Presne o 10:00 sa dvesto cyklistov vydalo na najdlhšiu klasiku v kalendári UCI a najprestížnejšiu v Taliansku. Miláno - San Remo je známa svojou nevyspytateľnosťou a ako jedna z mála vyhovuje aj šprintérom.
(Preview Miláno - San Remo od Rastislava Borisa)

Na šestnástom kilometri sa vytvoril prvý únik dnešného dňa, a to veľmi početný. Dmitrij Gruzdev (Astana), Juan Pablo Suarez (Colombia), Angelo Pagani (Colnago), Juan José Oroz (Euskaltel), Pierpaolo De Negri (Farnese), Chen Ji (Project 1t4i), Michel Morkov (Saxo Bank), Oleg Berdos (UtensilNord) a Vegard Laengen (Team Type 1). na 70. kilometri dosiahli maximálny náskok vyše 13,5 minúty a potom to začalo klesať. Najsilnejšie a najviac favorizované tímy Liquigas a Sky začali na čele balíka tvrdo pracovať (Štartová listina tu). Prvá hodina sa šla priemerenou rýchlosťou 47 km/h (vyskočilo to najmä vďaka úniku) a druhá tiež veľmi svižne, 44 km/h.

cavendish-sanremoPrvý veľmi dlhý ale mierny kopec (23 km, 1.5%) zvládli všetci pretekári bez problémov a na jeho vrchole mal únik k dobru okolo jedenásť minút. Tretia hodina bola znova veľmi rýchla a šla sa priemernou rýchlosťou 42 km/h. Okolo 13:15 začala Liquigasu so Sky na čele pelotónu pomáhať aj Kaťuša a hneď to bolo cítiť. Skupinka na čele prišla o päť minút a musela sa uspokojiť s náskokom na hranici siedmych minút. Štvrtú hodinu absolvoval pelotón rýchlosťou 41 km/h, takže za prvé štyri hodiny sme mali uctyhodnú priemernú rýchlosť 43,5 km/h.

V nasledujúcich fázach pretekov sa na čelo pelotónu pridali ťahať aj pretekári tímu GreenEdge a keďže sa stúpalo na druhý kopec dňa Le Manie (dĺžka 4.7 km, 6.7%), náskok úniku prudko klesal, 92 km pred páskou bol na hranici štyroch minút. Medzi tým začal na kopci zaostávať majster sveta a víťaz týchto pretekov spred troch rokov Mark Cavendish. Pomôcť sa mu vydali traja borci zo Sky, no strata na pelotón neutále rástla. Tesne pred koncom stúpania ho minimálne očami dopredu tlačil jeho kolega a verný súputník Bernie Eisel, no strata na vrchole činila 80 sekúnd na balík. Ten samozrejme šľapal do pedálov čo to šlo, aby sa veľkého súpera zbavil. Jedinou záchranou pre Marka mali byť úzke zákruty následného zjazdu, ktoré samozrejme nútia pelotón razantne spomaliť.

sanremo-2012-zdravotnici81 km pred cieľom, teda na konci klesania z Le Manie, mala deväťčlenná skupina vpredu náskok 2:30 na pelotón, a ten na Cavendishovu skupinu asi dvanástich pretekárov výhodu 50 sekúnd. Pre Cava to vyzeralo na uterák. V týchto momentoch došlo v pelotóne k hrozivému pádu. V jednej zo zákrut v malom mestečku ostal ležať kolumbijsky pretekár Carlos Quintero z Colombia-Coldeportes. Zasahovalo množstvo zdravotníkov, no v prvých momentoch nebol známy jeho zdravotný stav.

Naopak, svetlé chvíle prežíval Cavendish, ktorý si spolu s kolegami dorazil početnú skupinu s viacerými inými šprintérmi (napr. Farrar a Greipel) a v päťdesiatke pretekárov sa pelotón ľahšie stíha. 70 km pred cieľom strácali zvládnuteľných 45 sekúnd. Občerstvovacia zóna stíhajúcej skupine mierne prekvapujúco nepomohla a pelotón 63 km pred cieľom mal na Cavendisha a spol náskok už viac než minútu. Únik vpredu mlel z posledného.

57 km pred páskou bolo po úniku a vytvorila sa nám jednoduchá situácia. Vpredu zhruba 80 cyklistov (pelotón) a za nimi s minútovou stratou Cavendishova skupina aj s Peťom Velitsom (Cav, Farrar, Viviani, Garzelli, Belletti, Tuft, Velits...) - približne 60 pretekárov. Keďže už nemal pelotón koho sťahovať, druhá skupina čelo pomaličky sťahovala. Neustále to však bola veľmi nepríjemná strata a na 99% mala práve druhá skupina po pretekoch. Predadol sa tam dokonca aj ďalší z favoritov Petacchi. Vyzeralo to na defekt.

gerrans-san-remo-4Pri stúpaní na predpredposledný kopec (Capo Berta - dĺžka 2.5 km, 5.1%) sa bez problémov vpredu držal Boonen, Gilbert, Freire aj Sagan. Otázny bol Greipel a Goss. Capo Berta bol zároveň labuťou piesňou Cavendisha a spol, ktorí definitívne stratili kontakt a niektorí začali postupne odstupovať.

