Strade Bianche: Pidcock triumfoval po epickom úniku, na pódiu aj Madouas s Benootom, Sagan nestačil

4.3.2023, 13:30 | Preteky vo svete | Peter Matis
Strade Bianche: Pidcock triumfoval po epickom úniku, na pódiu aj Madouas s Benootom, Sagan nestačil
Tom Pidcock (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)

so 4.3. zvlnena etapa ciel rovina Siena > Siena 184 km Pidcock
profil pretekov, 3070 nastúpaných metrov (© stradebianche.it)
V sobotu 4. marca boli na programe azda divácky najatraktívnejšie preteky sezóny, možno na delenom prvom mieste s monumentami Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Strade Bianche síce nemá monumentálny status, no prestížou určite konkuruje najväčšej päťke jednorazoviek a každým rokom len naberá na popularite. Biele štrkové cesty v krásnej a členitej toskánskej krajine každoročne ponúknu úžasnú drámu a boj najväčších klasikárov a vrchárov súčasnosti, a inak tomu nemalo byť ani v tomto roku.
Na štartovej čiare chýbali obhajca titulu Tadej Pogačar a víťaz z roku 2020 Wout Van Aert, no inak pelotón praskal vo švíkoch. Na štarte v Siene stáli tento rok iba debutujúci Mathieu Van Der Poel (Alpecin), dvojnásobný majster sveta Julian Alaphilippe (Soudal) a ďalší veľkí favoriti ako Tom Pidcock a Michal Kwiatkowski (Ineos), Aleksandr Vlasov (Bora), Matej Mohorič a Pello Bilbao (Bahrain Victorious), Tiejs Benoot (Jumbo) alebo Tim Wellens (UAE). 
Slovenských priaznivcov nepochybne tešila aj účasť Petra Sagana, ktorý viedol zostavu tímu TotalEnergies. Spoločnosť mu robili aj jeho veční súputníci Maciej Bodnar a Daniel Oss, rovnako ako aj kvalitní francúzski jazdci Valentin Ferron či Mathieu Burgaudeau. Pravdepodobne taktiež išlo o Petrovu rozlúčku s týmto podujatím, ktoré sa mu nikdy v kariére nepodarilo vyhrať, hoci dvakrát tu skončil druhý. 
Preteky odštartovali o 11:45 SEČ za krásneho počasia. V Siene dnes svietilo slnko, teplomer ukazoval 14 stupňov a vo vzduchu panovalo bezvetrie. Ako prvé sa išli ženské preteky, ktorým dominovalo zoskupenie SD Worx. Demi Volleringová a Lotte Kopeckyová prišli na pásku spolu s náskokom na zvyšok sveta. V mužskej edícii sa podobná dominancia jedného tímu asi nečakala.
Úvodný únik mužských pretekov obstaralo kvalitné trio. Vpredu sa objavili nórsky zdatný klasikár Sven Erik Bystrom (Intermarché), veterán Alessandro De Marchi (Jayco) a časovkársky talent Iván Romeo (Movistar). V prvej polovici pretekov si vypracovali 6 minút náskoku. Dlhé desiatky minút jazdil medzi nimi a balíkom so stratou cez štyri minúty Maďar Erik Fetter z Eola, no nemal šancu dotiahnuť sa dopredu. Spamätal sa skrátka neskoro. 
Fetterovo dobrodružstvo pred pelotónom skončilo 85 kilometrov pred cieľom, v dobe keď sa na čele balíka usadil Groupama-FDJ. Francúzsky tím mal vo svojom strede silnú dvojicu Valentin Madouas - Romain Grégoire, ktorá dnes mohla mať vysoké ambície. Dve hodiny pred dojazdom nachvíľu vypadol z pelotónu Peter Sagan, no čo nevidieť sa vrátil späť. V závere balíka sa pohyboval aj Pidcock.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Únik i hlavné pole sa o pol tretej dostali na prvý z rozhodujúcich sektorov. Siedmy štrkový úsek mal takmer 10 kilometrov, finišoval 63 kilometrov pred cieľom a mal stúpavý profil. Okamžite pri nájazde do sektora padol na čelo Kasper Asgreen (Soudal) a začal triediť balík. Bolo to veľmi nervózne, v jednej zákrute sme videli dokonca tri osobitné pády na rôznych miestach v pelotóne. Zdržal sa tam aj Sagan, Carlos Rodríguez (Ineos) či Madouas skončili na zemi a doudieraní. Problémy mal aj druhý muž ročníka 2020, Davide Formolo (UAE).
