Na Ronde sme videli množstvo pádov, po jednom skončil aj Sagan, Pogačarovi sa splnil sen, vyhral sólo

2.4.2023, 12:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
Na Ronde sme videli množstvo pádov, po jednom skončil aj Sagan, Pogačarovi sa splnil sen, vyhral sólo
Triumf Pogačara (© Courtesy UAE Team Emirates / SprintCycling)

ne 2.4. rovinata etapa ciel rovina Bruggy > Oudenaarde 273 km Pogačar
flamsko 20
profil pretekov, 2190 nastúpaných metrov (© rvv.be)
Slávne Ronde je tradične belgickým vrcholom sezóny a očakávali sa najmä v druhej polovici pretekov veľké veci. Viacero favoritov bolo odhodlaných prísť do cieľa osamote, na tak náročných pretekoch sa skrátka nikdy nešpurtuje z väčšej skupinky. 19 hellingenov bolo pripravených úplne rozbiť štartové pole.
Aj keď máte v cyklistike často nevyspytateľné preteky a aj 30 favoritov na triumf, pri tak náročnom dni by bolo veľkým šokom, ak by nevyhral niekto z trojice Mathieu Van der Poel, Wout Van Aert a Tadej Pogačar. Na pódium sa chceli tlačiť Mohorič, Laporte, Pidcock či Küng. Prečítajte si úvod k pretekom od kolegu Petra Matisa, ale aj súhrn vyjadrení hlavných favoritov pred štartom "z pera" ďalšieho kolegu Jakuba Hlubeka.
Keďže prvé kopce máme až 160 km pred cieľom a preteky mamutích 273 kilometrov, v úvode sa zvykne vytvoriť únik, ktorý sa snaží byť dostihnutý čo najneskôr a čím menšou skupinkou, aby ešte dokázal hrať karty v boji aspoň o Top 10/20. Dnes bol oň veľký boj, no celkom silno fúkalo, takže to partie vôbec nemali jednoduché a prvú hodinu nedokázalo nič odísť. Už 236 km pred cieľom sa zrazu rozdelil pelotón a Mathieu van der Poel (Alpecin) ostal vzadu. Veľmi rýchlo sa vytvoril 40-sekundový rozdiel pred 4/5 štartového poľa a poslednou pätinou, kde ostal holandský favorit. Vyzeralo to veľmi nádejne pre jeho súperov. Peter Sagan (TotalEnergies) bol vpredu.
Zatiaľ čo vzadu tvrdo makal Alpecin - Deceuninck s Borou - hansgrohe a točili sa tam piati domestici, ktorí boli v obrovskej početnej nevýhode, vpredu spolupráca viazla. Jumbo alebo UAE sa absolútne nehrnuli do práce takto skoro a nechávali tam trápiť sa malé tímy, ktoré skôr skúšali ďalej tvoriť úniky, než držať tempo balíka tak, aby sa tam MVDP nevrátil. Po 22 kilometroch sa napokon situácia upokojila a jeden z najväčších favoritov bol späť.
No pokoj v pelotóne bol iba krátko. Na vine bol pád zhruba v jeho plovici. Na zemi sa ocitlo veľa pretekárov. Favoriti síce nie, ale Tadej Pogačar či náš Peter Sagan si to museli dorážať. Nebola to ideálna situácia, pretože pád nastal na úzkej vozovke a ostrovčeku, čo znamenalo veľkú zápchu a dlho trvalo, kým sa k Pogačarovi a spol zozadu dostali autá, teda, aby si mohli pomôcť vo vzduchovom vaku za nimi, čo je pri návratoch po pádoch čiastočne dovolené. Takže opäť sa pelotón asi na desať kilometrov rozdelil. Stále nie a nie vytvoriť klasický únik a šlo sa veľmi rýchlo. Za prvú hodinu a pol prešli pretekári až 75 km.
