Miláno - San Remo 2019 (WT), sobota 23. marca (110. ročník)
so | 23.3. | Miláno > San Remo | 291 km | Alaphilippe |
História pretekov | Vlaňajší ročník | Úvod k pretekom | Štartová listina | Peter Sagan |
profil pretekov, 2134 nastúpaných metrov (© milanosanremo.it) |
Jediný monument pre šprintérov nemusí byť tak jednoduchou záležitosťou, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Mamutia porcia kilometrov a hektický finiš si vyžadujú stopercentnú koncentráciu až na cieľovú čiaru, a potom vo finále rozhodujú len maličkosti. Preto býva v San Reme okruh favoritov taký široký.
Aj tentoraz sa môžeme tešiť na zaujímavý vývoj pretekov, keď budú proti sebe súperiť viaceré stratégie. Niektorým celkom bude vyhovovať pokojný priebeh, iné potrebujú tvrdú koncovku, aby sa klasickí šprintéri čo najviac unavili, a niektorí vybraní jazdci mohli plánovať útok na Poggiu. Boli sme zvedaví, do ktorej skupiny sa zaradí Peter Sagan a ako si poradí s pretekmi Bora – hansgrohe, ktorá sa mohla spoľahnúť aj vo forme jazdiaceho Sama Bennetta. Pretekári sa mohli tešiť na výborné podmienky. Celý deň malo svietiť slnko, v cieli sa očakávali teploty v okolí sedemnástich stupňov a na trati malo panovať takmer bezvetrie.
Vyjadrenie Petra Sagana na tlačovke pred pretekmi |
"Je to iná klasika ako Flámsko alebo Roubaix. Tam idete naplno hneď po štarte. Na MSR čakáte sto kilometrov, kým sa objaví Turchino, kde musíte jazdiť vpredu. Potom klesnete dole na pobrežie, máte pred sebou ďalších sto kilometrov, počas ktorých rozmýšľate iba nad jazdou, jedením a pitím. Preteky začnú len na posledných päťdesiatich kilometroch, keď musíte jazdiť skutočne koncentrovane a sústrediť sa na to, čo urobíte. Ak je krásne počasie, býva to príjemné podujatie. Sú to špeciálne preteky a musíte si počkať, kým ich dokážete vyhrať. Ja som si bol už dvakrát istý, že ich ovládnem. Aj podľa toho vidno, že je to špeciálna klasika. Úspech v San Reme je zložený z viacerých okolností v priebehu pretekov, musíte mať aj šťastie, vystihnúť správny moment a podobne. Niekedy môžete triumfovať vtedy, keď to nečakáte." |
Vedúca skupina sa vytvorila veľmi rýchlo a dopredu sa vydalo desať jazdcov. Dlhé dobrodružstvo na čele pretekov si vybrali Fausto Masnada (Androni), Mirco Maestri, Alessandro Tonelli (obaja Bardiani), Guy Sagiv (Cycling Academy), Luca Raggio, Sebastian Schönberger (obaja Neri Sottoli), Joones Henttala, Andrea Peron, Charles Planet a Umberto Poli (všetci Novo Nordisk). Na podujatí býva zvykom, že do brejku sa dostane pomerne početná skupina a v prvej časti si vybuduje značný náskok. Pelotón sa nemal čoho obávať, pretože utečenci vždy dorazia do rozhodujúcej fázy pretekov úplne vyčerpaní.
V úniku sa predstavili výlučne profesionálne kontinentálne celky. Až štyroch jazdcov prepašoval dopredu Novo Nordisk a týmto spôsobom sa snažil šíriť osvetu, že s cukrovkou sa dá bojovať s pozitívnym prístupom. Americký celok sa vždy snaží zviditeľniť na MSR takýmto spôsobom a aj v minulej edícii sa ukázal v úniku Charles Planet. Spolu s ním si zopakovali túto aktivitu Guy Sagiv a Mirco Maestri. Taliansky pretekár sem prišiel v dobrej nálade, lebo na Tirrene vyhral bodovaciu súťaž a chytil kondíciu v mnohých brejkoch. Na čele zastupovali domácu pro konti scénu aj Androni Giocatolli a Neri Sottoli, takže sa odmenili za pozvanie na podujatie želaným spôsobom.