Pri výjazde zo siedmeho sektora sa balík zredukoval na asi 80 jazdcov. Sagan sa pohyboval v jeho prvej polovici. Na siedmy sektor hneď nadviazal ôsmy, ktorý bol najdlhší (11,5 km) i najčlenitejší. V minulom roku tu svoj víťazný únik odpálil Pogačar. Pri nájazde na sektor boli na čele balíka Soudal, Groupama, EF a Ineos. Únik mal v tomto bode stále slušné tri minúty. 
52 kilometrov pred cieľom sme videli prvý seriózny útok. Alberto Bettiol (EF), Andrea Bagioli (Soudal) a Tom Pidcock sa vzdiali z pelotónu, ich tímy zapchali na úzkych cestách čelo hlavnej skupiny a trio si začalo budovať náskok. V tomto bode aj z balíku odpadol Peter Sagan, bez ambície sa vrátiť naspäť. Z čela medzitým vypadol Romeo. V technických zjazdoch sa vyžíval Pidcock, ktorý nechal Bettiola a Bagioliho za sebou.
Dvojici Talianov následne došlo a dobehla ich skupina favoritov, kde boli veľmi aktívni Attila Valter (Jumbo) či Wellens. V závere sektora skúsil nastúpiť aj Van Der Poel, ale Grégoire s Andreasom Kronom (Lotto) ho nikam nepustili. Defekt musel riešiť v zlom čase Wellens. Na čele sa Pidcock spojil s Bystromom a De Marchim. Nór bol veľmi silný a striedal mu. Za nimi išla asi 20-členná skupina favoritov, v ktorej prišlo k nepeknému pádu Bettiola a Magnusa Sheffielda (Inoes), ktorí tak vypadli z boja o víťazstvo. Kolíziu malo aj auto Ineosu v kolóne.
- reklama -
- reklama -
Protiútok zo skupiny favoritov ukázali Grégoire, Kron a Bilbao. Za nimi sa márne snažil rozhýbať skupinu Van Der Poel, no veľmi ho frustrovali Filippo Zana (Jayco) a Ben Tulett (Ineos), ktorí mali kolegov vpredu a všetko iba brzdili. Napokon to Mathieu zabalil a ani sa nepokúšal zachytiť ďalšie protiútoky Jumba či Mohoriča. To ho vpodstate diskvalifikovalo z boja o víťazstvo.
30 kilometrov pred cieľom zaostal Bystrom a Pidcock tak prišiel o spojenca, na zadnom kolese si iba viezol kotvu v podobe De Marchiho. Za ním sa navyše spojila silná skupina, v ktorej boli najväčší favoriti pretekov. Pracovalo tu Jumbo i Bahrain. Van Der Poel a Alaphilippe tu ale chýbali. Na sektore Monteaperti sa Pidcock konečne zbavil talianskej záťaže a pokračoval s polminútovým náskokom sólo smer Siena. Skupina za ním sa točila, no bolo tam možno priveľa ľudí, takže nikto okrem Bystroma neťahal naplno. Nór sa ešte vyžmýkal pre Costu.
Na predposlednom kopci sa za Pidcockom vyprofilovala šestica Benoot, Valter, Madouas, Costa, Mohorič a Simmons. Na poslednom sektore zaútočil Valter, no zbavil sa iba Simmonsa. Pidcock mal náskok 10 sekúnd a už ho čakali iba kilometre po rovine a výjazd v Siene. Za ním sa to však začalo hádať, čo mu hralo do kariet. Nepochopiteľné bolo najmä počínanie Jumba, kde sa akoby nevedeli dohodnúť, či bude lídrom Benoot alebo Valter.