Síce sa balík pospájal, ale veľká nervozita a vysoká rýchlosť pokračovali. Po odstúpení Dannyho van Poppela (Bora) prišiel aj pád Taca van der Hoorna (Intermarché) takmer úplne z čela hlavého poľa. Tiež nemoehol pokračovať. Stále sa nevedel vytvoriť únik, ani sto kilometrov po štarte. Napokon sa to podarilo skupine Daan Hoole (Trek), Jasper De Buyst (Lotto), Elmar Reinders (Jayco), Guillaume Van Keirsbulck (Bingoal) a Filippo Colombo (Q36.5). Po tuhom boji ich dobehli ešte aj Jonas Rutsch (EF Education) s Timom Merlierom (Soudal) a napokon i Hugo Houle (Israel). Balík napokon "zastal" a táto osemčlenná partia dorazila pod prvý z vypísaných kopcov s náskokom 1:40. Následne to rástlo ďalej.
142 km pred cieľom došlo k najväčšiemu pádu v aktuálnej sezóne. Niektorí pretekári sa nezmestili na vozovku, šli po chodníku, no keď ten skončil, nasledovala hlboká mokrá tráva, čo Filip Maciejuk z Bahrainu Victorious nečakal, vhupol tam, okamžite reflexívne zatočil naspäť na vozovku, kde sa dostal, ale zrámoval polovicu pelotónu. Na smolu mnohých pretekárov bol veľmi vpredu, teda padlo sa z čela a ostalo tam množstvo favoritov druhého sledu. Mladého poľského pretekára, dvojnásobného víťaza Kuriérov, následne diskvalifikovali. Tvrdé rozhodnutie.
Spadli Wellens, Alaphilippe, Stuyven, Affini, Turner, Haller, Sagan, ale aj mnohí ďalší, ktorých sa jednoducho nedalo všimnúť v tom zmätku. Napokon sa ukázalo, že tam bol aj Van Aert. Každý tím tam niekoho mal. Peter Sagan nevyzeral zranený, ale mal zničený bicykel a musel veľmi dlho čakať na pomoc. Bolo to tam totálne zablokované. Nasledoval prvý raz Oude Kwaremont, kde sa ale čelo balíka rozhodlo ísť ešte pokojne, a tak sa väčšina pretekárov po páde dokázala vrátiť nazad, hoci boli desiatky sekúnd vzadu, keďže to bolo veľmi natiahnuté. Petra Sagana sme tam neregistrovali.
Tempo sa ale konečne upokojilo, šlo sa najpomalšie z tohto dňa. V najprudších pasážach Kortekeera DSM na čele balíka takmer zastalo, zablokovalo pelotón, šlo sa krokom, pretekári mali čo robiť, aby sa vôbec udržali na bicykloch. Girmay ani neudržal a spadol. Vrátili sa tam úplne všetci, ktorí ešte boli v pretekoch a videli sme tam aj Petra Sagana. Až v závere kopca to čierni muži z DSM nakopli a to, čo bolo zídené dokopy, sa opäť šialene natiahlo. Van der Poel si pod kopcom riešil nejaké veci s autom, alebo bol vykonať malú potrebu, a tak bol vzadu, takže opäť mal zrazu veľkú dieru. Opäť to musel oslabený Alpecin doháňať.
Unikajúca osmička mala už šesť minút výhody a mohla sa len umievať nad tým, čo im tímy hlásili do ucha. Hlavne, že boli mimo nespočetných problémov, ktoré trápili balík. O všetkých sme zďaleka nepísali, asi nikto by to ani nedočítal do konca. Našťastie pre všetkých ubolených ľudí sa ešte raz tempo mierne zvoľnilo 117 km pred páskou. Zatiaľ nebolo absolútne vidieť tím Jumbo-Visma. Polovicu pretekov sa úplne skrývali. No ani Petra Sagana sme už nevideli. Napokon prišla informácia, že musel odstúpiť. Nemal by byť snáď vážne zranený, skôr doudieraný a tímu je jasné, že o čosi väčšiu šancu bude mať na Roubaix.
