Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.

E3 Classic: Van Aert rozbil pelotón už 80 km pred cieľom, s Laportom prišli do cieľa bok po boku

25.3.2022, 14:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
pi 25.3. zvlnena etapa ciel rovina Harelbeke > Harelbeke 204 km Van Aert
profil pretekov, 1990 nastúpaných metrov (© la-flamme-rouge.eu)
Napriek nie masívnej dĺžke a nie až takému množstvu nastúpaných metrov patrí klasika E3 Harelbeke, tento rok pod oficiálnym názvom E3 Saxo Bank Classic, medzi tie najťažšie a fanúšikovsky najobľúbenejšie jarné jednorazovky. Je to preto, že prudké kopce v závere podobné ikonickému Ronde dokážu výrazne vyselektovať štartové pole. Kým na Gent-Wevelgem dokážu nástrahy trate zvládnuť odolní šprintéri podobne ako na San Reme, na E3 sa to deje len výnimočne. Každý rok sa odčlení menšia či väčšia skupina favoritov a pretekári z konca druhej desiatky výsledkovej listiny už zvyčajne mávajú trojminútovú stratu.
Náročnosť klasiky naznačovala, že dnes to nebude zasľúbený deň pre Petra Sagana, ktorý tieto preteky vyhral v roku 2014. V aktuálnej forme potrebuje veľmi veľkú súhru okolností, žiadne problémy ani smolu na to, aby sa dokázal dostať do boja napríklad o Top 10, a to bolo pre úvodný odsek málo pravdepodobné. Aj v TotalEnergies vedeli, že to dnes bude zrejme dobrý tréning pred nedeľnajším štartom, teda ak sa nedostane do boja o najvyššie priečky, zrejme záver vypustí. "Čo sa týka mojej formy, na San Reme som mal smolu na technický problém v nevhodnom čase, takže uvidíme ako sa mi pôjde dnes, urobím, čo budem v mojich solách," krátko povedal Sporze pred štartom.
Úvodná hodina a pol bola zvláštne tým, že sa nepodarilo odísť 5-8-člennej skupine, ktorej by pelotón doprial 4-8 minút náskoku ako sa to deje štandardne. Tempo bolo celkom vysoké, počasie pretekom prialo a nervozita bola prítomná. Už aj v úvode sa viackrát spadlo. Stále sa dopredu tlačilli aj silnejšie mená a tímy s tým neboli spokojné.
Až po 65 kilometroch sa konečne podarilo odísť partii, ktorá vytvorila klasický únik. Bolo tam sedem ľudí a nie hocijakých. Čo meno, to skvelý tempár. Ryan Mullen a Lukas Pöstlberger (Bora-Hansgrohe), Daniel Oss (TotalEnergies), Jelle Wallays (Cofidis), Brent Van Moer (Lotto-Soudal), Lasse Norman Hansen (Uno-X) a Mathijs Paasschens (Bingoal). Nečudo, že pelotón im nechcel dopriať veľký náskok. Už o dve minúty bol veľký boj.
116 km pred páskou už prišli pretekári na okruh so sériou 16-tich kopcov, ktoré ich na sto kilometroch čakali. Už tu sa odohrávala pozičná bitka, často sa padalo, takže každý chcel byť pre istotu vpredu. Ešte sa, samozrejme, nerozhodovalo, ale každý problém, zastavenie kvôli pádu a dobiehanie, mohlo aj tých najlepších pripraviť o dôležité sily. Každý ostrovček, kruhový objazd, zjazd či zákruta smrdeli pádom. Bolo to preto, že sa blížil kopec Kortekeer (1000 m; 6,4 %), ktorému predchádzalo veľké zúženie cesty. Peter Sagan jazdil veľmi pekne vpredu. Našťastie, žiadny masaker sa nekonal, no za krátky úsek náskok úniku klesol z 1:45 na 1:15.
Na spomínanom kopci 85 km pred páskou sa do úniku z balíka vybral Dries De Bondt z Alpecinu-Fenix. Ťažko povedať, čo tým sledoval. Jeho tím nemal vpredu zastúpenie, no zdalo sa nám, že je to príliš silný pretekár na nejakú tú televíznu reklamu. Akoby čakali, že sa to bude už čochvíľa deliť. Pelotón sa aj trochu podelil, ale zozadu, keď vypadli domestici. Z pelotónu okrem neho nikto neútočil. Prepočítal sa, lebo Jumbo ho rýchlo dobehlo.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Nasledoval veľmi známy kockový Taaienberg (650 m; 9,5 %), pod ktorým to rozbehlo Jumbo a Wout Van Aert to totálne nakopol. Na jeho veľký útok už 80 km pred cieľom bol ako-tak pripravený Kasper Asgreen (Quick-Step), ktorý sa ho chytil. Nasledovali Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Matej Mohorič (Bahrain Victorious) aj Stefan Küng (Groupama-FDJ). No a na konci tejto patrie sa udržali aj dvaja kolegovia superfavorita z Jumba Tiesj Benoot a Christophe Laporte. To bolo mimoriadne dôležité.
