Najstaršie cyklistické týždňové preteky s názvom Paríž - Nice zaujali v roku 2011 od 6. do 13. marca hlavne zvýšenou náročnosťou a ku koncu aj poriadne šmykľavým počasím. Okrem toho to bolo historicky vôbec prvé podujatie World Tour na európskej pevnine. Štartovali tu Martin Velits aj Peter Sagan.

V prvý deň bola na programe, na prvý pohľad nudná, šprintérska etapa. Lenže úvod priniesol hneď dve velits-martin-pad-paris-niceprekvapenia s príchuťou smoly. Najprv asi 50 kilometrov pred cieľom spadol Martin Velits, ktorý krátko po kruhovom objazde nestihol zareagovať na pád Minarda z Ag2r. Maťo síce dopadol bolestivo na rameno a hlavu, ale ako správny bojovník dokončil aspoň etapu. Po pobyte v nemocnici sa Martin rozhodol odstúpiť. „Po absolvovaní viacerých vyšetrení a röntgenu sa našťastie nepreukázala fraktúra, no lekári sa domnievajú, že došlo k roztrhnutiu väzov (ligamentov), ktoré spájajú kľúčnu kosť s hrudným košom. Je tam aj veľký opuch," komentoval pre Cycling-Info.sk svoj zdravotný stav bezprostredne po prvých vyšetreniach.

Druhým prekvapením bol úspešný únik, ktorý sa napokon stal realitou napriek tomu, že štyri kilometre pred cieľovou čiarou strácal pelotón iba 20 sekúnd. Hlavné pole však nedokázalo dostatočne zrýchliť tempo, a tak našiel z trojice uprchlíkov v sebe najviac síl na víťazstvo Thomas De Gendt z Vacansoleil. Belgičan si udržal dres lídra nasledujúce dve etapy. Jeho partneri z úniku Roy a Voigt skončili na druhom respektíve šiestom mieste. Tento nečakane úspešný únik, žiaľ, zmaril šance Peťovi Saganovi, ktorý však došprintoval štvrtý ako druhý najlepší z pelotónu za Hausslerom.

Druhá etapa pokračovala už bez Martina Velitsa, no a už v klasickom štýle šprintérskej etapy. Úniky šprintérske tímy poľahky ničili. Na rad prišiel hromadný špurt, škoda že Peťa Sagana po dlhej dobe naozaj prešpurtovali a klasifikovali ho na piatej pozícii. Najrýchlejší bol Gregory Henderson zo Sky, rožky vystrčil druhým miestom najfavorizovanejší Mathew Goss z HTC. Táto etapa zaujala aj krátkym prerušením kvôli prechodu vlaku cez trasu pelotónu, čo sa niekedy pri nezrovnalostiach v časovom pláne stáva. Pretek sa podľa pravidiel počas prejazdu vlaku prerušil, isteže, jazdci zastavení závorou museli čakať. Následne sa všetko vrátilo do pôvodných „koľají". Napríklad mladší z bratov Saganovcov zažil takúto situáciu prvýkrát.

Šok priniesol ďalší hromadný šprint v tretej etape, keď sa na začiatku rozhodujúceho súboja pár sagan-paris-nice-paddesiatok metrov pred cieľom Petrovi Saganovi nešťastne vyzula galuska a už nemohol zabrániť pádu. Šťastím v nešťastí bolo, že v obrovskej rýchlosti si Peter nespôsobil vážnejšie zranenie. Odreniny mu aj tak ubrali v nasledujúcom priebehu veľa potrebných síl. Trma-vrma pomohla Matthew Gossovi z HTC, ktorý tak pri záverečnom šprinte nenašiel protivníka a potvrdil ideálnu formu šiestym triumfom sezóny. Okrem toho vďaka bonifikáciám vyzliekol De Gendta z dresu lídra!

Štvrtá etapa sa ťahala kopčekmi, čo využila trojica Voeckler, Pauriol, De Gendt na ďalší tesne úspešný únik. Najaktívnejší muž celého podujatia domáci Thomas Voeckler si po mnohých rokoch konečne pripísal prvé víťazstvo na tomto preteku „za slnkom". Ďalší Francúz, druhý Rémi Pauriol, získal počas úniku veľmi dôležité body do vrchárskej súťaže, ktorú napokon i vyhral. Tretí Thomas De Gendt bol ťahúňom úniku a zaslúžene sa vrátil na čelo poradia. Za týmto triom sa však akčne šprintovalo, Peťo Sagan „doletel" napriek stále bolestivým odreninám na šiestej priečke.

