Po sobote, ktorá nám priniesla toľko radosti v podobe triumfu Viktórie Chladoňovej v ženských pretekoch, sa v nedeľu v Novej Bani na rad dostali muži v rámci pretekov Visegrad 4 Bicycle Race. V regióne stredného Pohronia sú tieto preteky štvrtý rok. Predtým sa jazdievali pod vedením Pavla Gálika v Bratislave a okolí. Po ňom prevzal organizátorskú taktovku Ján Žilovec a preteky sa presunuli do Novej Bane, kde treba povedať, že veľmi pookriali a získali na hodnote.
Bola to dnes druhá časť štvordielnej série podujatí v krajinách V4. Začalo sa včera v Maďarsku, kde v tom ich klasickom dojazde do kopca v Pannonhalme zvíťazil Slovinec Tilen Finkšt z Adrie Mobil pred Čechom Martinom Voltrom zo slovenského tímu Pierre Baguette. Obaja tu boli aj dnes. Zo Slovákov bol najvyššie na 17. priečke Simon Nagy z Dukly Banská Bystrica tesne pred kolegom Samuelom Tukom. Treba povedať, že naša kontinentálna elita, ktorá sa presadila na MSR, teda Kubiš, Štoček, Schwarzbacher ani Riška, neštartovali.
To platilo aj dnes. Kubiš je po páde na pretekoch Okolo Rakúska a potrebuje si doliečiť boľavé rameno pred vrcholmi sezóny. Riška tiež štartoval v Rakúsku, no a Štoček so Schwarzbacherom majú iný program. Videli sme iných osemnásť Slovákov na štarte. Vôbec nebolo jasné, ktorý by mohol skončiť najlepšie. Najviac sa čakalo od mladíkov z Dukly, ale proti dlhoročným stáliciam zo zahaničia mali len malú šancu na Top 10.
Maroš Kováč priviedol do Novej Bane Tuku, Michaleca, Kaška, Galoviča, Nagya a Kováča, Juraj Sagan v Pierre Baguette len Skladana. Chren štartoval za Prostějov. Za PROefekt Across to boli Čontofalský, Cibula, Gross, Karas, Privalinec a Grauzel. No a ešte sa vyskladal mix tím Žilka, Ševečka, Lacuš a Grobař.
Podobne ako u žien, ani muži nemali pred sebou dlhé preteky. V tomto teple by to bolo veľmi problematické. Aj pre to pre nich organizátori pripravili "len" 139 kilometrov. Najprv sa šiel veľký okruh so stúpaním Kostivrch (2,7 km; 5,7 %), následne dva okruhy rovnako cez tento kopec, pred ktorým sa ešte zaradilo stúpanie pri výjazde z Novej Bane (2,1 km; 6,1 %), no a v závere tri malé okruhy s troma kratučkými stenami aj zjazdami priamo v aglomerácii mesta. Tak ako každý rok sa čakali veľké rozdiely a poľsko-český súboj o prvenstvo.
Hneď od úvodu sa útočilo. Ako prvému sa podarilo ujsť Čechovi Robertovi Kobrovi z ACS Development, no a čakal, ako sa situácia vivinie, kto ho doplní. Boli to Poliaci Adam Kuš (Lubelskie) a Patryk Marcinkowski (Chróbry Glógow). Nebol to však finálny únik. V prvom stúpaní na Kostivrch boli dobehnutí a útočilo sa stále znova a znova.
Dlhšie sa vpredu sám vetral Nór Sander Stien (NCF Region Vest). Mal do 30 sekúnd náskoku. Ani tento únik sa neosvedčil a nádejne to vyzeralo s Martinom Kohoutom zo Sparty Praha, ktorému sa podarilo vypracovať až 50 sekúnd. No aj jeho dostihli a po úvodnej hodine neboli žiadne úniky. Situácia sa upokojila a tempo spomalilo.
Počas druhého veľkého okruhu sa v Žarnovici pokúšal o únik Samuel Kováč z Dukly, ale podobne ako jeho predchodcovia sa vetral iba sám a nemohlo to mať dlhé trvanie. 84 km pred cieľom odskočila poľská dvojica. Opäť dnes už aktívny Adam Kuš a spolu s ním vo farbách národného tímu Michal Pomorski. Podarilo sa im vybudovať pol minúty a blížili sa druhý raz k Novej Bani. Pelotón im dal priestor, zvýšili odstup na 50 sekúnd.