Predposledný kopec začal 27 km pred San Remom (Cipressa - dĺžka 5.7 km, 4.1% - obrázok nižšie). Na čelo sa predral Liquigas a BMC. V balíku bola zhruba 70-tka borcov. V polovici kopca atakoval Rui Faria da Costa z Movistaru. Tesne pred ním to isté predviedli Hoogerland (Vacansoleil) a Villa (Utensilnord). V pelotóne dokonca v stúpaní došlo k pádu. Zaplietol sa tam okrem iných aj Gilbert či Vannendert. Belgický superklasik musel vyšľapať kopec sám zhruba s polminútovou stratou.

V klesaní bola trojica odvážlivcov dostihnutá a úzke ulice mesta Riva Ligure spôsobili rozdelenie pelotónu. Vpredu sa ocitlo asi osem ľudí. Bol tam Cancellara aj Bonnen. Nikto až na Fabiana však nemal záujem spolupracovať a o pár stovák metrov to teda bolo znova všetko pokope.

Do záverečného kopca sa zahryzla šesťdesiatka borcov. Hneď na jeho začiatku atakoval Agnoli z gerrans-sanremo-3Liquigasu, ktorý chcel balík jasne roztrhať. Po chvíi sa k nemu pridal Madrazo z Movistaru. Pelotón viedla štvorica Rabobanku. Sagan sa držal vpredu, definitívne odpadol smoliar Gilbert. V samom závere atakoval Nibali, ku ktorému sa pridal Gerrans a Cancellara. V zjazde si držali mierny náskok. Prenasledoval ich Sagan so svojou skupinou. Potom nasledovala rovina a veľmi tesne ale predsa sa im podarilo dôjsť až do cieľa vpredu.

V špurte čelnej trojice zvíťazil Gerrans pred Cancellarom a Nibalim. Zo skupiny prenasledovateľov bol najrýchlejší Sagan pred Degenkolbom. V poslednej zákrute veľmi škaredo spadol Mateo Trentin (OPQS), hoci sa dlho zdalo, že to bol Tom Boonen. Trentin si to ťukol o Van Avermaeta a po šmyku obaja skončili v bariére.
Za očakávaním a mimo najlepšej desiatky došli do cieľa Goss, Visconti, Renshaw, Boonen aj Hagen. Ako sme už uviedli vyššie, pád odstavil Gilberta, defekt Petacchiho a sily zvládnuť kopce nemal Cavendish, Greipel ani Farrar.
Peter Velits nie je klasik, takže sa dnes snažil najmä pomôcť tímu a absolvovať prvotriedny tréning. Nakoniec Peťa klasifikovali na 119. mieste so stratou dvadsiatich minút.

Liquigas predviedol naozaj najlepšiu taktiku, keď sa najprv pokúsil v poslednom kopci prostredníctvom Agnoliho roztrhať skupinu a potom to na seba vzal Nibali, ktorý musel atakovať keď sa chcel vyhnúť záverečnému špurtu. Z toho istého dôvodu sa k nemu pridal Cancellara s Gerransom. Trojici to nakoniec vyšlo, no Nibali na súboj o víťazstvo výkonnostne nemal. Všetko istil Sagan, ktorý bol najrýchlejší zo skupiny prenasledovateľov a zo slovenského pohľadu je škodou, že klasika nemala ešte zopár stovák metrov. Peter si vylepšil doteraz najlepšiu 17. pozíciu v klasikách World Tour práve z vlaňajšieho San Rema. Zároveň získal 60 UCI bodov do svetového rebríčka, čo ho posunulo na 10. pozíciu.

Peter Sagan by mal najbližšie štartovať už budúci piatok na belgickej klasike World Tour 4. kategórie E3 Prijs Vlaanderen. Mal by tam vystupovať ako líder tímu.


1. albansko GERRANS Simon
ORICA GREENEDGE 6h 59' 24''
2. vlajka CANCELLARA Fabian
RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 00''
3. vlajka NIBALI Vincenzo
LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 00''
4. vlajka SAGAN Peter
LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 02''
5. vlajka DEGENKOLD John
.pro. + 00' 02''
6. vlajka POZZATO Filippo
FARNESE VINI - SELLE ITALIA + 00' 02''
7. vlajka FREIRE Óscar
KATUSHA TEAM + 00' 02''
8. vlajka BALLAN Alessandro
BMC RACING TEAM + 00' 02''
9. vlajka OSS Daniel
LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 02''
10. vlajka BENNATI Daniele
RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 02''
119. vlajka VELITS Peter
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 20' 18''



Posledný kilometer Miláno - San Remo 2012:





milano-sanremo-2012-profil


Profil posledných 28 km klasiky:

milano-sanremo-2012-profil-finish





milano-sanremo
UCI World Tour - 3. kategória
17.03.2012, 280 kilometrov
štart: 10:00 / cieľ cca.: 17:00