ne 25.3. zvlnena etapa ciel rovina Deinze > Wevelgem 245 km P. Sagan
 
gent wevelgem 18 profil
profil pretekov, 1521 nastúpaných metrov (© gent-wevelgem.be)
 
 
Pokračovanie na mačacích hlavách obstaralo podujatie Gent - Wevelgem, trasa, na ktorej sa môžu vytiahnuť aj šprintéri. O osude pretekov sa malo rozhodnúť na kopcovitej časti a najmä prudkom Kemmelbergu, kde radi útočia najlepší klasikári.
 
A práve pretláčanie sa medzi atakom a hromadným šprintom sme očakávali vo finále. Pomerne dobré počasie mierne favorizovalo rýchlych jazdcov, nemalo fúkať a v druhej časti pretekov vystúpili teploty na desať stupňov, ale na takýchto klasikách sa môže všetko zmeniť v jednom momente. Peter Sagan disponoval výbornou podporou a mohol sa presadiť viacerými spôsobmi, preto sme boli zvedaví, aké karty vytiahne po piatkovom predstavení.
 
 
Brejk sa tvoril dlho a dostal veľký náskok
 
Preteky odštartovali svižným tempom, hneď od začiatku sa bojovalo o vytvorenie vedúcej skupiny. Veľmi vysoké tempo spôsobovalo, že nikto sa nedokázal odtrhnúť. Skúšal to Dowsett z Kaťuše, ale ani on nemal silu, aby vytvoril únik. Ten sa nevytvoril ani po tridsiatich kilometroch, potom predviedli sľubný pokus Van Goethem (Roompot), Goncalves (Kaťuša-Alpecin) a Frison (Lotto-Soudal), no ani toto nebol ten správny pohyb. Na konci balíka spadol Tony Martin, ale bez problémov pokračoval ďalej. Spomínaná trojica sa však nechcela vzdať a hoci mala malý náskok, pridali sa k nej aj Ganna (UAE Emirates), Van Schiomp (Roompot) a Duquennoy (WB Aqua Protect).
 
Van Goethem, Goncalves, Frison, Ganna, Schiomp a Duquennoy si napokon vybudovali minútový náskok, ale nemali nič isté. Pelotón išiel stále rýchlo a niektoré celky chceli ešte poslať svojich zástupcov na čelo pretekov. Lenže Quick-Step Floors všetky nasledujúce pokusy eliminoval, preto sa balík upokojil a vedúca šestica sa mohla odpútať.
 
Do brejku dostal dvoch zástupcov tím Roompot a prezentovalo sa tu aj ďalšie pro-konti zoskupenie WB Agua Protect. Z WT celkov pôsobil na začiatku pretekov aktívne Kaťuša - Alpecin, ktorý nedisponoval na podujatí výrazným lídrom, a svojho zástupcu dostali do úniku aj Lotto - Soudal a UAE Emirates. Belgická zostava mala pripraveného na rýchlostnú koncovku Debusschereho a na šprint si trúfal aj UAE Emirates, pretože Alexander Kristoff sa dostal do dobrej formy. Vo vedúcej skupine tak jazdil v jeho farbách Filippo Ganna a talentovaný taliansky jazdec mohol stráviť na čele pretekov významný čas.
 
Po veľmi rýchlej úvodnej hodinke si doprial pelotón odpočinok a utečenci zvýšili svoj náskok až na deväť minút. Favoriti v balíku si mohli dovoliť takýto rozdiel, na jednoduchej prvej časti pretekov vedúca skupina pre nich nepredstavovala žiadnu hrozbu. Utečenci síce získali k dobru pekný náskok, ale museli vedieť, že akonáhle sa dostanú na prvé bergy, hlavná skupina zvýši aktivitu. Momentálne v nej kontroloval situáciu Quick-Step Floors.
 
 
get 18 pad efefvos
Jeden z pádov, v ktorom sa ocitol Mitchell Docker (© Slipstream Sports / Cor Vos)

 
Bergy rozprúdili tempo v pelotóne
 
Pelotón sa rozbehol ešte pred Catsbergom, keď sa mu podarilo výrazne ubrať z 10-minútovej straty. Aktivitou hýril Groupama - FDJ, čo znamenalo, že Arnaud Démare sa chcel pobiť o víťazstvo. Ale na čele balíka sondovali viaceré celky. Na rovinatých úsekoch neskrýval svoje zámery ani Lotto - Jumbo a Dylan Groenewegen, no holandský šprintér musel predviesť vynikajúci výkon na zvlnenej pasáži s kockami.
 
