Po dlhšom čase Vám predstavím trojicu veľmi špeciálnych bicyklov z mojej súkromnej zbierky, ktoré sa mi podarilo skompletizovať, ošetriť a zakonzervovať. Prvým „špeciálnym“ kúskom je stroj Perič z roku 1958.
 
 
01
 

Antonín Perič sa narodil v roku 1896 v Prahe. Od malička mu cyklistika učarovala a zúčastňoval sa mnohých cyklistických pretekov. Načas toto posadnutie cyklistikou prerušila prvá svetová vojna, no hneď po vojne sa vrátil a dosiahol mnoho úspechov. V roku 1924 a 1928 sa zúčastnil aj Olympijských hier, bol spoluzakladateľom legendárnych pretekov Praha - Karlovy Vary - Praha. Po skončení kariéry bol vedúcim československej reprezentácie a neskôr si v roku 1933 v Prahe-Karlíne vybudoval dielňu na výrobu bicyklov. Antonín Perič bol výnimočným zjavom v cyklistickom svete. Striktne odmietal použitie auta a na všetky obchodné cesty používal výlučne bicykel. Pri jednej z obchodných ciest nadviazal kontakt so samotným Tuliom Campagnolom a do Čiech priniesol exkluzívne kúsky súčiastok. Na svoje bicykle montoval najlepšie možné súčiastky, ako jeden z prvých používal francúzske prehadzovačky Simplex. Jeho cieľom bolo stavať najlepšie bicykle na svete, používať najlepšie materiály a najlepšie súčiastky.  Koncom tridsiatych rokov začal v rodinnej manufaktúre pracovať aj jeho syn Milan, rovnako vynikajúci pretekár, ktorý sa zameriaval predovšetkým na domácu výrobu prevodníkov, či predstavcov so signovaním Milper (Milan Perič). Čoskoro si Perič získal výnimočný kredit medzi pretekármi a takmer každý cyklista v Československu, či v okolí, si želal mať na mieru zostrojený stroj práve Peričom. Medzi najlegendárnejšie bicykle patrí Perič, ktorý bol zostrojený na mieru pre Jana Veselého, ktorý na tomto legendárnom bicykli č. 21646 vyhral druhý ročník Pretekov Mieru a stal sa zo dňa na deň národným hrdinom. Na tento špeciálny bicykel nedal Veselý dopustiť až do svojej smrti. Momentálne je tento špeciálny kúsok v najlepších rukách Roberta Šterbu, ktorý mu vniesol nový živoť. (o legendárnom príbehu Veselého „nebovomodrého Periča“ si môžete viac prečítať tu). V roku 1948 bola firma Perič znárodnená, Perič bol neskôr odvolaný z funkcie vedúceho reprezentácie a zostal vo svojej dielni pracovať ako radový zamestnanec. Aj napriek tomu ešte postavil bicykle pre najväčších cyklistov tej doby, posledný pravdepodobne pre olympijského víťaza Jiřího Dalera v roku 1967. Mnoho jeho špeciálov sa neskôr používalo v prestriekanej podobe na „Favorit“, ktorý bol štátnym podnikom a bolo povinnosťou reprezentantov ČSSR používať ich na najvyšších akciách.
 
 
02
 

Dnes predstavený Perič z roku 1958 je rovnako špeciálnym strojom v mojej zbierke. Bol postavený v špeciálnej sérii bicyklov pre Preteky Mieru na požiadavku pretekárov z trubiek Reynolds, čo potvrdzuje aj zápis z výrobnej knihy, ručne písanej Peričom. Na príkaz Komunistickej strany Československa však všetci pretekári museli použiť bicykle Favorit a Perič zostal v rukách pretekára, z ktorých sa neskôr dostal do rúk legendárneho staviteľa Favoritu a vtedy reprezentačného mechanika Františka Babického. Babický vo svojich začiatkoch vo Favorite, kde mal na starosti vývoj pretekárskych bicyklov pre reprezentáciu, v mnohom čerpal práve z práce svojho vzoru Periča. A tak sa jedného dňa stalo, že Perič z roku 1958 sa za pomoci Roberta Šterbu dostal do mojich rúk, kde právom patrí na vrchol v zbierke pretekárskych bicyklov.