Etapa číslo päť bola prvou „miešačkou" celkového poradia. Ako najlepší vrchár sa ukázal víťaz Andreas Klöden, ktorý dorazil vo vedúcej skupinke iba so S. Sánchezom, Carrarom, Martinom, martin-casovka-paris-niceTaaramaem, Kiserlovskim, Brajkovičom a Tondom. Ostatným sa podlamovali kolená hlavne zásluhou dvoch stúpaní prvej kategórie, ktoré odsunuli nášho reprezentanta Petra Sagana so stratou vyše 25 minút na 144. Pozíciu priebežného poradia. Na splnenie cieľa vyhrať nejakú etapu mal stále čistý štít. Veterán Klöden z Radioshacku sa stal novým lídrom celých pretekov! Aj keď je Klöden výborný časovkár, v šiestej časti Paríž - Nice 2011 predsa len potvrdil svoju pozíciu „princa časovky" talentovaný Tony Martin. A keďže Nemec dokázal predtým držať krok v kopcoch, stal sa novým lídrom podujatia a konečne potvrdil názory, že HTC sem prišlo v najsilnejšom zložení. Náš Žilinčan patril k priemeru na 69. pozícii.

Celé podujatie sa tak postupne zamotávalo, no motto „pretek za slnkom" nemalo účinok a posledné dve etapy boli šmykľavé, daždivé a chladné. Ukázala to najmä siedma etapa, kde Martin podľa očakávania dres lídra iba bránil. Zo súperov sa však najviac obával práve pádu, šmykľavejšiu etapu vraj ešte nezažil. Napokon to Nemec ustál, ale skončilo až 19 borcov, z ktorých viacerí aj kvôli nepríjemným pádom! Katastrofálne podmienky nevydržali napríklad ani Frank Schleck, Roche, Casar. Odstúpil aj Peter Sagan, ktorému sa podujatie nevydarilo, ale tak už to v cyklistike chodí. Pripomeňme že Peťo bol tretí najmladší medzi jazdcami a predtým minul veľa síl na víťazstvá na Giro di Sardegna. „Dnes som tie najťažšie kopce ešte zvládol v pelotóne, no v stúpaní na posledný bodovaný kopec, asi 70 kilometrov pred cieľom, ma už pelotón jednoducho utrhol. V tomto momente bolo jasné, že sa už neoplatí pokračovať."

Asi najnešťastnejšie spadol líder Astany na tejto francúzskej legende, Robert Kiserlovski, ktorý sa zošmykol rovno pod zaparkované nákladné auto. Chvalabohu, nezranil sa. Okrem toho sa tento Chorvát potešil víťazstvu kolegu Rémyho Di Gregoria, čo bolo premiérové víťazstvo Astany v sezóne. Avšak, Tony Martin si s pomocou tímu HTC všetko postrážil a stratil iba sedem sekúnd.

Posledná etapa bola najkratšou, ale opäť trošku postrašila mokrou vozovkou a žiadnou rovinou na oddych. Toto využil Thomas Voeckler na druhý víťazný únik. Bojoval typicky s vyplazeným jazykom paris-nice-bednaa v cieli sa radoval s tradičným úsmevom. Tony Martin si už ustrážil svoj náskok a stal sa celkovým víťazom, čo sa mu ako Nemcovi podarilo po jedenástich rokoch. Druhý skončil krajan Klöden, tretí zase Wiggins. Tieto mená potvrdzujú ako veľmi napovedala do výsledkov individuálna časovka. Štvrté miesto obsadil, a najlepším mladým jazdcom sa stal, ambiciózny Estónec Rein Taaramae z Cofidisu. Súťaž vrchárov si uchmatol pohodlne Rémi Pauriol z FDJ. Roman Kreuziger svoje prvé preteky World Tour v drese Astany dobojoval na sedemnástej priečke so stratou 7:10, ale nebol spokojný, keďže forma z tréningu sa vôbec nepodobala preteku.

Paríž - Nice 2011 môžeme charakterizovať hlavne ako náročnejšie oproti minulým rokom. Organizátori po časovke spomenuli, že možno je rozhodnuté príliš skoro, čo Tony Martin aj potvrdil, ale celkovo bolo podujatie veľmi pestré a pútavé. Naši dvaja chalani Martin VelitsPeter Sagan teda závod nedokončili, ale to nevadí. Sezóna iba začala.






paris-nice
UCI World Tour 2011
06.03.2011 - 13.03.2011


Paríž - Nice 2011 (1307 km)
1. 6.3. rovinata-20 rovinatá Houdan > Houdan 154.5 km De Gendt info-ikonka
2. 7.3. rovinata-20 rovinatá Montfort-Amaury > Amilly 198,5 km Henderson info-ikonka
3. 8.3. rovinata-20 rovinatá Cosne-Cours-sur-Loire > Nuits 202.5 km Goss info-ikonka
4. 9.3. kopcovita-20 kopcovitá Creches-sur-Saone > Belleville 191 km Voeckler info-ikonka
5. 10.3. kopcovita-20 kopcovitá Saint-Symphorie > Vernoux-Vivarais 194 km Klöden info-ikonka
6. 11.3. casovka-20 časovka Rognes > Aix-en-Provence 27 km Martin info-ikonka
7. 12.3. kopcovita-20 kopcovitá Brignoles > Biot 215.5 km di Gregorio info-ikonka
8. 13.3. kopcovita-20 kopcovitá Nice > Nice 124 km Voeckler info-ikonka