Šprintérske celky kontrolovali únik aj z toho dôvodu, že sa jazdilo v príjemnom počasí, nefúkal vietor, čo len zvyšovalo ich šancu, že dnešná edícia nebude príliš eliminačná. Sto kilometrov pred cieľom sa vytiahol na vedúce priečky v balíku aj Juraj Sagan, ktorý mal sledovať, ako sa bude vyvíjať situácia na úvodných stúpaniach. Cez šiesty berg v poradí prebehol balík ešte v pokoji, ale potom už mal nasledovať prudký Baneberg a prvý prechod cez Kemmelberg, kde už museli favoriti jazdiť obozretne.
 
Aj pred Kemmelbergom odvádzal v hlavnej skupine najväčšie penzum práce Groupama - FDJ, ostatné celky sa šetrili na najdôležitejšie stúpania. Ale s príchodom najťažšieho momentu pretekov sa vytiahli dopredu všetky favorizované zoskupenia. Ešte pred samotným Kemmelbergom sme videli ďalší pád, na ktorý tentoraz doplatil líder tímu Mitchelton - Scott Luke Durbridge. Austrálsky jazdec bol v poriadku, ale balík mu ušiel. Na tomto bergu natiahol pelotón Quick-Step Floors, no žiadna selekcia sa neodohrala. Peter Sagan sa tu pohyboval v strede hlavnej skupiny. Potom sa cyklisti trochu ponaťahovali aj na Montebergu, ale z pelotónu nikto nevyrazil dopredu.
 
 
gent 18 ilustrak efefvos
Pelotón v jednom zo stúpaní (© Slipstream Sports / Cor Vos)
 
 
Po Plugstreets odpadávali z balíka cyklisti, Kemmelberg vytvoril silnú skupinu
 
Komplikácie v pelotóne však spôsobili úseky na nespevnených cestách Plugstreets. Vedúce pozície kontroloval tím BMC, na samom čela balíka sa ukazoval aj Peter Sagan. Americkej zostave sa podarilo rozdeliť pelotón, ale medzi jednotlivými skupinami sa vytvorili malé medzery a po prekonaní týchto úsekov sa pelotón rozšíril. No mnohí jazdci pri tom minuli veľkú časť energie a jedna skupina stále bojovala za balíkom. 
 
Potom sa niektorí jazdci pokúšali zaútočiť z hlavnej skupiny a na zemi sa ocitli ďalší pretekári, tentoraz mali problémy Štybar, Küng a Modolo. Medzitým sa stále pohybovala na čele pretekov pôvodná skupina šiestich utečencov. Pred druhým a rozhodujúcim prechodom cez Baneberg a Kemmelberg sa odpútali od balíka Wallays, Kuznetsov, Vermote a Kirsch a dobehli únik. 
 
Ešte pred Kemmelbergom zaútočili z balíka Burghardt a aj Gilbert, ale na prudkých sklonoch ich chytila hlavná skupina. Tempo v nej nastavil Vanmarcke, a aj keď dostal pod tlak všetkých jazdcov, favoriti sa nerozdelili. Naopak, na vedúcich priečkach sa tu pohybovali rýchli borci ako Van Poppel, Démare, Viviani, Matthews alebo Debusschere. V tejto početnej skupine sa udržal aj Peter Sagan a svetový šampión musel čakať, ako sa to bude ďalej vyvíjať. Na čele pretekov stále zostávali utečenci Kirsch, Vermote, Wallays, Kuznetsov, Van Goethem a Van Schip.
 
Saganova skupina chytila tú vedúcu, ale preteky mali aj tak dobrý spád, pretože za nimi zostala silná partia, kde sa nachádzali Cort, Degenkolb, Moscon, Lutšenko, Kristoff, Terpstra či Theuns. A títo sa chceli vrátiť na čelo pretekov a bojovať o titul.
 
 
gent 18 skupina efefvos
Čelná skupina (© Slipstream Sports / Cor Vos)

 
Po najťažšom bergu zostali vpredu najsilnejší a Sagan bol z nich najrýchlejší
 
Vpredu sa nachádzali Van Avermaet, Sagan, Burghardt, Debusschere, Viviani, Štybar, Lampaert, Gilbert, Naesen, Vanmarcke, Modolo, Démare, Van Aert, Trentin, Mežgec, Matthews, Stuyven, Van Hecker, Van Keirsbulck, Laporte a držali na uzde prenasledovateľov. Tým postupne došla energia, najviac sa snažili Astana a Kristoff, ale nestačilo im to, aby mohli zabojovať o titul.
 
