš Riha a Dominik Tvrdý sú motorom tohto projektu.

Ako došlo k tomu, že takto hneď v úvode roka sa organizuje séria V4? Ako to bude prebiehať a čo majú záujemcovia urobiť pre to, aby sa mohli zúčastniť?
Už dlhodobo zväzy V4 spolupracujú na sérii pretekov UCI. Český zväz cyklistiky prišiel s myšlienkou zorganizovať virtuálnu sériu, podobnú tej reálnej. Pre minimálny časový priestor sa to tento rok pôjde na iných trasách ako reálne preteky, ale do budúcna by sa malo jazdiť po „cestách“ práve týchto pretekov.

Zväzy spolupracujú s Rouvy.com, je potrebné sa zaregistrovať na tejto stránke vytvorením účtu a následne sa prihlásiť na preteky. Preteky sú naozaj pre všetkých bez limitu. Samostatne sa vyhodnocujú Hobby a samostatne registrovaní cyklisti/cyklistky. Slovenská V4 sa napríklad ide na trati MS v cestnej cyklistike 2020 v Imole.
 
Aké sú prize money v e-sporte? Aká odmena čaká napríklad pre najlepších na pretekoch V4?
Zatiaľ je to vo vývoji. Čo sa týka našich pretekov, každý účastník má možnosť získať voľný voucher na trénovanie v aplikácii Rouvy. V rámci Majstrovstiev Slovenska v každej kategórii určite dres prvému a medaile najlepšej trojici. MSR budú 26. februára.
Včera odštartoval seriál českou V4, ktoré známe mená sa objavili na štarte?
Napríklad Vojtěch Řepa, Pawel Bernas. Súťazili viacerí pretekári zo Slovenského pohára, ale dokonca aj kontinentálnej scény ako Marek Čanecký alebo Roland Kuba. Na slovenskú V4 je už prihlásený Daniel Turek a snáď budú tie mená pribúdať. Štartovka na slovenskú časť sa tvorí priebežne a uzatvára až hodinu pred štartom. Účasť prisľúbila aj Dukla BB. Ako spestrenie zimnej prípravy je to výborná vec - aj pre porovnanie. Dôležité je aj internetové pripojenie a kalibrácia trenažéra, aby spojenie a údaje fungovali správne.