Na ďalšom kockovom úseku sa opäť padalo, zaplietol sa tam aj Van der Poel, no mal veľké šťastie, že sa neudrel silno a mohol rýchlo pokračovať, čo sa nedalo hovoriť o Tiesjovi Benootovi (Jumbo), ktorý nevyzeral ideálne. Rovnako Magnus Sheffield (Ineos). 114 km pred koncom na Wolvenbergu to už niektorých ľudí prestalo baviť a chceli sa vyhnúť pádom tak, že sa to poriadne porozdeľuje.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Zaútočil Mads Pedersen (Trek). Za neho sa hneď zavesil Matteo Trentin (UAE) a pridalo sa nakoniec 12 ľudí, ktorí vytvorili kompaktnú skupinu pred hlavným poľom. Boli tam Gianni Vermeersch (Alpecin), Nathan Van Hooydonck (Jumbo), Yves Lampaert (Soudal), Kevin Geniets (Groupama), no náhle vyšlo na javo, že tam je aj Tadej Pogačar (UAE). To už mali 20 sekúnd výhody. No keď na to prišli pretekári i športoví riaditelia, zrazu tú skupinu ťahal len Trentin a nemohlo to vydržať. Opäť sa situácia preskupila. Pôvodný únik mal trojminútovú výhodu.
Matteo Trentin (UAE) to skúšal ďalej, ochotne sa pridali niektorí borci, ktorí vo väčších skupinách nemajú šancu - Jhonatan Narváez (Ineos), Kasper Asgreen (Soudal), Neilson Powless (EF Education), Stefan Küng (Groupama), Fred Wright (Bahrain Victorious), Florian Vermeersch (Lotto), Mads Pedersen (Trek), no a tieňoval ich Nathan Van Hooydonck (Jumbo). Podarilo sa im odísť na 15 sekúnd a všetci boli zvedaví, čo sa bude diať ďalej. Ešte si tam doskočili aj Benoit Cosnefroy (Ag2r) a Matteo Jorgenson (Movistar).
- reklama -
- reklama -
Balík vyzeral chvíľu bezmocne, pretože Alpecin bol zdecimovaný a množstvo tímov malo vpredu zastúpanie. Robil len jeden chlapík z Uno-X a symbolicky sa tam vytiahlo aj UAE. Jedenástka si dokázala vytvoriť náskok až minúty a pol. Zároveň sa veľmi rýchlo blížili k pôvodnému úniku. Treba si uvedomiť, že tam boli mnohí lídri tímov či co-lídri. Napokon sa rozhodlo ťahať Jumbo, pretože Van Hooydonck z 19-člennej partie ľudí vpredu nemal silné papierové predpoklady. no žltým to nevydržalo dlho a nechali to na Alpecine s Israelom.
77 km pred cieľom sa spojili dve skupiny vpredu, takže mali sme tam jazdcov z 15 tímov - Pedersen a Houle (2x Trek), Merlier a Asgreen (2x Soudal), De Buyst a Vermeersch (Lotto), Powless a Rutsch (EF Education), no a jednotlivci Küng, Cosnefroy, Trentin, Reinders, Colombo, Van Hooydonck, Narváez, Van Keirsbulck, Jorgenson, Hoole a Wright. Isteže mnohí tam nechceli robiť, iní si aspoň chvíľu oraziť, no mali dve minúty výhody. To bol dobrý základ.
Jumbo sa pred Kanariebergom rozhodlo dostať na čelo a pelotón, kde bolo asi 50 ľudí, trochu preskupiť, tempo sa nárazovo zvýšilo a prišiel ďalší veľmi tvrdý pád, v ktorom sa ocitli Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) aj Matej Mohorič (Bahrain Victorious). Eritrejčan vyzeral byť na tom zle, prešli cez neho traja až štyria pretekári, čo môžete vidieť na videu vyššie. Zrejme ho museli naložiť do sanitky. Slovinec možno pokračoval, ale nevyzeralo reálne, aby sa vrátil do súboja o vysoké priečky. Balík incident vyrušil, viazla spolupráca a náskok stúpol na tri minúty. To už bola veľmi vážna hrozba. Začalo ťahať už aj UAE. Trentin dostal pokyn, aby prestal ťahal na čele.