Keďže vo vedúcej skupine nikto neprekvapil súperov nečakaným atakom, na páske rozhodli rýchle nohy. Finále sa snažil manažovať tím Quick-Step Floors, keďže Viviani mal pri sebe troch spolujazdcov. V hektickom finále však ukázal parádnu koncovku Peter Sagan, ktorý na nič nečakal a po pomerne dlhom šprinte vyhral tretíkrát na tomto podujatí. Druhý skončil Elia Viviani, potom finišoval Arnaud Démare.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVíťazný šprint Petra Sagana
 
 
Vývoj dnešných pretekov pasoval aj šprintérom s dobrou formou. Na rozhodujúcom prejazde cez Kemmelberg sme nevideli zdrvujúci nástup zo strany klasikárov, ale toto stúpanie aj tak vytvorilo skupinku najodolnejších jazdcov. Keďže potom sa nenachádzali na trati žiadne výrazné prekážky, o titule rozhodol záverečný šprint. Veľkú šancu na výborný výsledok  cítili Viviani, Démare, Matthews, Debusschere alebo Trentin, no v takýchto situáciách sa pohybuje ako ryba vo vode Peter Sagan a porazil aj papierovo rýchlejších súperov.
 
Svetový šampión vo finále na nič nečakal, keď sa pred ním otvorila cesta, neváhal začať šprintovať ako prvý z favoritov. A bolo to správne rozhodnutie, lebo v tejto koncovke nemal konkurenciu, jeho šprint zniesol tie najvyššie kritériá. Počas celého dňa predvádzal sústredený výkon, zbytočne neplytval silami a bol pripravený na viaceré scenáre. V kľúčových momentoch sa vždy pohyboval na čele balíka a čakal, čo sa stane. Keď sa začalo zrýchľovať na poslednom bergu, bol na tom správnom mieste a nenechal si ujsť ostatných favoritov. Na konci sa potom správne naladil na šprintérske finále a ukázal, že sa stále môže oprieť o perfektnú koncovku. 
 
Pred monumentmi tak vyslal jasný signál, že urobí všetko preto, aby počas nasledujúcich dvoch víkendov zabojoval o titul na najväčších kockových klasikách. Na konci mu pomohlo, že vpredu sa udržal Marcus Burghardt, ktorý sa dostal počas jari do výbornej formy. Juraj Sagan zaostal v cieli vyše päť minút.
 
 
sagan 18 gent triumf bohfb
Peter Sagan s triumfom (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
V cieli boli veľmi sklamaní Elia Viviani a Arnaud Démare. Taliansky jazdec mal jedinečnú šancu, aby sa dostal na najvyšší trón v jednej z prestížnych klasík. Vo finále mal pri sebe až troch kolegov a mohol sa spoľahnúť na svoju rýchlosť, ale ani to mu nepomohlo, aby zakončil dnešný deň víťazným gestom. Sagan bol jednoducho šikovnejší a aj rýchlejší. Výborné preteky má za sebou aj Arnaud Démare, ktorý dával od začiatku najavo, že si verí na titul. Jeho kolegovia kontrolovali veľkú časť podujatia, ale pred páskou mu chýbala trošku väčšia zručnosť, aby porazil všetkých súperov.
 
V rýchlostnej koncovke nevybojovali želaný výsledok Laporte, Debusschere, Trentin či Matthews, ale všetci títo podali veľmi dobrý výkon. Vo vedúcej skupine finišovali takmer všetci elitní klasikári, Quick-Step Floors opäť ukázal svoju tímovú kvalitu, Avermaet, Vanmarcke a Naesen boli takisto v pohotovosti, preto sa môžeme tešiť, ako bude vyzerať súboj tých najsilnejších na monumentoch. Všetci totiž majú potrebnú formu.
 
 
Dnes pripravíme aj samostatný článok s reakciami hlavných protagonistov...
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Petra Sagana (víťaz)
"Teším sa, že som tu opäť zvíťazil. Tím bol veľmi silný, vo vedúcej skupine sme finišovali dvaja. Takýto šprint je vždy lotéria, ja som stavil na trošku dlhšiu koncovku. Dva prejazdy cez Kemmelberg boli ťažké, ale na trati nefúkal vietor, takže na konci sa vyprofilovala početnejšia skupina. Bola to asi najľahšia edícia, na akej som sa zúčastnil. Nebolo to také napínavé, ale stále to boli rýchle preteky."
  