Po piatich kilometroch sa sedmička superfavoritov spojila s unikajúcou sedmičkou, teda bolo tam 14 ľudí. Zhodou okolností tam nemal nikto už nastreleného domestika. Na druhej strane, vpredu bolo preto veľmi veľa rôznych tímov, až jedenásť, teda záujem stíhať túto partiu zozadu nebol až taký mohutný. Peter Sagan mal trochu smolu, že nebol ďaleko toho ataku a chvíľu šiel v 6-8-člennej skupinke za Van Aertovou skupinou, no nemali taký výkon, aby zalepili dieru a postupne boli dobehnutí ľuďmi zozadu, čiže naspäť sa formoval pelotón, kde sa vrátilo zhruba 50 ľudí.
Nasledoval kopec Berg ten Stene (1300 m; 5,2 %), kde to Jumbo potrebovalo rozhodnúť. Vytvoriť takú medzeru, žeby sa to už za normálnych okolností nedalo dohnať. To sa stalo, opäť to nakopli a zbavili sa všetkých ľudí z pôvodného úniku okrem Ossa. Náskok na to, čo ostalo z pelotónu, zvýšili už na zásadných 40 sekúnd. Tam ťahal iba Ineos, trochu sa pridal Cofidis či symbolicky Uno-X. Bolo by veľkým prekvapením, ak by sa to ešte spojilo, pretože z topfavoritov vpredu chýbalo veľmi málo ľudí, aj to ak tam nenboli oni, tak ich kolega. Ineos ťahal pre Jhonatana Narvaeza, no tímy ako Ag2r či Lotto boli zdecimované a už neviditeľné.
Napriek tomu sa Ineosu podarilo stratu zo 45 sekúnd znížiť na 20. Ale to bolo stále v medziach dovoleného. Práve preto si ten náskok budovali, aby o časť z neho mohli prísť, ale uchovali si šancu. Prišiel Eikenberg (1250 m; 6,2 %), kde sa už Narváez rozhodol nastúpiť a skúsiť si docvaknúť čelo, čo by definitívne ukončilo naháňačku, lebo žiadny iný tím nebol silný. Chytil sa ho Davide Ballerini (Quick-Step). Trochu prekvapujúco Jumbo v tomto momente vpredu nič nevymyslelo a dvojka si to došla.
To znamenalo, že favoriti jednotlivci vpredu prestali pomáhať Jumbu a napokon sa tam zozadu dostalo ďalších pár ľudí až sa vytvorila 18-členná partia. Žiaľ, Peter Sagan ešte predtým nezachytil tempo Ineosu, nebol vysoko v skupine a niektorý z pretekárov to odpojil na rovine ešte pred Eikenbergom. Pre túto zlú pozíciu už nemal šancu sa dostať dopredu.
Na čele pretekov boli Van Aert, Laporte, Benoot, Teunissen (4x Jumbo), Asgreen, Ballerini, Sénéchal (3x Quick-Step), Oss, Turgis (2x Total), Narvaez, Van Baarle (2x Ineos), Küng, Madouas (2x Groupama-FDJ), Girmay (Intermarché), Mohorič (Bahrain Victorious), Stuyven (Trek-Segafredo), Gogl (Alpecin-Fenix) a Tiller (Uno-X). Neskôr odtiaľ vypadli unavení Oss i Ballerini.
- reklama -
rusko satky 560x300
- reklama -
Na rovine 55 km pred páskou to z tejto partie vyskúšal 21-ročný eritrejský supertalent Biniam Girmay, ktorý šiel prvý raz v živote prestížnu jarnú flámsku klasiku predvčerom. Nepáčila samu cukatúra. Zároveň bolo jasné, že táto 16-členná patria si to už rozdá o triumf, pretože za nimi sa síce spojila asi 30-členná partia, no tam ťahali len jednotlivci z Lotta či Ag2r, neskôr sa pridal Trek. Odstup pomaly stúpal. Petra Sagana sme tam už neidentifikovali.