To bol aj problém čelnej skupiny. Bolo tam veľa ľudí, ale viacerí z nich nechceli robiť, čo sa zdalo, že sa bude len zhoršovať. Vypadol odtiaľ unavený De Buyst a určite aj mnohí ďalší boli radi, že sa tam ledva držia. Čelná partia však mala jednu istotu - keď budú dobehnutí, tak určite už len topfavoritmi. Prišiel druhý prejazd Kwaremontom, takže čakali sme výrazné zvýšenie tempa v pelotóne.
Bolo to UAE a Tadej Pogačar, ktorý razantne zaútočil. Za ním ťahal skupinu súperov Christophe Laporte, ktorý mal za zadným kolesom Wouta Van Aerta, Mathieua Van der Poela, Thomasa Pidcocka (Ineos) a Nilsa Politta (Bora), ktorý zaútočil skôr a došli si ho. Vpredu ostalo už len 12 ľudí pokope. Trentin ešte nedostal pokyn čakať. Pogačar dorazil pod Paterberg s náskokom 12 sekúnd. Šiel sám, nebol vo výhode.
"Bol to dosť škaredý pád, spadol som na niečo ostré, pretože natrhol som si sval a nemôžem odvtedy poriadne vystrieť nohu. Navyše som našiel svoj bicykel zničený bez sedla, takže musel dlho čakať. Pokračoval som, ale nemohol už ísť naplno, mal som aj stratu, takže logicky som odstúpil, lebo o týždeň máme Paríž - Roubaix. Dúfam, že o dva-tri dni budem v poriadku, snáď sa tá noha uzdraví," povedal Peter Sagan v rozhovore pre Zuzanu Marušiakovú z RTVS priamo v Oudenaarde.
45 km pred cieľom prišiel Koppenberg. Aká bola situácia? Vpredu bolo 12 ľudí, za nimi o 1:25 už spojená skupina s troma topfavoritmi. Pogačar pochopil, že nemôže ísť sám proti presile, ešte si ho aj ostentatívne došiel Laporte, a tak počkali Van Aerta, Van der Poela a spol. No dorazili si rôzne zbytky z pôvodného čela, takže tam bolo desať ľudí, ktorí nechceli robiť. Opäť tak potreboval nastúpiť Pogačar. K nemu sa pridali už iba WVA a MVDP. Trojka najväčších mien sa tak osamostatnila. Otázkou bolo, ako budú spolupracovať. Ak by totiž nešli, hrozilo by im dostihnutie Laporta s Pidcockom.
Ostávali štyri kopce a ľudia vpredu mali už len 40 sekúnd výhody pred supertrojkou. Na Taaienbergu mal menší technický problém Van der Poel a na chvíľu sa mu súperi vzdialili, no vrátil sa späť. Táto trojka celkom dobre spolupracovala. Iste sa chceli dostať dopredu čím skôr, aby potom mohli udrieť na Kwaremonte a medzi sebou to dokonať na Paterbergu. Pre ľudí vpredu zasa bolo cieľom, aby boli dostihnutí až na vrchole Paterbergu. Pre nich bolo dobrou správou to, že na rovných asfaltových úsekoch ich náskok neklesal.
Vpredu sa ale prestalo dobre spolupracovať a nastúpil Mads Pedersen, ktorý prešiel Kruisberg sám vpredu. Tu prišiel atak Van der Poela, ktorý súperov prekvapil. Pogačar mal čo robiť, aby si zalepil dieru, Van Aertovi sa to už nepodarilo. Vyzeral otlčený s krvavým kolenom z predchádzajúceho priebehu. Keďže bol sám a súperi dvaja, nemal už šancu vrátiť sa. Laporte bol priďaleko vzadu, Van Hooydonck priďaleko vpredu.
22 km pred cieľom Pogačar s Van der Poelom došli únik a Van Hooydonck bol v tej chvíli poslaný pomôcť Van Aertovi, ktorý tam šiel zhruba s 15-sekundovým odstupom. Pol minúty náskoku mal vpredu už osamotený Pedersen, ktorý mal byť papierovo dostihnutý na Kwaremonte. Pogačar tu opäť útočil a znova nechal všetkých za sebou. Tentoraz už definitívne. Osamostatnil sa na čele. Na vrchole Kwaremontu došiel Pedersena aj Van der Poel a Dán sa ho tesne nedokázal chytiť. Každý teda šiel sám za svoje.