 
Výsledky
1. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 5:07:32 500
2. VIVIANI Elia link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 00:00 400
3. DÉMARE Arnaud link ikonka Groupama - FDJ 00:00 325
4. LAPORTE Christophe Cofidis, Solutions Crédits 00:00 275
5. DEBUSSCHERE Jens Lotto Soudal link ikonka 00:00 225
6. NAESEN Oliver Ag2r La Mondiale link ikonka 00:00 175
7. TRENTIN Matteo Mitchelton - Scott link ikonka 00:00 150
8. ŠTYBAR Zdeněk link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 00:00 125
9. STUYVEN Jasper Trek - Segafredo link ikonka 00:00 100
10. VAN AERT Wout Vérandas Willems-Crelan 00:00 85
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
video v clanku ikonka ciernaPosledné kilometre etapy
 
 
Rebríček UCI World Tour po pretekoch
1. VALVERDE Alejandro link ikonka MOV 1039
2. SAGAN Peter BOH 951
3. IMPEY Daryl MTS 861
4. VIVIANI Elia QST 817
5. DÉMARE Arnaud link ikonka GFC 792
6. BENOOT Tiesj LTS 766
269. SAGAN Juraj BOH 5
 
Zobraziť kompletný rebríček
 
 

 
 
Stúpania na trase (údaje v km do cieľa):
1. 114 km: Catsberg (500 m; 8 %; 14 %)
2. 110 km: Kokereelberg (1200 m; 6,2 %; 12 %)
3. 108 km: Vert Mont (2300 m; 5,4 %)
4. 105 km: Cote du Ravel (2370 m; 4,4 %)
5. 100 km: Côte de la Blanchisserie (2370 m; 4,1 %)
6. 94 km: La Ravensberg (600 m; 6,1 %)
7. 83 km: Baneberg (300 m; 10 %; 20 %)
8. 75 km: Kemmelberg (530 m; 6,2 %; 19 %; kocky / celkovo 3000 m; 4 %; 22 %)
9. 71 km: Monteberg (1000 m; 7,3 %; 13 %)
-. 59 km: Plugstreets - kocky a šotolina (4700 m)
10. 39 km: Baneberg (270 m; 9 %; 20 %)
11. 34 km: Kemmelberg (530 m; 6,2 %; 19 %; kocky / celkovo 3000 m; 4 %; 22 %)
 
 
sagan p posl rocniky Peter Sagan na Gent - Wevelgem
2017 2016 2015 2014
3. 1. 10. 3.
       
2013 2012 2011 2010
1. 2. 49. x
 
 

 
 
TERMINATOR CALCULATOR (kariérna bilancia Petra Sagana):
 
VÍŤAZSTVÁ: 103
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 134
 
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
 
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 22
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015-2017
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016, 2018
GP Québec (WT) 2016, 2017
Okolo Flámska (WT-M) 2016
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
Kuurne - Brusel - Kuurne (1.HC) 2017
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015
MSR v časovke 2015

BODOVACIA SÚŤAŽ: 32
Tour of California (2.HC) 7x 2010-2014, 2016, 2017
Tour de France (WT) 5x 2012-2016
Tour de Suisse (WT) 6x 2011-2015, 2017
Tirreno-Adriatico (WT) 4x 2014 - 2017
Tour de Pologne (WT) 2x 2011, 2017
Eneco Tour (WT) 2x 2016, 2017
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour Down Under (WT) 2018
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
 
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010
Tour of Qatar 2015
 
TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 267
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 307
 
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 7542
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 669 bodov / 1. miesto
Rok 2017: 4251 bodov / 2. miesto (zmena bodovania)
Rok 2018: 951 bodov / 2. miesto

VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (v rátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (v rátane iných disciplín 19)
Rok 2012 - 16 (v rátane iných disciplín 20)
Rok 2013 - 22 (v rátane iných disciplín 27)
Rok 2014 - 7 (v rátane iných disciplín 9)
Rok 2015 - 10 (v rátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 14 (v rátane iných disciplín 18)
Rok 2017 - 12 (v rátane iných disciplín 17)
Rok 2018 - 2 (v rátane iných disciplín 3)
 
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní)
Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní)
Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní)
Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní)
Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní)
Rok 2016: 42 (60 % z 70 odjazdených dní)
Rok 2017: 36 (60 % z 60 odjazdených dní)
Rok 2018: 11 (69 % z 16 odjazdených dní
- tímové časovky nerátame
 
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, 2.HC (2010-2017): 16 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de Suisse, WT (2011-2017): 15 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016, 2017): 8
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015, 2017): 7
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Paríž - Nice, WT (2010): 2

SAGANOVE ŠPECIÁLY:
Tour of California (2010-2017): 16 víťazstiev z 62 etáp (25,8%), 7x bodovacia súťaž (86%), 6 dní v žltom drese
Tour de Suisse (2010-2017): 15 víťazstiev z 65 etáp (23,1%), 6x bodovacia súťaž (75%), 3 dni v žltom drese
 
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 38
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 7
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016): 6
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
Tour de France, GT (2016): 3
Tour de Suisse, WT (2012, 2016): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 2
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Tour Down Under, WT (2018): 1