Rozdiel medzi skupinami sa vyšvihol maximálne na desať minút, pelotón nechcel dávať úniku príliš veľkú voľnosť, a následne držal svoju stratu pod uvedenou hodnotou. V úvodnej hodine sa išlo pomerne svižne, priemerná rýchlosť dosiahla 44 km/h. V najľahšej časti pretekov sa pohyboval náskok vedúcej skupiny v okolí ôsmich minút. Na trati skutočne panovali ideálne cyklistické podmienky a to vždy jazdci ocenia v takýchto dlhých pretekoch.
V balíku panovala dobrá symbióza pri kontrole vedúcej skupiny a náskok držali na prijateľných hodnotách najmä UAE Emirates, Bora - hansgrohe, Deuceninck - Quick-Step a Lotto - Soudal. Uvedené zoskupenia vyslali na čelo pelotónu po jednom pretekárovi a ostatných svojich jazdcov mohli šetriť na rozhodujúce momenty a podporu pre lídrov. Bolo pre ne výhodné, že spoločnými silami dokázali držať na uzde utečencov.
Lotto a UAE Emirates si želali stabilné tempo počas celého dňa, aby Ewan a Gaviria dorazili na Poggiu čo najsviežejší. Quick-Step mohol útočiť s Alaphilippom a čakať na šprint s Vivianim, na konci tak musel poriadne zvážiť svoje možnosti, a stále bolo otázne, akú taktiku zvolia na konci Sagan s Bennettom. Od Bory sa očakávalo, že vo finále bude chcieť tvrdú jazdu, lebo aj Bennett, keď má svoj deň, patrí medzi odolných pretekárov. Z podujatia odstúpil Van Hooydonck (CCC) kvôli žalúdočným problémom.
Postupne sa dostali pretekári na Passo del Turchino, najvyšší bod pretekov a zároveň veľmi mierne stúpanie, kde len posledné dva kilometre prekonali päť percent. Na tomto stúpaní stiahol pelotón zo svojej straty takmer dve minúty, rozdiel medzi skupinami klesol pod šesť minút. Po Passo del Turchino sa už začalo jazdiť na pobreží a aj tam čakali na jazdcov prajné podmienky. Na čele balíka sa stále striedali spomínané celky a z pretekov odstúpil Casper Pedersen (Sunweb).
Stodvadsať kilometrov pred páskou znížil pelotón svoje manko na päť minút, preteky sa odohrávali vo svižnom tempe a priemerná rýchlosť dosahovala hodnotu 43 km/h. Hlavná skupina nechcela chytiť tú vedúcu príliš skoro, preto už odstup utečencov neklesal výraznejším spôsobom. V balíku stále pracovali Lotto, Bora, Quick-Step a UAE Emirates. Celý čas sa pohyboval na vedúcich priečkach aj Direct Energie, ktorý ako pro konti celok nedostal nikoho do úniku. V šprinte sa mohol ukázať Bonifazio alebo na konci prekvapiť útokom Calmejane s Terpstrom.
Už pred príchodom na trojicu malých stúpaní jazdil pelotón so stabilne vysokou rýchlosťou a pretekári nedostávali nejaký priestor na zotavenie sa pred rozhodujúcimi úsekmi. Brejk stále držal pokope a aj on prispieval k dobrému tempu. Kľúčové momenty odštartovali päťdesiat kilometrov pred cieľom prejazdom cez tri krátke kopce. Práve v tomto bode sa mala začať objavovať únava a ako povedal Arnaud Démare, zistíte tu, "či sa vaše nohy zastavia, alebo začnú hovoriť."
Po tejto prekážke klesol náskok úniku na osemdesiat sekúnd a všetci favoriti už museli jazdiť na predných pozíciách, aby sa vyhli akýmkoľvek problémom. Na poslednom krátkom stúpaní zaútočili vpredu Schönberger a Masnada a v balíku zvýšili tempo Mitchelton - Scott a Sky. V brejku napokon vsadil na sólový nástup Fausto Masnada.