Ostávalo posledných päť kopcov. Kapelberg žiadne vzrušenie nepriniesol aj preto, že všetci očakávali slávny kockový Paterberg (400 m; 12,9 %), ktorý sa šiel 42 km pred páskou. Tesne pred ním dostal defekt Sénechal a Quick-Step mal veľký problém. Pod Paterberg došlo Jumbo na prvých troch pozíciách a tak ako sa čakalo vyrazil Wout Van Aert. Jeho súperi nemali na to, aby sa ho chytili, hoci mali už zlú štartovú pozíciu, len Girmayovi sa podarilo na chvíľu dostať za Belgičanovo koleso, ale vydržal tam šesť sekúnd. S vypätím všetkých síl sa na vrchole Paterbergu nadohľad od Van Aerta zjavil jeho kolega Christophe Laporte, a tak ho, samozrejme, počkal.
40 km pred páskou sme teda mali novú situáciu. Viedli Van Aert s Laporta s náskokom 20-tich sekúnd na 14-člennú skupinu, ktorá sa po prvotnom šoku sformovala a začala ťahať. Netrvalo dlho a skupina sa zmierila s bojom o tretie miesto a stavila na defentívnejšiu jazdu - niečo ešte pošetriť, veď do cieľa ostávalo ešte 50 minút. Nasledoval ale veľmi dlhý Oude Kwaremont (2200 m; 4 %), kde sa skupina začala deliť odzadu, vypadli Teunissen, Turgis, Gogl, Tiller a dokonca aj Stuyven. Ostalo tam teda osem ľudí.
Na čele Laporte mal čo robiť, aby uvisel Van Aerta, ten bol zrejme trochu nespokojný, že nemôže ísť ešte rýchlejšie. Sám by mal ale menšiu šancu udržať ešte 35 km sólo. Náskok osciloval medzi 20 až 25 sekundami. Bolo to kontrolované zo strany vedúceho dua. Vďaka predposlednému kopcu si vedúce duo ešte polepšilo a keď sa už ich náskok blížil k minúte, o prvých dvoch pozíciách bolo rozhodnuté.
Na takejto prestížnej klasike sme už dávno nevideli situáciu, aby sa dvojica pretekárov na čele mohla dohodnúť, kto zvíťazí. Bolo to až neuveriteľné. Keď rozhodca pustil dopredu aj tímové auto Jumba, mohli sa so športovým riaditeľom poradiť tvárou v tvár. Dokonca sa dalo ešte aj chvíľu občerstvovať. Van Aert ťahal častejšie aj viac ako Laporte a jedno víťazstvo mu už doprial - v úvodnej etape Paríž - Nice, takže sme tipovali, že je rad na Van Aertovi. E3 ešte nevyhral.
Všetky skupiny dobre poznali svoj osud a blížili sa do cieľa. Vpredu už zrejme boli dohodnutí, ako to urobia a skupina za nimi sa ešte chcela pobiť o stále prestížnu tretiu priečku, no šetrila sa na nejaké ataky až na samom konci. Z klasikársky supersilného Quick-Stepu tam bol len Asgreen, ktorý mal na pleciach zodpovednosť doniesť tretie miesto. Silný atak mohol skúsiť Mohorič, stratiť čo nemal Narváez či Madouas, čo bolo asi najväčšie prekvapenie vpredu. Ak by to skončilo špurtom, bolo ťažké tipovať poradie.
Van Aert s Laportom prešli cieľovou čiarou s rukami nad hlavou vedľa seba, o pár centimetrov vpredu bol najväčší domáci miláčik Van Aert. Za nimi sa partia pokúšala bojovať, rôzni borci atakovali, ale nevyšlo im to. 500 metrov pred páskou nasadil do dlhého špurtu Stefan Küng a ostatní sa zmrazene prizezerali. Niekoľkosekundové zaváhanie už nezmazali, a tak to bol Švajčiar, ktorý sa vychystal na pódium. V dojazde o štvrtú priečku bol potom najrýchlejší víťaz San Rema Mohorič pred Girmayom. Porazený ostal Quick-Step, keďže Asgreen bral iba desiate miesto, čo je na flámskej klasike žalostne slabý výsledok. Peter Sagan prišiel do cieľa v skupine s 11-minútovou stratou a tak ako sme písali v úvode, lepšie bude zamerať sa na nedeľu.
Wout Van Aert jednoznačne potvrdil rolu najväčšieho favorita. Nebál sa rozbiť skupinu už 80 km pred páskou a aj vtedy ho ako prvý nasledoval Laporte. Prvé dve miesta si obaja plne zaslúžili. Vzhľadom na to, že Van Aert je domáci a Laporteho zasa nechali spolu s Rogličom vyhrať etapu aj niesť žltý dres na jeho domácom Paríž - Nice, bolo jasné, že to zohrajú na Wouta v závere. Dá sa teda čakať, že podobne bude jazdiť aj na Gente a Ronde, teda nebude sa báť útočiť už ďaleko pred cieľom, aby to hlavne na Gente neskončilo len nejakým špurtom.