Na virtuálnej štvrtej priečke šla sedemčlenná skupinka Trentin, Asgreen, Powless, Wright, Küng, Jorgenson a došiel si ich napokon aj Van Aert. Paterberg už nič nezmenil, Pedersen sa ale dostal nadohľad ku skupinke. Otázkou bolo, či by bola schopná až tak spolupracovať, aby došli Van der Poela. Ostávalo 12 km. Strácali až pol minúty. Nezdalo sa to pravdepodobné. Nie všetci tam chceli ťahať, viacerí boli spokojní aj s touto situáciou, takže až do cieľa ostávalo status-quo.
Tadej Pogačar si prišiel po tretie monumentálne víťazstvo po Liége-Bastogne-Liége a Il Lombardii si teda zapísal aj Ronde van Vlaanderen. K tomu z tých slávnych má ešte aj vavríny zo Strade Bianche a GP Montreal. Mathieu Van der Poel prišiel do cieľa s odstupom 17 sekúnd. O tretie miesto sa špurtovalo v sedemčlennej skupine. Aj keď Mads Pedersen začal ako prvý, na hrubý výkon v tom závere udolal Van Aerta a bral pomyselný bronz. Za nimi prešli cieľom Powels, Küng, Asgreen, Wright a vypustil to už unavený Jorgenson. Do Top 10 sa ešte dostal s odstupom Trentin.
Sledovali sme klasické Ronde - veľa útokov, pádov, vetra, nervov a stresu. Vyhral najsilnejší, o čom nebolo pochýb. Pogačar už pred štartom jasne povedal, že potrebuje prísť sám, pretože inak nebude mať istý triumf. Poučil sa aj z vlaňajšej prvej účasti. Na Kwaremonte jasne ukázal, kto je tu šéf a vybavil to úplne jednoznačne. Zároveň priemernou rýchlosťou 44 km/h prekonal rýchlostný rekord na týchto pretekoch.
Pochvalu si zaslúži aj Van der Poel, hoci viackrát v pretekoch nebol vpredu, strácal čas a možno i trochu síl. Vyčerpal sa najmä jeho tím, ktorý musel toho hrozne veľa odrobiť, no napokon bol silnejší ako všetci okrem Pogiho.  Vedel, že ten bude útočiť na Kwaremonte, a tak sympaticky skúsil prekvapiť na Kruisbergu, kde to možno málokto čakal. Z piatich účastí tu dvakrát vyhral a dvakrát bol druhý. Perfektný borec na Ronde.
Mads Pedersen si jednoznačne zaslúžil pódium. Málo mu chýbalo, aby sa udržal aj Van der Poela. Jeho taktika bola správna a jediná možná, zaútočiť skoro (84 km pred páskou) a vydržať tak dlho, aby ho dobehli až superfavoriti. Síce napokon finišoval v skupine s ostatnými, teda už ten jeho posledný atak nebol potrebný, no zúročil investované vo veľmi prestížne pódium, jedno z najcennejších v cyklistike.
Veľkú pochvalu si zaslúži aj Powless, Wright, konečne aspoň na obraze bol aj Soudal a Asgreen. Jorgenson potvrdil, že Movistar bol vysoko vo všetkých klasikách. Bola to prvá flámska klasika, ktorá nevyšla Jumbu, malo to dobre rozohraté, ale Van Aert sa na pódium napokon nezmestil. Nemal dnes na dvoch veľkých rivalov. Zrejme ho ovplyvnil aj pád.
Kolega Peter Matis pracuje na súhrne reakcií hlavných aktérov...
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Tadeja Pogačara (víťaz)
"Boli to skvelé preteky, úžasná tímová robota od kolegov. Nikdy na tento deň nezabudnem. Vedel som, že potrebujem ísť sólo a zaútočiť na Kwaremonte. Je to najdlhší z tých kopcov, čisto na výkon, takže mi najviac sedel. Šiel som tam podlahu, bolo to ťažké, no už som vedel, že potrebujem ísť až do cieľa.