Pred Cipressou sa tlačili dopredu všetky favorizované zostavy, aj Peter Sagan sa pohyboval na vedúcich priečkach, a na týchto sklonoch sa vrátil do balíka aj posledný utečenec Fausto Masnada. Predposledný kopec si postrážila najmä Astana a žiadny nástup sme tu nevideli. Na konci pelotónu však bojovali Dylan Groenewegen a Nacer Bouhanni. V technickom klesaní krásne zaútočil Bonifazio (Direct Energie) a balík sa na chvíľu rozdelil. Taliansky borec si postupne vybudoval 20-sekundový náskok. Pred Poggio sme už nevideli žiadnu ďalšiu aktivitu a na záverečnom kopci sa objavila početná hlavná skupina. Bonifazio bol chytený.
Súboj Sagana s Alaphilippom (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling) |
Na poslednom kopci najskôr udával tempo Štybar, Peter Sagan tiež jazdil na samom čele hlavnej skupiny. Pred vrcholom zaútočil Bettiol, ale smerodajný bol až pohyb Alaphilippa, ktorý roztrhal balík a spolu s ním zostalo vpredu len sedem jazdcov. Sagan, Kwiatkowski, Van Aert, Trentin, Valverde a Naesen patrili medzi najsilnejších. V klesaní sa k nim pridal aj Dumoulin. Potom doplnil čelo pretekov takmer aj Oss, no podarilo sa to Clarkovi, Mohoričovi a Cimolaiovi, ale pred páskou sa už začalo nastupovať.
V špurte malej skupinky sa presadil Julian Alaphilippe. Potom preťali pásku Oliver Naesen, Michal Kwiatkowski a Peter Sagan.
Dojazd pretekov (© LaPresse/Marco Alpozzi) |
Záverečný šprint pretekov |
Preteky chytili tú správnu dynamiku až na Poggiu a tam sa rozhodol nasadiť vysoké tempo Deuceninck - Quick-Step. Belgická partia tak pripravila pozíciu pre nástup Juliana Alaphilippa, ktorému sa podarilo roztrhať hlavný balík. Spolu s ním vydržali na čele pretekov len najlepšie pripravení jazdci a malá skupinka potom predviedla taktický príchod do cieľa. V klesaní nikto z nich nenastúpil, ale na záverečnej rovine sa odohralo niekoľko pokusov, ktoré ešte viac unavili cyklistov bojujúcich o titul. Nikomu sa nepodarilo zaskočiť súperov a v rozhodujúcom šprinte vytiahol najlepšie nohy Julian Alaphilippe, ktorý si túto koncovku vyskúšal už v šiestej etape na Tirrene.
Francúzsky pretekár sa vo finále výborne zorientoval, pred páskou si postrážil vedúce pozície a následne využil nástup Mateja Mohoriča, ktorý mu pekne rozbehol šprint. A napokon bol natoľko silný, že nikto ďalší už neohrozil jeho ťaženie za prvým víťazným monumentom v kariére. Náročný finiš na tomto podujatí sedí aj Michalovi Kwiatkowskemu, ktorý sa udržal vo vedúcej skupine, ale v samotnom finále už nedokázal viac potrápiť nového víťaza podujatia, lebo začal šprintovať o čosi viac zozadu a nemal také dobré nohy ako Alaphilippe. Koncovku si užil Oliver Naesen. Belgický cyklista prežil Poggio na samom čele balíka, ani raz v tomto smere nezaváhal, a v dobrej koncentrácii ho zastihli aj hektické finálne kilometre. Aj keď nepatrí medzi rýchlych jazdcov, v náročnom finále sa dokázal dostať na stupne víťazov, čo mu dodá sebadôveru pred jeho obľúbenými severskými klasikami.