Úžasný je výkonnostný posun Christopha Laporta, ktorý ešte nedávno špurtoval, aj to nie najzdarnejšie, v Nitre a Galante na Okolo Slovenska a teraz po prestupe do Jumba absolútne hviezdi. Na E3 štartoval iba pred troma rokmi a skončil DNF, dnes predčil všetkých favoritov okrem svojho tímového lídra. Stefan Küng ešte nikdy nebol na pódiu slávnej flámskej klasiky, teda Groupama asi vyťažila, čo mohla. To isté platí pre Biniama Girmaya, ktorý je veľkým klenotom Intermarché. Nebáli sa vytiahnuť tohto mladého Eritrejčana, a teraz si môžu mydliť ruky.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Wouta Van Aerta v TV rozhovore (víťaz)
"Dnes to bola z našej strany úžasná tímová robota. Nemám slov. Vedeli sme, že musíme byť vpredu. Dominovali sme pretekom a všetko nám zahralo fantasticky. Museli sme si najprv vybojovať tú pozíciu na čele a keď sa to podarilo, už dosť skoro som vedel, že to my dvaja zvládneme. Vždy ide aj o to, aby ste došli do bodu, keď sa prenasledovatelia zlomia, potom už je to vaše. Navyše sme tam ešte aj mali Tiesja. V závere to už bola s Christophom zábava. Dobre sme to dnes zmenežovali, tým ako skoro sme začali útočiť sme z týchto pretekov urobili akoby 250-kilometrový monument.
Som veľmi rád a toto víťazstvo mi mentálne prinieslo výbornú štartovú pozíciu do ďalších pretekov. Ale myslím si, že o týždeň na Ronde ešte pribudnú niektorí silní súperi."
Výsledky
1. VAN AERT Wout Jumbo-Visma 4:38:04 400
2. LAPORTE Christophe Jumbo-Visma 00:00 320
3. KÜNG Stefan Groupama-FDJ 01:35 260
4. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 01:36 220
5. GIRMAY Biniam Intermarché-Wanty-Gobert 01:36 180
6. NARVAEZ Jhonnatan INEOS Grenadiers 01:36 140
7. MADOUAS Valentin Groupama-FDJ 01:36 120
8. VAN BAARLE Dylan INEOS Grenadiers 01:36 100
9. BENOOT Tiesj Jumbo-Visma 01:36 80
10. ASGREEN Kasper Quick-Step Alpha Vinyl 01:36 68
68. SAGAN Peter TotalEnergies 11:15
Zobraziť kompletné poradie
Kopce na trase pretekov (km do cieľa):
1. 177 km: Katteberg (750 m) (sklon: 6 %) (max: 11 %)
2. 116 km: La Houppe (1880 m) (sklon: 4,8 %) (max: 10 %)
3. 111 km: Kanarieberg (1050 m) (slon 7,7 %) (max 14 %)
4. 104 km: Oude Kruisberg (800 m) (4,8 %) (max 9 %)
5. 96 km: Knokteberg (1260 m) (sklon: 7 %) (max: 13 %)
6. 92 km: Hotondberg (1200 m) (sklon: 4 %) (max: 8 %)
7. 85 km: Kortekeer (1000 m) (sklon: 6,4 %) (max: 17 %)
8. 80 km: Taaienberg (kocky) (650 m) (sklon: 9,5 %) (max: 18 %)
9. 72 km: Berg ten Stene (1300 m) (sklon: 5,2 %) (max: 9 %)
10. 67 km: Boigneberg (1000 m) (sklon: 5,2 %) (max: 13 %)
11. 63 km: Eikenberg (1250 m) (sklon 6,2 %) (max. 10 %)
12. 57 km: Stationberg (kocky) (700 m) (sklon: 3,2 %) (max: 10 %)
13. 46 km: Kapelberg (750 m) (sklon: 7,1 %) (max: 14 %)
14. 42 km: Paterberg (400 m) (kocky) (sklon 12,9 %) (max: 20 %)
15. 39 km: Oude Kwaremont (kocky) (2200 m) (sklon: 4 %) (max: 12 %)
16. 31 km: Karnemelkbeekstraat (1530 m) (sklon: 4,9 %) (max: 14 %)
17. 20 km: Tiegemberg (750 m) (sklon: 5,6 %) (max: 9 %)
 
Náš eshop