Táto sezóna je úspešná aj keby som už nič nikde nezašiel. Dokonca môžem po dnešku aj skončiť kariéru a budem hrdý na to, čo všetko som dosiahol (smiech).
Či vyhrám všetky monumenty? San Remo je veľmi ťažké vyhrať, videli ste tento rok. Kopec v závere prikrátky. Nechám si to ešte v rezerve. A Roubaix? Musel by som pribrať pár kíl. Uvidíme v budúcnosti."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Mathieua Van der Poela (2. miesto)
"Asi to bolo moje najlepšie Ronde, no s Pogačarom sa nedalo súperiť, bol nepozoraziteľný. Cítil som sa veľmi silný, no nemal som odpoveď na Tadeja v úvode toho Kwaremontu. Tím úžasne pracoval, aby ma viackrát vrátil dopredu, bol som chánený pred vetrom.
Boli to bláznivé preteky. Isteže prežijem s týmto druhým miestom. Milujem Ronde, chcel by som vyhrať, ale keď tu bol taký silný súper ako Tadej, som rád za druhú priečku."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Madsa Pedersena (3. miesto)
"Ten únik prišiel ďaleko pred cieľom, no chcel som tam byť, aby som bol pred favoritmi. Vyvíjalo sa to dobre, no súperi boli veľmi silní. Aj ten šprint v závere bol už hrozne ťažký. Trochu som za to vzal skoro, dlhý šprint, no každý už toho mal dosť, tak som rád, že to vyšlo na to 3. miesto aspoň. Telo je veľmi zachladené, unavené, musíme sa teraz dať dokopy."
Výsledky
1. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates 06:12:07
2. VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Deceuninck 00:16
3. PEDERSEN Mads Trek-Segafredo 01:12
4. VAN AERT Wout Jumbo-Visma 01:12
5. POWLESS Neilson EF Education-EasyPost 01:12
6. KÜNG Stefan Groupama-FDJ 01:12
7. ASGREEN Kasper Soudal Quick-Step 01:12
8. WRIGHT Fred Bahrain Victorious 01:12
9. JORGENSON Matteo Movistar Team 01:19
10. TRENTIN Matteo UAE Team Emirates 02:49
DNF SAGAN Peter TotalEnergies odstúpil
Zobraziť kompletné poradie
Stúpania a kockové úseky: (km do cieľa: Názov sklon; max.; dĺžka)
-. 164 km: Huisepontweg (kockový úsek)
1. 159 km: Korte Ast 5,5 %; 10 %; 350 m
2. 137 km: Oude Kwaremont (prvý raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
3. 126 km: Kortekeer 6,6 %; 17 %; 1000 m
4. 118 km: Eikenberg 5,5 %; max. 11 %; 1200 m
-. 117 km: Holleweg (kockový úsek)
5. 114 km: Wolvenberg 7,9 %; 17,3 %; 645 m
-. 111 km: Kerkgate (kockový úsek)
-. 108 km: Jagerij (kockový úsek)
6. 102 km: Molenberg 6,4 %; 400 m
7. 98 km: Marlboroughstraat 2,9 %, 1900 m
8. 94 km: Berendries 7 %; 12,3 %; 940 m
9. 88 km: Valkenberg 8,1 %; 11 %; 600 m
10. 76 km: Berg Ten Houte 5,4 %; 1100 m
11. 70 km: Kanarieberg 7,7 %; 14 %; 1000 m
12. 55 km: Oude Kwaremont (druhý raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
13. 51 km: Paterberg (prvý raz) 12,9 %; 20,3 %; 360 m
14. 45 km: Koppenberg 11,6 %; 22 %; 600 m (kocky)
-. 40 km: Mariaborrestraat (kockový úsek)
15. 39 km: Steenbeekdries 5,3 %; 6,7 %; 700 m (kocky 460 m)
16. 37 km: Taaienberg 6,6 %; 15,8 %; 530 m (kocky)
17. 26 km: Kruisberg/Hotond 5 %; 9 %; 2500 m (kocky 450 m)
18. 17 km: Oude Kwaremont (tretí raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
19. 13 km: Paterberg (druhý raz) 12,9 %; 20,3 %; 360 m (kocky)
 
Náš eshop