Julian Alaphilippe s trofejou (© LaPresse/Marco Alpozzi) |
Kľúčový nástup na Poggiu zachytili Trentin, Van Aert a Valverde a ešte pred páskou sa rozhodol atakovať Matteo Trentin, čo bolo prekvapujúce, keďže taliansky pretekár disponuje rýchlou koncovkou. V samotnom finále sa ešte vrátili späť na čelo pretekov Dumoulin, Matthews, Clarke alebo Nibali, no ani jeden z ich reálne nezasiahol do súboja o titul, ale ten pomohol rozlúsknuť Matej Mohorič, keď rozbehol rozhodujúci šprint.
Peter Sagan patril medzi kľúčových jazdcov na konci pretekov, ale titul sa mu nepodarilo získať. Veľkú silu ukázal na Poggiu, kde ako jediný dokázal zalepiť Alaphilippov nástup a aj jeho pričinením sa rozdelil balík, plus francúzsky jazdec neodišiel osamote. V klesaní sa pohyboval na vedúcich priečkach a pozorne sledoval aj nástupy na rovine, hoci tam nechcel príliš plytvať energiou. Mal smolu, že sa k nemu už nevrátil Oss, ktorý by mu veľmi pomohol v koncovke. Pred páskou nechcel štartovať z čela skupiny, ale keď sa dostali jeho konkurenti pred neho, už ich nedokázal poraziť v šprinte. Musel si vytvárať priestor na koncovku a okrem toho mal pri sebe veľmi silných protivníkov, ktorí disponovali o čosi väčšou dynamikou. Hoci nevyhral, po náročnom období na Tirrene je veľmi dôležité, že zvládol túto vyzývavú klasiku medzi najlepšími a ukázal vynikajúci výkon na Poggiu, čo je dobré znamenie pred prichádzajúcimi jednorazovkami.
Vyjadrenie Juliana Alaphilippa (víťaz) |
"Predviedli sme výborný výkon. Celý deň sme sledovali únik, kontrolovali sme finále, urobili ho ťažkým a ja som potom neurobil žiadnu chybu. na Poggiu som išiel naozaj tvrdo, aby som vytvoril selekciu, a potom som čakal, čo sa stane. Zostali sme vpredu len veľmi silní borci a ja som si povedal, že chcem vyhrať, že neberiem žiadne druhé miesto. Keď zaútočil na konci Mohorič, povedal som si teraz, alebo nikdy. Je to neuveriteľné. V cieli som videl mojich spolujazdcov plakať." |
Vyjadrenie Petra Sagana (4. miesto) |
"Cítil som sa pomerne dobre. Nie síce v mojej zvyčajnej forme, ale lepšie ako počas uplynulých dní. Finále sa odohralo tak, ako som očakával. Na začiatok Poggia sa dostala veľká skupina, nasadilo sa vysoké tempo a následne sa útočilo. Vedel som, že tam musím byť, tak som sa pridal k útokom. Vytvorili sme malú skupinku a bojovali o výhru. Povedal by som, že to boli zvláštne preteky, na konci to bolo celkom pomalé a útoky sa odohrali neskoro. Pred páskou som bol zavretý, a keď som začal šprintovať, nestačilo to." |
Výsledky | ||||||||
1. | ALAPHILIPPE Julian | Deceuninck - Quick-Step | 6:40:14 | 500 | ||||
2. | NAESEN Oliver | Ag2r La Mondiale | 00:00 | 400 | ||||
3. | KWIATKOWSKI Michal | Team Sky | 00:00 | 325 | ||||
4. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 00:00 | 275 | ||||
5. | MOHORIČ Matej | Bahrain Merida Pro Team | 00:00 | 225 | ||||
6. | VAN AERT Wout | Team Jumbo - Visma | 00:00 | 175 | ||||
7. | VALVERDE Alejandro | Movistar Team | 00:00 | 150 | ||||
8. | NIBALI Vincenzo | Bahrain Merida Pro Team | 00:00 | 125 | ||||
9. | CLARKE Simon | EF Education First Pro Team | 00:00 | 100 | ||||
10. | TRENTIN Matteo | Mitchelton - Scott | 00:00 | 85 |