Pod Via Santa Catarina mal Pidcock náskok takmer pol minúty. Jumbo sa snažilo vzdau ešte použiť Valtera v prospech Benoota, ale Costa, MadouasMohorič s nimi nespolupracovali. Olympijský šampión v MTB a cyklokrosový majster sveta z minulého roka dotiahol svoj famózny 50-kilometrový útok do cieľa a napodobnil tak minuloročný počin Tadeja Pogačara. Záverečný výjazd v Siene si už iba vychutnal.
Pre druhé miesto si prišiel famózny Valentin Madouas, ktorý mal celkom ťažký pád 70 kilometrov pred cieľom. Tretí bol Tiejs Benoot. Následne prešli cieľovou páskou Costa, Valter a Mohorič. Zo zvyšku sveta bol najlepším extrémne konzistentný Pello Bilbao. Sklamali Mathieu Van Der Poel a Julian Alaphilippe. Peter Sagan sa s toskánskymi prašnými cestami rozlúčil nevýrazným výkonom, keď z balíku odpadol na začiatku najťažšieho sektora. Do cieľa napokon doputoval na 103. mieste so stratou cez 14 minút.
Pódium (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Toma Pidcocka (víťaz)
"Nebolo v pláne zaútočiť tak ďaleko. Ten sektor ale rozhodoval v minulých edíciách, tak som tam chcel byť vpredu a útočiť. Celý týždeň som mal dobrý pocit z týchto pretekov, takže som si veril. Miestami boli blízko, nebol som si istý, ale vo finále som vedel, že sa tam nebude spolupracovať a ja budem môcť ísť stále rovnako. Bol to super deň."
Výsledky
1. PIDCOCK Tom INEOS Grenadiers 04:31:41 400
2. MADOUAS Valentin Groupama-FDJ 00:20 320
3. BENOOT Tiesj Jumbo-Visma 00:22 260
4. COSTA Rui Intermarché-Circus-Wanty 00:23 220
5. VALTER Attila Jumbo-Visma 00:23 180
6. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 00:34 140
7. BILBAO Pello Bahrain Victorious 01:04 120
8. GRÉGOIRE Romain Groupama-FDJ 01:18 100
9. FORMOLO Davide UAE Team Emirates 01:23 80
10. KRON Andreas Lotto Dstny 01:35 68
103. SAGAN Peter TotalEnergies 14:18
Zobraziť kompletné poradie
Úseky na prašnej ceste, spolu 63 kilometrov:
1. sektor; 17,6 km - 19,7 km (dĺžka 2,1 km); 166,4 km pred cieľom
2. sektor; 25 km - 30, km (dĺžka 5,8 km); 159 km pred cieľom
3.  sektor; 36,9 km - 41,3 km (dĺžka 4,4 km); 147,1 km pred cieľom
4. sektor; 47,6 km - 53,1 km (dĺžka 5,5 km); 136,4 km pred cieľom
5. sektor; 75,8 km - 87,7 km (dĺžka 11,9 km); 108,2 km pred cieľom
6. sektor; 88,7 km - 96,7 km (8 km); 95,3 km pred cieľom
7. sektor; 111,7 km - 121,2 km (dĺžka 9,5 km); 72,3 km pred cieľom
8. sektor; 130 km - 141,5 km (dĺžka 11,5 km); 54 km pred cieľom
9. sektor; 160 km - 160,8 (dĺžka 0,8 km); 24 km pred cieľom
10. sektor; 164,6 km - 167 km (dĺžka 2,4 km); 19,4 km pred cieľom
11. sektor; 171 km - 172,1 km (dĺžka 1,1 km); 13 km pred cieľom
profil záveru (© stradebianche.it)
 
video v clanku ikonka ciernaVideo vlaňajšej edície
 
Náš eshop