Po prejazde cieľom vedúce duo akoby stratilo záujem pretekať a v kopci bolo dobehnuté. V balíku ťahali najmä české tímy a Kalojíros z Pierre Baguette. Celok so slovenským vedením i sponzormi a českými pretekármi kontroloval situáciu ďalej a opäť sa spomalilo. Bolo to ticho pred búrkou. Čakalo sa na príjazd ku kratším a ťažším kolám, hoci už aj v polovici pretekov bolo asi 30 pretekárov utrhnutých.
Po poslednom prejazde dvojice kopcov na veľkom okruhu to vpredu skúšal Jakub Musialik z Lubelskie, teda tímu, ktorý dnes najviac bojoval vpredu. Vypracoval si 40 sekúnd. Pelotón sa už šetril na krátke okruhy, kde sa očakávali veľké "búrky" na stúpaní Borina. Prvých sto kilometrov sa prešlo priemerkou 41 km/h.
Hneď v úvode prvého prejazdu kopcom zaútočil jeden z topfavoritov Martin Voltr z Pierre Baguette a doskočili si ho Barnabás Peak z Adria Mobil a Mihael Štajnar (Ľubľana Gusto). Táto trojica spolupracovala a české s poľskými tímami museli reagovať. Na vrchole kopca sa podarilo k nim doskočiť ešte Juhoafričanovi Byronovi Muntonovi (Epronex). Rozdrobený pelotón sa ešte dokázal pospájať asi v 30-člennú skupinu so stratou 35 sekúnd 25 km pred cieľom.
Pri druhom z troch prejazdov Boriny Martin Voltr rozbil únik a šiel sám. Za ním ostával Munton a prví borci z pelotónu mali už minútovú stratu, čo bolo už v tejto fáze takmer neriešiteľné. Do posledného kola 12 km pred cieľom prešiel Voltr už s mamutím náskokom 50 sekúnd na Muntona a až 1:38 strácali Peak so Štajnarom. Dvadsať sekúnd za nimi šla prvá skupina z pôvodného pelotónu. Boli tam šiesti pretekári, najmä Poliaci. V päťčlennej partii od 11. pozície potom šiel prvý Slovák Jakub Galovič z Dukly a tesne za ním aj kolega Samuel Kováč.
Voltr sa poriadne vytrápil na vrchol kopca, no jeho súperi už boli veľmi ďaleko vzadu. 22-ročný talent a odchovanec Favoritu Brno sa rútil zjazdom smerom k zavŕšeniu najlepšieho víkendu kariéry - druhému a prvému miestu. Ešte nikdy nevyhral UCI preteky medzi mužmi on a ani náš nový kontinentálny tím Borisa Horvátha. Do posledného brdku štyri kilometre pred cieľom vletel s náskokom minúty.
Vyhral napokon o 65 sekúnd pred Byronom Muntonom, ktorého v závere takmer dobehol Barnabas Péak. S odstupom dvoch minút skončil štvrtý Austrálčan Dylan Hopkins z Ľubľany. Kováč s Galovičom prišli do cieľa v druhej desiatke, škoda, že Kováčovi vôbec nevyšiel špurt v závere. Mohol skončiť v Top 10.
Pierre Baguette prežil najlepší víkend svojej existencie, hoci Voltr už žiaril aj na Okolo Maďarska, no tam "len" priebežne. Voltr bol teraz vo skvelej forme a už od štartu jeho kolegovia vedeli, že bude bojovať o triumf. Pracovali na čele pelotónu, všetko kontrolovali a ich robota bola odmenená.
"Teším sa z toho, darí sa mi tento rok v Maďarsku, ale aj tieto preteky mám rád a sadli mi. Prišli sme sem s mladým tímom, ale pracoval veľmi dobre a tešíme sa z tohto úspechu. V závere sme boli štyria, všetci boli silní. Munton urobil chybu a dokázal som mu dobre nastúpiť, takže bolo to trochu aj o šťastí v tom rozhodujúcom momente. Ale všetko to prišlo po tom ako náš tím ukontroloval preteky, takže chalani to zvládli perfektne, je to výhra celého tímu."