 
03
 

Bicykel je postavený na trubkách Reynolds 531. Tak ako všetky Peričove bicykle, aj tento kúsok nesie v sebe známky špičkovej ručnej práce s jediným cieľom, postavenie superšpičkového pretekárskeho špeciálu konkurencieschopného s akýmkoľvek pretekárskym bicyklom tej doby. Toto sa do poslednej bodky podarilo. Okrem špičkového materiálu a prepracovania je na ráme mnoho nádherných detailov, nádherné ozdobné mufny, pokovená strieborná korunka vidlice, veľmi zaujímavá farebná kombinácia. Geometria bicykla je presne odrazom doby a vtedajších pretekov. Každý detail na mufnách len dokazuje špičkovú prácu.  Bicykel je v pôvodnom stave a aj po viac ako 60 rokoch je plne pripravený na jazdu. Je vidieť, že bol skôr „miláčikom“ predchádzajúcich majiteľov, pretože je vo fantastickom stave.  Medzi veľmi originálne súčiastky patrí i predstavec Milper, vyrobený synom Milanom.     
 
 
04
 
 
Že ide o špičkový superbicykel päťdesiatych rokov svedčí aj osadenie komponentami. Väčšinu súčiastok tvorí Campagnolo, až na jednu výnimku. Keďže prvé brzdy Campagnolo  vznikli až v roku 1968, na stroji je totálna špička doby, dnes veľmi raritný, zriedkavý a cenený model bŕzd francúzskej produkcie Mafac Tiger. Zaujímavosťou sú štelovacie, skrutkami upevnené, brzdové gumičky, ktoré boli v produkcii Mafacu len veľmi krátko a vystriedali ich brzdové gumičky na kolíkoch.
 
 
05
 
 
Ostatné súčiastky zabezpečilo Campagnolo. V roku 1956 predstavilo a oficiálne v roku 1958 zaradilo do katalógu Campagnolo bezklinkový systém stredového zloženia s kľukami Record s roztečou 151mm a na Peričovi nemohli chýbať. V dnešnej dobe zaujímavosťou, v tej dobe bežnou vecou bola kombinácia dvojprevodníka 52/45 zubov.
 
 
06
 

Rovnako hlavové zloženie, pedále, prehadzovacie páčky, či prehadzovače boli z dielne Campagnola. Jednalo sa o prvú verziu Campagnolo Record, ktorá striedala megaúspešný Gransport a bola predstavená práve v roku 1958. (Viac o firme Campagnolo v predchádzajúcich článkoch) V mnohom čerpala zo svojej predchodkyne, prešmykovač bol podobne ako u Gransportu na posuvnom kolíku, nový prehadzovač bol miernym vylepšením megaúspešného Gransportu predstaveného v roku 1953. Práve uvedením sady Campagnolo Record v roku 1958 sa stalo Campagnolo absolútnym lídrom na trhu. Aj keď Perič v minulosti skôr inklinoval k francúzskemu Simplexu, v roku 1958 bolo jasné, kto sa stal lídrom na trhu komponentov a na Peričovom bicykli mali miesto len tie najmodernejšie a najlepšie súčiastky doby.
 
 
07
 

Radenie zabezpečovala kombinácia páčiek Campagnolo (tzv.open C verzia) v kombinácii s reťazou Regina a štvorkolieskom Velamos z československej produkcie. Absolútnym vrcholom boli náboje Campagnolo Gran Sport, ktoré vyrobili v spolupráci s lídrom doby Fratelli Brivio, zapletené do talianskych galuskových ráfikov Fiamme a obutých do československých galusiek Barum Praha-Berlin-Waršava.
 
 
08
 

Na sedlovke Campagnolo sa vyníma najpoužívanejšie sedlo doby, kožený Brooks Profesional.  V nádhernom stave s hlbokou patinou sa zachovali aj ručne lepené vodové nálepky Perič na spodnej rámovej i hlavovej trubke.
 
 
09
 

Čitateľný je i ručne vyrábaný nápis modelu Championat du Monde na sedlovej trubke. Bicykel až na drobné oderky je v nádhernom pojazdnom stave. Na riadítkach sa nachádza dobová bavlnená omotávka, koncovky riadítok nahradzujú korkové štople. Pri jazde na Peričovi cítiť neuveriteľné pohodlie. Bicykel je nádherným kúskom vo vývoji pretekárskej techniky zrodený na našom území v rukách legendárneho konštruktéra, ktorého mnohí považujú za najlepšieho staviteľa pretekárskych bicyklov v histórii Československa.
 
 
10
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria bicykla Perič 1958 (© Martin Fraňo)